Koronavirus – uhka myös Liigalle?

• 2 548 763
  • 16 346

Hexa

Jäsen
Miksi liigassa pidettäisiin välivuosi? Suuntaus on nyt että rajoituksia puretaan kuten viime viikolla viimeksi nähtiin. Nyt ollaan tilanteessa jossa yhteiskunta oppii elämään viruksen kanssa. Ja mitä alasarjoihin tulee niin nehän toimivat itsenäisesti eikä niihin liigan päätökset vaikuta mitenkään. Katsojamäärät alasarjoissa ovat niin alhaisia että turvavälit kyllä voidaan pitää vaikka pelataankin pienemmissä halleissa. Muutama mestis joukkue on toki poikkeus, mutta pääsääntöisesti tuskinpa kovin isoja ongelmia alasarjoihin tulee.
Aika paljon tulee riippumaan hallituksen seuraavasta ilmoituksesta koskien tulevia lokakuun rajoituksia. Suuntaus on tosiaan ollut, että rajoituksia on koko ajan purettu ja menty hieman enemmän talouden ehdoilla, kun keväällä mentiin lähes yksinomaan terveyden ehdoilla. Kaikki kuitenkin riippuu koko ajan edelleen siitä miten alhaisina tartunnat tulevat pysymään ja saadaan pidettyä aisoissa.

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestistä on annettu turhana rikepiste
Tässä on todellakin isommista asioista kyse kuin jääkiekosta. Jos lisää maailmanlaajuisia lockdowneja olisi todella tulossa, niin se aiheuttaisi monin verroin suurempia uhrilukuja ja tuskaa läheisillemme kuin korona tähän mennessä. Kyse ei ole yksistään jostain ammattiurheilusta vaan kaikkien ihmisten elinkeinosta, maailmantaloudesta sekä yhteiskuntien toimintakyvystä. Ja nimeomaan elämän mahdollisimman normaali jatkuminen tässä on kaikkialla tavoitteena, mukaanlukien jääkiekko tavalla joka on mahdollisimman riskitöntä tässä tilanteessa.

Rahaa saa sossusta ja sähköä pistorasiasta.

(1)
  • Tykkää
Reactions: teba

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä se olisi hyvä kansalle ja päättäjille näyttää että kiekkokansa yrittää olla vastuullinen, ja kuten olen jo kaksi kertaa tässä ketjussa todennut, että niin kauan kun räkälät on auki, ei ole syytä liigapelejä rajoittaa milläänlailla, varsinkin jos halleihin saadaan herrasmies sopimuksella maskipakko, lain puitteissahan tätä ei voida pakottaa, mutta näytetään me muut esimerkkiä.

Eikö kyseessä ole yksityistilaisuus ja tilaisuuden järjestäjä voi "määrätä" ihmisille maskit naamalle? Toimiihan tämä lentokoneissakin.

Ehkä lailla ei voida määrätä, mutta olisiko tuossa jonkinlainen mahdollisuus MASKIRYHTIIN kiekkokatsomoissa?

Toki muutama old-school "vittu mä mitään maskia käytä"- jantteri jäisi kotiin, mutta itse lähtisin kyllä tuota ihan tosissaan miettimään.

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikö kyseessä ole yksityistilaisuus ja tilaisuuden järjestäjä voi "määrätä" ihmisille maskit naamalle? Toimiihan tämä lentokoneissakin.

Ehkä lailla ei voida määrätä, mutta olisiko tuossa jonkinlainen mahdollisuus MASKIRYHTIIN kiekkokatsomoissa?

Toki muutama old-school "vittu mä mitään maskia käytä"- jantteri jäisi kotiin, mutta itse lähtisin kyllä tuota ihan tosissaan miettimään.
Ainoastaan siinä tapauksessa että rajoitukset kapasiteetin osalta poistettaisiin, ostan ajatuksen.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos esimerkiksi päätetään alkaa rajaamaan ihmismäärää halleihin, niin seurojen olisi siinä tapauksessa varmaan järkevää hyvittää kaikki myydyt kausarit ja myydä pelit irtolippuina. Tai ainakin ne halvat kampanjakausarit olisi kannattavaa hyvittää.

mustaoranssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mites meidän ministerit palaa heti duuniin kun testistä tulee negatiivinen. Eikös heidänkin pitäisi pari viikkoa olla karanteenissa

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi

Kalske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, KaPa-51
Essote ilmoittaa, että Mikkelin kaupunki sulkee liikuntapaikkoja. Altistuneita Mikkelissä on yli 500 ja tartuntaketjuja on useita. Mikkelissä ei Liiga taida alkaa edes vajailla katsomoilla lokakuun alussa. Lisätietoja on luvattu antaa vielä tänään.

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Ketään ministeriä ei taida olla määrätty kahden viikon karanteeniin Pekka Haavistoa lukuunottamatta, joka palasi riskimaasta.
Itse olin karanteenissa lääkärin ohjeiden mukaan vain siihen asti kun negatiivinen testitulos saapui. En tiedä määrätäänkö muita kahden viikon karanteeniin negatiivisesta tuloksesta huolimatta.

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse olin karanteenissa lääkärin ohjeiden mukaan vain siihen asti kun negatiivinen testitulos saapui. En tiedä määrätäänkö muita kahden viikon karanteeniin negatiivisesta tuloksesta huolimatta.
Jokaisen testissä käyvän pitäisi olla tulokseen asti karanteenissa ja tästä kirjoitetaan sairaslomaa. Jos on määrätty karanteeniin kahdeksi viikoksi altistumisen takia niin negatiivinen testitulos ei peruuta määrättyä karanteenia.

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Jokaisen testissä käyvän pitäisi olla tulokseen asti karanteenissa ja tästä kirjoitetaan sairaslomaa. Jos on määrätty karanteeniin kahdeksi viikoksi altistumisen takia niin negatiivinen testitulos ei peruuta määrättyä karanteenia.
Varmasti näin. Itsellä kun ei ollut altistusta vaan flunssan takia määrätty testi niin karanteenia ei siis tarvittu.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Testitulosta odottaessa oleva "karanteeni" on suositus, silloin esim jääkiekkoilija voi mennä pelaamaan, jos omatunto sen sallii. Tai voit käydä kaupassa yms. Tuossa kyseessä on henkilön oma vastuullinen toiminta ja et saa ajalta mitään korvausta.

Sen sijaan, jos lääkäri määrää tartuntautilain mukaisen karanteenin, se kestää täydet 2 viikkoa. Tuolta ajalta saat päivärahaa. Tuo lääkärin märäämä karanteeni tarkoittaa sitä, että olet varmasti altistunut todetulle tartunnalle ja on vaara taudin leviämiselle.

Esim. Pääministeri Marinin kohdalla kyseessä oli vain mahdollinen altistuminen ja pelattiin ns. varman päälle. Jääkiekkoilijakaan ei joudu lääkärin määräämään karanteeniin, jos altistus ei ole varma, pelkkä mahdollisuus ei riitä.

Eli siinä mielessä tuo Heikki Hiltusen twiitti ei pidä paikkaansa, vaan siinä ei ole otettu asioista selvää.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Testitulosta odottaessa oleva "karanteeni" on suositus, silloin esim jääkiekkoilija voi mennä pelaamaan, jos omatunto sen sallii. Tai voit käydä kaupassa yms. Tuossa kyseessä on henkilön oma vastuullinen toiminta ja et saa ajalta mitään korvausta.
Kai siitä normaali sairausloman aikaista palkkaa pitäisi saada? Jotain oireita kai on ollut, jos sinne testiin on menty?

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kai siitä normaali sairausloman aikaista palkkaa pitäisi saada? Jotain oireita kai on ollut, jos sinne testiin on menty?

Totta kai, jos kipeä olet. Toki oireet voivat poistua, mutta silti on suositus odottaa kotona testin valmistumista. Toisaalta, jos odotat esim lapsesi testitulosta kotona, et saa siltäkään ajalta mitään korvausta.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Totta kai, jos kipeä olet. Toki oireet voivat poistua, mutta silti on suositus odottaa kotona testin valmistumista. Toisaalta, jos odotat esim lapsesi testitulosta kotona, et saa siltäkään ajalta mitään korvausta.
Ok, eikös se lapsi ole silloin kipeä ja olet oikeutettu palkkaan sen kautta? Minun työmaalle ei ole asiaa, jos testitulos ei ole valmis. Jossain vaiheessa oli myös niin, että perheenjäsenenkään tulosta ei voi odotella töissä, mutta nyt se on muutettu niin, että töihin pitää mennä.

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна

Olisi oikeasti mukava tietää, onko tapahtuman järjestäjällä mahdollista määrätä maskipakko, koska sillä saataisi varmasti lisättyä turvallisuutta tapahtuman osalta.

Etelä-Suomessa oli viikonloppuna eräs reilu 2000 henkilön tapahtuma, johon järjestäjät yrittivät viime hetkillä laittaa maskipakon, koska tapahtumaan kerääntyi ihmisiä eri puolilta Suomea ja hiljattain on ollut näitä joukkoaltistumisia. Osallistujat alkoivat kuitenkin protestoimaan, perusteinaan mm. "minä en halua käyttää maskia / silmälasit huurustuu / ei ole varaa ostaa" jne. ja järjestäjä joutui vaihtamaan maskipakon maskisuositukseksi, joka ei luonnollisesti toiminut kovinkaan hyvin, koska osalle on ylitsepääsemättömän vaikeaa laittaa maski naamalleen.

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Alkoholinmyyntikielto? Sitten itketään ettei kannata. Pitää tehdä päätös kumpi on jääkiekkojoukkueelle tärkeämpää jääkiekko vai viinanmyynti? Seuraavaksi tulee itku, että taso tippuu kun rahahanat kaventuvat. Tähänkin on ratkaisu 15 -> 12. Nytkin kentällä pyörii liikaa A- jopa B-junnuja sekä sellaisia pelaajia joiden pelitaito ei välttämättä ole sitä luokkaa joka riittäisi maan korkeimmalle tasolle.

Kuinka monta B-junioria pelasi liigassa viime kaudella ja missä joukkueissa? Onko kuinkakin suuresta ongelmasta kyse?
Miten tuo joukkuemäärän pienentäminen 15 -> 12 auttaa tähän ongelmaan? No ok pelaajia toki tietysti on enemmän tarjolla,
mutta ei kai tällä hetkellä ole millään joukkueella ongelmana, etteikö pelaajia olisi tarjolla. Pelaajiahan taitaa olla tarjolla enemmän kuin koskaan. Euroopan pääsarjoissa oli vielä toukokuussa lähes 150 suomalaista pelaajaa ilman voimassaolevaa sopimusta. Suurin osa heistä, tarkalleen 85, pelasi viime kaudella SM-liigassa. Jotkut näistä on saanut sopimuksen toukokuun jälkeen, mutta ei läheskään kaikki. Jos nyt joku seura haluaa palkata vaikka Juha-Pekka Haatajan tai Michael Keräsen jonkun A-juniorin tilalle, niin mikä estää sen? Viime kaudella kolme viimeistä seuraa liigassa olivat Jukurit, Pelicans ja Sport. Miten esimerkiksi KooKoon liikevaihto ja tulos paranisi, jos nämä kolme pudotettaisiin liigasta? Yhä enemmän jouduttaisiin pelaamaan samoja joukkueita vastaan ja esim. kiinnostus paikallisotteluihin vähenee, jos samat joukkueet kohtaavat liian monta kertaa toisensa.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Seuraavaksi tulee itku, että taso tippuu kun rahahanat kaventuvat. Tähänkin on ratkaisu 15 -> 12. Nytkin kentällä pyörii liikaa A- jopa B-junnuja sekä sellaisia pelaajia joiden pelitaito ei välttämättä ole sitä luokkaa joka riittäisi maan korkeimmalle tasolle.
Miten tuo 15->12 auttaa? En usko esim. yhdenkään mikkeliläisen siirtävän Jukureihin käyttämiään rahoja JYPille tai KalPalle vaikka joidenkin fantasioima seuran tuhoutuminen tapahtuisikin. Samoin skeptinen olen sen suhteen että KooKoon tulot siirtyisivät SaiPalle tai Pelicansille tilanteessa jossa kouvolalaisseura kaatuisi.

Nati

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Eetu Liukas
TPS:n lokakuun hallikapasiteetti tulee olemaan 4000 katsojaa nykyisellä ohjeistuksella (eli ohjeistusta ei ole). Paikat numeroimattomia.

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
TPS:n lokakuun hallikapasiteetti tulee olemaan 4000 katsojaa nykyisellä ohjeistuksella (eli ohjeistusta ei ole). Paikat numeroimattomia.
Uskoisin, että tuosta vielä nostavat teilläkin, koska Raksilaan tullaan ensi kuussa ottaman 3,5k ja puhutaan melkein 2x pienemmästä hallista.

Tuskin ne Balkanin ihmeet ovat tepsin pelejä tulossa katsomaan.

Nati

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Eetu Liukas
Uskoisin, että tuosta vielä nostavat teilläkin, koska Raksilaan tullaan ensi kuussa ottaman 3,5k ja puhutaan melkein 2x pienemmästä hallista.

Tuskin ne Balkanin ihmeet ovat tepsin pelejä tulossa katsomaan.

Tämän tiedon TPS on itse tuonut esille. Lohkokysymys, mutta mikäli jotain uutta ohjeistusta tulee niin sitten tietenkin asiat voivat muuttua. Liputkin tulevat pian myyntiin.

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

• 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
KooKoo vs HIFK
  • 2.80
  • 4.35
  • 2.30
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy