Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 328 947
  • 81 176

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos kuntosali ja padel ovat ainoat vaihtoehdot urheilulle, elämä on surullista.
Onko tällä hetkellä paljonkin vaihtoehtoja urheilulle? Minulta on jääkiekko paussilla (normaalisti kolme kertaa viikossa + pelit), salilla en ole viitsinyt käydä. Padelia tulee pelattua 1-2 kertaa viikossa. Ostin joulukuussa vaihteeksi juoksukamat, mutta talvi yllätti ulkoilijan, enkä nyt mihinkään talvijuoksukamoihin noviisina aio enää panostaa. Ahtaassa kaksiossa jumppaaminen on käynyt aika tylsäksi.

Tuskin kenenkään elämää tekee surulliseksi se, ettei viihdy kotona jumppamatolla ähkiessä tai ulkona kylmässä liukastelemassa. Jos tässä padel jää vielä pois, niin aika helvetin ankeaksi menee. Onneksi parin kuukauden päästä pääsee golfaamaan.
 

Acid

Jäsen
Kyse on rokotusten saapumisesta maahan ja kunnat ovat vastuussa rokottamisesta.
Kyllä ja halitus on vastuussa siitä ettei vieläkään ole saatu aikaiseksi sitä pakkotestausta ja pakkokaranteenia. Hallitus keskittynyt vaan rankaisemaan ihmisiä sisäisesti ja samalla rajojen yli tulee lisää tautia. Mitäs luulet miksi ihmisten motivaatio alkaa loppumaan?
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllä ja halitus on vastuussa siitä ettei vieläkään ole saatu aikaiseksi sitä pakkotestausta ja pakkokaranteenia. Hallitus keskittynyt vaan rankaisemaan ihmisiä sisäisesti ja samalla rajojen yli tulee lisää tautia. Mitäs luulet miksi ihmisten motivaatio alkaa loppumaan?

Väärin. Hallitus on keskittynyt keräämään kehut itselleen silloin kun on aihetta kehuihin, ja syyttelemään muita sekä vierittämään syitä muiden niskoille kun on ollut aihetta kritiikkiin.

Edelleen kysyisin Hans Välimäkimäisen "kuka vittu tätä puljua johtaa!". Vuosi sitten kapulaa palloteltiin Hallituksen ja THL:n välillä. Nyt tässä sopassa on jo myös Kunnan päättäjät ja AVI. Eli ainakin neljä instanssia puuhailee omiaan, mutta kukaan ei johda kokonaisuutta. Lisäksi vielä sairaanhoitopiirit huutelee väliin omiaan.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Olisiko nämä ihmiset teholla vaikka koronaa ei olisi mutta saisi influenssan? Kukaan ei puhu potilaan perusterveydestä vaa aina vain katsotaan ikää.
Todennäköisesti eivät olisi, koska ovat saaneet influenssarokotuksen.

Olin sattumalta viime viikolla Meilahdessa operaatiossa, joka tehtiin minulle toisen kerran, koska ensimmäinen kerta ei tuonut apua vaivaan. Ensimmäisellä kerralla jouduin teholle operaation jälkeen, nyt en onneksi joutunut, mutta hiukan outo fiilis oli tällä kertaa, kun kyselin jo edeltävänä päivänä tilannetta. Sanottiin, ettei kannata murehtia, pystytään varmasti hoitamaan, mutta samalla sanottiin, että jos operaationi olisi ollut 2-3 viikkoa myöhemmin, niin se olisi varmaan siirretty.

Itse näen yhä vahvemmin, että hallituksen toimet ovat epäonnistuneet ja olemme suuressa vaarassa ajautua todella haastavaan tilanteeseen, koska ei ole reagoitu riittävästi ja riittävän nopeasti. Nyt laulu- ja tanssikielto lähinnä hymyilyttää, kun samaan aikaan olisi pitänyt laittaa baarit kiinni. Ruokaravintolat auki tietyillä rajoituksilla. Ja tietysti edelleen se, että rajan ylitse on edelleen tullut meille aivan liikaa tautia. Nyt myös maskipakko kaupoissa liikkueessa olisi asetettava, vaikka sen valvonta ei niin helppoa olisikaan. Suurin ongelma on muualta Suomeen tulleiden käytös, mikä johtuu kielimuurista tai jostain muusta, mutta heidän asenteensa on aika välinpitämätön. Tietysti samaa on myös ihan kaikkien suomalaisten joukossa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport

Helsingissä koronateholla nuorimmat potilaat ovat tällä hetkellä alle 30-vuotiaita.

– Kyllä meillä on ihan kaikenikäisiä. Ihan tuosta nuorista aikuisista, noin 30-vuotiaista, sinne yli 70-vuotiaisiin. Kaikista ikäryhmistä tulee teho-osastolle potilaita.


Ajatella että siellä on pyöritelty niinkin utopistista ajatusta nyt, että hoitajia voisi saada hoitamaan koronapotilaita maksamalla heille enemmän palkkaa. On tää sairaanhoitajana työskenteleminen hieno laji . Eihän tästäkään olla huudeltu ku vuoden verran, että se rahalla töihin kannustaminen voisi olla parempi vaihtoehto kuin uhkailla jatkuvasti valmiuslain käyttöönotolla.
 
Suosikkijoukkue
IFK
En ole tätä pandemiaa enää hetkeen tarkemmin seurannut niin tästä nousi kysymys. Jos vuoden takaiseen verrataan niin nykyiset rajoitukset ovat aikalailla todella paljon kireämmät. Onko tämä johtanut siihen, että yleinen tautitilanne olisi nyt jotenkin merkittävästi parempi kuin mitä se oli vuosi sitten, tai jos yleisemmin keväällä 2020 ennen kovempia toimia?

Keväitä ei voi oikein verrata keskenään.
-Viime keväänä testattiin niin vähän, että tartuntojen todellisesta määrästä ei ole varmaa kuvaa.
-Viime kevään rajoitukset huipentuovat Uudenmaan sulkemiseen muusta Suomesta
-Ravintoloiden sulkemiseen koiko maasta
-Koulujen ja oppilaitosten tilat suljettiin koko maassa
-Etätyösuositus koko maassa

-Nyt on kokonaisuutena lievempi setti rajoituksia voimassa
-Tartuntoja paljon enemmän, mutta niin on testattujakin
-Muuntovirukset leviävät herkemmin
-Tartunnan saaneita on opittu hoitamaan paremmin, joka vähentää tehohoidettavien määrää

Eli tuosta ei voi oikein vetää johtopäätöstä, jolla voisi yksinkertaisen antaa kyllä/ei vastauksen.
 

Byvajet

Jäsen
Ajatella että siellä on pyöritelty niinkin utopistista ajatusta nyt, että hoitajia voisi saada hoitamaan koronapotilaita maksamalla heille enemmän palkkaa.

Muuan sairaanhoitaja kertoi, että ongelma on tehohoitoon koulutettujen hoitajien puute. Miten lienee todellisuudessa? Kauanko hoitajan kouluttaminen toimeen kestää?

Suomen terveydenhuolto kuuluu suhteessa hoitotuloksiin maailman kustannustehokkaimpiin. Suomeksi sanoen se tarkoittaa, että aivan kaikesta ylimääräisestä on leikattu. Kriisiä tällainen järjestelmä ei kuitenkaan kestä. Kun normaalitilanteessa mennään aivan äärimmäisellä minimillä, niin kuormituksen kasvaessa ei pystytä enää reagoimaan.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Muuan sairaanhoitaja kertoi, että ongelma on tehohoitoon koulutettujen hoitajien puute. Miten lienee todellisuudessa? Kauanko hoitajan kouluttaminen toimeen kestää?
Niin riippuu mistä yksiköstä sinne siirrytään. Luonnollisin siirtyminen olisi tietysti leikkaussaliympäristöstä (anestesia puolelta) ja silloin voisi ajatella että perehdytys olisi 1-3,kk riippuen kokemuksesta. Muutoin puhutaan 6-12 kk perehdytysjaksosta.

Jokatapauksessa niinkuin edellä on mainittu tämä tulee johtamaan leikkaussalien sulkemiseen ja sitäkautta toimenpiteisiin pääsy tulee hankaloitumaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko sekin nyt ihan mahdoton ajatus, että sinne kuntosaleille tehtäisiin vuorovarausjärjestelmät? Ei tietenkään ole ideaalia, mutta nyt täytyy ajatella luovasti, jotta kiskat saataisiin pidettyä auki. Vuorot voisivat mennä niin, että salin koosta riippuen sinne päästetään vaan tietty määrä etukäteen ajan varanneita ihmisiä, jotka sitoutuvat siihen, että henkilötiedot välitetään eteenpäin, jos tartuntoja ilmenee. Näin kai on jo nykyisinkin. Sitten vaan treeni-ikkunoita auki 9-10, välissä siivous 15 min., seuraavat sisään 10.15-11.15 ja taas siivoukset, seuraavat 11.30-12.30, jne. Liikkujien pitäisi ilmoittautua pooliin, missä jokaiselle taataan vähintään tunti treeniä viikossa ja saisi ilmoittaa, mitkä ajat sopivat parhaiten. Joo, on vaivalloista, muttei mahdotonta. Varsinkaan, jos vaihtoehto on se, ettei kukaan treenaa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Hallitus pohtii poikkeuslain käyttöön ottamista Helsingin ja uusimaan huonon korona tilanteen takia. Rokotusten painottaminen sinne missä tilanne on pahin ei tule kenellekään mieleen. Edelleen rokotukset junaillaan (varmuuden vuoksi) sinne missä tautia ei ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No niin, nyt ihan kaikille kenkää.

"Keskeinen syy poikkeusolojen toteamiselle olisi se, että voimassa olevan tartuntatautilain nojalla ravintoloita ei voida sulkea."

Kuka Suomessa säätää lakeja ja kenen esityksestä?

Ei ole enää todellista. Meillä ei saada aikaan ravintoloita koskevaa lainsäädäntöä, koska näitä ei huomioida tartuntatautilaissa, koska on omaa (puutteellista) lainsäädäntöä - vastauksena haikaillaan poikkeusoloja.

Meillä eivät eräät sote-alan toimijat saa aikaan sopimusta henkilöstön korvauksista poikkeuksellisessa tilanteessa - vastauksena haikaillaan poikkeusoloja (ja valmiuslakia).

Kumpainenkin asia on nimenomaan _normaalin lainsäädännön_ ja sopimusoikeuden puitteissa hoidettava asia. Jos on tietoisesti tai tiedostamatta epäonnistuttu lainvalmistelussa, sen varmaan pitäisi näkyä jonkun vastuunottamisena. Ei poikkeusolojen haikailuna tilanteessa, jossa äkillisyyden, yllättävyyden jne. oikeudelliset perusteet eivät täyty.

Eduskunnalla ja maan hallituksella on valta muuttaa lakeja. Käyttäisivät sitä.

Ei ole maailman parasta hallintoa tavoiltaan tämä poikkeusolojen huutaminen. Oikeuskanslerin kysymykset ovat harvinaisen to the point.

 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On muuten ihan saatanan lyhyt muisti HUS:n suunnalla koskien mitä ovat kertoneet aiemmin


Joku voisi ihmetellä kun paniikki iskee aina lomaviikoilla. Viimeksi ennen joulua

Paikkoja on varmasti tarpeeksi, mutta osaavaa henkilökuntaa ei. Uskoisin tuon olevan se suurin ongelma. Tehohoito sitoo paljon henkilöresursseja, oliko peräti n. 5-6 hoitajaa per 1 koronapotilas / vuoro. Lisäksi tarvitaan vielä lääkäreitä, jos potilas pitää kääntää yms.

Perehdytys tehohoidon hoitajaksi kestää min. n 6 kk ja osaavaksi tullaan 2-3 vuodessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Iltalehden mukaan "[STM:n Ismo] Tuominen kertoo, että ravintolarajoituksia ei sisällytetty tartuntatautilain muutoksiin useista syistä.

– Kysyimme Maralta, Pamilta ja aluehallintovirastoilta, ja he halusivat pysyä vanhassa järjestelmässä, Tuominen sanoo."

"Tuominen perustelee, että ravintoloihin kohdistuvat rajoitukset vaikuttavat useamman ihmisen elinkeinon harjoittamiseen kuin esimerkiksi kuntosaleihin tai kylpylöihin kohdistuvat rajoitukset.

– Suomessa on noin 10 000 ravintolaa, kun taas esimerkiksi kuntosaleja on vähemmän.

– Ravintolarajoitukset ovat alueellisesti isompia ja siten vaikuttavat enemmän elinkeinovapauteen, Tuominen sanoo."

Ei oikein löydy sanoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tein nyt laskelman, joka ei ole ennustus tulevasta, vaan ainoastaan epämääräinen raapustelu, jonka tarkoituksena oli tutkia pakkokaranteenin vaikutusta, jos kaikki muu pysyy ennallaan.

Käytin arviossa seuraavia vakioita:
- R-luku: 1.09, mikä tulee tartuntojen liukuvasta viikkokeskiarvosta
- Rokotettujen määrä on arvioitu nyt 1. annoksen saaneiden perusteella ja nykyisen 1. annoksen rokotusvauhdin perusteella (ei todennäköisesti realistinen, sillä jossain vaiheessa aletaan taas antaa enemmän 2. annosta, ja rokotteiden saatavuus tuskin nousee niin, että 1. annoksen rokotusvauhti säilyisi ennallaan)
- R-luku pienenee sen perusteella, kuinka iso osa väestöstä oli rokotettu kaksi viikkoa takaperin.
- R-luku pienenee sen perusteella, kuinka iso osa ulkomailta saapuvista kantajista saadaan kiinni ja karanteeniin
- Ulkomailta tulevat tartunnat: THL:n ilmoittaman keskiarvon mukainen, 13/vrk

Eroa on yllättävän paljon. Kaikissa tapauksissa huippu osuisi maaliskuulle, mutta mitä isompi osa ulkomailta tulijoiden tartunnoista saadaan kiinni rajalla, ja tulijat karanteeniin, sitä aiemmin ja matalampi tuo huippu on. Tämän jälkeen alkaa laskuvaihe, ja siinä tuo ero alkaa korostua, kun tuo ulkomaan tuonnin suhteellinen osuus kasvaa.

31.5. olevat tartunnat eri prosenteilla:
- 100% tulijoista karanteeniin: 26 tartuntaa
- 75% tulijoista karanteeniin: 65 tartuntaa
- 50% tulijoista karanteeniin: 98 tartuntaa
- 25% tulijoista karanteeniin: 130 tartuntaa
- 0% tulijoista karanteeniin: 161 tartuntaa

Ero selittyy puhtaasti sillä, että ne, jotka eivät jää rajalla testeissä kiinni ja karanteeniin, ovat aiheuttamassa jatkotartuntoja, jotka sitten kertaantuvat.

Toki sama ilmiö saataisiin aikaan, jos vaikka seulontatestien kautta saataisiin suomalaisia karanteeniin ennen kuin tauti ehtii tarttuvaan vaiheeseen.

Toistan vielä, että tämä ei ole ennustus, eikä realistinen skenaario. Ainoastaan laskelma, jonka tarkoitus on osoittaa, että vähäiseltäkin vaikuttava tekijä saattaa aiheuttaa yllättävän ison eron lopputulemaan.

Laskelmassa voi olla myös virheitä. Korjauksia saa esittää.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Olisiko sekin nyt ihan mahdoton ajatus, että sinne kuntosaleille tehtäisiin vuorovarausjärjestelmät? Ei tietenkään ole ideaalia, mutta nyt täytyy ajatella luovasti, jotta kiskat saataisiin pidettyä auki. Vuorot voisivat mennä niin, että salin koosta riippuen sinne päästetään vaan tietty määrä etukäteen ajan varanneita ihmisiä, jotka sitoutuvat siihen, että henkilötiedot välitetään eteenpäin, jos tartuntoja ilmenee. Näin kai on jo nykyisinkin. Sitten vaan treeni-ikkunoita auki 9-10, välissä siivous 15 min., seuraavat sisään 10.15-11.15 ja taas siivoukset, seuraavat 11.30-12.30, jne. Liikkujien pitäisi ilmoittautua pooliin, missä jokaiselle taataan vähintään tunti treeniä viikossa ja saisi ilmoittaa, mitkä ajat sopivat parhaiten. Joo, on vaivalloista, muttei mahdotonta. Varsinkaan, jos vaihtoehto on se, ettei kukaan treenaa.
Todella vaivalloisen kuuloinen systeemi ottaen huomioon, että tämän hyöty on tasan nolla. Lähinnä aiheuttaa turhaa vaivaa kaikille osapuolille.

Nuo kaikki toteutuvat jo nyt. Ja kun salilla on ”ruuhka”, niin luulen ettei silloin ole lähellekään puolet edes tilan teoreettisestä maksimikapasiteetistä käytössä.

Ymmärrän kyllä idean. Se ehkä jollekin ulospäin näyttää siltä että tehdään kaikkemme, vaikkei todellisuudessa mikään muutu. Tosiasiassa salien ei tarvitse muuttaa yhtään mitään, edelleen täyttyvät kaikki määräykset yli kahden metrin turvavälistä ja muusta hallituksen vaatimasta valetoimenpiteestä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
– Ravintolarajoitukset ovat alueellisesti isompia ja siten vaikuttavat enemmän elinkeinovapauteen, Tuominen sanoo."

Ei oikein löydy sanoja.

Minulta löytyy: "Ei jumalauta!".

Ei sitten tullut virkamiehille mieleen, että ravintolarajoitukset ovat myös sen verran kattavia, että jo se kuuluisa kaksi viikkoa saattaisi aidosti näkyä tartuntakäyrissä, kuukaudesta puhumattakaan...

Sen jälkeen olisi mahdollisesti saavutettu taso, jossa ollaan turvallisemmilla vesillä, ja voidaan mennä lievemmin rajoituksin loppuun asti, kun rokotusten määrä alkaa hillitä tartuntojen kasvua.

Rajoitusten pitää kohdistua sinne, missä niillä on eniten vaikutusta. Ravintolat ovat valitettavasti yksi niistä paikoista, joissa tällä hetkellä altustutaan. Rajaliikenne on toinen merkittävä paikka.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minulta löytyy: "Ei jumalauta!".

Ei sitten tullut virkamiehille mieleen, että ravintolarajoitukset ovat myös sen verran kattavia, että jo se kuuluisa kaksi viikkoa saattaisi aidosti näkyä tartuntakäyrissä, kuukaudesta puhumattakaan...

Sen jälkeen olisi mahdollisesti saavutettu taso, jossa ollaan turvallisemmilla vesillä, ja voidaan mennä lievemmin rajoituksin loppuun asti, kun rokotusten määrä alkaa hillitä tartuntojen kasvua.

Rajoitusten pitää kohdistua sinne, missä niillä on eniten vaikutusta. Ravintolat ovat valitettavasti yksi niistä paikoista, joissa tällä hetkellä altustutaan. Rajaliikenne on toinen merkittävä paikka.

Parasta tosiaan että a) rajatarkastukset, b) ravintoloiden sulkeminen saattaisi onnistua nykylainsäädännöllä. Saattaisi onnistua. Ehkä sitä pitäisi sitten koestaa?

Vaikka tässä on mm. @Lätty-ylämummo n kanssa väännetty joistain oikeudellisista asioista, olen siis samaa mieltä ihan yhtä lailla kanssaan siinä, etten pysty ymmärtämään sitä, että jos ja kun ministeriöt aveja ohjaavat, miten ne eivät näissä kahdessa asiassa käytä ohjausvaltaansa - kun selvästi ovat käyttäneet sitä hyvin voimakkaasti ja julkisestikin esimerkiksi ulkoilmatapahtuimen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK
Tein nyt laskelman, joka ei ole ennustus tulevasta, vaan ainoastaan epämääräinen raapustelu, jonka tarkoituksena oli tutkia pakkokaranteenin vaikutusta, jos kaikki muu pysyy ennallaan.

Käytin arviossa seuraavia vakioita:
- R-luku: 1.09, mikä tulee tartuntojen liukuvasta viikkokeskiarvosta
- Rokotettujen määrä on arvioitu nyt 1. annoksen saaneiden perusteella ja nykyisen 1. annoksen rokotusvauhdin perusteella (ei todennäköisesti realistinen, sillä jossain vaiheessa aletaan taas antaa enemmän 2. annosta, ja rokotteiden saatavuus tuskin nousee niin, että 1. annoksen rokotusvauhti säilyisi ennallaan)
- R-luku pienenee sen perusteella, kuinka iso osa väestöstä oli rokotettu kaksi viikkoa takaperin.
- R-luku pienenee sen perusteella, kuinka iso osa ulkomailta saapuvista kantajista saadaan kiinni ja karanteeniin
- Ulkomailta tulevat tartunnat: THL:n ilmoittaman keskiarvon mukainen, 13/vrk

Eroa on yllättävän paljon. Kaikissa tapauksissa huippu osuisi maaliskuulle, mutta mitä isompi osa ulkomailta tulijoiden tartunnoista saadaan kiinni rajalla, ja tulijat karanteeniin, sitä aiemmin ja matalampi tuo huippu on. Tämän jälkeen alkaa laskuvaihe, ja siinä tuo ero alkaa korostua, kun tuo ulkomaan tuonnin suhteellinen osuus kasvaa.

31.5. olevat tartunnat eri prosenteilla:
- 100% tulijoista karanteeniin: 26 tartuntaa
- 75% tulijoista karanteeniin: 65 tartuntaa
- 50% tulijoista karanteeniin: 98 tartuntaa
- 25% tulijoista karanteeniin: 130 tartuntaa
- 0% tulijoista karanteeniin: 161 tartuntaa

Ero selittyy puhtaasti sillä, että ne, jotka eivät jää rajalla testeissä kiinni ja karanteeniin, ovat aiheuttamassa jatkotartuntoja, jotka sitten kertaantuvat.

Toki sama ilmiö saataisiin aikaan, jos vaikka seulontatestien kautta saataisiin suomalaisia karanteeniin ennen kuin tauti ehtii tarttuvaan vaiheeseen.

Toistan vielä, että tämä ei ole ennustus, eikä realistinen skenaario. Ainoastaan laskelma, jonka tarkoitus on osoittaa, että vähäiseltäkin vaikuttava tekijä saattaa aiheuttaa yllättävän ison eron lopputulemaan.

Laskelmassa voi olla myös virheitä. Korjauksia saa esittää.


Kiitos.
Rajoilta tulevalla viruksen määrällä on merkityksensä. Eikä aivan mitätön.
Mutta nyt on ongelmana AVI, joita ei näytä heille laissa määritetyt työt kiinnostavan. En keksi mitään syytä, miksi he eivät tee sitä, mitä AVI:en pitäisi tehdä. Tai keksin yhden. Raha. Vanha kehno. Onko nuo virastot niin persaukisia, vai mikä estää tekemästä työtä, mistä heille maksetaan palkkaa? Mihin ihmeeseen näitä AVI:a tarvitaan?

"STM muistuttaa ohjeessaan vielä, että hallitus on sitoutunut korvaamaan covid-19-epidemiaan ja rajanylityspaikkojen terveysturvallisuuteen liittyvät välittömät ja kohtuulliset kustannukset kunnille ja sairaanhoitopiireille niin kauan kuin tautitilanne ja hybridistrategian toimeenpano sitä edellyttävät."

Eli tuossa putosi pohja siltäkin epäilyltä, että rahapula olisi syy AVI:en pelleilylle.

Mutta aiheeseen. Rajatestausten pakollisuus on työn ja tuskan takana. Kuinka paljon paukkuja noiden tartuntojen kiinni saamiseen kannattaa pistää? Onko jossain kohde, jossa tartuntoja/€ saisi halvemmalla alas?
Suurin osa tartunnoista syntyy samassa taloudessa asuvien kesken. Mitäpä jos otetaan Helsingistä nyt kutakuinkin tyhjänä seisova hotelli, joka muutetaan karanteeniasuntolaksi. Ilmainen ylöspito ja netflixit ja taivaskanavat joka huoneeseen. Ei revitä rikki perheitä, eikä pakoteta ketään, vaan houkutellaan tartunnan saanut ilmaiseen ylöspitoon tartunnan ajaksi?

En ole missään nähnyt laskelmaa siitä, paljonko yksi tartunta maksaa yhteiskunnalle. Enkä edes uskalla ajatella sen yhden rajoilla kiinni saadun tartunnan hintaa, mikä ehkä sitten joskus AVI:en taivuttua saadaan pakkotestaamisella kiinni.
@Sistis laskelmissa on kyllä kosolti järkeä siinä mielessä, että yhdenkin tartunnan kiinni saamisella on iso merkitys. Saataisiko tuo tartunta halvemmalla ja helpommalla estettyä sieltä, missä sen tiedetään jo olevan, ja varmimmin tarttuvan? Montako asukasta tuonne karanteeniasuntolaan pitäisi houkutella, jotta tartunnat saataisiin merkittävään laskuun, jos kotitartuntalukuna käytettäisiin vaikka 50% todennäköisyyttä? Jatkotartuntojahan noista ei teoriassa pitäisi tulla?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Parasta tosiaan että a) rajatarkastukset, b) ravintoloiden sulkeminen saattaisi onnistua nykylainsäädännöllä. Saattaisi onnistua. Ehkä sitä pitäisi sitten koestaa?

Jotenkin tuntuu, että tuolla on liian monta tahoa päättämässä asioista, ja kukaan ei tahdo tehdä voimakkaita päätöksiä, koska ne vaikuttavat negatiivisesti omiin sidosryhmiin, vaikka vaikutus kokonaistilanteeseen olisikin positiivinen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Montako asukasta tuonne karanteeniasuntolaan pitäisi houkutella, jotta tartunnat saataisiin merkittävään laskuun, jos kotitartuntalukuna käytettäisiin vaikka 50% todennäköisyyttä? Jatkotartuntojahan noista ei teoriassa pitäisi tulla?

Suomessa on tällä hetkellä hotelleja lähes tai täysin tyhjänä. Olen pohtinut, että olisiko kokonaiskuvan kannalta fiksua, että ne otettaisiin karanteeniasuntoloiksi? Valtio voisi tällä tavalla tukea suoraan hotelliketjuja. Rahaa menisi, mutta menee sitä epidemian pitkittyessäkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko tällä hetkellä paljonkin vaihtoehtoja urheilulle? Minulta on jääkiekko paussilla (normaalisti kolme kertaa viikossa + pelit), salilla en ole viitsinyt käydä. Padelia tulee pelattua 1-2 kertaa viikossa. Ostin joulukuussa vaihteeksi juoksukamat, mutta talvi yllätti ulkoilijan, enkä nyt mihinkään talvijuoksukamoihin noviisina aio enää panostaa. Ahtaassa kaksiossa jumppaaminen on käynyt aika tylsäksi.

Tuskin kenenkään elämää tekee surulliseksi se, ettei viihdy kotona jumppamatolla ähkiessä tai ulkona kylmässä liukastelemassa. Jos tässä padel jää vielä pois, niin aika helvetin ankeaksi menee. Onneksi parin kuukauden päästä pääsee golfaamaan.

Itse lähtisin metsään.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Paikkoja on varmasti tarpeeksi, mutta osaavaa henkilökuntaa ei. Uskoisin tuon olevan se suurin ongelma. Tehohoito sitoo paljon henkilöresursseja, oliko peräti n. 5-6 hoitajaa per 1 koronapotilas / vuoro. Lisäksi tarvitaan vielä lääkäreitä, jos potilas pitää kääntää yms.

Perehdytys tehohoidon hoitajaksi kestää min. n 6 kk ja osaavaksi tullaan 2-3 vuodessa.

Tuossa samassa jutussa mainitaan 500 henkilön koulutus.

Mutta valmiuslaki olisi näppärä. Ei tartte lomista yms murehtia
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nyt neuvotellaan kakkostasosta ja valmiuslain käyttöönotosta. Tässä ei meinaa mukana pysyä, parempi vissiinkin vain jatkaa tässä sohvalla makaamista varmuuden vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös