Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 502 370
  • 16 370

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tartunnan saaneiden syyllistäminen julkisuudessa ja somessa ei hyödytä ketään. Julkisen leimaamisen kohteeksi joutuminen voi vain aiheuttaa pahojakin henkisiä vammoja.

Tässä tapauksessa tartunnan saanut henkilö tuli oireista huolimatta katsomoon, jolloin minusta ks. henkilöä voi syyllistää. Pahimmillaan yhden henkilön tyhmyys ja/tai välinpitämättömyys voi aiheuttaa isoa vahinkoa koko Liigakaudelle.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä näillä vähäoireisilla tarkoitetaan? Pari kertaa aivastanut vai lievää kuumeilua jolloin ei pitäisi ilman koronaakaan olla pelissä tai missään muuallakaan?

Mitä nyt flunssien lievät oireet yleensä ovat : pientä lämpöä, yskää, lievää kurkkukipua, nuhaa...

Paria aivastusta tai yskäisyä tuskin pidetään oireena.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä tapauksessa tartunnan saanut henkilö tuli oireista huolimatta katsomoon, jolloin minusta ks. henkilöä voi syyllistää. Pahimmillaan yhden henkilön tyhmyys ja/tai välinpitämättömyys voi aiheuttaa isoa vahinkoa koko Liigakaudelle.
Jo tapahtunutta tuomitsemalla ja tartunnan saanutta syyllistämällä ei asiat miksikään muutu. Valistus ja informointi pitää kohdistaa tulevaan, että vastaavaa ei pääsisi tapahtumaan jatkossa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä tapauksessa tartunnan saanut henkilö tuli oireista huolimatta katsomoon, jolloin minusta ks. henkilöä voi syyllistää. Pahimmillaan yhden henkilön tyhmyys ja/tai välinpitämättömyys voi aiheuttaa isoa vahinkoa koko Liigakaudelle.

Tuo nyt riippuu täysin, mitä näillä "oireilla" tarkoitetaan. Jälkeenpäin todettu oireilu ei automaattisesta tarkoita, että yksilön olisi se pitänyt tai hän olisi sen voinut kohtuudella itse tunnistaa.

Jokainen todettu tapaus, joka ei johda ottelutapahtumassa tartuntaketjuihin, on osoitus ottelutapahtumien turvallisuudesta ja turvajärjestelyjen toimivuudesta. Mutta ajattelevatko ihmiset näin; tuskin, eiköhän logiikan vastainen pelko vie vallan ja määritä monien päätöksentekoa.
 

Suurmestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huonoa mainosta Liigalle ja todistaa ihmisten tyhmyyden+itsekkyyden.

Tartunnan saaneiden syyllistäminen julkisuudessa ja somessa ei hyödytä ketään. Julkisen leimaamisen kohteeksi joutuminen voi vain aiheuttaa pahojakin henkisiä vammoja.

Kyllä nyt jokaisen täysijärkisen pitäisi ymmärtää se, että jos on flunssaan liittyviä oireita, niin silloin ei mennä ihmisten ilmoille, eikä varsinkaan yleisötilaisuuksiin tai paikkoihin, joissa ei voi välttää lähikontaktia muihin ihmisiin. Apteekissa ja kaupassa voi joutua käymään, mutta silloinkin käytetään sitä maskia ja käsidesiä. Samalla pidetään etäisyyttä muihin ihmisiin. Jos on joku tuttava, jota voi pyytää käymään apteekissa tai kaupassa ja tuomaan tuotteet kotiovelle, niin sekin on hyvä.

Minä väitän, että koronatilanne olisi paljon parempi, jos ihmiset vähän ajattelisivat ja käyttäisivät järkeä. Yleisötilaisuuksiakaan ei tarvitsisi rajoittaa näin paljon, kuin nyt rajoitetaan, eikä esim. liigakauden keskeytyksen uhka leijuisi koko aikaa ilmassa, jos ihmiset käyttäytyisivät fiksusti ja ottaisivat muut huomioon. Yksi ongelma koronan kanssa on se, että tartunnan saanut henkilö voi tartuttaa muita, vaikka hänellä ei olisi itsellään vielä mitään oireita. Tästä koronasta on jauhettu nyt päivästä toiseen sieltä maaliskuun alusta asti, joten kenellekään ei nyt pitäisi olla enää mitään epäselvää, mistä koronassa on kyse ja miten kuuluu nyt toimia, jotta edes vähän helpommalla päästäisiin tämän pandemian kanssa.

Korona aiheuttaa ihan tarpeeksi paljon ongelmia muutenkin yhteiskunnalle ja yksittäisille ihmisille, mutta tämä itsekeskeinen minä, minä minä ja vielä kerran minä kulttuuri vielä pahentaa ongelmaa potenssiin kymmenen. Kyllä tämä Iltalehden uutisessa mainittu henkilö, joka meni flunssaoireisena HPK:n peliin on aivan varmasti tietoinen kaikista suosituksista ja siitä, että lievä lämpö, yskä, lievä kurkkukipu, nuha voi tarkoitaa, että henkilöllä on koronavirus. Voi olla normaali flunssakin kyseessä, mutta normaali flunssaa ja koronaa ei käytänössä voi erottaa toisistaan ilman tutkimuksia. Ei ainakaan maallikko. Kyllä ihminen on itsekeskeinen idiootti, jos tässä maailmantilanteessa menee flunssaoireisena levittämään tautia muille. Kukaan ei voi enää piiloutua sen selityksen taakse, että minä en tiennyt, että se voisi olla koronaa tai en tullut ajatelleeksi. Mutta ehkä nämä katsojat sitten ovat tyytyväisiä, jotka menevät peleihin flunssaoireisina ja saavat lopulta kauden keskeytymään ja ehkä sen oman suosikkiseuransa konkurssiin. Ehkä he ajattelevat, että pääasia, että MINÄ pääsin katsomaan yhden pelin, eikä seurauksilla ole mitään väliä. Tämä kausi saataisiin pelattua läpi, jos ihmiset toimisivat nyt fiksusti, eikä sen pitäisi olla liian paljon vaadittu, eikä sen pitäisi olla liian vaikeaa. Yhteiskunta, yritykset, urheilu yms. selviäisivät pienemmillä vaurioilla, jos toimittaisiin nyt fiksusti.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Suurin osa riskiryhmäläisistä tuskin haluaa ottaa sitä riskiä, että se lieväoireinen sattuu istumaan lähellä ja paska osuu tuulettimeen. Enkä nyt tarkoita pelkästään vanhoja ihmisiä vaan myös perussairauksia omaavia työikäisiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Turha Äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mielestäni selkein olisi jos maskittomat olisivat omassa katsomossa niin riskiryhmäläiset sekä muut toisista välittävät voisivat turvallisesti seurata peliä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jo tapahtunutta tuomitsemalla ja tartunnan saanutta syyllistämällä ei asiat miksikään muutu. Valistus ja informointi pitää kohdistaa tulevaan, että vastaavaa ei pääsisi tapahtumaan jatkossa.
Julkinen lynkkaus varmistaa, ettei moinen perseily toistu jatkossa.

Juuri näiden minäminäminä-ihmisten takia täällä ollaan laittamassa taas lisää rajoituksia päälle. "Minä kun haluan mennä otteluun, menen sinne vaikka oireisena". Ei siinä mitään. En itsekkään välitä, enkä pelkää tätä tautia pätkääkään, mutta ajattelen myös sen verran muita, että en lähde oireilevana mihinkään yleisötilaisuuksiin.

Itsekkyyden multihuipentuma, joka ansaitsee tuomion. Ei ihmisten virheitä voi olla tuomitsematta sillä mentaliteetilla, että "ei se auta enää mitään".
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Vaikka joku olisi altistanut muita katsojia niin en panikoisi. Pitää aika lähellä olla että saisi tartunnan ja jos vielä kaikilla maskit niin riski minimaalinen.

Uskon että todennäköisyys saada tartunta katsomossa on aika pieni kaikkiin muihin paikkoihin verrattuna.

Toki sairaana pitäisi jäädä himaan.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jo tapahtunutta tuomitsemalla ja tartunnan saanutta syyllistämällä ei asiat miksikään muutu. Valistus ja informointi pitää kohdistaa tulevaan, että vastaavaa ei pääsisi tapahtumaan jatkossa.
Valistus ja informointi on aloitettu ainakin täällä Turussa jo viikkoja sitten ja uskoisin että aiko monella muullakin paikkakunnalla. Olisko aika aloittaa myös siellä Porissa?
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Valistus ja informointi on aloitettu ainakin täällä Turussa jo viikkoja sitten ja uskoisin että aiko monella muullakin paikkakunnalla. Olisko aika aloittaa myös siellä Porissa?
Mistä niin päättelet?
Onhan täällä maskipakko ja kaikki muutkin valistukset tehty. Koronatartuntaluvutkin on Suomen alhaisimpia.
 

Nati

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Eetu Liukas
Valistus ja informointi on aloitettu ainakin täällä Turussa jo viikkoja sitten ja uskoisin että aiko monella muullakin paikkakunnalla. Olisko aika aloittaa myös siellä Porissa?

On aloitettu kyllä, mutta maskipakkoa ei ole tehty. Mahdetaanko edes uskaltaa? Halli on iso, mutta sen verran pyörii humalahakuista maskitonta ettei tässä ole syytä mihinkään ylpeilyyn.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
On aloitettu kyllä, mutta maskipakkoa ei ole tehty. Mahdetaanko edes uskaltaa? Halli on iso, mutta sen verran pyörii humalahakuista maskitonta ettei tässä ole syytä mihinkään ylpeilyyn.
Mitä ylpeilyä? Vaikka aihetta olisikin kun katsoo TPS :n infovideota. Enkä mä ole edes maskeista mitään puhunut. Tuohon kommentoin kun Pratu ehdottaa infoamista ja valistusta tulevaan. Kyllä siitä on rummutettu täällä Turussa jo monta viikkoa ettei vähäiselläkään oireilulla peliin tulla, miksi se on nyt ollut jollekin Hämeenlinnalaiselle vaikee ymmärtää? Siitä pisteet että on käyttänyt maskia.
 

Nati

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Eetu Liukas
Mitä ylpeilyä? Vaikka aihetta olisikin kun katsoo TPS :n infovideota. Enkä mä ole edes maskeista mitään puhunut. Tuohon kommentoin kun Pratu ehdottaa infoamista ja valistusta tulevaan. Kyllä siitä on rummutettu täällä Turussa jo monta viikkoa ettei vähäiselläkään oireilulla peliin tulla, miksi se on nyt ollut jollekin Hämeenlinnalaiselle vaikee ymmärtää? Siitä pisteet että on käyttänyt maskia.

Koko Suomessa on rummutettu yli puoli vuotta. Ei siinä enää tunnu yhdenkään Liiga-joukkueen ohjeistus yhtään missään. Esimerkiksi joka työpaikassa on aina henkilöitä, jotka tulevat ihan vähän vaan kipeänä töihin. On vain ajan kysymys milloin Turussa on paska tuulettimessa ja hei meillä ei ole edes sitä maskipakkoa, joka Porilaisille on.
 

Jäässä

Jäsen
Jos mulla todettaisiin olevan korona ja olisin sitä ennen käynyt maski päällä pelissä niin en missään nimessä sanoisi että olen käynyt pelissä. Media kusettaa ja liioittelee niin miksi itse olisin rehellinen? Ei tosta kukaan hyödy että noista ilmoitetaan. Kärsimystä se tuottaa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jos mulla todettaisiin olevan korona ja olisin sitä ennen käynyt maski päällä pelissä niin en missään nimessä sanoisi että olen käynyt pelissä. Media kusettaa ja liioittelee niin miksi itse olisin rehellinen? Ei tosta kukaan hyödy että noista ilmoitetaan. Kärsimystä se tuottaa.
No siitä hyötyisi ainakin ne, jotka arvostavat läheisiään sen verran, etteivät halua tartuttaa heihin virusta saatuaan itse tartunnan. Itämisaika on 2-5 vrk, jona aikana itse on oireeton, mutta levittää virusta eteenpäin. Salaamalla oman tartuntasi riistät heiltä mahdollisuuden suojata omia läheisiään. Edesvastuutonta.
 

Jäässä

Jäsen
No siitä hyötyisi ainakin ne, jotka arvostavat läheisiään sen verran, etteivät halua tartuttaa heihin virusta saatuaan itse tartunnan. Itämisaika on 2-5 vrk, jona aikana itse on oireeton, mutta levittää virusta eteenpäin. Salaamalla oman tartuntasi riistät heiltä mahdollisuuden suojata omia läheisiään. Edesvastuutonta.

Jos minulla on ollut maski päällä niinkuin suurimmalla osalla muistakin katsojista niin tartunnan mahdollisuus on niin pieni että en ilmottaisi siitä. Edesvastuutonta olisi ilmoittaa ja johdattaa oma seura entistä pahempaan taloudelliseen kärsimykseen, kun yhä vähemmän katsojista uskaltaisi enää peleissä käydä .
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jos minulla on ollut maski päällä niinkuin suurimmalla osalla muistakin katsojista niin tartunnan mahdollisuus on niin pieni että en ilmottaisi siitä. Edesvastuutonta olisi ilmoittaa ja johdattaa oma seura entistä pahempaan taloudelliseen kärsimykseen, kun yhä vähemmän katsojista uskaltaisi enää peleissä käydä .
Juuri noilla asenteilla virus leviää nyt kiivaammin kuin keväällä.
Kukaan ei ole vastuussa enää tekemisistään, kun aina löytyy joku tekosyy omaan mielenrauhaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Se onkin nyt olennaisinta, että sanooko lievää kurkkukipua, kuten tuossa vastauksessa tehdään vai käyttääkö termiä hieman kurkkukipua.

Lämmönnousu lienee näistä selvin merkki siitä, että jokin virus on nyt päässyt elimistöön. Ei toki ollut tarkoitus sitä vähätellä, sori siitä. =)

"Ei estä toimintaa arjessa.", sanotaan myös tuossa vastauksessa. En tiedä odottiko kysyjä tässä nyt jotain tarkkaa taulukkoa vai ei ja tietenkin kaikki on yksilöllistä, mutta jos henkilöllä X on nyt vaikkapa sitä lievää yskää, ei ole muita oireita eikä tunne oloaan mitenkään muuten kipeäksi, niin mielestäni voidaan puhua käytännössä oireettomasta kantajasta.
HPK-ketjusta siirretty sopivampaan.

Siihenhän ei varsinaisesti ole olemassa mitään mittaria, että voitaisiin sanoa milloin siirrytään pahemman kurkkukivun puolelle. Itse tulkitsin tuon vastauksen niin, että puhuttiin lievästä lämmöstä ja sitten taas kurkkukivusta, yskästä ja päänsärystä, ei noille jälkimmäisille ole siis oikein mitään mittaria. En siis lähtenyt saivartelemaan termeillä. Ei minulta tarvitse mitään anteeksi pyydellä.

En usko että "ei estä toimintaa arjessa" tarkoitetaan, että lieväoireisen olisi sopivaa lähteä lätkämatsiin tai töihin, kai tuolla nyt normaaleja kotihommia tarkoitetaan tai sitten ohjeistus on muuttunut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös