Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 926 216
  • 81 126

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En kai väittänytkään muuta. Uutinen oli henkilöstä, jolla ei ollut todettu koronavirusta.

Minun korvaan särähtää aina helvetin pahasti nämä tapaukset, jossa todistusaineistoa vähän viilataan ”yhteisen hyvän” takia, mutta me katsommekin sitten tilannetta vähän eri tavalla.

No, jos tuo testitulos on se, mitä vaaditaan, että näitä uskotaan, niin kelpaako tuo muutama viesti taaempana oleva uutinen, jonka nimimerkki @Mathieu sinulle linkitti?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Luettelin usean argumentin, joka puoltaa todennäköisyyttä. Lisäksi lääkäri ei useiden testien perusteella ole pystynyt osoittamaan oireiden johtuvan mistään muustakaan. Pois sulkemalla muita syitä on päädytty diagnoosiin.

Mitä argumentteja sinulla on? Ei saatu positiivista testitulosta? Tässäkin on ihan se fakta, että jo sairastetulle koronalle ei ole luotettavaa testiä olemassa.
Mulle riittää uutisoinnin laaduttomuuten se argumentti, että juttu perustuu arvailuun.

Kuten aiemmin on jo sanottu, miksi näitä arvausjuttuja tehdään, kun löytyisi varmaan todennettuja tapauksiakin. Kuten toinen lehti oli löytänyt, kun oli viitsinyt nähdä vähän vaivaa.

Lisäksi nauratti tuo lääkärin kommentti toukokuulta, että tämän on pakko olla korona. Hyvin sekin vetää, kun noin muuten muiden asioiden yhteydessä on vedottu siihen, että korona oli keväällä niin uusi tauti, että siitä ei tiedetty oikein yhtään mitään ja hoitaa ei osattu. Paitsi tämä yksi lääkäri näemmä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi nauratti tuo lääkärin kommentti toukokuulta, että tämän on pakko olla korona. Hyvin sekin vetää, kun noin muuten muiden asioiden yhteydessä on vedottu siihen, että korona oli keväällä niin uusi tauti, että siitä ei tiedetty oikein yhtään mitään ja hoitaa ei osattu. Paitsi tämä yksi lääkäri näemmä.
Jutun uskottavuutta vähentää tietysti sekin ettei lääkäri ole itse antamassa lausuntoa lehdelle vaan se "lausunto" on ihan kuulopuhetta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kalenteriviikkoina laskettuna tällä viikolla kirjattiin tilastoihin 3002 tartuntaa. Nousua viime viikosta 12 tartunnan verran, mikä tarkoittaa käytännössä pysähtynyttä nousua, kun edellisellä viikolla nousua oli "saatanalliset" 666 tartuntaa.

14 vuorokauden ilmaantumisluku on ollut nyt kolme päivää laskussa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jutun uskottavuutta vähentää tietysti sekin ettei lääkäri ole itse antamassa lausuntoa lehdelle vaan se "lausunto" on ihan kuulopuhetta.

No, voidaan sopia sitten, että tuo uutinen ei ole uskottava. Kelpaako sinulle tuo tässä ketjussa esitetty @Mathieu:n linkittämä uutinen? Siinä on henkilöllä ihan testein varmistettu tartunta?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vielä ihan omaa mutuilua liittyen tuohon hesarissa olleeseen "koronaan" sairastuneen triahlonistin tapaukseen. Veikkaan, että triathlonilla ja mahdollisella ylikunnolla tai ylirasituksella on myös enemmän tai vähemmän tekemistä oireiden kanssa. Huippu-urheilu ei yleensä ole kohtuullista eikä terveellistä. Saattaa kroppa sanoa sopimuksen irti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vielä ihan omaa mutuilua liittyen tuohon hesarissa olleeseen "koronaan" sairastuneen triahlonistin tapaukseen. Veikkaan, että triathlonilla ja mahdollisella ylikunnolla tai ylirasituksella on myös enemmän tai vähemmän tekemistä oireiden kanssa. Huippu-urheilu ei yleensä ole kohtuullista eikä terveellistä. Saattaa kroppa sanoa sopimuksen irti.

Ylikunnon on ainakin joissain yhteyksissä todettu olevan riski vakavalla koronavirusinfektiolle.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ylikunnon on ainakin joissain yhteyksissä todettu olevan riski vakavalla koronavirusinfektiolle.
Tuo nyt on riski ihan kaikille infektioille.

Jaksan aina ihmetellä , kun salilla ramppaavat työkaverit vetävät itsensä piippuun ja sitten naiset porukalla ihmettelevät miten se on taas kipeänä, kun elää niin terveellistä elämää ja käy koko ajan salilla.

Ja saikkua vaan.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuo nyt on riski ihan kaikille infektioille.

Jaksan aina ihmetellä , kun salilla ramppaavat työkaverit vetävät itsensä piippuun ja sitten naiset porukalla ihmettelevät miten se on taas kipeänä, kun elää niin terveellistä elämää ja käy koko ajan salilla.

Ja saikkua vaan.
Tämä. Meillä töissä ei ketkään muut ole niin paljoa saikulla kuin salimarkut ja -pirkot. Ihmisten on vaikea pysyä kohtuudessa, on kyse sitten treenaamisesta tai mistä vaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No, jos tuo testitulos on se, mitä vaaditaan, että näitä uskotaan, niin kelpaako tuo muutama viesti taaempana oleva uutinen, jonka nimimerkki @Mathieu sinulle linkitti?
Tietysti minä uskon, että korona on helvetin vaarallinen epidemia ja iskiessään voi olla pahakin tauti. Kritisoin sitä, että uutisoidaan vailla todisteita koronan vaikutuksesta ja vielä enemmän sitä, että faktoilla ei niinkään ole väliä jos tarkoitus on jalo.

Turha tästä sen enempää jauhaa, jos olemme jälkimmäisestä pointista niin paljon eri mieltä.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Tuttavan 15-vuotias poika pelailee lätkää ja niiden koutsi oli käynyt torstaina testeissä kun oireet täsmää täysin koronaan.

No olipa koutsi tullut tänään harjoituksiin ihan normaalisti räkimään ja köhimään.

Näitä tapauksia on varmasti paljon urheilun ja ei urheilun parissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietysti minä uskon, että korona on helvetin vaarallinen epidemia ja iskiessään voi olla pahakin tauti. Kritisoin sitä, että uutisoidaan vailla todisteita koronan vaikutuksesta ja vielä enemmän sitä, että faktoilla ei niinkään ole väliä jos tarkoitus on jalo.

Turha tästä sen enempää jauhaa, jos olemme jälkimmäisestä pointista niin paljon eri mieltä.

Kunnioitan toki eriäviä mielipiteitä, kun ne on perustellusti esiteltyjä. Silti minua kiinnostaa vielä, että miksi juuri se positiivinen koronatesti on se ratkaiseva tässä asiassa, ja lääkärin muut syyt pois sulkeva diagnoosi ei riitä?

Sanotaan nyt näin, että jos joku olisi oireiden kanssa mediassa ja sitten argumentoisi, että "lääkärit eivät ota näitä vaivoja vakavasti, ja ovat todenneet, etteivät ne johtuisi koronasta, vaikka itse olen varma siitä", suhtautuisin itsekin epäilevästi. Mutta tässä tapauksessa on niin paljon koronaa puoltavia argumentteja, et että en minä kehtaisi kyseenalaistaa tätä diagnoosia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei näköjään tarvitse enää käydä lääkärillä kun Jatkoajan koronaketjussa asiantuntijat mitätöivät lääkärin diagnoosin ja antavat uuden Iltapäivälehden uutisen perusteella.

Luotto lääkäreihin meni 100-prosenttisesti.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta Veikko tuon oli kokemassa ja hänellä on mielipide tästä vertauksesta:


Niin, se ero tuleekin juuri siinä, että Veikko oli kokemassa sota-ajan. Sotaan verrattuna nämä rajoitukset eivät todellakaan ole yhtään mitään, eivätkä aiheuta kokijassa ahdistusta tai paniikkia.

Sen sijaan turhan monille ihmisille rajoitukset ovat kestämättömiä ja ahdistavat niin helvetisti, kun on totuttu siihen, että kukaan tai mikään ei rajoita omaa elämää, vaan kaikkien tärkeintä on se, mitä minä haluan tehdä. Tähän asti moni on voinut toteuttaa omaa elämäänsä hyvin pitkälle omien mielihalujensa pohjalta. Ainoat rajoitteet ovat suurin piirtein olleet rahapula tai vapaa-ajan puute, kun duunista ei voi olla pois. Nyt niitä rajoitteita on asettu ulkopuolelta ja monen on sitä vaikea hyväksyä tai käsittää. Ja se aiheuttaa esim. ahdistusta, vastareaktioita ja vähättelyä.

Asiat pitää osata laittaa mittasuhteisiin. Koska Veikko on kokenut sodan, korona-aika ei hänen elämäänsä juurikaan heilauta. Pahemmastakin on selvitty ja Veikko on siitä elävä esimerkki. Rajoituksista vinkujat väheksyvät Veikon ja kaltaistensa kokemuksia. Varmasti toki tahtomattaan, kun ymmärrys on vajaata, mutta ei se väheksyntää silti poista. Mutta harva sitä tulee myöntämään, kun asioita ei osata laittaa mittasuhteisiin. Ehkä, ja toivottavasti, jollakin joku lamppu tänään syttyy Tuntematonta Sotilasta katsoessa. Huomenna on sitten jo helpompaa.

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille! Olkaa vastuullisia ja huolehtikaa toisistanne.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietää, että aika sulkea keskustelu, kun yksi vertaa koronaa talvisotaan ja @Sistis varmaan alkaa kohta taas puolustelemaan Tesla-Jonia.

Levillä rinteissä väljää ja lohikeitto maistuu ravintelissa. Mukavaa itsenäisyyspäivää panikoijolle ja mummontappajille.

Hyvää itsenäisyyspäivää sinnekin. Varo kaatumisia rinteessä.

Tesla-Jonia ei tarvitse ottaa onneksi tähän keskusteluun mukaan, kun paljon uskottavampiakin tarinoita on tänään esitetty.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK




Onko vaikutusta?

Tällä ihmisten pikkumaisella kiistelyllä ei ole lopulta mitään merkitystä, kun todellisuus on tällaista. Mittakaava on tietysti USA:ssa suurempi, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että tässä taistelussa ei ole voittajia. Terveydenhoitohenkilöstö joutuu kohtaamaan kamalia kohtaloita, surua, väsymystä, toivottomuutta, kipua ja muuta negatiivista, joilla on vaikutusta myös heidän omaan elämäänsä.

Kaikkia tartuntoja ei ehkä voi välttää, mutta suuren osan varmasti voisi. Yksilön vastuu on suuri. Ja ratkaiseva.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei näköjään tarvitse enää käydä lääkärillä kun Jatkoajan koronaketjussa asiantuntijat mitätöivät lääkärin diagnoosin ja antavat uuden Iltapäivälehden uutisen perusteella.

Luotto lääkäreihin meni 100-prosenttisesti.
Laitatko linkin siihen lääkärin antamaan diagnoosiin? Minä näin vain erään, joka on itse keksinyt sairastaneensa koronaa ilman testitulosta, kertomuksen mitä lääkäri on sanonut.

Aina uudestaan tulee mieleen se Fox Mulderin juliste I Want To Believe.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laitatko linkin siihen lääkärin antamaan diagnoosiin? Minä näin vain erään, joka on itse keksinyt sairastaneensa koronaa ilman testitulosta, kertomuksen mitä lääkäri on sanonut.

Aina uudestaan tulee mieleen se Fox Mulderin juliste I Want To Believe.
Tässähän se juttu on. Ei tässä tarvitse olla koronankieltäjä ja rokotevastainen pöpipää, että voi kritisoida tuota hesarin artikkelia. Miksi valita vähääkään kyseenalainen tarina, kun oikeita tapauksia löytyy vaikka millä mitalla?
 
Suosikkijoukkue
IFK




Onko vaikutusta?

Tällä ihmisten pikkumaisella kiistelyllä ei ole lopulta mitään merkitystä, kun todellisuus on tällaista. Mittakaava on tietysti USA:ssa suurempi, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että tässä taistelussa ei ole voittajia. Terveydenhoitohenkilöstö joutuu kohtaamaan kamalia kohtaloita, surua, väsymystä, toivottomuutta, kipua ja muuta negatiivista, joilla on vaikutusta myös heidän omaan elämäänsä.

Kaikkia tartuntoja ei ehkä voi välttää, mutta suuren osan varmasti voisi. Yksilön vastuu on suuri. Ja ratkaiseva.



Mä komppaan tätä, ja jatkan:

Onko loppupeleissä mitään merkitystä sillä, asettaako rajoituksia Niinistön nyrkki, vai pielaveden mummo?
Pitääkö maskia vai ei?
Oleellista on se, että jokainen pitää itsensä terveenä, sillä kukaan ei tunnu tartuntaa henkilökohtaisesti tarvitsevan.
Ihan sama, kuulutaanko kuolemantauti-, vai normiflunssasiipeen, meillä on valta ja voima yli kaikkien muiden toimenpiteiden pitää itsemme terveinä. Ja kun minä ja sinä terveydestämme huolehdimme, niin lätkäkausi jatkuu, katsomot täyttyy, bisnes alkaa pyöriä, ja katukuvat vilkastua. Mutta kaikki tuo ei tapahdu rajoituksilla, vaan ainostaan sillä, että minä ja sinä pidämme itsemme terveinä. Se on oleellista; minä ja sinä, meidän päätöksemme ja valintamme. Meitä auttaa etäisyys muihin, maskit ja kotoilu. Käytetään kaikki keinot omaksi ja muiden hyväksi, jotta saadaan tää keissi taputeltua mahdollisimman äkkiä. Minä ja sinä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tällaiset tarinat ovatkin uskottavia, joissa infektio on 100% varmuudella todettu koronaksi. Nämä saavat ihmiset uskomaan, että kyseessä voi joillekin olla vakava tauti. Sellaisia artikkeleita ei taas kaipaa kukaan, jossa henkilöllä on EHKÄ ollut korona ja sitten ollaan pitkään sairaana. Nollatason uutisointia sellainen.
Minä ainakin kaipaan myös sellaisia juttuja, joissa avataan koronaan liittyvää epäluuloa, ahdistusta ja ennalta-arvaamattomuutta. En pidä sitä "nollatason uutisointina". Tuossahan on yhtenä kulmana myös se, että testit eivät ole kaikilta osin aukottomia.

Juttua ei ole rakennettu mutun varaan, vaan siihen on referoitu potilasta arvioineita lääkäreitä. Tässä on merkittävä ero siihen, että Tesla-Joni kertoo itse oireistaan ja vetelee johtopäätöksiä.

En tiedä, minkä verran tutustuit artikkeliin, mutta siinä todetaan esim. näin:

Sitä ennen oli tehty kaikki kuviteltavissa olevat tutkimukset. Jopa borrelioosin mahdollisuus tutkittiin kaiken varalta.

Kun infektiolääkäri teki vielä lisää tutkimuksia ja tarkisti Parviaiselle aiemmin tehnyt tutkimustulokset, johtopäätös vaikutti selvältä.

”Hän sanoi, että ei tässä ole kahta sanaa, vaan tämä on aika selkeä koronakeissi. Hänen mukaansa kaikki oireet sopivat koronaan, ja muut vaihtoehdot oli pystytty sulkemaan pois.


Tietysti tämäkään ei tarkoita, että potilaalla oli 100%:lla varmuudella korona. Epävarmuus käy kuitenkin artikkelista ilmi sisälukutaitoiselle lukijalle.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Laitatko linkin siihen lääkärin antamaan diagnoosiin? Minä näin vain erään, joka on itse keksinyt sairastaneensa koronaa ilman testitulosta, kertomuksen mitä lääkäri on sanonut.

Aina uudestaan tulee mieleen se Fox Mulderin juliste I Want To Believe.
Eikö tällä samalla logiikalla pitäisi kyseenalaistaa myös positiivinen testitulos, jos sellainen olisi olemassa? Mikäli et luota henkilön referoimiin lääkäreihin, eikö ole yhdentekevää, vaikka hän samassa yhteydessä toteaisi saaneensa positiivisen testituloksen?

Jutussa ei myöskään todeta, että henkilö olisi "itse keksinyt sairastaneensa", vaan kerrotaan, että hän on rampannut vuoden aikana erilaisissa testeissä ja tutkimuksissa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Laitatko linkin siihen lääkärin antamaan diagnoosiin? Minä näin vain erään, joka on itse keksinyt sairastaneensa koronaa ilman testitulosta, kertomuksen mitä lääkäri on sanonut.

Aina uudestaan tulee mieleen se Fox Mulderin juliste I Want To Believe.
Tässä sinulle mielenkiintoinen artikkeli diagnosointiin liittyen:

https://www.duodecimlehti.fi/duo15670

Lainaan siitä pienen, mutta oleellisen osan liittyen tähän keskusteluun arvauksista jne:

Koronavirusinfektion diagnostiikassa korostuu lääkärin suorittama huolellinen esitietojen kartoittaminen sekä kliininen tutkimus ja niiden pohjalta tehty kokonaisharkinta, mihin yhdistyy laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista saatu tieto. Negatiivisen testin jälkeinen taudin todennäköisyys riippuu aina edeltävästä kliinisestä arviosta. Kliinikkoina emme voi piiloutua testien taakse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös