Ihan vilpitön kysymys, mutta eikö tässä kokoajan ollakin tehty enemmän ja enemmän rajoitustoimia ja kiristetty niitä vanhoja? Jos nyt vaikka katsottaisiin kauemmin kuin viikon verran mikä on lopputulema.
Olen pahoillani, mutta minua henkilökohtaisesti ärsyttää suunnattoman paljon lause "tarttis tehdä jotain" ja kun tehdään, niin kahden päivän päästä todetaan, että vithu sentään kun ei auttanut ja tartunnat menneet nolliin, no tehdään jotain muuta. Tämä ei sinuun osu henkilökohtaisesti, vaan ihan vaikka valtion johtotasoon ja siihen surullisen kuuluisaan Kristaan.
Tuo lause saakin ärsyttää. Käytin sitä itsekin jokseenkin kieli poskessa, koska ärsyttää se minuakin.
Mitä tulee nyt näihin rajoituksiin, ja niiden vaikutuksiin, niin olet oikeassa. Eivät ne näy kahdessa päivässä. Viikko on sellainen, jolloin niitä voisi olettaa näkyvän, ja kunnolla vaikutus näkyy vasta kahden viikon kuluttua. Ja tuo tartunnoissa, ja sairaalaluvut tulevat niiden perässä noin viikon viiveellä.
Rajoituksien vaikutuksien pitäisi minusta jo jollain tasolla näkyä. Nyt tietenkin tämä tilastointivirhe vaikeuttaa rutkasti tätä seuraamista, joten odotellaan vielä hetki vaikutuksien seurauksia.
HUS-alueella rajoituksia tiukennettiin kunnolla tämän kuun alussa, ja alkuun tulikin tartunnoissa laskua, joka johtunee enemmän muutoksissa ihmisten käyttäytymisessä. Tämä ihan siksi, että lasku alkoi jo silloin kun rajoitukset tulivat voimaan. Nyt lasku on kuitenkin pysähtynyt. Varsinais-Suomen tilanne menee taas todella hirveää kyytiä huonompaan suuntaan, eikä muutenkaan valtakunnallisesti ole mitään erityisen hyvää kehitystä ollut, missä toki varaus nyt tämän tilastosähläyksen vuoksi.
Jotenkin nyt tuntuu, että rajoitukset ovat liian lieviä. Näillä saadaan vain kasvu suunnilleen pysäytettyä, mutta se ei riitä rauhoittamaan terveydenhuollon tilannetta, ja toisaalta suuren ryppään vaara pysyy korkeana. Mutta seurataan tilannetta, jos tuo nyt alkaisi vaikuttaa pienellä viiveellä.
Itse olen vähän pohtinut, että voisiko se koulujen väliaikainen etäopetus kuitenkin auttaa? Jotenkin sellainen fiilis, että niiden vaikutusta aliarvioidaan. Esimerkiksi syyslomien aikaan tartunnat kääntyivät selvään laskuun, eikä niissä tullut lomien jälkeen suurta rekyyliä, eli ihmiset eivät sinnitelleet kipeinä lomien yli, vaan tartunnat oikeasti kääntyivät laskuun.
Ranska ja Belgia eivät ilmeisesti tähän ryhtyneet nyt lock-downin aikana, kuten tässä ketjussa mainittiin tänään. Niissä muut rajoitukset olivat kuitenkin paljon tiukempia, että tuollainen "myönnytys" voitiin tehdä, ja silti R-luku saatiin noin 0.7:n tuntumaan.