Juuri näin. Tämä koronakin: ei tarvitse kuin vierailla minkä tahansa median keskustelupalstalla niin huomaa että ihmisten (osan) kriisinsietokyky on ihan nollassa ja ahdistus on kovaa.
Itse en oikeastaan jaksa lukea muita keskusteluja tai kommenttiosioita kuin tätä. Tiedän itse, missä mennään ja mitä minulta odotetaan, se riittää. Sain kesällä hysteerikon maineen tällä palstalla, mutta entäs sitten? Ei se muhun vaikuttanut mitenkään, koska ymmärsin, että omat varotoimenpiteeni eivät mene hukkaan. Omaan elämääni korona on vaikuttanut eniten siinä, että tiedostan vielä aiempaakin paremmin, että osa ihmisistä on tyhmiä. Pyrin minimoimaan kanssakäymiseni tällaisten ihmisten kanssa. Elän kuitenkin omasta mielestäni ihan kuten ennenkin, mitä nyt vähän välttelen sellaisia paikkoja, missä voi olla paljon porukkaa, joita ei koronat paljon kiinnosta. No biggie.
Mä ymmärtäisin jotenkin nämä opiskelijatartunnatkin paremmin, jos kyse olisi yläasteikäisistä ihmisistä. Mulla on sellaisia kotona ja ymmärrän, että ikävaiheeseen kuuluu kyseenalaistaa joskus ihan kaikki ja osoittaa korostuneesti itsemääräämisoikeutta eri asioista. Joskus niille on tilaa, joskus ei ollenkaan. Vaihtelin viestejä tänään lasteni kanssa ja kysyin, että onko maskeja pidetty tänään koulussa. Vanhempi on käyttänyt, nuorempi ei, koska kyseessä on ”vain suositus”. Selvitin, mihin suositukset pohjautuvat ja pyysin perustelemaan, miksi hänet on rajattu suositusten ulkopuolelle. Sain vastaukseksi kaikenlaisia tekosyitä ja mm., että kukaan kavereista ei maskeja pidä, ostamani maskit ovat rumia, jne. Muistutin, että jonkun pitää olla aina ensimmäinen ja varmasti tietyt kaveritkin maskin laittavat, jos hän on rohkeasti ensimmäinen. Meni hetki ja tuli uusi viesti: hän oli pitänyt maskia 5min. eikä pystynyt hengittämään kunnolla. Vastasin, että hetkinen, eikö hän olekaan pitänyt koulumatkoilla maskeja, kuten on kertonut? Vastasi, että on pitänyt. Vastasin, että miten hän ei ole aiemmin sitten kokenut hengenahdistusta, kun matka on kuitenkin pidempi kuin 5min.? Ilmoitin, että pitää varmaan sitten luokanvalvojan kanssa yhdessä miettiä, pitäisikö hänet vetää etäopetukseen hengenahdistuksen takia, jos jossain vaiheessa maskeista tulee pakolliset. Meni pari minuuttia ja sain kuvaviestin, missä hänellä oli maski päällä.
En välttämättä ole sitä mieltä, että maskit tässä vaiheessa koulussa sisällä ovat tarpeellisia. Mutta ohjeistuksia pitää noudattaa, koska niihin on syy. Jos ohjeistuksia ei noudateta, niillä on usein seurauksia. En pelkää lasteni tai omaa tartuntaa, mutta en nyt ehdoin tahdoin niitä haluakaan, koska ne vaikeuttavat meidän kaikkien elämää. Me voimme tehdä asioita minimoidaksemme tartunnat. Miksi emme niin tekisi? Tiedän myös, että illalla saan palautetta lapselta, mutta entä sitten. Sitä tulee kyllä muutenkin. Mun tehtäväni on opettaa, että vapauksiin kuuluu myös vastuuta. Ja pahinta nuorelle on se, että vapaus tavata ystäviä ja harrastaa viedään. Mun tehtäväni on saada omat lapset itse älyämään, mitä kannattaa missäkin tilanteessa tehdä ja mitä ei. Kaiken pohjalla on ymmärrys siitä, että ei näitä ohjeistuksia kukaan ilman syytä tai huvin vuoksi tee. Tekisinkö jotain muuta kuin väännän lasteni kanssa? Todellakin. Mutta, kun se vääntäminen on mun epäkiitollinen duunini. Toisten nuorten kanssa ei tarvitse vääntää yhtään, mutta omieni kanssa usein tarvitsee, hyvin monesta asiasta. Ja sitten väännetään. On ihan hyväkin, että väännetään, vaikka se onkin raskasta. Toiset vanhemmat eivät jaksa ja se sitten näkyy osalla puhtaasti käytöksessä. Omistani en halua itsekkäitä paskiaisia, joten teen kaikkeni, jottei heistä sellaisia kasvakaan. Toivottavasti se riittää, mutta mitään takeita ei silti ole. Itse on näytettävä esimerkkiä parhaansa mukaan.
Ymmärrän siis, että lapset ja nuoret eivät pysty kaikkea täysin sisäistämään, koska heidän aivonsa eivät ole vielä täysin kehittyneet. Mutta sitä en ymmärrä, että aikuiset oikeustoimikelpoiset ihmiset eivät ymmärrä syy- ja seuraussuhteita ja viruksen toimintaa, vaikka asioista on nyt jauhettu tuutin täydeltä monta kuukautta. Tekisi monelle hyvää kohdata ihan oikeita kriisejä ja vaikeuksia, joita ei vanhemmat tai muut läheiset pysty ratkaisemaan. Mediassa on esitetty varsin laajasti niitä toimenpiteitä, mitä muissa länsimaissa on jouduttu tekemään koronan vuoksi. Täällä sellaisiin ei onneksi ole jouduttu. Mutta mahdollisia ne täälläkin on, jos ihmiset eivät suostu tekemään näitä pieniä hienosäätöjä omaan toimintaansa. En mitenkään ymmärrä, miten sen ymmärtäminen on monelle niin kovin vaikeaa.