Jos koneessa on yksi tai kaksi viruksen kantajaa ja virus on selvästi tarttuvampi, niin jo lennon aikana saattaa tulla monta tartuntaa lisää (myös ennen ja jälkeen lennon). Nämä tartunnat saaneet eivät välttämättä vielä heti lennon jälkeen testeissä paljastu viruksen kantajiksi.
Tuo päätös lentojen keskeyttämisestä on aivan oikea ja perusteltu. Samoin olisi pitänyt esim. Skopjen lennot jättää jäihin koko syksyksi, ehkä monet muutkin.
Näitä lentojen aikana tapahtuvia tartuntoja on tutkittu melko paljon ja nehän vaikuttavat olevan (varmaan ilmastoinnin ja maskien pakollisuuden myötä) tuikiharvinaisia. Jos siis siellä koneessa olisikin ollut se yksi viruksen kantaja, on hyvin epätodennäköistä, että lennon aikana kukaan olisi tartuntaa saanut - varsinkaan puolityhjissä koneissa.
Jos nyt haluttaisiin todellakin varovaisuusperiaatteen mukaan menetellä, niin Ruotsista, Tanskasta ja Hollannista jne. ei tulisi joka päivä moninkertaista määrää matkustajia UK:hon verrattuna.
Ympäri maailmaa on nähty, että näistä rajojen sulkemisesta toimii se Kiina/Australia/NZ/Taiwan-malli, missä ne todellakin ovat kiinni. Sitten vähän puolivälin malli kaikkien Euroopan maiden tapaan näyttää siltä, että jotain tehdään - millä ei todellisuudessa kummoista vaikutusta ole.
UK:sta on mennyt Ranskaan viimeisen kuukauden aikana kuusinumeroinen määrä ihmisiä. Voin vaikka pari hyväntekeväisyysvetoa ottaa siitä löytääkö Macron omien rajojensa sisältä varianttia heti kun ehtii muutaman genomin pilkkomaan.