Pitäisköhän laittaa vähäksi aikaa pillit pussiin tän aiheen kanssa? Muutamaan päivään tilanne ei liiku oikein mihinkään, ne jotka on koronansa saanut on jo sen saanut.
Ainakin mulla menee sinänsä melkoinen "turnausväsymys". Ihan jokaista viestiä ei jaksa ajatuksella lukea, jokaista uutista avata tai ihan kauheasti stressata. Nyt tulee mentyä niin, että kauppaan tai julkisiin maski lähtee naamalle, uutisista luen käytännössä vain tavalla tai toisella itseään koskettavat ja ehkä kerran viikon tai parin välein tulee avauduttua jossain sosiaalisessa medissa, yleensä Jatkoajassa, viestin tai parin verran. Ja siis avatumisella tarkoitan sinänsä melko maltillista viestiä, jota tuskin kovin moni edes loppuun lukee. Kun menoa Euroopassa ja Suomessa katsoo, niin olisi idioottimaista olla huomaamatta riskejä taudin osalta. Samoin ne huomattavasti korkeammalla tasolla vedetyt linjaukset rajoituksista eivät muutu sillä, että mä niistä stressaan tai niihin käytän aikaa. Mulle parhaaksi comboksi on noussut "suojaa itsesi ja läheisesi, poista höyryt jos on tarve ja muutoin käytä omaa järkeä ilman foliohattua".
Mä en usko jokaisen sen saavan jo sen saaneen. Mä uskon kuitenkin, että Suomen luvuilla tuo on mahdollista välttää sellaiseen pisteeseen, että järkevän toimijan on mahdollista tuo välttää niin kauan kuin voi itse päättää asioista inhimilliset asiat huomioiden. Mä voin vaikuttaa menemiseeni, mutta jos vierelläni olisi esimerkiksi koronapotilaita hoitava mimmi, en voisi olla varma etteikö tauti iskisi. Sillä mimmillä olisi käytännössä pakko olla lähellä tartuttavia ihmisiä ja ainoa vaihtoehto olisi hyväksyä riski siitä, että mimmi saa pöpön ja sen tartuttaa. Tuollaisen riskin voisin hyväksyä ilmeen värähtämättä. Mielummin mulle korona kuin ei parisuhteessa olevia hoitajia koronapotilaiden parissa. Mutta sinkkuna mun on helppo pistää todennäköisyydet sille tasolle, että todennäköisemmin häviäisin useamman kolikon useamman erän kuin saisin taudin.
Eniten mua ärsyttää kuitenki se, että joidenkin taholta koronaan suhtaudutaan jotain "perusflunssana". Vaikka tuo ei surmaisi yhtään yli 60-vuotiasta, olisi se silti ongelma. Se voi olla ihan nollatason juttu yksilötasolla, mutta isossa kuvassa tilanne on toinen. Ne saikkulomalaiset syövät tuotannosta, tuskin yhdelläkään lafkalla on paria työntekijää "ylimääräisenä" listalla. Ongelma on globaali, joten räjähdys tartunnoissa ei ainakaan parantaisi Suomen asiaa. Kuolleisuustilastojen perusteella on helppo todeta, että koronatuomiosta tai sen puutteesta huolimatta tauti on oikeasti kuolleisuutta nostava. Vaikka korona ei yksilöä heilauta sinänsä, nykyisellään se vaikuttaa käytännössä jokaisen elämään negatiivisesti rajoituksista riippumatta. Vaikka sun duunipaikalla kukaan ei sairastuisi, tärkeiden asiakkaiden sairastuminen olisi hyvin ikävä juttu. Jos homma ei suoraan vaikuta sun toimialaan, niin varsin ikävästi korona voi syödä sun työnantajan/firman tilauksia.
Mitä pitäisi tehdä? No en minä tarkkaan tiedä. Hullulta kuulostaa rajoittaa Iisalmea Helsingin tartuntojen takia. Hullua olisi ohittaa tartunnat missä tahansa. Ilman rajoituksia vetely ei tunnu toimivan missään. Liian rajuilla rajoituksilla hinta maksetaan vuoden tai parin päästä ihan konkreettisesti.
Paras tilanne olisi, jos jokainen tekisi kaiken mahdollisen taudin blokkaamisesti ilman, että se vetäisi "kaikkia konkkaan". Jos maskin vaikutus taudin leviämiseen tarkoittaa edes minimaalista edistystä, niin maski naamalle. Jos maskista ei ole edes teoreettista hyötyä, niin tieto avoimesti ilmoille. Mahdollisimman avoimelle tiedotuksella tämä kääntyy ja fiilispohjaiselta (kuten mulla nyt on) toiminnalta ei kannata olettaa hyviä tuloksia.