Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 136
  • 10 614

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tällä hetkellä korona taitaa levitä kaikkein eniten alle 20v ikäryhmien sekä näiden vanhempien keskuudessa (30-40 & 40-50v). Sieltä se sitten leviää vanhemmille ikäryhmille, jotka ovat eniten vaarassa. Varmaan 5-11v ikäryhmien kohdalla saataisiin tuolla leviämistä pienemään ja sairaalahoidon tarvetta pienennettyä
Eli niinkun suojellaan rokotehaluttomia aikuisia sillä, että lapsiin pistetään lääkeaineita? Oletko tosissasi? En kyllä heti itse lähtisi tämä keihäänkärkenä lasten rokottamista ajamaan.

Toki kun ainoa mittari hallituksella on taas tartuntamäärät, niin siihen peilaten varmaan lasten rokotukset ovat paikallaan.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tällä hetkellä korona taitaa levitä kaikkein eniten alle 20v ikäryhmien sekä näiden vanhempien keskuudessa (30-40 & 40-50v). Sieltä se sitten leviää vanhemmille ikäryhmille, jotka ovat eniten vaarassa. Varmaan 5-11v ikäryhmien kohdalla saataisiin tuolla leviämistä pienemään ja sairaalahoidon tarvetta pienennettyä
Aikuisilla se on täysin oma valinta ottaako vai ei.
Lapsille tuolla ei ole ollut tähänkään asti mitään vaikutusta, ne tavalliset flunssat ja korvatulehdukset yms. on ollut paljon kovempia. Eli perustelut siihen miksi lapsia pitäisi rokottaa pakosti on aika heikot.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällä hetkellä korona taitaa levitä kaikkein eniten alle 20v ikäryhmien sekä näiden vanhempien keskuudessa (30-40 & 40-50v). Sieltä se sitten leviää vanhemmille ikäryhmille, jotka ovat eniten vaarassa. Varmaan 5-11v ikäryhmien kohdalla saataisiin tuolla leviämistä pienemään ja sairaalahoidon tarvetta pienennettyä


Pitää paikkaansa. Isoin ryhmä on tällä hetkellä alle 10-vuotiaat. Ohessa yllä olevasta linkistä tänään aamupäivästä katsomani eri ikäryhmien viimeisen 14 vuorokauden aikana todetut tartunnat. Jos luvut eivät täysin täsmää tuolla nyt olevaan, niin se johtuu vain siitä, että kun katsoin nuo, tämän päivän lukuja ei oltu vielä päivitetty.

0-9: 2657
10-19: 2535
20-29: 1718
30-39: 2296
40-49: 2072
50-59: 1002
60-69: 743
70-79: 449
80+: 287

80+ -ikäryhmä on ainoa, jossa luku putosi viikon takaisesta. Voi olla sattumaa, tai sitten kolmas piikki alkaa jo tehota. Sen on jo melkein neljännes tuosta ikäryhmästä saanut.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Mites palstatoverit, joilla 5-11-vuotiaita lapsia? Meneekö omat piltit välittömästi piikille jos kutsu käy?

Itselläni löytyy tuosta haarukasta. Tämän hetken aika vahva mielipide on, että ei mene. Toki kaikki muut rokotukset (myös influenssa vuosittain) on saatu ja itsekin otin koronapiikit heti kun vaan sai.

En näin amatöörinä näe suuria riskejä rokotuksessa.

Itsellä molemmat tyttäreni tuossa haarukassa ja kyllä vaikea paikka on. Luotan kyllä viranomaisten ohjeistukseen, kaikki lähipiiristä ( isät, äidit, enot,sedät, isovanhemmat) ovat rokotteen ottaneet. Mikäli jotain tapahtuisi rokotteesta ja olisin tehnyt suositusten mukaisesti, kaippa se olisi helpompi hyväksyä kuin se ettei lasta antaisi rokottaa ja itse korona olisikin vaarallinen. sellaisen päätöksen teko ja esim kuolemat voisi olla tilanteita etten pystyisi itselleni anteeksi antamaan. Voi että, vaikeaan paikkaan sitä joutuu.. Vaimo on sitä mieltä, että seurataan nyt ensin tilannetta.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites palstatoverit, joilla 5-11-vuotiaita lapsia? Meneekö omat piltit välittömästi piikille jos kutsu käy?
Asiaa täytyy harkita. Influenssapiikit on otettu vuosittain ja yleisesti olen rokotemyönteinen, mutta kyllä tämän koronapiikin suhteen olen hieman skeptinen sen tarpeesta. Lisäksi - jos laajemmin asiaa ajattelee, niin kovin vaikeaa ihmisiä lienee houkutella viemään lapsia rokotettavaksi, kun ensin on mediassa toitotettu, että tauti on äärimmäisen harvoin nuorille vaarallinen ja toisekseen, aikuisten rokottamisesta ei näytä olevan pahemmin iloa rajoitusten poistamisen suhteen. Eli jos ensin sanotaan, että 80% rokotekattavuus aikuisille ja homma förbi, mutta sitten perutaankin ”lupaus”, niin mihin lasten rokottaminen toisi parannusta ja ketä sillä suojellaan?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mites palstatoverit, joilla 5-11-vuotiaita lapsia? Meneekö omat piltit välittömästi piikille jos kutsu käy?

Itselläni löytyy tuosta haarukasta. Tämän hetken aika vahva mielipide on, että ei mene. Toki kaikki muut rokotukset (myös influenssa vuosittain) on saatu ja itsekin otin koronapiikit heti kun vaan sai.

En näin amatöörinä näe suuria riskejä rokotuksessa. Mutta taudin riskit ovat myös todella mitättömät, joten sen perusteella tuollainen aivan uudenlainen rokotus jää kyllä antamatta.

Mikäli tilanne muuttuu ja jokin uusi variantti alkaa viedä lapsia teholle, niin sitten mieli ehkä muuttuu. Mutta nykytilassa ei.

Ainoa hyöty jonka keksin tällä hetkellä olisi se, että mihinkään typeriin karanteeneihin ei joutuisi.

Kyllähän nuo menee. En keksi oikein syytä, miksei niin toimisi.
 
Kyllä vastuullinen vanhempi pyrkii minimoimaan kaikki lapsiinsa kohdistuvat riskit.

Jos kutsu kävisi, niin totta kai rokotukset saisivat.

Toisella tosin korona jo olikin, lievänä. Mutta sen verran kipeäksi siitä kurkku ( ja leukakin ?) tuli, ettei oikeastaan kolmeen päivään syönyt mitään kiinteää. Ja tietysti oli voinnistaan kauhuissaan, että ainakin itse olisi mielummin ottanut rokotteen kuin kärsinyt edes tuota.


Nuorempi ilmoitti inhoavansa rokotteita, mutta ottavansa mielummin piikin kuin koronan - pelkää pieni tyttö vähemmän piikkiä kuin iso osa raavaista miehistä, huvittavaa!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän nuo menee. En keksi oikein syytä, miksei niin toimisi.

Ainakin lähtisin siitä lähtökohdista että rokote käy kuitenkin tietyt tutkimukset läpi ennenkuin se saa myyntiluvan, ei ihmiset ole kuitenkaan enää pistovaiheessa missään testivaiheessa, harvinaisia sivuoireita voi rokotteiden kohdalla sattua mutta aina huomio harvinaisille.

Tietenkin jos haluaa hieman katsella vielä tilannetta niin eiköhän tässä riitä joulukuussa muitakin pistettäviä kun todennäköisesti 3 annoksia annetaan kovempaa tahtia ja muut lapset on pistettävänä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse olisin vienyt 11-vuotiaan tyttäreni rokotettavaksi, nyt joudumme odottamaan vielä pari viikkoa, että tulee 12 täyteen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Millä tavalla teillä on yläasteikäiset reagoineet ekaan piikkiin? Meillä on sen jälkeen sairasteltu kolmatta viikkoa kröhimistä ja poika itse sanoo, että luokkatovereilla monilla sama tullut piikistä. Yksi maajoukkue-tason junnu sai kuulemma pitkän treenikiellonkin jälkioireiden vakavuudesta.

Itsellä on molemmat otettuna ja toinen piikki vain nostatti hetkeksi kuumetta, mutta tuo yskiminen alkaa hieman jo huolestuttaa.
Heillä taitaa koululla kiertää joku flunssa, influenssa tai korona.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mites palstatoverit, joilla 5-11-vuotiaita lapsia? Meneekö omat piltit välittömästi piikille jos kutsu käy?

Tuskin menee ainakaan mitenkään nopeasti, molemmat sairastivatkin taudin hiljattain, toinen täysin oireettomasti ja toiselta puuttui haju ja makuaisti noin 3 päivää.
Kumpikaan kahdesti rokotetuista vanhemmista ei tartuntaa saanut.

Mutta jos nyt vaikka koulussa pistettäisiin luokittain niin siinähän menevät jonon jatkeena.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Mites palstatoverit, joilla 5-11-vuotiaita lapsia? Meneekö omat piltit välittömästi piikille jos kutsu käy?

En taida omaa 6-vuotiasta tyttöä viedä piikille ihan hetkeen. Vaikka vaimon kanssa ollaan molemmat kahdesti rokotettuja, oman lapsen osalta kaipaan vielä lisää harkinta-aikaa. Korona kun hyvinhyvin harvinaisesti on tuon ikäisellä perusflunssaa pahempi, joten en löydä sen puolesta perusteita. Lisäksi ikävän paljon omassa tuttavapiirissä näitä, jotka pelottelee kokeellisella rokotteella ja haittavaikutuksilla :D Hyvä, että esim. tuo Skotlannin vauvakuolleisuus-keissi tutkitaan.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En minä ainakaan omiani veisi. Tosin eipä ole mukulat vielä haarukassakaan. Rouvan kanssa on molemmat piikit otettu. En näe oikein järkeä lähteä noin pieniä piikittämään koronaa vastaan.

Onko täällä muuten spekuloitu tuota netissä kiertäävää pitkää listaa, jossa on lueteltu sydämen takia lyyhistyneitä ja kuolleita urheilija nuorukaisia?
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mites palstatoverit, joilla 5-11-vuotiaita lapsia? Meneekö omat piltit välittömästi piikille jos kutsu käy?

Menee kyllä. Vanhempi on rokotukset jo saanut. Ihan siitä syystä, että, jos kohta ulkomaanmatkoilla vaaditaan rokotetodistus näiltä nuoremmiltakin.
 
Investigation into spike in newborn baby deaths in Scotland
Jänniä aikoja eletään...

( Linkki vie BBC:n uutiseen )

Pitäisikö RS-virukselle perustaa oma ketjunsa?

Toki alkuperäisessä artikkelissa, johon BBC:n juttu perustuu, mainitaan, että äidin koronatartunta saattaa aiheuttaa ennenaikaisen syntymän, joka on isoin riskitekijä vastasyntyneiden kuolleisuuteen, jos muuten terveitä.

Jutussa sanotaan tosin, ettei näyttäisi liittyvän koronaan, paitsi ehkä välillisesti, jos epidemia on laskenut hoidon tasoa sairaaloissa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No shit! Kiva kuulla. Kyse olikin lähinnä siitä, kumman puolen vastuullinen vanhempi näkee suurempana riskinä. En nykytiedoilla ainakaan itse osaisi sanoa vastausta suuntaan enkä toiseen.
Eipä ainakaan tämän tiedon perusteella voi pitää kovin suurena riskinä lapsille.
Ulkomaille ei ole mitään syytä lähteä jos siellä pitää olla rätti naamalla niin lentokoneessa kuin kohteessa.
Ei se silloin ole mitään lomaa.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lapseni saavat tasan tarkkaan kaikki ne rokotteet, joita terveysalan viranomaiset suosittelevat. Vaikka minulla onkin luonnontieteelliseltä alalta ylempi korkeakoulututkinto, en kuvittele osaavani hommaa heitä paremmin, varsinkin kun meillä Suomessa viranomaiset ovat säännönmukaisesti melkein liiankin varovaisia tällaisissa asioissa.

Hieman jopa ihmettelen eräiden palstatoverien ja heidän puolisoidensa intoa ja itseluottamusta lähteä vetelemään omia päätelmiään ja linjojaan tällaisten lastensa terveyteen vaikuttavien asioiden suhteen.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ihmeellistä settiä nyt kyllä taas. Ympäri somea huudellaan ensin ja toitotetaan omaa erinomaisuutta kun MINÄ olen koronarokotteen ottanut ja MINÄ olen ainakin tehnyt nyt osani ja olen niin saatanan hyvä ihminen. Sitten kun lapsi pitäisi viedä rokotettavaksi, niin aletaan miettimään ja arpomaan. Samalla tavalla se rokottamaton lapsi sitä tautia levittää ja leviämisen katkaisee se, että kaikilla on rokote. Ei ole kovin vaikeeta hei.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Oma poika sai piikin heti kun mahdollista ja mikäli olisi pienempiä, niin piikille heti kun mahdollista. Mitään ongelmia ei ole ollut ja jenkeissäkin annettu jo 2-3 miljoonaa shottia pikkusille (vai vieläkin enemmän). Ajattelen niin, että mielummin teen kaikkeni lapseni hyväksi kuin altistaisin hänet koronarulettiin. En ikinä pystyisi antamaan itselleni anteeksi, mikäli lapseni saisi vaikka jonkun keuhkojen toimintaa alentavan riesan.

En vaan pysty tajuamaan niitä henkilöitä jotka haluavat odottaa ja katsoa rauhassa. Mitä vittua te odotatte? Tartuntaa vai?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmeellistä settiä nyt kyllä taas. Ympäri somea huudellaan ensin ja toitotetaan omaa erinomaisuutta kun MINÄ olen koronarokotteen ottanut ja MINÄ olen ainakin tehnyt nyt osani ja olen niin saatanan hyvä ihminen. Sitten kun lapsi pitäisi viedä rokotettavaksi, niin aletaan miettimään ja arpomaan. Samalla tavalla se rokottamaton lapsi sitä tautia levittää ja leviämisen katkaisee se, että kaikilla on rokote. Ei ole kovin vaikeeta hei.
En ole somessa mitään huudellut ja ylipäätään suosittelen suhtautumaan somehuuteluihin varauksella, tuli ne sitten miltä "laidalta" tahansa. Nimittäin - somessa huutelussa taustafaktat yms. triviaaleiksi koetut jutut on usein taka-alalla, olennaista on se, kuka huutaa ensimmäisenä ja/tai koviten.

Mutta, eikös nyt ole aika vahvasti jo virallisiltakin tahoilta viestitty, että rokottaminen ei katkaise taudin leviämistä/levittämistä. Toki vakavaan tautiin sairastumisen riskiä se ehkäisee, joka ylipäätään on lapsilla todettu olevan minimaalisen pieni, joten mitä tuolla lasten rokottamisella varsinaisesti pyritään saavuttamaan? Itse pyrin arvioimaan koronarokotetta hyötyjen ja riskien näkökulmasta, eli esim. omalla kohdallani, kun ikää on yli 40v ja riski vakavan koronataudin sairastamiseen jo eri levelillä kuin lapsilla/nuorilla, niin rokotteen ottaminen oli varsin mielekäs vaihtoehto. Tämä siis siitäkin huolimatta, että kyseessä on varsin nopealla rykäisyllä kehitelty lääke ja kaikista riskeistä ja haittavaikutuksista ei vielä ole kauhean paljoa dataa ja luotettavaa tutkimustietoa saatavilla. Mutta katsellaan nyt mitä infoa lasten rokottamiseen liittyen tulee ja millä aikataululla siihen ylipäätään lähdetään.

Millä tavalla teillä on yläasteikäiset reagoineet ekaan piikkiin? Meillä on sen jälkeen sairasteltu kolmatta viikkoa kröhimistä ja poika itse sanoo, että luokkatovereilla monilla sama tullut piikistä. Yksi maajoukkue-tason junnu sai kuulemma pitkän treenikiellonkin jälkioireiden vakavuudesta.

Itsellä on molemmat otettuna ja toinen piikki vain nostatti hetkeksi kuumetta, mutta tuo yskiminen alkaa hieman jo huolestuttaa.
Kouluissa ja päiväkodeissa on tänä syksynä ollut ihan törkeän kova "infektiokuorma" - osa lienee koronaa ja osa ihan peruslenssua. Omassa perheessä ollut joku pienessä tai isommassa flunssassa jostain lokakuun alkupuolelta lähtien. Vaimo kerran kävi hakemassa negatiivisen testituloksen, mutta muuten on hoidettu flunssat pysymällä pois ihmisten ilmoilta akuutin vaiheen ja sitten taas normaalisti. Paha siis sanoa, vaikka tässä olisi tullut perheenä korona sairastettua. Lääkärin suusta kuultuna yskästä kannattaa alkaa olla huolissaan siinä vaiheessa, jos se infektiokauden ulkopuolella on kestänyt sen 1,5-2kk yhteen putkeen, eikä osoita laantumisen merkkejä. Toinen muksuista aikoinaan taaperoiässä sai flunssan joskus syyskuun puolivälissä ja yskä loppui lopulta (muistaakseni) joskus tammikuun lopulla. Välissä ehdittiin käydä lekurilla useamman kerran ja astmaakin jo tutkittiin, mutta lopulta kyse oli vaan siitä, että edellinen flunssa ei ehtinyt kunnolla parantua, kun jo imuroi päiväkodista uuden pöpön kehoon jylläämään.
 
Viimeksi muokattu:

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
En vaan pysty tajuamaan niitä henkilöitä jotka haluavat odottaa ja katsoa rauhassa. Mitä vittua te odotatte? Tartuntaa vai?

Niin minulla on käsitys, ettei sairaalaan ole joutunut käytännössä yhtään alle 12 vuotiasta lasta koronan takia. On 2 vuotta rummutettu ettei lapsille ole vaarallinen, yhtäkkiä ne rokotetaan. Herää kysymys, rokotetaanko lapset jotta rokottamattomat aikuiset saisi suojan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös