Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 890 559
  • 81 125
Itse ymmärrän ihan hyvin, jos kaikilla pinna ei kestä. Kukin tekee kuten parhaaksi näkee - oletettavasti tunnistaen vaikutukset ei vain itselle vain muille.

Sitä en oikein ymmärrä mikä tarve jengillä on kerskua näillä asioilla / julistaa kuinka eivät aio ottaa rokotetta jne. Jos käyt pelaamassa sählyä niin... entäs sitten? Mikä tarve siitä on tulla kertomaan Jatkoajan keskustelupalstalla?

Niillä saa tykkäyksiä.
Kovan jätkän loputtoman maineen.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ihminen osaa olla muista piittaamaton olento. Korona-ajan alusta alkaen ovat äänessä olleet tietyt kapinalliset ja ihan johdonmukaista linjaa on vedetty.

Ei tämä vallitseva tilanne mitään herkkua ole, mutta valitettavan helposti alkavat kasetit hajoilemaan. Tajuan kyllä että moni haluaisi elää siinä hyvinvointivaltiossa jossa saa olla vapaasti. Tylyä sanoa, mutta toiset syövät sen kuuluisan paskan ja odottavat että saa elää turvallisesti ja vapaasti. Toiset haluavat vain jälkimmäisen.
Täällä on yhä se fakta, että jokainen tulee kuolemaan ja kukaan ei tiedä milloin se päivä tulee.
Lisäksi näitä elämiä on vain yksi ja jos sen käyttää pelkäämällä, että onko lopullinen niitti Korona vai ei voi olla vaikeaa elää.

Tämä on alkanut nyt varsinkin korostua kun hallituksen tekemät rajoitteet eivät ole millään tasolla linjassa eikä kohdennettuna siihen mitä maassa tapahtuu.
Selitä siinä lapsille ja nuorille, että ette voi treenata ja pelata kun jossain on joku saanut tartunnan kun joukkueen lähellä ei kenelläkään sitä ole.

Liian isot rajoitteet, jotka kohdistuvat vain siihen ettei kukaan kuole Koronaan aiheuttavat enemmän haittoja kuin hyötyjä ja nyt se alkaa näkymään.
Etäopetus oppilaitoksissa yms. aiheuttavat haittoja joiden hinta maksetaan tulevaisuudessa ja hinta tulee olemaan isompi kuin rajoitteiden säästämien henkien.
Kun niitä vaikuttavia rajoituksia ei ole rajoilla otettu käyttöön vieläkään.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@Via Dolorosa

Eli on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa? Edustaa kiurulaisuutta tai kapinaperseillä rehvastellen? Ehkä tuohon välimaastoonkin jotain mahtuu.

On kieltämättä ollut hiukan ironista huomata mm. tuttujen keskuudessa että maailman murheet tulisi ottaa tosissaan ja miten esimerkiksi itse olen piittaamaton kun en someta aktiivisesti.

Nyt tuo jengi valittaa koronasta ja siitä miten kurjaa helvettiä elämä on. Ja pitää uskaltaa kokoontua jos siltä tuntuu.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa? Edustaa kiurulaisuutta tai kapinaperseillä rehvastellen? Ehkä tuohon välimaastoonkin jotain mahtuu.

Minähän otin kantaa vain sählyn pelaamiseen. Omasta mielestäni ihan uskomatonta, jos sählyn pelaamista kaveriporukassa pidetään jotenkin perseilynä taikka vakavana koronarikkomuksena.

Edit. Muutenkin liikunta on mielestäni ihan viimeinen asia, joka kaiken ikäisiltä ihmisiltä pitäisi kieltää. Alan jotenkin olla sujut sen kanssa, ettei yleisötilaisuuksiin pääse, mutta liikuntarajoitteita en vaan yksinkertaisesti hyväksy millään muotoa. Sama koulujen kanssa, joita ei pitäisi sulkea missään vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Täällä on yhä se fakta, että jokainen tulee kuolemaan ja kukaan ei tiedä milloin se päivä tulee.
Lisäksi näitä elämiä on vain yksi ja jos sen käyttää pelkäämällä, että onko lopullinen niitti Korona vai ei voi olla vaikeaa elää.

Tämä on alkanut nyt varsinkin korostua kun hallituksen tekemät rajoitteet eivät ole millään tasolla linjassa eikä kohdennettuna siihen mitä maassa tapahtuu.
Selitä siinä lapsille ja nuorille, että ette voi treenata ja pelata kun jossain on joku saanut tartunnan kun joukkueen lähellä ei kenelläkään sitä ole.

Liian isot rajoitteet, jotka kohdistuvat vain siihen ettei kukaan kuole Koronaan aiheuttavat enemmän haittoja kuin hyötyjä ja nyt se alkaa näkymään.
Etäopetus oppilaitoksissa yms. aiheuttavat haittoja joiden hinta maksetaan tulevaisuudessa ja hinta tulee olemaan isompi kuin rajoitteiden säästämien henkien.
Kun niitä vaikuttavia rajoituksia ei ole rajoilla otettu käyttöön vieläkään.

En ole tästä eri mieltä ja pointtini olikin että toiset haluavat vapauden nyt ja toiset turvallisuuden yhtälöön. Poliittisella kentällä on vedetty vihkoon ja ihmisten keskuudessa on ylireagoitu puolin ja toisin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Minähän otin kantaa vain sählyn pelaamiseen. Omasta mielestäni ihan uskomatonta, jos sählyn pelaamista kaveriporukassa pidetään jotenkin perseilynä taikka vakavana koronarikkomuksena.

Ja minun pointtini oli siinä että välimaastoakin löytyy. Kuten vaikkapa niin että rehvastelun sijaan pidetään omana tietona jos vedetään säbähöntsät.

Vai mitä ajattelit olevan sen takana että kerrotaan erikseen miten kovia jätkiä ollaan ja namedropataan Kiuru?
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ja minun pointtini oli siinä että välimaastoakin löytyy. Kuten vaikkapa niin että rehvastelun sijaan pidetään omana tietona jos vedetään säbähöntsät.

Vai mitä ajattelit olevan sen takana että kerrotaan erikseen miten kovia jätkiä ollaan ja namedropataan Kiuru?

Jos ei kiinnosta toisten säbähommat, niin varmaan pääsee vähemmällä kuin sivuuttaa ne lukematta. Nyt itse niitä olet täällä esiin nostamassa
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Analyysit taas tulilla.

Tottakai reaktiot on kivoja ja saatiinpa taas eloa tähänkin ketjuun mutta rehellisesti sanottuna sitä ensimmäistä viestiäni kirjoittaessasi en ajatellut hakevani mitään kovan jätkän leimaa. En tiennyt varsin arkisen tekemisen olevan niin kovaa valuuttaa että tuommoisia leimoja saa.

Lähinnä ehkä fiilistelin tämän päivän valintaani joka on muuta kuin pään hakkaamista seinään. No mutta ei voi enää mitään. Kaikkea hyvää.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ehkä tuohon välimaastoonkin jotain mahtuu.
Totta kai mahtuu. Eiköhän se tässäkin asiassa mene niin, että ääripäät (lisää rajoituksia ja kaikki kiinni vs. rajoitukset purettava ja kaikki auki) pitävät meteliä itsestään, kun suurin osa porukasta tallaa hiljaisena keskitietä.

Mitä covidiin muuten tulee niin ymmärrän hyvin, jos ja kun suomalaiset alkavat kyllästyä rajoituksiin ja "vielä kaksi viikkoa" -puheisiin. En osaa sanoa vetääkö hallitus vihkoon kaiken mahdollisen rajoituksista rokotuksiin, mutta hiukan siltä vaikuttaa. Toki ymmärrän ja hyväksyn senkin, että vaikea ja osittain tekemätönkin paikka tämä heille on. Ei käy kateeksi.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
On kai tässä tällä hetkellä paljonkin aktiviteetteja joita voi harrastaa. Esim. Ulkojäät, hiihto, laskettelu ja vaikka ihan kävely/lenkkeily. Eikai noita ole kielletty? Ulkona tuo korona ei kaiketi niin helposti tartu(?). Ei sillä, onhan se käsittämätöntä, että baareissa saa olla, muttei vaikka sitä säbää pelaamassa. Tässä ei ole oikein mitään linjaa. Silti en ymmärrä tätä hallituksen totaalilyttäystäkään täällä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Jos ei kiinnosta toisten säbähommat, niin varmaan pääsee vähemmällä kuin sivuuttaa ne lukematta. Nyt itse niitä olet täällä esiin nostamassa

Minä en ole täällä päivittäin leijumassa tai vähättelemässä koronaan liittyviä asioita. Minä en kuitenkaan tullut leijumaan aloitteellisesti miten tullaan kokoontumaan ja miten Kiuru saa katsella vaikkapa ulkopuolelta. Ymmärtääkseni tämä on keskustelupalsta myöskin.

Ja pidän edelleen outona että kaveri on menossa toteuttamaan itseään piristävää sosiaalista toimintaa, mutta päättää silti ilmoittaa asian vittuillen tänne. Vielä kun jokainen meistä tietää miten raskasta tämä aika monille on.

Eli ehkäpä moisesta voi perustellusti huomauttaa.
 
Viimeksi muokattu:

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Minä en ole täällä päivittäin leijumassa tai vähättelemässä koronaan liittyviä asioita. Minä en kuitenkaan tullut leijumaan aloitteellisesti miten tullaan kokoontumaan ja miten Kiuru saa katsella vaikkapa ulkopuolelta. Ymmärtääkseni tämä on keskustelupalsta myöskin.

Ja pidän edelleen outona että kaveri on menossa toteuttamaan itseään piristävää sosiaalista toimintaa, mutta päättää silti ilmoittaa asian vittuillen tänne. Vielä kun jokainen meistä tietää miten raskasta tämä aika monille on.
Nyt meni oikeasti tunteisiin siellä päässä.

Tuossa aiemmin jo sanoin ettei ollut tarkoituksena hakea mitään kovan jätkän leimaa yms leijua. Myös nyt se ensimmäinen viestini on vittuilua niille joille tämä aika on raskasta?

(ja en halua tästä enempiä jauhaa mutta hieman överiksi menee)
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Minä en ole täällä päivittäin leijumassa tai vähättelemässä koronaan liittyviä asioita. Minä en kuitenkaan tullut leijumaan aloitteellisesti miten tullaan kokoontumaan ja miten Kiuru saa katsella vaikkapa ulkopuolelta. Ymmärtääkseni tämä on keskustelupalsta myöskin.

Ja pidän edelleen outona että kaveri on menossa toteuttamaan itseään piristävää sosiaalista toimintaa, mutta päättää silti ilmoittaa asian vittuillen tänne. Vielä kun jokainen meistä tietää miten raskasta tämä aika monille on.

Eli ehkäpä moisesta voi perustellusti huomauttaa.

Tuohan oli tuommoinen pilke silmäkulmassa kirjoitettu ihan piristävä viesti tänne ketjuun. En ymmärrä miten tuo voi mennä tunteisiin
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Nyt meni oikeasti tunteisiin siellä päässä.

Tuossa aiemmin jo sanoin ettei ollut tarkoituksena hakea mitään kovan jätkän leimaa yms leijua. Myös nyt se ensimmäinen viestini on vittuilua niille joille tämä aika on raskasta?

(ja en halua tästä enempiä jauhaa mutta hieman överiksi menee)

Mielestäni perustelin tekstini ja pointtini, mutta voihan sen tunteisiin menona tulkita.

Muutenkin vakavasti sairaan ikäihmisen omaishoitajana olen tässä kuluneen vuoden aikana saanut kuulla miten isäni saisi kuolla pois jos korona niin rankkaa on. Aika paksun nahan tässä on joutunut luomaan ja olen ihmisten pahaa oloa tajunnut. Kuten jo sanoin, en ole päivittäin räksyttämässä täällä tai muuallakaan. On fiksumpaa ylläpitää mahdollisimman positiivista ja vastuullista ajattelua.

Minua vain hämmensi outo ulostulosi kiurujen kera.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tuohan oli tuommoinen pilke silmäkulmassa kirjoitettu ihan piristävä viesti tänne ketjuun. En ymmärrä miten tuo voi mennä tunteisiin

Kännissä ja läpällä. Tykkään tuosta ajattelumallista. Tämä nyt siis kevennyksenä.

Ja yritin huonolla menestyksellä nostaa yleisemminkin asiaa esiin vaikka nyt @hiitti n kautta asiaa henkilöinkin.

Meillä on ihan oikeastikin jengiä jotka ylpeästi kapinoivat julkisesti ja leijuvat miten kokoonnutaan.

Terveiset Jyväskylästä.
 

Oadie

Jäsen
Ja pidän edelleen outona että kaveri on menossa toteuttamaan itseään piristävää sosiaalista toimintaa, mutta päättää silti ilmoittaa asian vittuillen tänne. Vielä kun jokainen meistä tietää miten raskasta tämä aika monille on.

Ehkäpä sinun tarvitsee tehdä tänne lista mitä täällä saa kertoa ja mitä ei. Tänne kirjoittelu nyt ei ole vielä kielletty ja luulisi että tuon säbän pelaamisenkin saisi kertoa. Ihan piristäväähän tuo oli vakavan hapannaama meiningin rinnallla. Vaikuttaa että tässä on sinulle nyt joku syvempi juttu. Ehkäpä puolue asia, kun Kiurun toit esille??

E. Olin tänään ulkojäillä 8 hengen porukalla ja kaljatkin vedettiin kentän reunalla pelien jälkeen. Siinä vähän lisää hämmästeltävää..
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ehkäpä sinun tarvitsee tehdä tänne lista mitä täällä saa kertoa ja mitä ei. Tänne kirjoittelu nyt ei ole vielä kielletty ja luulisi että tuon säbän pelaamisenkin saisi kertoa. Ihan piristäväähän tuo oli vakavan hapannaama meiningin rinnallla. Vaikuttaa että tässä on sinulle nyt joku syvempi juttu. Ehkäpä puolue asia, kun Kiurun toit esille??

E. Olin tänään ulkojäillä 8 hengen porukalla ja kaljatkin vedettiin kentän reunalla pelien jälkeen. Siinä vähän lisää hämmästeltävää..

Eiköhän se pointtini löydy jos haluat viestejä lukea. Löytyy kiteytetysti heti viestisi yläpuolelta ja sen loppuosasta. En myöskään tuonut Kiurua keskusteluun vaan puhuin miten toinen nimimerkki toi hänet esiin.

Ja kyseessä ei ole puolue asia eikä puolueasia. En ole moderaattori ja en siten myöskään sanele kuka saa kirjoittaa ja mitä. Sen sijaan toisten kirjoituksia voi ymmärtääkseni lainata ja ehkä jopa keskustella. Enkä nyt osaltasi suurempaa hämmästeltävää löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kun tässä avoimesti ihmettelin ja verhotusti paheksuin, voin kyllä ilmaista selkeästi sen, että mielestäni on väärin tässä tilanteessa
a. Toimia vastoin viranomaisten ohjeita.
Tarkoittaa se sitten kokoontumista harrastuksen tai juhlinnan merkeissä, tai millä tahansa muulla tavoin.
b. Ilmoittaa siitä julkisesti, tai tämä ei ole sinänsä väärin, mutta ei tarvitse ihmetellä jos joku huomauttaa, että tekemäsi teko tai siitä ilmoittaminen on typerää.

Ymmärrän toki, että tämä tilanne on tosi ikävä. En vaan tajua sitä, että asioita ei voida ottaa niin vakavasti että voidaan ihan oikeasti purra hammasta vielä tämän kevään.

Itse jouduin käydä 6 vuotta täyttävän tyttäreni kanssa asiaa läpi, että tänä vuonna ei synttäreille pääse isovanhempia ja kavereita ei voi kutsua kuin samasta päiväkotiryhmästä, tai että järjestetään ulkona jotain, riippuen nyt tilanteesta.
Sehän on subjektiivisesti 6 vuotiaalle iso juttu ne synttärit, niin ei minulla ole siitä huolimatta mielestäni oikeutta järjestää tyttärelleni niin isoja synttäreitä kuin hän haluaa tai mielestäni ansaitsee.

Tai en voi käyttää mitään omaa tulkintaa siitä että minulla on oikeus koska @hiitti käy sählypelissä ja ihmiset käy baarissa.

Enkä toimi näin koska rakastan Krista Kiurua tai pelkään koronaa kuin ruttoa. Vaan siksi, että tässä on vedottu jokaiseen että oma tontti pitää hoitaa niin hyvin kuin pystyy. Ja jos jokaista tilannetta miettii että hoidanko nyt tonttiani niin hyvin kuin pystyn, niin aika usein se maski menee päälle ja ajatus juhlien järjestämisestä tai osallistumisesta jää pois.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pari positiivista uutista maailmalta:

Etelä-Afrikassa päivittäiset tartuntamäärät ovat olleet selkeässä laskussa viimeiset 2-3 viikkoa. Pahin piikki oli tammikuun alkupuolella, jolloin 7 päivän liukuva tartuntojen keskiarvo huiteli yli 18 tuhannessa. Tällä hetkellä sama luku on vain reilu 7 000. Maassa on lockdown päällä, mutta rajoitukset eivät ilmeisesti kuitenkaan ole mitenkään poikkeuksellisen tiukat. Tämä on hyvä uutinen erityisesti sen takia, koska Etelä-Afrikan virusmuunnos vaikuttaa tällä hetkellä olevan rokotteiden tehon suhteen huolestuttavin variantti. Sen leviämispotentiaali ei onneksi kuitenkaan vaikuta mitenkään yliluonnolliselta.

Myös koko maailman tartuntakeskiarvo on ollut samaiset 2-3 viikkoa laskussa. Tuon seuraaminen worldometerin kautta on ollut vähän epäluotettavaa touhua mm. kirjausviiveiden takia, mutta nyt uskaltaisin arvioida, että lasku on todellista, ja vieläpä aika reipasta. Huippu päivittäisissä tartunnoissa nähtiin 750 tuhannessa, ja tällä hetkellä tartuntoja tulee 550 tuhatta / päivä. Lasku tulee varmasti loivenemaan kun lockdowneja avataan, ja myös nousuja on taatusti luvassa. Silti, jos nyt pitäisi veikata niin sanoisin että pandemian huippu on globaalisti takanapäin.

Suurin syy tartuntojen laskuun on varmasti eri puolilla maailmaa käynnissä olevat lockdownit. Silti sanoisin, että joko jo nyt tai ainakin hyvin pian alkavat myös rokotuskampanjat vaikuttaa. Myös kausivaihtelun osalta ollaan menossa parempaan suuntaan eli kesää kohti.

Kyllä tämä tästä.
 

Carlos

Jäsen
Itse olen siinä käsityksessä, että täällä ollaan nimenomaan tekemässä virheitä ja niistä oppimassa. Jos on vaan nöyrästi kotona koko ikänsä tottelee ja maksaa, eikä tee yhtään mitään niin varmaan saa kunniakansalaisen leiman, mutta tämä elämä jää elämättä. Toki elämä silti tuuppaa kaveriksi vähintään jonkun vittumaisen sairauden.

Olisi kiva sosiaalisesti jos kaikki ovat lampaita, mutta eipä itsenäistä Suomeakaan olisi ikinä syntynyt jos kaikki olisi vaan kiltisti ja nöyrästi toimineet ohjeiden mukaan.

Liika on vaan liikaa, ja jossain vaiheessa testosteronit lyö yli, se on luonnon laki, varsinkin jos kurjistaminen ei enää sovi maalaisjärkeen. En moiti ketään joka nyt vetää raamit kaulassa posliinikauppaan norsulla ratsastaen - miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä (tai naisen).

Seurauksia tulee monenlaisia, toki. Myrskyn jälkeen tulee aina poutasää, ja myrskyn edellä oli tyyntä, mutta maailma ei voi pysähtyä. Ei ole voinut ennen meitä, eikä tule pysähtymään meidän aikana, eikä edes meidän jälkeen.

Show must go on. Fuck korona.
 

PatrickKane95

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vielä löytyy näköjään niitäkin jotka luulee maskien hävittävän koronaviruksen ja pauhaavat facebookissa kun kaupassa jotkut ei käytä. Vähemmän yllättäen toki eläkkeen kynnyksellä olevia ihmisiä nämä pauhaajat ja huomattavasti vähentyneet nämä esim. viime kevääseen verrattuna, aika monet ihmiset jo kääntyneet vastaan onneksi.
 

Oadie

Jäsen
Itse kun tässä avoimesti ihmettelin ja verhotusti paheksuin, voin kyllä ilmaista selkeästi sen, että mielestäni on väärin tässä tilanteessa
a. Toimia vastoin viranomaisten ohjeita.
Tarkoittaa se sitten kokoontumista harrastuksen tai juhlinnan merkeissä, tai millä tahansa muulla tavoin.
b. Ilmoittaa siitä julkisesti, tai tämä ei ole sinänsä väärin, mutta ei tarvitse ihmetellä jos joku huomauttaa, että tekemäsi teko tai siitä ilmoittaminen on typerää.

Oletko koko tämän ajan kun suosituksia on ollut noudattanut niitä tismalleen, etkä ole tehnyt pienintäkään "rikkomusta"? Jos tosiaan on näin niin saat minun puolestani paheksua täällä niin paljon kuin haluat. Mutta usein kun oikein tarkastelee sitä omaa toimintaa niin ei niitä täysin puhtaita jauhoja pussissa olekkaan. Muita on vaan niin paljon helpompi paheksua. Se on toki inhimillistä ei siinä mitään. Sama kuin näiden "virheiden" tekeminen. Ne ovat osa elämää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko koko tämän ajan kun suosituksia on ollut noudattanut niitä tismalleen, etkä ole tehnyt pienintäkään "rikkomusta"? Jos tosiaan on näin niin saat minun puolestani paheksua täällä niin paljon kuin haluat. Mutta usein kun oikein tarkastelee sitä omaa toimintaa niin ei niitä täysin puhtaita jauhoja pussissa olekkaan. Muita on vaan niin paljon helpompi paheksua. Se on toki inhimillistä ei siinä mitään. Sama kuin näiden "virheiden" tekeminen. Ne ovat osa elämää.
Pääsääntöisesti kyllä, en nyt ainakaan keksi mitään mitä olisin tehnyt vastoin ohjeita.

Tuo argumentti sinänsä on väärä, oikea olisi se, että olenko itse tehnyt mitään mistä muita arvostelen. En arvostellut ketään siitä että ei ole noudattanut täydellisesti ohjeita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös