En pidä niitä synonyymeinä. Mutta toisaalta mun mielestä ei ole hätää ja olen luottavainen tulevaisuuden suhteen, koska näen myös paljon positiivista tapahtumaa koronaan liittyen. Pitää vaan katsoa asioita eri kantilta, eikä pelätä pahinta vaikka toki pelko ja kauhu myykin. Toki jos mitään hyvää ei tapahdu niin sitten toki on varmasti hätä suuri, mutta en näe sitä niin.
Tänään uutisoitiin että joltain lennolta oli testeissä paljastunut useita tartuntoja. Vähemmällä uutisoinnille taitaa jäädä ne lennot, joilta ei tullut yhtään. Ja sekin lento jolta tartuntoja oli paljastunut, niin hyvähän se on että paljastuu, koska sitten on helpompi olla karanteenissa ja jäljittää tartuntaketjuja ja ylipäätänsä tartunnan saaneet ovat itse tietoisia. Jos ei olisi tutkittu, niin ei edes tiedettäisi asiasta ja tartunnat leviäisivät helpommin. Mutta pointti oli siis se, että eihän kaikki "negatiiviset" uutiset ole negatiivisia, pitää suhteuttaa. Nyt politikot meuhkaa matkustuksesta ja luo tavallista kovempaa sosiaalista painetta median välityksellä. Mun mielestä se on hyvä tässä asiassa, toisessa asiassa voisi olla häiritsevää. Se kertoo siitä, että meidän lainsäädäntö on kankea jolloin on otettu pelottelulinja. Se on musta ihan hyvä, jos se vähentää matkusteluja sitä kautta että sosiaalinen paine kasvaa, koska tarkoitus pyhittää keinon.
Mediassa voisi vertailla eri asioita aktiivisemmin suhteessa erilaisiin tilanteisiin. Kaikki ei ole niin mustavalkoista.
Tälläkin hetkellä joka mediassa höyrytään matkustelusta ja se nostetaan suureksi ongelmaksi. Missään ei tule vastaan lukuja siitä, miten paljon matkailu on vähentynyt vaan korostetaan sitä miten iso ongelma matkailu on. Toinen asia mitä media nostaa esille, on lasten paluun päiväkotiin ja kouluihin sekä aikuisten paluun töihin. Vähemmän tuodaan esille sitä, miten iso osa todennäköisesti jatkaa etätöissä ja mitä keinoja päiväkodit ja koulut ovat tehneet viruksen leviämisen estämiseksi. Kuitenkin päiväkodeissa on otettu aiempaa poikkeavia toimia käyttöön ja ne varmasti toimivat (käsien pesua valvotaan, lapset on pienryhmissä ja ryhmiä ei sekoiteta, aikuiset ei saa tulla sisätiloihin, kipeät lapset käännytetään kotiin, pehmoleluja ei saa tuoda ja vietetään enemmän aikaa ulkona ja aikuiset on vain oman ryhmän lasten kanssa tekemisissä). Myös ollaan huolissaan joukkoliikenteestä mutta ei tuoda esille sitä, miten paljon joukkoliikenteen käyttö on vähentynyt. Samalla myös tuskaillaan kun ihmiset ei käytä hengityssuojaimia mutta toisaalta entistä useampi käyttää niitä pk-seudulla jne. Se ei ole objektiivista ja tuollaista lukiessa pitää ymmärtää mediakriittisyys, ettei ala itse panikoida, mutta jos sillä vähennetään matkustelua ja Liiga kausi alkaa ja IFK pyyhkii jäätä Jypillä, niin hyvä juttu. Ei kannata silti mennä hysteeriseksi, mutta tunnustan toki senkin tosiasian että pessimisti harvoin pettyy.