Näin kaupassa töissä olevana olen ihmetelly koko korona-ajan, että mikä on tämä 60+ vuotiaiden pakkomielle käteisen käyttämiseen, vaikka sitä joka paikassa suositellaan vältettäväksi. Osaisko joku selittää tämän mulle?
Ei minusta voi puhua mistään pakkomielteestä, he tekevät niin kuin tuntevat asioiden parhaiten sujuvan. Kortin käyttö olisi vanhuksille varmaankin helpoin tapa, mutta onko sekään kaikilla hallussa. Joillekin voi olla jopa vaikea tottua ajatukseen, että vaan tieto liikkuu, meniköhän se nyt oikein. Kaikki on selvää ja varmaa kun näkee rahan vaihtavan omistajaa.
Mulla oli vuoden alussa vaikeuksia kortin kanssa, kyseli tunnuslukua jatkuvasti eikä asia selvinnyt ennen kuin otin yhteyden pankkiin. Otto-automaatilla käyntikään ei auttanut. Kun sitten tuli korona, ei tunnusluvun näppäily kassalla kiinnostanut.
Olin ladannut kännykkään MobilePayn ja Google Payn. MobilePayn kanssa oli melkoista taistelua, kunnes totesin että Google Pay on nopea ja toimii joka paikassa. Ei tarvitse koskea kassalla päätteen näppäimiin kun ei kysele tunnuslukuja ja jos kyselisi, voisi sen kai näppäillä kännykästä. On ollut hyvä juttu korona-aikana.
Viimeksi tuli Lidl Plus. Nyt kuljen kaupassa kännykkä ja tarjouslehti kädessä. Kassalla on pitänyt opetella oikea koreografia ja pelätä että liukas kännykkä putoaa. Mulla kyllä pokka piti vaikka tuli sählättyä ennen kuin oppi tekemään asiat sujuvasti, mutta monet vanhat ihmiset eivät halua olla tulppana sähläämässä älypuhelimen kanssa. Voihan se kolikkojen laskeminen olla hidasta, mutta heille tuttua ja kestää minkä kestää. En ole ainakaan huomannut että meitä kännykkäsovelluksella maksajia olisi vielä kovin paljoa, enkä kauheasti ihmettele. Kännyköitten, liittymien ja sovellusten kanssa pelaaminen ei varmaan ole vanhuksille erityisen miellyttävä harrastus.
Kaiken päälle nuo maskit jotka eivät pysyneet paikallaan mun naamalla, niin kaupassa käynti ei ole ollut mitään juhlaa. Prisman maskeissa on lenkin ylempi kiinnitys tasan sentin ylempänä kuin Lidlin maskeissa ja se tuntui hiukan auttavan.
Virittelin kuitenkin ylimääräisen lenkin joka kiertää pään takaa, niin nyt pysyy aika hyvin paikallaan.
E: typo