Voiko nyt lähteä Lappiin tai kylpylään? Mitä erityistä pitää huomioida? THL:n Mika Salminen vastaa 7 kysymykseen hiihtoloman vietosta
Nyt ei ole Salmisen mukaan oikea aika lähteä ison ystäväporukan kanssa bilematkalle.yle.fi
THL:n Salmisen kommentit.
Kuinka lapset ja nuoret viettävät hiihtolomaa turvallisesti?
– Jokaisen perheen on katsottava, mitä mahdollisuuksia on, ja tehtävä valintoja sen mukaan. Tietenkin pienten lasten kohdalla tämä voi olla isokin käytännön pulma, mutta pulkkamäessä voi käydä ja lumilinnoja voi varmasti rakentaa.
Rekistereihin kirjautunut tänään 65610 testiä. Aikamoinen määrä.
No niin. Eiköhän huomenna (tai jopa jo tänään) Kiuru adjutantteineen astele vakavina tiedotustilaisuuteen ja julista siirtymisen rajoituksissa tasolle 2 ja tottakai KOKO MAASSA.
Noissa Helsingin ja Vantaan luvuissa on sen verran paljon paremmin kohdennetun testauksen tuomaa lisää, että tilanne ei ole olennaisesti muuttunut lähiviikoista. Kaupungin (HKI) oman seurannan ja THL:n lukujen välillä on tällä hetkellä aika iso ero (40-50 tartuntaa), mikä tarkoittaisi mahdollisesti sitä, että noiden tartuntojen lähde olisi jossakin sellaisessa paikassa, josta tieto vahvistuu kaupungille vasta myöhemmin. Eli ei siis varsinaisissa helsinkiläisissä, jotka käyvät testauttamansa itsensä normaaleilla koronaterveysasemilla. Epidemia ei siis ole "kiihtymässä", vaikka tapauksia saadaan enemmän rekisteriin.
Miksi? Mikäli tartuntamääriin viittaat niin esim. viime torstaina julkistettiin enemmän tartuntoja kuin tänään. Eihän tämänpäiväinen mikään mullistava lukema ole.
edit: Ilmeisesti vielä "keräilyerä" tänään.
Siitä huolimatta en yllättyisi, vaikka tuollainen tiedotustilaisuus kohta järjestetään. Sen verran herkästi on hallituksella ollut sormi paniikkinapilla viime aikoina.
Olen itse seurannut viime aikoina vähemmän koronauutisointia, mutta mielestäni hallitus on ollut jonkun aikaa aika vähän esillä.
Mutta toki tässä varmaan kohta joku ulostulo taas tulee, ei siinä mitään.
Oliko joskus tammikuussa kun mallinnettiin viimeksi tartuntamääriä ja saatiin todella komeita lukuja maaliskuulle? Itse odottelen tilanteen pikaista eskaloitumista, koska ei tässä ole enää kuin vajaa 3 viikkoa maaliskuun alkuun.
Muistelkaamme yhdessä aikoja, jolloin rajoitustoimia perusteltiin sairaalakapasiteetin varmistamisella.Mieletön määrä testejä ja siihen nähden melko matala tartuntamäärä.
Kyllä tuo sairaalapotilaiden määrä kertoo totuuden. Se vain laskee ja laskee.
Olen itse seurannut viime aikoina vähemmän koronauutisointia, mutta mielestäni hallitus on ollut jonkun aikaa aika vähän esillä.
Mutta toki tässä varmaan kohta joku ulostulo taas tulee, ei siinä mitään.
Oliko joskus tammikuussa kun mallinnettiin viimeksi tartuntamääriä ja saatiin todella komeita lukuja maaliskuulle? Itse odottelen tilanteen pikaista eskaloitumista, koska ei tässä ole enää kuin vajaa 3 viikkoa maaliskuun alkuun.
Minä olen odottanut komeita lukuja kohta vuoden. Ei ole näkynyt.
Eipä kauhea ole osumaprosentti jos 65k testejä ja 438 bingoa? 0,67%.
Eiköhän pääkaupunkiseudulle tule pian jotain lisärajoituksia, kun tartuntamäärät pienoisessa nousussa.
Ehkä se madaltunut testimäärä vuodenvaihteen jälkeen ei johtunutkaan ihmisten haluttomuudesta käydä testeissä, vaan siitä, ettei niitä oireellisia oikeasti ollut niin paljoa kuin hallitus ja THL luulivat. Tai toivoivat?Eipä kauhea ole osumaprosentti jos 65k testejä ja 438 bingoa? 0,67%.
Kohta alkaa hiihtolomakausi. Sen jälkeen ei tarvitse odottaa kuin kaksi viikkoa niin on piru merrassa. Ja jos tartuntakäyrät eivät nousekaan eksponentiaalisesti hiihtolomien jälkeen, johtuu se vain siitä, että ihmiset ovat lomakaudella alkaneet laistaa testeissä käymisestä, mikäli päivittäisten testien määrä putoaa alle 65 000 testin. Se olisi itse asiassa kaikista pahin skenaario, koska tarkoittaisi sitä, että korona leviäisi hallitsemattomasti piilotartuntoina. Tällöin ei olisi enää muuta vaihtoehtoa kuin kunnollinen koronakurinpalautus loppukevään ajaksi, jotta tilanne saataisiin edes kesäksi hallintaan.Oliko joskus tammikuussa kun mallinnettiin viimeksi tartuntamääriä ja saatiin todella komeita lukuja maaliskuulle? Itse odottelen tilanteen pikaista eskaloitumista, koska ei tässä ole enää kuin vajaa 3 viikkoa maaliskuun alkuun.