Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 927 961
  • 81 126
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tämä oli sinulta vähän outo kommentti. Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan että sinä et kuulu siihen kategoriaan joka piruilee täällä.

Kuka täällä olisi tyytyväinen mikäli lukemat nousee? Onko täällä yhtään ainuttakaan nimimerkkiä joka niin kovasti haluaa olla ennustuksissaan oikeassa että alkaisi täällä kehuskelemaan kuinka oikeassa olivat kun ennustukset meni oikein?

Tiedät kyllä että tällaista ei esiinny täällä.

Päivän lukema oli todella hyvä. Itse odotin että nyt olisi jo paukkunut kovempia lukemia. Mutta hyvä näin, ei voi valittaa.

Omalta alueelta sellaista havaintoa että nyt on tullut neljän päivän aikana yhtä monta tartuntaa. Selvästi on joulu vaikuttanut ainakin täällä, vaikka lukemat ovat ns naurettavan pienet.
Joskus täytyy vähän tuulettaa. Ei ollut ehkä kypsin veto, mutta sen verran ankeaa settiä täällä taas sai lueskella pyhien aikana että alkoi oikeasti kyrsimään. Ja olen ihan rehellisesti sitä mieltä, että (pieni) osa oikeasti toivoo kovia lukemia tiskiin, jotta pääsisivät kirjoittamaan "mitäs minä sanoin"-tyylisiä kommentteja. Ja joo, tiedostan että teen nyt sitä itsekin, mutta näissä on se merkittävä ero, että toisessa mennään positiivisen kautta ja toisessa negatiivisen.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi pitää väritellä:

”Koronatilanne on mennyt pikku hiljaa parempaan suuntaan.

- Emme ole nähneet voimakasta nousua. Tapauksia on edelleen selvästi liikaa, Taneli Puumalainen sanoo.”

no joo, totta on, että ei ole näkynyt voimakasta nousua, vaan voimakasta laskua. Se on toki kielletty toteamasta ääneen. Yksikin tapaus on liikaa, se myös lienee itsestäänselvä asia noille.
Ehkä nämä auktoriteetit ei osaa enää elää ilman koronapaniikkia kun edes tautimäärän lasku ei riitä kun se ei ole ollut tarpeeksi jyrkkä lasku.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Suomessa on raportoitu neljä uutta koronaviruksen aiheuttamaan tautiin liittyvää kuolemantapausta, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Sairaanhoitopiirien sairaaloissa on 69 potilasta. Kaupungin- ja terveyskeskussairaaloissa puolestaan on 110 potilasta.

Tehohoidossa on 42 potilasta, THL tiedottaa.



Tartuntojen määrä laskee, mutta tehohoitoon joutuvien määrä nousee. Osuvatko vähän tartunnat liiaksi riskiryhmiin? Vai mikä tuon selittää?
Tulevat viiveellä, kuten ennenkin. Eli ensin sairaalajakso normaalilla vuodeosastolla, jonka jälkeen taudin pahentuessa siirto teho-osastolle hankalimmissa tapauksissa. Muilla taas vierailu osastolla päättyy ja kotiutuvat, mistä johtuen sairaalalukemat yleisesti laskussa.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Sairaalahoitoa vaativien potilaiden määrä alkanut siis laskea. Eiköhän piakkoin tehohoidonki määrä ala vähentyä, jos tartuntamäärät pysyy näissä nykyisissä luvuissa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
Näissä aina naurattaa, kun krista ja kumppanit silmät kiiluen aikanaan valehtelivat, että lasten ja nuorten harrastuskieltoja vältetään ihan viimeiseen asti. Ja sitten suljettiin lähes välittömästi, kun keksittiin sopiva tekosyy.

Näinpä. Henkilökohtaisesti olen aidosti huolissaan lasten ja nuorten tulevaisuudesta. Monelle joukkueessa pelaaminen on ainoa säännöllinen fyysistä kuntoa ylläpitävä aktiviteetti. Joillekin se voi olla jopa myös ainoa paikka, mihin paeta hetkeksi ympäröiviä olosuhteita.

Mutta kaipa näitäkin on mietitty, kun harrastustoimintaa rajoitetaan laittamalla paikat kiinni ja sarjat paussille.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Ei ollut ehkä kypsin veto, mutta sen verran ankeaa settiä täällä taas sai lueskella pyhien aikana että alkoi oikeasti kyrsimään
Niin nojoo, ehkä näin. Jouluna yritin pitää taukoa tästä ketjusta. Jokunen kerta tuli vilkaistua tänne ja joka kerta tuli kyllä mieleen että ei perke#e rauhoittukaa nyt hyvät ihmiset. En kyllä enää muista kuka kirjoitti mitäkin, taisin vaan blokata asian mielestäni. Voi hyvinkin olla että julistettiin tuomiopäivää tänne.

Edetään posin kautta. Tilanne on hallinnassa ja lievillä rajoituksilla jatketaan.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näinpä. Henkilökohtaisesti olen aidosti huolissaan lasten ja nuorten tulevaisuudesta. Monelle joukkueessa pelaaminen on ainoa säännöllinen fyysistä kuntoa ylläpitävä aktiviteetti. Joillekin se voi olla jopa myös ainoa paikka, mihin paeta hetkeksi ympäröiviä olosuhteita.

Mutta kaipa näitäkin on mietitty, kun harrastustoimintaa rajoitetaan laittamalla paikat kiinni ja sarjat paussille.

Rauman Lukon urheilutoimenjohtaja Kalle Sahlstedt otti tähän jo kantaa, mutta luonnollisesti nämä menevät kuuroille korville.

" - Jos ajattelen omaa arkielämääni, niin kyllä mulle turvallisin paikka on jäähalli. Meillä on maailman vastuullisimmat katsojat, ottelutapahtumat ovat ihan superia ja pelaajat elävät kuin nunnaluostarissa. Me olemme tehneet kaiken viimeisen päälle ja valvomme hiki hatussa turvavälejä. Kysymys kuuluu, että mikä tässä enää riittää?

- Jos unohdetaan Jääkiekon SM-Liiga, niin olen aivan hemmetin huolissani tietynlaisista lapsista. On olemassa rikkinäisiä perheitä, joiden lapsille parhaat paikat ovat koulu ja harrastus. Kun lyödään koulut kiinni ja harrastukset seis, niin terve. Tämä on mun mielestäni asia, joka on sivuutettu ihan kokonaan. Mitä tämä tekee lasten hyvinvoinnille? Kustannus voi olla todella iso."
 

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
Rauman Lukon urheilutoimenjohtaja Kalle Sahlstedt otti tähän jo kantaa, mutta luonnollisesti nämä menevät kuuroille korville.

" - Jos ajattelen omaa arkielämääni, niin kyllä mulle turvallisin paikka on jäähalli. Meillä on maailman vastuullisimmat katsojat, ottelutapahtumat ovat ihan superia ja pelaajat elävät kuin nunnaluostarissa. Me olemme tehneet kaiken viimeisen päälle ja valvomme hiki hatussa turvavälejä. Kysymys kuuluu, että mikä tässä enää riittää?

- Jos unohdetaan Jääkiekon SM-Liiga, niin olen aivan hemmetin huolissani tietynlaisista lapsista. On olemassa rikkinäisiä perheitä, joiden lapsille parhaat paikat ovat koulu ja harrastus. Kun lyödään koulut kiinni ja harrastukset seis, niin terve. Tämä on mun mielestäni asia, joka on sivuutettu ihan kokonaan. Mitä tämä tekee lasten hyvinvoinnille? Kustannus voi olla todella iso."

Muistan jostakin lukeneeni tämän Sahlstedtin haastattelun. Kiitos linkityksestä ja muistutuksesta. Tässä kiteytettynä juuri se, mitä itse edellä yritin kuvata omasta kokemuksesta.

En uskalla ajatella niitä seurauksia, mitä tulevaisuudessa mahdollisesti maksetaan näistä tämän vuoden toimenpiteistä. Ja jotta kukaan ei ymmärtäisi väärin, Suomessa on toimittu pääosin mallikelpoisesti rajoitusten asettamisen suhteen. Kritisoin ainoastaan näitä harrastuksiin kohdistuvia rajoituksia, joiden osalta olen täysin toista mieltä kuin niitä asettaneet tahot.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Näinpä. Henkilökohtaisesti olen aidosti huolissaan lasten ja nuorten tulevaisuudesta. Monelle joukkueessa pelaaminen on ainoa säännöllinen fyysistä kuntoa ylläpitävä aktiviteetti. Joillekin se voi olla jopa myös ainoa paikka, mihin paeta hetkeksi ympäröiviä olosuhteita.

Mutta kaipa näitäkin on mietitty, kun harrastustoimintaa rajoitetaan laittamalla paikat kiinni ja sarjat paussille.
Avaisivat edes harjoittelun, vaikka pelit ja sarjat olisivatkin tauolla. Sama kyllä mielestäni aikuisillekin, harjoittelu edes mahdolliseksi.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Näinpä. Henkilökohtaisesti olen aidosti huolissaan lasten ja nuorten tulevaisuudesta. Monelle joukkueessa pelaaminen on ainoa säännöllinen fyysistä kuntoa ylläpitävä aktiviteetti. Joillekin se voi olla jopa myös ainoa paikka, mihin paeta hetkeksi ympäröiviä olosuhteita.

Mutta kaipa näitäkin on mietitty, kun harrastustoimintaa rajoitetaan laittamalla paikat kiinni ja sarjat paussille.
Viime kesäkausi meni monelta osin esim. jalkapallon juniorisarjoissa jo plörinäksi. Sarjamuotoja jouduttiin laittamaan uusiksi, turnauksia ja pelimatkoja peruuteltiin sekä muun muassa kilpatasolla tehtiin valitettavia kompromissejä sarjatasojen välillä esim. sarjoista ei pystynyt nousemaan tai putoamaan. Monet joukkueet olivat tehneet monta kuukautta duunia tavoitteena nousta esim. SM-sarjaan, ykköseen jne, mutta koronan takia se mahdollisuus murskautui. Tämä vain yhtenä esimerkkinä. Myös monia maajoukkuetapahtumia tai muita Palloliiton tapahtumia peruttiin ympäri kesää ja syksyä. Yhdeltä ikäluokalta jäi esim. aluejoukkuetoiminnan huipentavat tapahtumat sekä turnaukset kokonaan väliin. Niitä ei saa enää takaisin.

Tällä tahdilla, jos MITÄÄN lievennyksiä ei tehdä rajoituksiin, menee jo _toinen_ kausi putkeen samalla tavalla pipariksi. Kaksi perättäistä "tynkäkautta" ei voi olla vaikuttamatta negatiivisesti seurojen toimintaan ja jatkoon. Enkä nyt puhu pelkästään kilpatason toiminnasta. Ja pätee muihin lajeihin ihan yhtä hyvin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vaikka tässä on tullut itse keväästä lähtien oltua aika kriittinen tätä kaikkea vouhotusta kohtaan, niin on silti todettava se tosiasia, että Suomessahan hallitus asiantuntijoidensa kanssa on tehnyt pääosin vallan hyviä päätöksiä tämän pandemian hoidossa. Tämän toteamiseen riittää mikä tahansa kansainvälinen vertailu. Suomi on maailmanlaajuisesti ollut ihan parhaita maita tässä kriisissä. Eikä edes taloutta ole saatu niin pahasti kyykkäämään, jota vielä keväällä pelättiin. Toisaalta myös kansalaisia saadaan kiittää siitä, että suomalaiset isoimmilta osin on aika kuuliaisia ihmisiä ja sääntöjä totellaan ainakin valikoidusti.

Maskikyttäämisestä ja muusta täysin suhteellisuudentajuttomasta pöyristelystä en ole vaihtanut mielipidettäni. Sitä odotan tulevalta vuodelta eniten, että näiltä kaiken maailman ankeuttajilta saadaan syy olla koko ajan pöyristelemässä sitä, että miten ihmiset on nyt niin mahdottoman itsekkäitä ja voi herranjestas miten kamalaa se nyt on, kun jokainen 5,5 miljoonaisen kansan jäsen ei ole 24/7 kyhjöttämässä omassa koronabunkkerissaan. Tämä täysin kohtuuttomaksi mennyt käsidesi-turvaväli-kasvomaski hössöttäminen ja pelkääminen loppuu. Ihmiset taas tajuavat ehkä sen näilläkin nurkilla, että jos kolmella ihmisellä on viikon sisällä todettu kymmenien tuhansien ihmisten joukossa virustartunta, niin se ei meinaa sitä että ruokakaupassa tarvitsisi ruveta vittuilemaan jollekin siitä, että hän yhden katoavan hetken oli lähellä sinua. Tämä virus on saanut monet ihmiset käyttäytymään täysin järjettömällä tavalla ja vaatimaan aivan uskomattomia toimenpiteitä tämän viruksen varjolla.

Parhaiten tämä ilmeni viime kesänä, kun virusta ei ollut käytännössä maassa juuri ollenkaan. Mutta silti silloinkin sai koko ajan kuulla ja lukea sitä omasta mielestäni täysin suhteettomaksi mennyttä kauhistelua siitä, että miten ihmiset nyt elää, kuin ei koronaa olisikaan. No kun ei sitä juuri ollenkaan ollutkaan! Ja minun mielestäni taas on helvetin hyvä, että elettiin! Jaksoipahan tätä syksyä ja talveakin sitten vähän paremmin, kun silloin sai edes jotain tehdä ja jossain käydä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kysymys ei ollut minulle, mutta uskallan kommentoida silti. Purkaisin välittömästi lasten ja nuorten harrastuksiin liittyviä rajoituksia.

Toimin itse salibandyn parissa ja nyt on meneillään jo toinen pidempi tauko vuoden aikana itse lajiharjoittelun osalta. Ensimmäinen keväällä, jolloin jäi sarjat pelaamatta loppuun ja nyt hallit ja harjoittelupaikat kiinni sekä junnujen sarjat tauolla. Meidän seurassa kevään tauko + kesä vaikutti sen, että 30% junioreista lopetti lajin harrastamisen kokonaan. Mikäli nyt sama rajoittaminen jatkuu ensi vuoden puolella, uhkana on lisää lajista luopuvia. Eivät kaikki vanhemmatkaan jaksa / pysty maksamaan harrastusta siitä hyvästä, että treenataan ulkona useita viikkoja / kuukausia ilman lajiharjoittelua. Puhumattakaan lasten motivaatiosta pelkkään ulkona treenamiseen.

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi että sisäpalloilut nuorten osalta tulisi jatkua ja harjoittelemaan tulisi päästä, Helsingissäkin. En lainkaan usko että jos treenaaminen rajataan yhdelle joukkueelle sillä olisi suurta merkitystä epidemiaan kun koulutkin pian alkavat.

Sen sijaan valtakunnallisten sarjojen kanssa pitää nyt olla malttia. Se on valtava ralli mikä ympäri Suomen alkaa pelien myötä ruokailuineen ym. Urheilu on tärkeää mutta onko kilpaurheilu nyt vieläkään ihan niin tärkeää.

Ihmettelen hieman että tuota 283:a pidetään nyt jotenkin matalana kun testeissä ei ole käyty puoliakaan normaalista. Ei tuo katastrofi ole mutta niinkuin infossa sanottiin 3% on koronaa testeistä.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Käytän kaupassa maskia ryhmäpaineen vaikutuksesta eli en halua aiheuttaa pahennusta käyttäytymällä vastoin tapaa, joka on tällä hetkellä hyväksyttävä.

Noin puolet käyttää maskia tuon ryhmäpaineen vuoksi. Ei todellisten syiden vuoksi.
Osittain sama seikka (ryhmäpaine) mahdollisti natsismin nousun. Tavalliset ihmiset sorti ja tappoi heikompiaan ryhmäpaineen alla. Vastaavia esimerkkejä maailmanhistoria täysi. Toki tämä rättien kanssa pelaaminen on harmittomampi ilmiönä.

Oli koominen tilanne muutama viikko sitten kaupassa. Olin kumppanini ja hänen poikansa kanssa ruokakaupassa. Väkeä oli melko paljon liikkeellä, mutta ei niin paljoa etteikö turvavälejä olisi voinut pitää. Pojalla oli maski valmiiksi naamalla. Kumppanillani ja minulla ei. Kumppanini katseli tuskaisena ympärilleen, että täällähän kaikki käyttää maskia ja me ollaan ainoat ilman. Siinä tilanteessa vedin jokerin povitaskusta. Tukun kasvosuojia. Hän laittoi sen sitten hedelmäosastolla naamalle. Kysyin miksi noin teit vaikka ammatin puolesta tiedät ettei tästä ole juurikaan hyötyä. Vastaus. Ryhmäpaineen vuoksi. No, samasta syystä minäkin niitä kannoin taskussa mukanani, koska en kehdannut niitä olla ottamatta vastaan kun töissä ilmaitteeksi tyrkytettiin. Lopulta minä olin kaupassa ainoa ilman, vaikka taskussa niitä oli siinä vaiheessa vielä 9 kpl. Ja on edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ihmettelen hieman että tuota 283:a pidetään nyt jotenkin matalana kun testeissä ei ole käyty puoliakaan normaalista. Ei tuo katastrofi ole mutta niinkuin infossa sanottiin 3% on koronaa testeistä.
Alle puolet normaalista? 3 %? Sanottiinko tosiaan näin? Julkaistut käppyrät eivät ainakaan tue noita väitteitä alkuunkaan.

toki kaikkeen noissa tiedotustilaisuuksissa sanottuun tulee suhtautua suurella kriittisyydellä. Yleensä kaikki asiat ovat ronskisti liioiteltuja.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ihmettelen hieman että tuota 283:a pidetään nyt jotenkin matalana kun testeissä ei ole käyty puoliakaan normaalista. Ei tuo katastrofi ole mutta niinkuin infossa sanottiin 3% on koronaa testeistä.
"Alle puolet" ja 3% on todella hyvä yhdistelmä, jos pitää paikkansa. Kun testeihin ei hakeuduta normaaleissa määrin, nousee positiivisten osuus (koska testataan suuremmassa määrin vain altistuneita, tartuntaketjuissa osallisena olevia sekä voimakkaasti oirehtivia) aina selkeästi. Nyt sitten pysyi käytännössä samalla tasolla kuin ennen pyhiä.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
HUS-alueella ma 2600 testiä, joista positiivisia 84. Positiivisten osuus 3,2 %.

Leviämisavaiheen yhteensä kriteerinä on positiivisten näytteiden osuus 2,0 % tai yli.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Sputnikin (rokote) tuloksia nähdään kuukausien kuluttua. Eräs yksityiskohta on, että viikkoja ennen rokotteen ottamista tulisi olla juomatta alkoholia. Samoin rokotteen ottamisen jälkeen. Iso haaste keski-iän ylittyneille venäläismiehille, jotka ovat riskiryhmää usein muutenkin.

Ok, no varmasti muuallakin, kun miettii yleistä alkoholin kulutusta kaikkialla maailmassa. Oletko varma että nuo viinakset vaikuttaa noin kovin rokotteen tehoon, vai oliko vaan jonkun arvio, että saattaisi vaikuttaa. Siis Venakoiden rokote ja muutkin maailmassa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
HUS-alueella ma 2600 testiä, joista positiivisia 84. Positiivisten osuus 3,2 %.

Leviämisavaiheen yhteensä kriteerinä on positiivisten näytteiden osuus 2,0 % tai yli.

Tämä taitaa nyt taas olla vähän epärehellistä uutisointia.

Tässä lienee kyse prioriteeteista eli ensin analysoidaan näytteet, joista todennäköisimmin löytyy positiivia tuloksia. Myöhemmin sitten myös maanantaille lisätään testejä, jotka tulevat tiputtamaan tuon prosenttiosuuden sinne 2 - 2,5% nurkille, joka sekin toki täyttää yhden leviämisvaiheen kriteereistä.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
niin se ei meinaa sitä että ruokakaupassa tarvitsisi ruveta vittuilemaan jollekin siitä, että hän yhden katoavan hetken oli lähellä sinua.
En tiedä onko sinulle käynyt niin, mutta voisin melkein lyödä omakotitaloni pantiksi että tämä ei oikeasti ole mikään ongelma Suomessa. Tämä maski hössötys on aivan turhaa, puolin ja toisin. En niinkuin keksi yhtään ainuttakaan syytä miksi pitäisi vaivata päätään sillä että löytyy näitä maskinatseja. Niitähän nyt vain löytyy. Sama voi sanoa näistä jotka eivät välitä pätkään mistään. Kannattaako vaivata päätä näillä?

Edit. Tämä tarkoitettu siis täysin kritisoimatta @adolf.
 
F

Flonaldo

Noin puolet käyttää maskia tuon ryhmäpaineen vuoksi. Ei todellisten syiden vuoksi.
Osittain sama seikka (ryhmäpaine) mahdollisti natsismin nousun. Tavalliset ihmiset sorti ja tappoi heikompiaan ryhmäpaineen alla. Vastaavia esimerkkejä maailmanhistoria täysi. Toki tämä rättien kanssa pelaaminen on harmittomampi ilmiönä.
Upeasti pelattu natsikortti. Aivan puskista.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
THL:n tartuntatautirekisteriin on kertynyt tietoja 516 koronavirukseen kuolleen ikäryhmistä:

0-19-vuotiaat: 0 prosenttia
20-39-vuotiaat: pyöristettynä 0,775 prosenttia
40-49-vuotiaat: pyöristettynä 0,969 prosenttia
50-59-vuotiaat: pyöristettynä 3,295 prosenttia
60-69-vuotiaat: pyöristettynä 6,589 prosenttia
70-79-vuotiaat: pyöristettynä 20,736 prosenttia
80-vuotiaat ja sitä vanhemmat: 67,636 prosenttia

Lähteet:


 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Varsinais-Suomi palautui siihen mitä oli. Toriparkki eilisissä kuvissa jo varsin tyhjä, joten en osoita sinne. Ainiin, Skopjen lennot kaiken pahan alku ja loppu (sori, luin eräitä persu-kommentteja äskettäin).

Tämä virus on saanut monet ihmiset käyttäytymään täysin järjettömällä tavalla ja vaatimaan aivan uskomattomia toimenpiteitä tämän viruksen varjolla.

Vessapaperista en kettuile, mutta mitä mahtaa kuulua niille kevään lääkehamstraajille. Pohtivatko, että olisihan se apteekki varmaan palvellut, eikä lääkkeitä ole edes käytetty.

Jokin tässä itsekkyydessä hämmentänyt kyllä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ok, no varmasti muuallakin, kun miettii yleistä alkoholin kulutusta kaikkialla maailmassa. Oletko varma että nuo viinakset vaikuttaa noin kovin rokotteen tehoon, vai oliko vaan jonkun arvio, että saattaisi vaikuttaa. Siis Venakoiden rokote ja muutkin maailmassa.

En vaikutuksesta osaa tietenkään sanoa, mutta rokotteen saajille on annettu virallinen ohje olla nauttimatta alkoholia viikkoja ennen ja jälkeen. Venäjän Sputnik V -koronavirusrokotteen saajien on hyvä pidättäytyä alkoholista vajaat kaksi kuukautta ennen rokotusta ja sen jälkeen, Venäjän kuluttajansuojavalvoja kertoi. Lukua on sittemmin täsmennetty alaspäin useita kertoja. Ja kerrottu myös, että eihän tässä lasillisesta joskus ole kyse, vaan ryyppäämisestä. Asiasta löytyy englanniksi alta. Linkki vie Moscow Timesiin:

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös