Mun mielestä ennen lasten ja nuorten (alle 16v.) harrastustoiminnan laittamista katkolle, olisi pitänyt avata tilannetta. Kuinka monta tartuntaa eri ikäryhmissä ja niiden alkuperä sekä onko oireeton vai oireellinen. Lisäksi päivittäisten keskimääräisten kontaktien lukumäärä ja mahdolliset jatkotartunnat sekä ”tartuntaympäristö”. Itse uskon, että ylivoimaisesti eniten tartuntoja on tullut perhepiirissä. Lasten ja nuorten kontaktimääriin nähden jatkotartunnat eivät voi olla kovinkaan suuria, sillä kokonaistartuntamäärät ovat olleet kuitenkin vähäisiä kontaktimääriin nähden. Omilla lapsillani kontaktimäärät ovat yhden koulupäivän aikana varmaan yhtä isot kuin mulla kahden viikon aikana ja siltikään meiltä ei kukaan ole sairastunut. Harrastusten osalta nuoria on toiminnassa mukana ympäri kaupunkia ja jopa muualta pk-seudulta. Turvaväleillä voi arjessa lasten ja nuorten osalta pyyhkiä hanuria, koska ne eivät vain toteudu. Eivät, vaikka yritystä olisikin. Silti paska ei ole osunut tuulettimiin.
Harrastusten rajoittaminen on ollut täydellistä hätävarjelun liioittelua ja seuraukset ovat murheellisia niin yksilö- kuin seuratasollakin. Nykyohjeistukset antavat seuroille myös mahdollisuuden vetää joko todella tiukkaa tai väljempää mallia. Toisissa seuroissa esim. kuplahallit lasketaan sisätiloiksi, toisissa ulkotilaksi. Toisissa seuroissa vanhemmat ovat ostaneet yksityisistä jäähalleista jääaikaa, toisilla tätä mahdollisuutta ei ole ollut. En ole kuullut, että kukaan olisi sairastunut, vaikka olisi kuplissa tai lisäjäillä treenannutkin. Tilanne on siis myös epätasa-arvoinen ja kärsijöinä harrastajat, eli nuoret.
Älytön ja kestämätön tilanne. Ja sen pitää loppua välittömästi. Olisi pitänyt loppua jo ajat sitten, jos edes olisi koskaan ollut tarpeellista aloittaakaan.