Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 029 772
  • 81 135

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Kokkolan "maaseudulla" parhaillaan lenkillä. Neljä aikuista tullut vastaan tähän mennessä, kahdella ollut maski päässä. Nyt jotain on selvästi muuttunut täällä. Ite en laittanut vaikka mies flunssa vaivaa. Vähän hävettää nyt, vaikka pidän erittäin epätodennäköisenä että mikään tauti leviäisi täällä ulkona.
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainakin twitterin tietojen mukaan 112 uutta tartuntaa todettu Vaasassa vuorokauden sisään (eivät näy vielä virallisissa tilastoissa). Melkoista. Ehkäpä tämä herättää ymmärtämään, että ne yökerhot ja iltajuhliminen on pakko laittaa kuriin taloudellisista vaikutuksista huolimatta. Supertartuttaja saa pahimmillaan hurjaa jälkeä aikaan niin kuin maailmalla on jo moneen kertaan todettu. Täällä on vaan pakko oppia kaikki kantapään kautta.

Mitä enemmän tartunnan saaneita liikkuu valtakunnassa, sitä todennäköisempiä ovat supertartutustilanteet. Hommaa ei tulla nykyisillä keinoilla saamaan kuriin niin kuin on nähty. Testaus ja jäljitys ei pysy millään taudin perässä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kokkolan "maaseudulla" parhaillaan lenkillä. Neljä aikuista tullut vastaan tähän mennessä, kahdella ollut maski päässä. Nyt jotain on selvästi muuttunut täällä. Ite en laittanut vaikka mies flunssa vaivaa. Vähän hävettää nyt, vaikka pidän erittäin epätodennäköisenä että mikään tauti leviäisi täällä ulkona.

Ei kai nyt helvetti kukaan maskin kanssa käy juoksemassa? Jos ei Suomessa löydä riittävän rauhallista ja väljää lenkkireittiä ilman että ketään altistaisi tai sitten itse altistuisi, niin pitää kyllä isosti ihmetellä.

Kuntosalit on sitten toinen juttu, eilen viimeksi kävin ja semmoinen puhkuja sattui viereen, että rupesi oikein ärsyttämään. Mutta ihan itse lähdin, turha siis valittaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei kai nyt helvetti kukaan maskin kanssa käy juoksemassa? Jos ei Suomessa löydä riittävän rauhallista ja väljää lenkkireittiä ilman että ketään altistaisi tai sitten itse altistuisi, niin pitää kyllä isosti ihmetellä.

Kuntosalit on sitten toinen juttu, eilen viimeksi kävin ja semmoinen puhkuja sattui viereen, että rupesi oikein ärsyttämään. Mutta ihan itse lähdin, turha siis valittaa.
Joo kyllä maskin pitäminen lenkillä alkaa olla jo oire psykoosista. Toivottavasti ihmiset eivät oikeasti ole niin peloissaan. Se on pahempi juttu kuin korona itsessään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Nyt kun monessa maassa koronan toinen aalto on nousussa, niin miten esim Italiassa ja Espanjassa kuolemat ja sairaalahoitoavaativat. Onko niitä yhtä paljon suhteessa kevään tartunta määriin?
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Johtuuko tämä ongelma tosiaan siitä, että ideologisista syistä johtuen ei haluta yksityiselle antaa tuota vilkkuilmoitusmahdollisuutta? Kommunismin tuominen tähän ketjuun oli muuten piristävä veto.
On tarjottu, muttei ole saatu vastausta. Kun kapasiteetti oli liian pieni, todettiin, että pitää palkata 600 testaajaa ja laboranttia, vaikka yhdellä puhelinsoitolla, olisi oltu valmiina testaamaan heti. Vilkkuun ei anneta avauskoodeja yksityiselle. En ole mukana terveydenhuollon toiminnassa muutoin kuin asiakkaana, mutta ei tässä ainakaan yhteistä hyvää tavoitella ja kyllähän ne jäljet sinne sylttytehtaalle johtavat. Yrityksen yhteiskuntavastuu ja sitä rataa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri näin. Tämä koronakin: ei tarvitse kuin vierailla minkä tahansa median keskustelupalstalla niin huomaa että ihmisten (osan) kriisinsietokyky on ihan nollassa ja ahdistus on kovaa.

Itse en oikeastaan jaksa lukea muita keskusteluja tai kommenttiosioita kuin tätä. Tiedän itse, missä mennään ja mitä minulta odotetaan, se riittää. Sain kesällä hysteerikon maineen tällä palstalla, mutta entäs sitten? Ei se muhun vaikuttanut mitenkään, koska ymmärsin, että omat varotoimenpiteeni eivät mene hukkaan. Omaan elämääni korona on vaikuttanut eniten siinä, että tiedostan vielä aiempaakin paremmin, että osa ihmisistä on tyhmiä. Pyrin minimoimaan kanssakäymiseni tällaisten ihmisten kanssa. Elän kuitenkin omasta mielestäni ihan kuten ennenkin, mitä nyt vähän välttelen sellaisia paikkoja, missä voi olla paljon porukkaa, joita ei koronat paljon kiinnosta. No biggie.

Mä ymmärtäisin jotenkin nämä opiskelijatartunnatkin paremmin, jos kyse olisi yläasteikäisistä ihmisistä. Mulla on sellaisia kotona ja ymmärrän, että ikävaiheeseen kuuluu kyseenalaistaa joskus ihan kaikki ja osoittaa korostuneesti itsemääräämisoikeutta eri asioista. Joskus niille on tilaa, joskus ei ollenkaan. Vaihtelin viestejä tänään lasteni kanssa ja kysyin, että onko maskeja pidetty tänään koulussa. Vanhempi on käyttänyt, nuorempi ei, koska kyseessä on ”vain suositus”. Selvitin, mihin suositukset pohjautuvat ja pyysin perustelemaan, miksi hänet on rajattu suositusten ulkopuolelle. Sain vastaukseksi kaikenlaisia tekosyitä ja mm., että kukaan kavereista ei maskeja pidä, ostamani maskit ovat rumia, jne. Muistutin, että jonkun pitää olla aina ensimmäinen ja varmasti tietyt kaveritkin maskin laittavat, jos hän on rohkeasti ensimmäinen. Meni hetki ja tuli uusi viesti: hän oli pitänyt maskia 5min. eikä pystynyt hengittämään kunnolla. Vastasin, että hetkinen, eikö hän olekaan pitänyt koulumatkoilla maskeja, kuten on kertonut? Vastasi, että on pitänyt. Vastasin, että miten hän ei ole aiemmin sitten kokenut hengenahdistusta, kun matka on kuitenkin pidempi kuin 5min.? Ilmoitin, että pitää varmaan sitten luokanvalvojan kanssa yhdessä miettiä, pitäisikö hänet vetää etäopetukseen hengenahdistuksen takia, jos jossain vaiheessa maskeista tulee pakolliset. Meni pari minuuttia ja sain kuvaviestin, missä hänellä oli maski päällä.

En välttämättä ole sitä mieltä, että maskit tässä vaiheessa koulussa sisällä ovat tarpeellisia. Mutta ohjeistuksia pitää noudattaa, koska niihin on syy. Jos ohjeistuksia ei noudateta, niillä on usein seurauksia. En pelkää lasteni tai omaa tartuntaa, mutta en nyt ehdoin tahdoin niitä haluakaan, koska ne vaikeuttavat meidän kaikkien elämää. Me voimme tehdä asioita minimoidaksemme tartunnat. Miksi emme niin tekisi? Tiedän myös, että illalla saan palautetta lapselta, mutta entä sitten. Sitä tulee kyllä muutenkin. Mun tehtäväni on opettaa, että vapauksiin kuuluu myös vastuuta. Ja pahinta nuorelle on se, että vapaus tavata ystäviä ja harrastaa viedään. Mun tehtäväni on saada omat lapset itse älyämään, mitä kannattaa missäkin tilanteessa tehdä ja mitä ei. Kaiken pohjalla on ymmärrys siitä, että ei näitä ohjeistuksia kukaan ilman syytä tai huvin vuoksi tee. Tekisinkö jotain muuta kuin väännän lasteni kanssa? Todellakin. Mutta, kun se vääntäminen on mun epäkiitollinen duunini. Toisten nuorten kanssa ei tarvitse vääntää yhtään, mutta omieni kanssa usein tarvitsee, hyvin monesta asiasta. Ja sitten väännetään. On ihan hyväkin, että väännetään, vaikka se onkin raskasta. Toiset vanhemmat eivät jaksa ja se sitten näkyy osalla puhtaasti käytöksessä. Omistani en halua itsekkäitä paskiaisia, joten teen kaikkeni, jottei heistä sellaisia kasvakaan. Toivottavasti se riittää, mutta mitään takeita ei silti ole. Itse on näytettävä esimerkkiä parhaansa mukaan.

Ymmärrän siis, että lapset ja nuoret eivät pysty kaikkea täysin sisäistämään, koska heidän aivonsa eivät ole vielä täysin kehittyneet. Mutta sitä en ymmärrä, että aikuiset oikeustoimikelpoiset ihmiset eivät ymmärrä syy- ja seuraussuhteita ja viruksen toimintaa, vaikka asioista on nyt jauhettu tuutin täydeltä monta kuukautta. Tekisi monelle hyvää kohdata ihan oikeita kriisejä ja vaikeuksia, joita ei vanhemmat tai muut läheiset pysty ratkaisemaan. Mediassa on esitetty varsin laajasti niitä toimenpiteitä, mitä muissa länsimaissa on jouduttu tekemään koronan vuoksi. Täällä sellaisiin ei onneksi ole jouduttu. Mutta mahdollisia ne täälläkin on, jos ihmiset eivät suostu tekemään näitä pieniä hienosäätöjä omaan toimintaansa. En mitenkään ymmärrä, miten sen ymmärtäminen on monelle niin kovin vaikeaa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
On tarjottu, muttei ole saatu vastausta. Kun kapasiteetti oli liian pieni, todettiin, että pitää palkata 600 testaajaa ja laboranttia, vaikka yhdellä puhelinsoitolla, olisi oltu valmiina testaamaan heti. Vilkkuun ei anneta avauskoodeja yksityiselle. En ole mukana terveydenhuollon toiminnassa muutoin kuin asiakkaana, mutta ei tässä ainakaan yhteistä hyvää tavoitella ja kyllähän ne jäljet sinne sylttytehtaalle johtavat. Yrityksen yhteiskuntavastuu ja sitä rataa.
Aika hyvin tiedetty siihen nähden, että kerrot olevasi terveydenhuollossa vain asiakkaana. Olen minäkin lukenut, että ongelmia oli, mutta väitteesi siitä ettei tässä nyt tavoiteltaisi yhteistä hyvää ja ideologia ajaa ohi yhteisen edun, on aika paksu ja kuulostaa enemmän Romakkaniemen twiitiltä kuin vakavasti otettavasta arviosta.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Nyt kun monessa maassa koronan toinen aalto on nousussa, niin miten esim Italiassa ja Espanjassa kuolemat ja sairaalahoitoavaativat. Onko niitä yhtä paljon suhteessa kevään tartunta määriin?

Ainakin Ranskassa teho-osastojen täyttöaste on noussut hälyttäväksi. Olikohan niin, että 30% kapasiteetista menee koronapotilaille. Tämä varmaankin Pariisissa. Italiassa tilanne taitaa olla edelleen kohtuullisen hyvä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En missään nimessä ole puuttumassa kenenkään oikeuteen pitää maskia, vaikka kotona yksinään ollessaan. Mutta ajatuksia se kuitenkin herättää siihen suuntaan, että onko tämä joidenkin mielenterveydelle, miten kuormittavaa?

Kun eihän tuollainen nyt vaan ole enää normaalia, että ihmiset käyttävät lenkkipolullakin sitä maskia, kuten tuolla ylhäällä oli havaittu. Olen minäkin täällä nähnyt ulkoilmassa käveleviä ihmisiä, jotka menevät se maski naamallaan, vaikka missään ei ole muita ihmisiä. Edelleenkin sanon sitä samaa, että sinä saat tuolla kadulla se päässä tietenkin kulkea. Mutta ihan väistämättä se herättää monenlaisia ajatuksia, että kun kaupungissa on se ehkä yksi tartunta viikkoa kohden, ja sitten se maski päässä vedetään jossain ulkona, jossa ihan oikeasti sen tartunnan saamisen mahdollisuus on ihan huimimmatkin lottoarvonnat huomioiden täysin pyöreä nolla.

Niin niin... noh, onneksi siltä kevään kaltaiselta toisten syyttelyltä nyt toistaiseksi ollaan kuitenkn vältytty.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka taidan kuulua palstan varovaiseen kaartiin koronan osalta, niin tuo maski päässä lenkillä sai kyllä hymähtämään. Ei tulisi mieleenkään itselle kun käymme vaimon kanssa kävelylenkeillä. Noh, eipä tuo minua haittaakaan jos joku sitä maskia haluaa käyttää.

Äsken kävin Helsingissä ja kaduilla ja busseissa näkyi kyllä paljon maskeja. Lounasravintolassa sitten tosin havoinnoin äänekästä keskustelua buffet-patojen yläpuolella ilman maskeja tai mitään varovaisuutta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Niin niin... noh, onneksi siltä kevään kaltaiselta toisten syyttelyltä nyt toistaiseksi ollaan kuitenkn vältytty.

Eiköhän siihenkin ehditä jos tautitilanne pahenee. Osalla ei psyyke kestä ja sitten se paha olo purkautuu.

Ite oon käyttänyt julkisissa maskia nyt ihan kiltisti, mutta aina nappaan kyllä pois heti ulos astuttuani. Keväällä jaksoin ärsyyntyä noista hysteerisistä tyypeistä (paras oli pariskunta toukokuussa kaupassa, molemmilla oli vuorattu koko keho muovilla ja sellaiset hitsaustyyppiset silmälasit päässä, ettei vahingossakaan mene ilmaa simmuihin), mutta kun eihän sitä oikeasti tiedä mikä on ihmisten tilanne niin turha lässyttää siitä mitään. Antaa jengin tehdä kuten itselleen parasta on.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Aika hyvin tiedetty siihen nähden, että kerrot olevasi terveydenhuollossa vain asiakkaana. Olen minäkin lukenut, että ongelmia oli, mutta väitteesi siitä ettei tässä nyt tavoiteltaisi yhteistä hyvää ja ideologia ajaa ohi yhteisen edun, on aika paksu ja kuulostaa enemmän Romakkaniemen twiitiltä kuin vakavasti otettavasta arviosta.
Miksi?

Testaamisessa ja kapasiteetin riittävyydessä on ollut ja on tällä hetkellä suuria ongelmia alueellisesti. Valittu hybridistrategia vaatii toimiakseen riittävät testausresurssit. Yhteinen etu on saada tämä toimimaan. Siihen on olemassa työkalutkin, mutta niitä ei haluta käyttää.

En seuraa Romakkainiemeä millään tasolla, joten en ole ihan varma mihin tässä viittaat.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Poskisuudelma varmaankin syynä Ranskan tilanteeseen. Voimakkaampi altistuminen -> enemmän virusta -> pahempi taudin kuva?
Varmaan on korona vaikuttanut jonkin verran tähän kulttuuriin, saa nähdä loppuuko suutelu kokonaan. Ensimmäisessä aallossa teho-osastojen täyttöaste oli pahimmillaan 233% Pariisissa, nyt siis 33%. Tiukoilla rajoituksilla ollaan jo nyt saatu R-lukua putoamaan lähelle ykköstä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Miksi?

Testaamisessa ja kapasiteetin riittävyydessä on ollut ja on tällä hetkellä suuria ongelmia alueellisesti. Valittu hybridistrategia vaatii toimiakseen riittävät testausresurssit. Yhteinen etu on saada tämä toimimaan. Siihen on olemassa työkalutkin, mutta niitä ei haluta käyttää.

En seuraa Romakkainiemeä millään tasolla, joten en ole ihan varma mihin tässä viittaat.
Tällä hetkellä testataan paljon, mutta onko jopa niin, että enemmänkin pystyttäisiin testaamaan. Alueellisia eroja toki on, mutta tällä hetkellä tuloksetkin tulevat kai suunnilleen niin kuin pitääkin, en ainakaan toista ole kuullut. En tiedä mistä tämä koronavilkkuongelma johtuu, mutta sinä ainakin luulet tietäväsi? Romakka nyt oli vitsi, kun niin kovasti kaikesta hallitusta syytät hänen tyyliinsä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kuolleita tänään 346, joten 1 lisäys perjantaiseen. Sairaalahoidossa 28, perjantaiseen lisäystä 7. Tehohoidossa 8, joten perjantaiseen lisäystä 4. Nyt alkaa hieman näkyä, kasvaneet tartuntamäärät.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Kävelin lenkin loppuun. Ei näkynyt muita maskinaamaisia. Olikohan lopullinen määrä 2/10 jotka käytti.

Väärinkäsityksen välttämiseksi, en millään tavoin tuomitse niitä ihmisiä jotka maskia käyttää. Mutta kyllä minua säälittää kun ihmiset on näin peloissaan. Tämä se vasta tekee sille taloudelle tuhoa jos mikä.

Päivän mittaan olen saanut paljon viestejä missä voivotellaan tilannetta. Jos tästä jotain hyvää pitää hakea niin hankala uskoa että tämä kovin laajasti pääse nyt leviämään. Ihmiset ei yksinkertaisesti liiku nyt. Toivotaan parin viikon taukoa ja sit paluu uuteen normaaliin.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Hämmentävintä on nähdä ihmisiä pitämässä maskia täysin yksin fillaroidessaan. En tiedä mistä ne ajattelee sen koronan saavansa pyörälenkin aikana. Luulis myös et kun vähän kovemmin polkee, niin maski menee aika nopeasti kosteaksi.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Mutta kyllä minua säälittää kun ihmiset on näin peloissaan. Tämä se vasta tekee sille taloudelle tuhoa jos mikä.
Joo, nehän ei esim. mene opiskelijabileisiin Vaasassa.
Tämä on jännä, että puolet kansasta on itsekeskeisiä kusipäitä, jotka haluaa vaan bailaa aka. koronasika ja puolet kansasta on median pelottelemia hysteerikkoja. Jääkö siihen väliin mitään?
 
K

kiwipilot

Hämmentävintä on nähdä ihmisiä pitämässä maskia täysin yksin fillaroidessaan. En tiedä mistä ne ajattelee sen koronan saavansa pyörälenkin aikana. Luulis myös et kun vähän kovemmin polkee, niin maski menee aika nopeasti kosteaksi.

Viime viikolla bongattua: tyyppi polkee fillarilla, maski naamallaan, ilman kypärää siinä samalla kaksinkäsin puhelinta räveltäen. Joku voisi todeta, että riskinarvio on tuossa mennyt hieman persiilleen. No, tuosta kun kaatuu turvalleen niin ainakin leegot löytyy kätevästi maskista.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuolleita tänään 346, joten 1 lisäys perjantaiseen. Sairaalahoidossa 28, perjantaiseen lisäystä 7. Tehohoidossa 8, joten perjantaiseen lisäystä 4. Nyt alkaa hieman näkyä, kasvaneet tartuntamäärät.

Vkl aikana rekisteriin 21 800 testiä, joista positiivisia 458. Positiivisen osuus 2,15 %.

Sairaalassa olevien määrä kuvaa tartuntatilannetta 2-3 vko sitten. Oletuksena pientä kasvua on luvassa myös jatkossa, vaikka edelleen suurin osa tartunnoista havaitaan nuorilla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämä on jännä, että puolet kansasta on itsekeskeisiä kusipäitä, jotka haluaa vaan bailaa aka. koronasika ja puolet kansasta on median pelottelemia hysteerikkoja. Jääkö siihen väliin mitään?
Missä tälläinen kahtiajako on?

Eiköhän valtaosa meistä ihmisistä kuitenkin ole tälläisiä keskitien kulkijoita, joiksi itsenikin luen. Niitä rajoituksia noudatetaan sillä viisiin, että maskia käytetään silloin, kun oikeasti tuntuu siltä, että sen käytölle on jotain aitoja perusteita. Sama juttu näissä kaikissa muissakin ohjeistuksissa. Turvavälit pidän esimerkiksi kaupan kassajonossa tällä hetkellä ihan pelkästään vain siitä syystä, että se on tässä ajassa sosiaalisesti korrektia. Äidilläni on useita perussairauksia, ja olen vierailuihin kiinnittänyt huomiota, että en esimerkiksi Helsingissä käynnin jälkeen käynyt kahteen viikkoon vanhempieni luona ihan tarkoituksella. Asiat menevät jonkinlaisiin mittasuhteisiin ja elämän on kuitenkin jatkuttava kaikesta huolimatta.

En minä ole tämän myötä yhtään sen parempi ihminen, kuin kukaan muukaan, mutta nykyään kun on jotenkin muodikasta morkata "tolkun ihmisiä", niin tässä yhteydessä todellakin ihmettelen sitä, että miksi sitä tolkkua ei ole ihan tervettä korostaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Missä tälläinen kahtiajako on?
No ei oikein tunnu keskustelussa tolkun väki loistavan muuta kuin poissaolollaan. Tarkoitan siis, että aika moni lukee muut kansalaiset jompaan kumpaan ryhmään ja itsensä toki siihen järkisiipeen. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös