Mielenkiintoista on ollut huomata, että tässä omassa pikku kyläpahasessa, jossa ei ole uusia tartuntoja raportoitu juuri lainkaan kevään jälkeen, ihmiset ottavat maskisuosituksen ihan tosissaan. Kyse siis Lohjasta. Menee mihin hyvänsä kauppaan, niin enemmän tuntuu näkevän ihmisiä maskeilla kuin ilman. Suurin osa osaa jopa peittää sillä sekä suunsa että nenänsä. Huono puoli tässä nyt on se, että yhden kaupan kassaneidin hurmaavaa hymyä ei näe muualta kuin silmistä, mutta ehkä mä kestän tämän.
Itse olen toistaiseksi hoitanut kauppareissut ilman maskia, mutta en koe että ihmiset katsoisivat paheksuen. Oma tekniikkani kaupassa toki muutenkin on, että kerään sinne koriin sen mitä tulin hakemaan, pidän välit kanssaihmisiin useissa metreissä ja pesen kädet ennen ja jälkeen kauppareissun. Huhtikuista kurkkukipua lukuun ottamatta en ole myöskään oirehtinut millään tavalla koko tämän vuoden aikana, joten aika turvallisin mielin mennään. Sitten kun käyn työmaalla hieromassa ihmisiä, niin toki se maski on naamalla kaiken aikaa. Ahdistavalta se tuntui aluksi, tuntui kuin happi loppuisi, mutta aika nopeasti siihenkin tottui. Ja kyseessä on ihan kertakäyttömaski, ja tuossa hommassa välillä tulee oikeasti myös hiki. Eli kaikki jotka jaksavat mussuttaa jostain lyhytaikaisesta maskin pitämisestä voisivat mennä hetkeksi itseensä ja miettiä, että onko vika fysiologiassa (täysin mahdollista, joillekin nuo aiheuttavat hengenahdistusta) vai pelkästään korvien välissä. Ja tämä siis henkilöltä, joka kulkee kaupassa suurimmaksi osaksi ilman maskia. Minulla se vika on korvien välissä.