Koronavirus – uhka myös Liigalle?

• 2 548 783
  • 16 346

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
perusteinaan mm. "minä en halua käyttää maskia / silmälasit huurustuu / ei ole varaa ostaa"

En ymmärrä perustetta, ettenkö halua käyttää maskia. Minä esimerkiksi haluan ja minulla on varaa.
Mutta silmälasien huurustuminen on meille huononäköisille (jotkut silmälaseja käyttävät oikeasti omaavat ihan hyvän näön) mutta esimerkiksi itse en erota kuin värit ilman laseja ihan oikea ongelma.

Lasittoman ihmisen on ehkä vaikea ymmärtää, mutta haluatko sinä esimerkiksi itse käydä katsomassa jääkiekkopeliä, jossa et kuitenkaan näe itse pelistä mitään, kun silmälasit on niin huurussa? Kysyn vaan.

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
En ymmärrä perustetta, ettenkö halua käyttää maskia. Minä esimerkiksi haluan ja minulla on varaa.
Mutta silmälasien huurustuminen on meille huononäköisille (jotkut silmälaseja käyttävät oikeasti omaavat ihan hyvän näön) mutta esimerkiksi itse en erota kuin värit ilman laseja ihan oikea ongelma.

Lasittoman ihmisen on ehkä vaikea ymmärtää, mutta haluatko sinä esimerkiksi itse käydä katsomassa jääkiekkopeliä, jossa et kuitenkaan näe itse pelistä mitään, kun silmälasit on niin huurussa? Kysyn vaan.
Minulla on silmälasit käytössä silloin, kun piilareiden kanssa en jaksa värkätä, ja olen käyttänyt niiden kanssa myös kasvomaskia. Mikäli maski on huonosti paikoillaan, eli maski ei mene yläreunasta tiiviisti ihoa pitkin, silmälasit todellakin huurustuvat ja se ei ole kivaa, oli nähtävänä sitten jääkiekkoa tai ihan mitä tahansa sellaista, jota olisi toiveissa katsoa kirkkain linssein. Tämä ilmiö tapahtuu erityisesti näiden halvimpien maskien kanssa, jotka eivät ole laadultaan kovin kummoisia. Jos maski taas pysyy kunnolla paikoillaan, ei ainakaan omien kokemusten mukaan myöskään lasit huurustu.

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulla on silmälasit käytössä silloin, kun piilareiden kanssa en jaksa värkätä, ja olen käyttänyt niiden kanssa myös kasvomaskia. Mikäli maski on huonosti paikoillaan, eli maski ei mene yläreunasta tiiviisti ihoa pitkin, silmälasit todellakin huurustuvat ja se ei ole kivaa, oli nähtävänä sitten jääkiekkoa tai ihan mitä tahansa sellaista, jota olisi toiveissa katsoa kirkkain linssein. Tämä ilmiö tapahtuu erityisesti näiden halvimpien maskien kanssa, jotka eivät ole laadultaan kovin kummoisia. Jos maski taas pysyy kunnolla paikoillaan, ei ainakaan omien kokemusten mukaan myöskään lasit huurustu.

Jos näin niin osaat varmaan sitten suositella käyttäjille sopivia maskeja, koska olet kokemusta omaava asian suhteen? Ihan mielellään laitan maskin, jos vaan ajaa asiansa eikä perkele huurusta laseja.

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -

Juuri näin. Olen käyttänyt julkisessa liikenteessä ja erilaisissa sisätiloissa olevissa näyttelyissä yms. maskia ja silmälasit ovat mulle pakolliset. Jos maski on hyvin - siten että yläreunta on tiiviisti - eivät lasit huurru kuin hekeksi juuri silloin kun maskin laittaa. Muuten pysyvät lasit ihan ok kirkkaina. Ja maskit ovat mulla sellaisia ihan tavallisesta kaupasta saatavia kertakäyttöisiä. On ollut apteekista ostettuja kallimpiakin, mutta eroa esimerkiksi silmälasien huurtumisessa ei ole.

Edit: korjasin kirotusvihreet

EDIT 2. Linkki jonka kohta 2 minulle oleellinen lasien kanssa:

K

Kiekkokatsoja

Mikkelissä on kielletty yli 50 hengen kokoontumiset. Missä seuraavaksi?
Tilanne todennäköisesti heikkenee ympäri Suomen, kun matkustusrajoituksia kevennetään. Viiveellä, mutta kuitenkin.

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikkelissä on kielletty yli 50 hengen kokoontumiset. Missä seuraavaksi?
Tilanne todennäköisesti heikkenee ympäri Suomen, kun matkustusrajoituksia kevennetään. Viiveellä, mutta kuitenkin.

Mutta nuo rajoitukset ovat aina hetkellisiä, luultavasti n 2 viikon mittaisia. Silloin pitää hetkellisesti pelata tyhjille katsomoille tai siirtää otteluja. Mahdollisuus on tietysti pelata myös pelkkiä vierasotteluita sen aikaa, kun kotipaikkakunnalla on tiukemmat kokoontumisrajoitukset päällä.

Tuo on tietysti varmaa, että tartuntojen määrät alkavat kasvaa ensi viikosta ja jäljitystä kuormitetaan.

K

Kiekkokatsoja

Mutta nuo rajoitukset ovat aina hetkellisiä, luultavasti n 2 viikon mittaisia. Silloin pitää hetkellisesti pelata tyhjille katsomoille tai siirtää otteluja. Mahdollisuus on tietysti pelata myös pelkkiä vierasotteluita sen aikaa, kun kotipaikkakunnalla on tiukemmat kokoontumisrajoitukset päällä.

Tuo on tietysti varmaa, että tartuntojen määrät alkavat kasvaa ensi viikosta ja jäljitystä kuormitetaan.
Näkemättä paskaa ketjun kommentti on tämä seuraava, mutta tilanteen suuntaa kun arvioi.. Niin loppuvuoteen mennessä kokoontumisrajoituksia tulee olemaan muillakin liigapaikkakunnilla, ja niissä ei aina 2 viikkoa riitä.
Uhka myös liigalle, muutamille seurajoukkueille.
Toivottavasti jokin "ihme" tapahtuu, ja tältä vältetään.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Joo tosin esim. Mikkelin tapauksessa näyttäisi rajoitus olevan 15.9 - 21.9 kun tuon koko tiedotteen lukee. Käytännössä tuossa juuri pelataan vaan aikaa että terveydenhuolto pääsee ajantasolle tuon jäljityksen osalta ja minimoidaan riskiä että räjähtäisi kerralla käsiin ennenkuin ketjut saadaan kiini. Tosin jatkot on varmasti mahdollisia. Oikeastaan enemmän tämä taitaa lisätä liigan mahdollisuuksia jos vapautetaan enemmän yleisiä rajoituksia ja sitten paikallisesti toimitaan kun tarvitaan.

(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Joo tosin esim. Mikkelin tapauksessa näyttäisi rajoitus olevan 15.9 - 21.9 kun tuon koko tiedotteen lukee. Käytännössä tuossa juuri pelataan vaan aikaa että terveydenhuolto pääsee ajantasolle tuon jäljityksen osalta ja minimoidaan riskiä että räjähtäisi kerralla käsiin ennenkuin ketjut saadaan kiini. Tosin jatkot on varmasti mahdollisia.

Varmaan näin. Mahdollisimman pehmeä törmäys tavoitteena.
Mutta että 19 päivän kuluttua Mikkelissä liigaa. Todella vaikea uskoa tähän.
Todella. Todella toivon että jokin kaikki tyydyttävä ratkaisu saadaan.
Tiukat ajat tulossa vähän jokaisella seuralla.

Suosikkijoukkue
Hupeli HC, Vaajakosken Pelikaanit, JYP
Elämme mielenkiintoisia aikoja näin liigakauden alla.. Vähän niinkuin kuuluisat entisen pilkkimiehen viimeiset sanat: "Kyllä se kestää".

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varmaan näin. Mahdollisimman pehmeä törmäys tavoitteena.
Mutta että 19 päivän kuluttua Mikkelissä liigaa. Todella vaikea uskoa tähän.
Todella. Todella toivon että jokin kaikki tyydyttävä ratkaisu saadaan.
Tiukat ajat tulossa vähän jokaisella seuralla.

Tosin ei ole Mikkelissäkään sentään vielä homma räjähtänyt että oikeastaan kaikki on mahdollista, mutta juuri sen verran että aika vaikea olisi aloittaa vaikka lipunmyynti lähipäivinä tuolle 3.10 jos koko maan rajoituksista tulee lähipäivänä tietoa.

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvin on ristiriitaista se, että matkustusrajoituksia höllenetään ja samalla maan sisäisesti toimia kiristetään. Luulis, että menisi juuri päinvastoin, mutta siellä on minua viisaammat ihmiset varmasti näistäkin asioista päättämässä vaikka ei siltä ihan aina tunnukaan.

Eikö tuo Kepa ole Keskustan pallo? =) Luulisi että siellä nimenomaan on tietoa miksi mennään perä edellä puuhun..., tai se taitaa olla se kehittyvien maakuntien Suomen tapa hoitaa asioita.

Liigan pitäisi ehkä keksiä joku varasuunnitelma kun ei koko kautta täysille katsomoille voida mitenkään pelata.

Takanahka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa
Eikö tuo Kepa ole Keskustan pallo? =) Luulisi että siellä nimenomaan on tietoa miksi mennään perä edellä puuhun..., tai se taitaa olla se kehittyvien maakuntien Suomen tapa hoitaa asioita.

Liigan pitäisi ehkä keksiä joku varasuunnitelma kun ei koko kautta täysille katsomoille voida mitenkään pelata.
Se on hallitseva Suomenmestari Hämeenlinnan Pallokerho. Dynastia on valmis.

Ikurin Vireä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves talvella ja Ilves kesällä, Ikurin Vire

Ja seuraavaksi joku lääkäri tulee sanomaan THL Salmisen puheet höpöpuheeksi. Näin tämä pallopeli pyörii

Tai joku aiemmin Salmisen maan rakoon haukkunut muistaakin, kuinka loistava asiantuntija parhaalla datalla onkaan kyseessä, ja kuinka häntä kaikki uskokaamme. Näin se pyörii.

everon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, KHL Jokerit, sympatiat Kärpät
Kuinkahan pitkään media pelaa tätä peliään ja ihmisten elämää rajoitetaan tämän flunssaa vastaavan taudin takia? Riskiryhmät on erikseen, vaan onko tämä enää normaaleja kausitauteja vaarallisempi edes heille?

Jotenkin ei vain mene mun jakeluun nämä liigajoukkueiden eristämistoimet. Kohta ihmisten elämää aletaan rajoittamaan mitä erinäisimmistä syistä, kun vauhtiin on päästy.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kuinkahan pitkään media pelaa tätä peliään ja ihmisten elämää rajoitetaan tämän flunssaa vastaavan taudin takia? Riskiryhmät on erikseen, vaan onko tämä enää normaaleja kausitauteja vaarallisempi edes heille?
...
Korona ei ole se superrutto miksi sitä... no ei ole koskaan kuviteltukaan, mutta ei se kyllä ihan jokaisesta flunssasta tai edes influenssasta tule jälkitautina kuudennekselle tutkitusti taudin sairastaneista urheilijoista sydänlihastulehdusta. Johtuen tutkimusryhmästä voidaan vielä olettaa että todennäköisesti suurin osa heistä on sairastanut taudin hyvin lieväoireisena. Koska sydänlihastulehdus vaatii maallikkotermein kipeänä urheilemista, voi nopeasti tehdä johtopäätöksen että tämän koronaviruksen aiheuttama koko kropan kattava (lieväkin) tulehdustila on pitkäkestoisempi ja toimintakykyä haittaavampi kuin mitä on ajateltu ja toipumisaika on huomattavan pitkä verrattuna kliinisten oireiden (pl. väsyminen/voimattomuus) tai tartuttavuuden päättymiseen.

Muistelisin myös keväältä että melko reippaalla kädellä harvensi hoivakotien asujamistoa niissä yksiköissä mihin pääsi sisään. En muista lukeneeni kausiflunssasta vuodeosastojen joukkotyhjentäjänä.

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muistelisin myös keväältä että melko reippaalla kädellä harvensi hoivakotien asujamistoa niissä yksiköissä mihin pääsi sisään. En muista lukeneeni kausiflunssasta vuodeosastojen joukkotyhjentäjänä.
Et varmasti niin, koska niistä tuskin on uutisoitu. Influenssa on hyväksytty ja tiedetään että se tulee joka syksy. Siihen kuolee ihmisiä mutta se koetaan normaalina eikä se ylitä uutiskynnystä.

Tuo Salmisen kommentti.. Jännä tosiaan nähdä niiden ihmisten reaktio, jotka ovat haukkuneet Salmisen ennustuksia aiemmin. Onko tuollainen kommentti nyt sitten faktaa ja järjen ääntä vai huudetaanko nyt että se on yhtä utopistinen kun kevään ennustukset.

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Ei sinällään liity Liigan ongelmiin koronaa vastaan, mutta perheessäni on eräs hoivakodissa työskennellyt ja hän kyllä päivitteli aina keväisin tuhoa kylvävää influenssa-aaltoa. Ei ollut ilmeisesti mitenkään harvinaista, että mikäli tauti pääsi ovista sisään niin väki alkoi vaihtamaan hiippakuntaa tiheään tahtiin.

Todennäköisesti koronan uutisointi vain kiinnostaa ihmisiä enemmän kuin jos 20 asiakkaan hoivakodissa olisi kuollut influenssaan vaikkapa kolme ihmistä.

Nati

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Eetu Liukas

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@Aamuetana @Heitinga Piti tästä oikein jaksautua googlettamaan kun muistelin että jossain itä-suomalaisessa hoivakodissa olisi ollut erityisen ikävää meno keväällä. Alkujaan oli mielessä että Kaavilla, mutta olikin näköjään Kiuruvesi kyseessä ja mitä nyt jotain vapun alta olevaa juttua luen, niin 30 asukkaasta menehtyi kuukaudessa "liki puolet". Aivan varmasti uutisoitaisiin tuommoinen vaikka kyseessä olisi "vain influenssa".

Ei sillä että tarkoitukseni olisi mitään paniikkia tai lockdowneja lietsoa, mutta mielestäni tämän koronaviruksen aiheuttamaan (oireettomaankin) infektioon tulisi suhtautua sen vaatimalla vakavuudella. Ilmeinen ero vaikka siihen influenssaan on, että tässä tuntuisi olevan kyse koko kroppaan leviävästä tulehdustilasta, vaikka tyypilliset oireet ovatkin ylähengitysteissä. Tuo laajalle levinnyt tulehdus sitten kuluttaa voimavaroja ja pitkittää toipumista ihan eri tyyliin verrattuna niihin pelkästään hengitysteissä oleviin tulehduksiin, jotka toki nekin ovat ajoittain vaarallisia ja hyvinkin vittumaisia pitkittyessään.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Veri

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Aivan varmasti uutisoitaisiin tuommoinen vaikka kyseessä olisi "vain influenssa".

Miksi uutisoitaisiin? Vuodessa influenssaan tulee kuolemaan joka tapauksessa se noin 500 ihmistä, joidenkin arvioiden mukaan enemmänkin, mikäli lukuun otetaan mukaan ne, joiden kuolinsyyksi ei influenssaa merkitä, vaikka se kuolinsyy olisikin. Median silmissä on aivan sama tuleeko tuo 500 kuollutta yksittäisinä kuolemina vai suht isoina ryppäinä.

Eihän sydän- ja verisuonisairauksiin kuolleitakaan uutisoida, vaikka kuolleita näihin sairauksiin on useita kymmeniä päivässä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy