Muistetaan nyt kuitenkin se, että tartuntojen määrän seuraaminen on ainoa tapa ennakoida mikä on kysyntä sairaala- ja tehohoidolle n. parin viikon päästä. Vaikka virus onkin ehkä keväästä muuttunut vähemmän tappavaksi ja helpommin tarttuvaksi, niin argumentti "tartunnoilla ei väliä, kun sairaalahoidossa vähän ihmisiä" on yksinkertaisesti naiivi. Jos parin viikon päästä sairaalahoidossa on edelleen se n. 20 henkilöä, niin lupaan syödä sanani. Rohkenen epäillä.
Olen jo yhdeltä foorumilta lentänyt pihalle, koska minulla on aggressiivisia mielipiteitä. Toivottavasti en lennä täältäkin. Yritän muotoilla tän silleen, etten loukkaisi ketään.
Yhtäältä sanot, että on naiivia perustella sairaaloiden tyhjenemisellä sitä, että rajoitukset pitää poistaa. Olen seurannut tätä median lietsomaa keskustelua itse hyvin surullisena, koska tästä on tullut pahemman luokan olkiukko ja kaiken hyvän päälle Suomeen on pesiytynyt äärimmäisen ikävä maalitolppien siirtelyn kulttuuri.
Joka kerta palaan samoihin asioihin: keväällä meille perusteltiin valtava yhteiskunnan sulku sillä, että epidemia pitää saada kulkemaan pienemmissä aalloissa. Itse Mika Salminen mainosti huhtikuuhun asti, että Suomen epidemian huippu siintelee jossakin elokuu- ja syyskuun välissä. Vasta pitkällä toukokuussa Salminen viimein myönsi, että se ensimmäinen aallon huippu taisikin mennä ihan ohitse.
Mitä siitä ensimmäisestä aallosta opittiin? Toivoin, että siitä olisi opittu syksyyn mennessä ainakin se, että tartuntoja oli todennäköisesti 10x määrä. Tämä selittää sen, miksi keväällä paljon potilaita päätyi hoitoon. Sairaanhoitohenkilökunta oli kovilla ja siitä iso kiitos heille, että tekivät ison työn. Kuitenkin samalla pitää oikeasti huomata se, ettei Suomi ollut lähelläkään puhkaista edes omaa tehohoitokapasiteettiaan. Kaikki, jotka saivat hoidosta vastineen, passitettiin hoitoon. Pelastettin elämiä.
Kesä oli täynnä varoituksia. Huolta ja murhetta. Ei avata - avataan vaan ihan vähän kerrallaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Ei opittukaan mitään vaan kesällä tulikin yhtäkkiä tarve alkaa seurata ihan muita asioita. Kun mentiin vikkoja ilman tartuntoja, kuolemia ja potilaita sairaalassa niin alkoikin maalitolppien siirtely.
Nyt ne kuolemat ja sairaaloiden täyttyminen vaanivatkin toisessa aallossa. Itse asiassa heinäkuusta lähtien samanlaisia lopun ennustuksia on tullut joka viikko. Milloin kukakin asiantuntija on sanonut, että "jos me ei nyt tehdä mitään niin tästä kaksi viikkoa...tästä kuukausi...tästä kaksi kuukautta..."
Lopulta kaikki ovat olleet väärässä. Levy vaan ei oikein asiantuntijoiden masiinassa vaihdu. Jos koko maailman empiria ympärillä on nähtävillä ja näet sen, ettei ihmiset muuta mitään. Suurinta osaa ihmisistä - iästä riippumatta - ei korona kiinnosta yhtään. Minä en ole jättänyt mitään väliin koronan takia ja luulin jokin aika sitten, että olen ainoa. Ei - minä olen enemmistössä.
Joku jossakin pauhaa taas "äkkiä lisää sitä ja tätä!" - vaikka pauhasitte samaa kuukausi sitten niin kukaan ei laittanut tikkua ristiin. Ja täyttyikö ne sairaalat? Ei ne täyttynyt. Jos on perusteetonta perustella tarvetta poistaa rajoituksia nykyhetkellä niin on ihan yhtä kahjoa ja typerää perustella lisärajoituksia sillä, missä me olemme kahden viikon päästä. Ne on ne samat asiantuntijat, jotka siellä pauhaavat tätä koko kesän.
Eikö ihmiset enää muista tarinoita lapsuudesta? Miten kävi sille tyypille, joka herätti kylän joka yö, että nyt on tulipalo? Kun oikeasti paloi niin kuka enää uskoi? Nyt täällä ja muualla - mediassa - joku aikuinen oikeasti selittelee, että kyllä ne rajoitukset vaikuttaa ja toimii. Ei ne vaikuta eikä ne toimi. Ja se on ihan meidän oma asiantuntijoiden oma vika. Olis kannattanut silloin pysyä vähän neutraalimpana ja odotella niitä näyttöjä ennen kuin julistaa.
Uskottavuus meni ja kansa ei enää usko. Vielä on muutama "sitkeä idiootti", jotka sokeasti seuraavat ja luulevat oikeasti jotain saavuttavansa. Todellisuus on se, mikä se on. Virus menee yhteisöissä ja se menee siellä niin monta kierrosta kuin se haluaa. Kepulikonstit ei auta. Jos se virus haluaa etsiä isomummon niin se löytää kyllä perille.