Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 500 178
  • 16 370

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luulen, että maskipakko/vahva suositus jättää aika paljon ihmisiä kotiinsa, koska ei se nyt mikään hirveä elämys ole silloin ja ei jaksa maksaa siitä, että mikään rätti naamalla tarvitsee istua hallissa, kun kotona voi ilman mitään ryhmäpaineita katsella kotisohvalta.
Tuntuu pieneltä asialta, mutta tässä kohtaa se tuntuisi jo vaan pelleilyltä ja sen verran ainakin minä olen mukavuudenhaluinen, että vaaka kallistuu tässä kotisohvalle.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Luulen, että maskipakko/vahva suositus jättää aika paljon ihmisiä kotiinsa, koska ei se nyt mikään hirveä elämys ole silloin ja ei jaksa maksaa siitä, että mikään rätti naamalla tarvitsee istua hallissa, kun kotona voi ilman mitään ryhmäpaineita katsella kotisohvalta.
Tuntuu pieneltä asialta, mutta tässä kohtaa se tuntuisi jo vaan pelleilyltä ja sen verran ainakin minä olen mukavuudenhaluinen, että vaaka kallistuu tässä kotisohvalle.

Olin itse viime kaudella katsomassa yhden pelin paikanpäällä, juuri sen Lukko-ottelun lokakuussa jossa oli Porissa viime kauden katsojaennätys eli jotain 2500 henkeä. Siellä tietysti maski päällä koko pelin ajan koska se oli ehdoton vaatimus, ja kyllä se meni, kun ei asiasta liian isoa numeroa tehnyt. Käytin itse niitä tavallisia kirurgisia kertakäyttömaskeja, povarissa oli jokaista erää varten oma maskinsa, eli vaihdoin aina uuden erätauolla olut/kaffepaussin jälkeen..

Aika pitkälle tuo tulee minusta olemaan kiinni siitä, kuinka ison ongelman kukin tästä asiasta itselleen tekee. Mutta olet varmasti oikeassa siinä, että jos/kun maskihomma jatkuu vielä runkosarjan alkaessa, niin ainakin joitain ihmisiä se jättänee kotiin.. ja tietysti näin etäfanina ei ole niin paha käydä katsomassa maskipakon kanssa vain yksi ainoa ottelu, että kävisikö sitten kuinka rasittavaksi ravata kaikissa kotipeleissä maskien kanssa, se on eri juttu..
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Luulen, että maskipakko/vahva suositus jättää aika paljon ihmisiä kotiinsa, koska ei se nyt mikään hirveä elämys ole silloin ja ei jaksa maksaa siitä, että mikään rätti naamalla tarvitsee istua hallissa, kun kotona voi ilman mitään ryhmäpaineita katsella kotisohvalta.
Tuntuu pieneltä asialta, mutta tässä kohtaa se tuntuisi jo vaan pelleilyltä ja sen verran ainakin minä olen mukavuudenhaluinen, että vaaka kallistuu tässä kotisohvalle.

Jännä juttu, että joillekkin tuntuu maski vieläkin olevan iso asia. Itse ainakin työnikin puolesta jo tottunut pitämään sitä maskia päässä 8-10h päivässä. Eihän koko kapistusta enää tunnu edes huomaavan. Varsinkin jos vaihtaa sitä tarpeen tiheästi, niin luulisi olevan melko huomaamaton jo tässä vaiheessa. Kannattajille, jotka tykkäävät laulaa ja huutaa saattaa olla ikävä.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Porissa oli eilen jo yli 1100 katsojaa, ja Kuopiossa ilmeisesti 1300. Aika rohkaisevia signaaleja siitä, että ainakin omasta puolestaan kansa olisi palaamassa lehtereille.. todella mielenkiinnolla odotan millä täyttöasteella kausi aloitetaan: 50% vai 75% vaiko siitä välistä
Uskoisin, että 75% katsojakapasiteetista lähdetään liikkeelle. Tälläkin määrällä voidaan osoittaa, että halliin jää tarpeeksi liikkumatilaa, käytäntö on sitten toinen mutta mitä väliä, pääasia on se miltä se ulospäin virkamiehille näyttää. Mutta vaikka rajoituksia ei olisikaan niin yleisömäärä ei heti palaa ennalleen. Ei 50% mikään katastrofi olisi, senkin täyttäminen ainakin alkuun voi olla haastavaa.

Toinen asia mikä vielä arvoitus on karanteenit. Jos joukkueessa todetaan altistuminen tai tartunta niin onko koko joukkue samantien karanteenissa? Ei jaksaisi yhtään mitään ottelusiirtorumbaa, kuten viime kaudella oli.
Ilmeisesti leviämisvaiheessa halleihin ei saa ottaa tuota 75% tai 50%…

Kun vieläkään esim SaiPa ei tiedä paljonko saa ottaa 10.9. katsojia peliin vai ollenkaan
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin olettaisi että suurin osa pelaajista olisi rokotettu 2 kertaan syyskuun aikana, että järjellä ajatellen mitään laajamittaista ei pitäisi olla ja varsinkaan jos on jotain altistumisen altistumisia. Ammattikiekkoilu on varmaan yksi hyvä esimerkki jossa voisi olla hyötyä pikasteistä ja varsinkin jos on altistumisia/tartuntoja joukkueen sisällä ollut.
Sanotaan näin että Liigassakin on pelaajia ja koutseja ketkä eivät rokotteita halua ottaa.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jännä juttu, että joillekkin tuntuu maski vieläkin olevan iso asia. Itse ainakin työnikin puolesta jo tottunut pitämään sitä maskia päässä 8-10h päivässä. Eihän koko kapistusta enää tunnu edes huomaavan. Varsinkin jos vaihtaa sitä tarpeen tiheästi, niin luulisi olevan melko huomaamaton jo tässä vaiheessa. Kannattajille, jotka tykkäävät laulaa ja huutaa saattaa olla ikävä.
Kuten sanoin, pieni asia ja pakollisissa tilanteissa ei mikään kynnyskysymys, mutta minä lähden peliin hakemaan elämyksiä ja jos hallissa on 2.5k ihmistä maskit naamalla istumassa hautajaisissa ja lähikontakteja välttäen, niin ei ole minun käsitykseni oikeastaan kummoisestakaan elämyksestä verrattuna kotisohvaan.

Oikeastaan kyse ei ole pelkästään maskista tai sen käytön mielekkyydestä, vaan koko tapahtuman kokonaisuudesta ja ehkä se maski on se näkyvin osa sitä kokonaisuutta ja latistaa mielestäni tunnelmaa sen verran, että kotiolot pienellä kaveriporukalla voittaa minun tapauksessani.
Voihan se olla, että olen vähemmistössä tämän mielipiteeni kanssa ja tämä ei vaikuta isostikaan yleisömääriin.
 
Viimeksi muokattu:

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Kuten sanoin, pieni asia ja pakollisissa tilanteissa ei mikään kynnyskysymys, mutta minä lähden peliin hakemaan elämyksiä ja jos hallissa on 2.5k ihmistä maskit naamalla istumassa hautajaisissa ja lähikontakteja välttäen, niin ei ole minun käsitykseni oikeastaan kummoisestakaan elämyksestä verrattuna kotisohvaan.

Oikeastaan kyse ei ole pelkästään maskista tai sen käytön mielekkyydestä, vaan koko tapahtuman kokonaisuudesta ja ehkä se maski on se näkyvin osa sitä kokonaisuutta ja latistaa mielestäni tunnelmaa sen verran, että kotiolot pienellä kaveriporukalla voittaa minun tapauksessani.
Voihan se olla, että olen vähemmistössä tämän mielipiteeni kanssa ja tämä ei vaikuta isostikaan yleisömääriin.

Eikai maskit yleistä tunnelmaa latista? Vai käyttääkö normaalisti jengi fanikatsomon ulkopuolellakin ääntä? Tuskin ne käsien yhteen hakkaamiset mihinkään katoaa oli maskia tai ei. Itse en juurikaan vietä aikaa fanikatsomoissa, joten en tiedä miten maskit vaikuttavat heihin. Häiritseekö chänttien laulamista?
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikai maskit yleistä tunnelmaa latista? Vai käyttääkö normaalisti jengi fanikatsomon ulkopuolellakin ääntä? Tuskin ne käsien yhteen hakkaamiset mihinkään katoaa oli maskia tai ei. Itse en juurikaan vietä aikaa fanikatsomoissa, joten en tiedä miten maskit vaikuttavat heihin. Häiritseekö chänttien laulamista?
Minun mielestäni maskit latistavat myös ihan yleistä tunnelmaa, koska ne kielivät ja muistuttavat kokoajan siitä, että tilanne ei vieläkään ole normaali ja tässä eletään vieläkin, kuin "veitsenterällä". Eivät ehkä välttämättä niinkään sitä ulospäin näkyvää tunnelmaa, vaan enemmänkin päänsisäistä fiilistä.
Ja kyllähän sen pitäminen vaan ärsyttää.
Nopeastihan se kostuu ja naama märkänä siellä takana, ei niin mukavaa.
Toki olen viimeksi pitänyt maskia kesäkuun pahimpina helteinä 2h pätkissä töissä, joten mielikuvat ovat saattaneet hieman myös värittyä tuon hetkisten muistikuvien mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Jos Klubin matsissa saa ulkona olla nyt noin 5000 katsojaa, jotka on jaettu 81:een 50:n katsojan lohkoon ja sisäänpääsy + WC- ja ravintolakäynnit ovat porrastetusti, niin aika tekemätön paikka se on jäähalleissa toteuttaa. Rajoitusten lievennyksistä ei ole tietoakaan, vaikka rokotuskattavuus nousee koko ajan, joten ei tässä kovinkaan toiveikas olo ole Liigan suhteen. Tavoitellaan utopistisesti jotain 90%:n kattavuutta rokotuksissa ja sitten ehkä voidaan miettiä rajoitusten vähentämistä. Eiköhän se oma kausi ainakin ala kotisohvalta käsin, valitettavasti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanotaan näin että Liigassakin on pelaajia ja koutseja ketkä eivät rokotteita halua ottaa.

Joo onhan noita varmasti mutta ei sen takia varmaan koko joukkueen toimintaa pidä lopettaa ja kaikkien olla karanteenissa jos parilta se puuttuu, tosin näissäkin on taas hirveästi varmasti alueellisia eroja moniko rokotteen on ottanut lopulta ja esim. JYPin vanhin konkaripeluri Salmio on meikäläisen ikäinen ja saan tehosteen 21.9 ja taisin ottaa viikko sen jälkeen kun oma vuoro vapautui. Eikä ainakaan toistaiseksi tehostetta ole aikaisemmin mahdollista ottaa.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo onhan noita varmasti mutta ei sen takia varmaan koko joukkueen toimintaa pidä lopettaa ja kaikkien olla karanteenissa jos parilta se puuttuu, tosin näissäkin on taas hirveästi varmasti alueellisia eroja moniko rokotteen on ottanut lopulta ja esim. JYPin vanhin konkaripeluri Salmio on meikäläisen ikäinen ja saan tehosteen 21.9 ja taisin ottaa viikko sen jälkeen kun oma vuoro vapautui. Eikä ainakaan toistaiseksi tehostetta ole aikaisemmin mahdollista ottaa.
Joo, samaa mieltä ei todellakaan tarvitsisi lyödä koko jengiä karanteeniin.
 

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ainakin olettaisi että suurin osa pelaajista olisi rokotettu 2 kertaan syyskuun aikana, että järjellä ajatellen mitään laajamittaista ei pitäisi olla ja varsinkaan jos on jotain altistumisen altistumisia. Ammattikiekkoilu on varmaan yksi hyvä esimerkki jossa voisi olla hyötyä pikasteistä ja varsinkin jos on altistumisia/tartuntoja joukkueen sisällä ollut.
Vaasassa piikitykset kunnossa.
Kuvakaappaus Sporan fb:sta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210826_214039_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20210826_214039_com.facebook.katana.jpg
    440 KB · kertaa luettu: 247

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Ilmeisesti leviämisvaiheessa halleihin ei saa ottaa tuota 75% tai 50%…

Kun vieläkään esim SaiPa ei tiedä paljonko saa ottaa 10.9. katsojia peliin vai ollenkaan
Eihän tuossa ole mitään järkeä kun nuo epidemitasot perustuu vielä johonkin ilmaantuvuuslukuihin vaan pitäisi enempi katsoa niitä vakavia tautitapauksia. Kun liiga alkaa pääosalla katsojista ja pelaajista on 2 rokotetta ja riskit vakavista tapauksista ovat pienet ja karanteeneja ei määrätä jos on 2 rokotetta altistuneella. Jos epidemiaa halutaan nyt oikeasti vähentää ja järjestää turvallisia tapahtumia niin olisi pitänyt määrätä ne koronapassit ja rokottamattomat testiin (julkinen hoitaa) ja vain sellaiset henkilöt halleihin, joilla on koronapassit ja propuskat kunnossa. Muualla euroopassa ei ole enää juurikaan rajoituksia ja ainakaan koropassilla ei ole mitään rajoituksia tapahtumissa. Tämä on sitä kun Suomessa ei osata hoitaa näitä hommia kunnolla ja ajoissa kun on se hitaus tässä toiminnassa ja päätöksenteossa - toki varmaan sitten tulee koronapassistakin paremmin mietitty toteutus mutta senkin olisi jo ehtinyt keväällä tehdä. Sitäkään koronapassia ei sit tarvita enään jos/kun rokotuskattavuus alkaa olla yli 80%.
 

Kämmenrumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston
Minun mielestäni maskit latistavat myös ihan yleistä tunnelmaa, koska ne kielivät ja muistuttavat kokoajan siitä, että tilanne ei vieläkään ole normaali ja tässä eletään vieläkin, kuin "veitsenterällä". Eivät ehkä välttämättä niinkään sitä ulospäin näkyvää tunnelmaa, vaan enemmänkin päänsisäistä fiilistä.
Ja kyllähän sen pitäminen vaan ärsyttää.
Nopeastihan se kostuu ja naama märkänä siellä takana, ei niin mukavaa.
Toki olen viimeksi pitänyt maskia kesäkuun pahimpina helteinä 2h pätkissä töissä, joten mielikuvat ovat saattaneet hieman myös värittyä tuon hetkisten muistikuvien mukaan.

Mutta eihän tilanne olekkaan normaali. Mielestäni näiden hommien kanssa kannattaa olla varuillaan ja suojautua parhaan mukaan..

Kiekkopelistä kun kunnon tartuntaketjun saa aikaan, niin ei siellä katsomossa tarvitse vähään aikaan olla maskin kanssa tai ilman.

Turha niistä rokottamattomista valittaa(en sano että sinä valittaisit), jos ei itsekkään viitsi suojautua maskilla
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän tuossa ole mitään järkeä kun nuo epidemitasot perustuu vielä johonkin ilmaantuvuuslukuihin vaan pitäisi enempi katsoa niitä vakavia tautitapauksia. Kun liiga alkaa pääosalla katsojista ja pelaajista on 2 rokotetta ja riskit vakavista tapauksista ovat pienet ja karanteeneja ei määrätä jos on 2 rokotetta altistuneella. Jos epidemiaa halutaan nyt oikeasti vähentää ja järjestää turvallisia tapahtumia niin olisi pitänyt määrätä ne koronapassit ja rokottamattomat testiin (julkinen hoitaa) ja vain sellaiset henkilöt halleihin, joilla on koronapassit ja propuskat kunnossa. Muualla euroopassa ei ole enää juurikaan rajoituksia ja ainakaan koropassilla ei ole mitään rajoituksia tapahtumissa. Tämä on sitä kun Suomessa ei osata hoitaa näitä hommia kunnolla ja ajoissa kun on se hitaus tässä toiminnassa ja päätöksenteossa - toki varmaan sitten tulee koronapassistakin paremmin mietitty toteutus mutta senkin olisi jo ehtinyt keväällä tehdä. Sitäkään koronapassia ei sit tarvita enään jos/kun rokotuskattavuus alkaa olla yli 80%.
No näimpä, mutta ei saada aikaiseksi, saatana.
 

PatrickKane95

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues, LFC
Mutta eihän tilanne olekkaan normaali. Mielestäni näiden hommien kanssa kannattaa olla varuillaan ja suojautua parhaan mukaan..

Kiekkopelistä kun kunnon tartuntaketjun saa aikaan, niin ei siellä katsomossa tarvitse vähään aikaan olla maskin kanssa tai ilman.

Turha niistä rokottamattomista valittaa(en sano että sinä valittaisit), jos ei itsekkään viitsi suojautua maskilla

No ei se kyllä todellakaan mitään turhaa ole valittaa jos tätä tilannetta jatketaan sen takia ettei osa ole halunnut rokottautua, vai meinaatko että kaikkien rokotettujen tulisi vain käyttää maskeja ja olla käymättä missään peleissä sen takia että jotkut eivät nyt vaan halua ottaa rokotetta ja odotellaan ensi vuoteen asti jotain 95% rokotekattavuutta? Muutenkaan minkään tartuntaketjujen ei pitäisi tällä nykyiselläkään kattavuudella olla millään tavalla mikään suurin mahdollinen prioriteetti enään.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Itse rokotteet hankittuna, en käytä maskia. Myöskään kalpan peleissä. Eipä tuosta kukaan tullut mitään sanomaan eikä katsomossa kyllä 99% ollut maskia muutenkaan. Tauolla tilanne tasaantui ja ehkä 60-70 prosentilla oli käytävällä maski + kaikilla työntekijöillä. En usko että yleisöä Kuopiossa olisi edes 3000 vaikka mitään rajoituksia ei olisikaan niin pitäisin järkevänä ettei niitä myöskään olisi. Jos et ota rokotetta, kärsi seuraukset itse tai elä myyrän elämää kolossasi. Mutta nyt on aika palauttaa normaali eläminen.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Etelä-Suomen AVI ei muuttanut kantaansa ohjauskirjeestä huolimatta. Ensi kuun puoleen väliin tapahtumissa on lohkomisvaade voimassa. Tarkoittaako tämä, että PK-seudulla, Kymenlaaksossa ja E-Karjalassa aloitetaan pelit ilman yleisöä / pienellä yleisömäärällä?

Hienolta näyttää tulevaisuus tällä menolla!

E: samaan aikaan Tanskassa koronaa ei luokitella enää yhteiskunnalle vaaralliseksi taudiksi.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös