Itsellä myös 6-vuotias ja se näkee kyllä isovanhempiaan. Mistä lähtien kuusivuotiaat on tartuttanut koronaa ja kyllä isovanhemmat haluaa nähdä omaa lapsenlasta. Eli voi niitä nähdä. Voihan isovanhemmat tulla vaikka kyläänkin jos pidetään huoli turvaväleistä ja voi myös pitää maskeja.
No meillä on ehkä hiukan eri käsitys asioista, olen siinä ymmärryksessä että ohjeistus on nyt, että riskiryhmään kuuluvia ei ole syytä tavata, koska ei ole tietoa siitä että kenellä on koronaa ja kenellä ei. Minun mielestäni sisätiloissa on vaikeaa järjestää syntymäpäivät, joissa säilytetään turvavälit, käytetään maskia ja vietetään samaan aikaan syntymäpäiviä. Tai en tiedä, onhan varmasti jotain asuntoja joissa se onnistuu, sekä lapsia jotka osaa pitää maskia, sekä sitten ihmisiä jotka osaa paremmin organisoida hommat. Muutenkin, en itse usko että maskit estää muita kuin lyhytaikaisen altistuksen tartuntoja.
Näitä lähiosumia on ollut kuluneen 1.5 kk aikana siten, että omalla työpaikalla oli korona kollegalla, vaimon siskon perheessä oli altistus ja karanteeni ja tämän kuusivuotiaan päiväkodissa viime viikolla toisessa ryhmässä oli korona.
No lyhyesti: tulkitsen nykyistä tilannetta ja riskejä siten, että en voi ottaa vastuulleni sitä, etteikö näissä juhlissa voisi olla riski tartunnalle. Siksi riskiryhmään kuuluvat vanhukset ei sinne tule. Muut voi tulkita toisella tavalla.
Tämän kaiken voi muuten tehdä olematta kauhusta jäykkänä ja traumatisoimatta lapsia.
Vielä tuosta joukkoliikunnasta:
Mielestäni näihin 10 vs. 10 sählypeleihin tai mitä nyt onkaan yli 10 hengen liikunta tapahtumiin osallistuminen on kielletty, koska näissä ei voida pitää turvaväleistä huolta. Ei se toki onnistu missään kamppailulajien treenissäkään, vaikka treenattaisiin 8 hengen ryhmissä.
Toistaiseksi kuitenkin on nyt kielletty toiset jutut, ohjeita olisi syytä noudattaa, vaikka ne on ikäviä tai ei ole samaa mieltä.
Jos liikuntaharrastus kaatuu siihen että joukkuelaji on katkolla muutaman kuukauden siten että mielenterveys romahtaa ja lajiin ei palaa kun treenit jatkuu, niin sitten on kyllä ollut heikot pohjat ennen koronaa.