Liiketoiminnan kannalta liigaseuroille on ihan kriittisen tärkeää, että kaikki seurojen työntekijät aina pelaajista, valmentajista, huoltajista toimistohenkilökuntaan ottavat rokotukset. Jokainen rokottamaton on aivan järkyttävän suuri riski, sillä työtä tehdään olosuhteissa, missä tartuntoja ei voida täysin estää, jos yksikin tartunnan saa. Tällöin tartuntojen ja niistä aiheutuvien erityistoimenpiteiden määrää pitää pyrkiä minimoimaan ja rokotukset ovat varmasti suurin yksittäinen tekijä.
Ilmeisesti pelaajan rokotushalukkuutta ei kuitenkaan saa kysyä? Jos näin todellakin on, se on ammattilaisurheilussa paitsi suuri riski, myös äärimmäisen typerää, sillä henkilön valinnoilla ja terveydentilalla on poikkeuksellisen suuri merkitys koko työyhteisölle ja myös sille, kannattaako joku ylipäätään palkata. Voisin kuvitella, että tässä tapauksessa työnantajalla on kuitenkin oikeus lopulta saada tietää, onko rokotukset otettu, koska sillä on vaikutusta esim. ulkomaille suuntautuvien pelimatkojen järjestämisessä yms. Jokainen rokotukset ottanut pelaaja voi onneksi itse kertoa omista asioistaan ja se saattaa olla tällä hetkellä pelaajan itsensä kannalta jopa positiivinen asia.
Mielestäni jokaisen liigaseuran pitäisikin nyt tehdä sekä yhdessä että erikseen näyttäviä kampanjoita vaikkapa someen, missä kehotetaan kaikkia ottamaan rokotukset. Pelaajia ei niihin voida pakottaa osallistumaan, tietenkään, mutta olen varma, ettei sellaiseen ole edes tarvetta, sillä jokaisella pelaajalla on oma elinkeino pelissä. Mitä nopeammin päästään normaaliin ja rajoitukset saadaan pois sekoittamasta seurojen duuneja, sitä enemmän seuroilla on mahdollista ansaita rahaa ja pelaajien palkkataso nousta takaisin edes sille tasolle, millä se oli ennen koronaa.
Pelaajat ovat esikuvia ja olen varma, että heidän esimerkillään on merkitystä. Tällaisen kampanjan taloudellinen satsaus on aivan olematon suhteessa saavutettavaan hyötyyn, joten haastan kaikki liigaseurat kampanjoimaan hyvän asian puolesta.