Ihmeellistä settiä nyt kyllä taas. Ympäri somea huudellaan ensin ja toitotetaan omaa erinomaisuutta kun MINÄ olen koronarokotteen ottanut ja MINÄ olen ainakin tehnyt nyt osani ja olen niin saatanan hyvä ihminen. Sitten kun lapsi pitäisi viedä rokotettavaksi, niin aletaan miettimään ja arpomaan. Samalla tavalla se rokottamaton lapsi sitä tautia levittää ja leviämisen katkaisee se, että kaikilla on rokote. Ei ole kovin vaikeeta hei.
En ole somessa mitään huudellut ja ylipäätään suosittelen suhtautumaan somehuuteluihin varauksella, tuli ne sitten miltä "laidalta" tahansa. Nimittäin - somessa huutelussa taustafaktat yms. triviaaleiksi koetut jutut on usein taka-alalla, olennaista on se, kuka huutaa ensimmäisenä ja/tai koviten.
Mutta, eikös nyt ole aika vahvasti jo virallisiltakin tahoilta viestitty, että rokottaminen ei katkaise taudin leviämistä/levittämistä. Toki vakavaan tautiin sairastumisen riskiä se ehkäisee, joka ylipäätään on lapsilla todettu olevan minimaalisen pieni, joten mitä tuolla lasten rokottamisella varsinaisesti pyritään saavuttamaan? Itse pyrin arvioimaan koronarokotetta hyötyjen ja riskien näkökulmasta, eli esim. omalla kohdallani, kun ikää on yli 40v ja riski vakavan koronataudin sairastamiseen jo eri levelillä kuin lapsilla/nuorilla, niin rokotteen ottaminen oli varsin mielekäs vaihtoehto. Tämä siis siitäkin huolimatta, että kyseessä on varsin nopealla rykäisyllä kehitelty lääke ja kaikista riskeistä ja haittavaikutuksista ei vielä ole kauhean paljoa dataa ja luotettavaa tutkimustietoa saatavilla. Mutta katsellaan nyt mitä infoa lasten rokottamiseen liittyen tulee ja millä aikataululla siihen ylipäätään lähdetään.
Millä tavalla teillä on yläasteikäiset reagoineet ekaan piikkiin? Meillä on sen jälkeen sairasteltu kolmatta viikkoa kröhimistä ja poika itse sanoo, että luokkatovereilla monilla sama tullut piikistä. Yksi maajoukkue-tason junnu sai kuulemma pitkän treenikiellonkin jälkioireiden vakavuudesta.
Itsellä on molemmat otettuna ja toinen piikki vain nostatti hetkeksi kuumetta, mutta tuo yskiminen alkaa hieman jo huolestuttaa.
Kouluissa ja päiväkodeissa on tänä syksynä ollut ihan törkeän kova "infektiokuorma" - osa lienee koronaa ja osa ihan peruslenssua. Omassa perheessä ollut joku pienessä tai isommassa flunssassa jostain lokakuun alkupuolelta lähtien. Vaimo kerran kävi hakemassa negatiivisen testituloksen, mutta muuten on hoidettu flunssat pysymällä pois ihmisten ilmoilta akuutin vaiheen ja sitten taas normaalisti. Paha siis sanoa, vaikka tässä olisi tullut perheenä korona sairastettua. Lääkärin suusta kuultuna yskästä kannattaa alkaa olla huolissaan siinä vaiheessa, jos se infektiokauden ulkopuolella on kestänyt sen 1,5-2kk yhteen putkeen, eikä osoita laantumisen merkkejä. Toinen muksuista aikoinaan taaperoiässä sai flunssan joskus syyskuun puolivälissä ja yskä loppui lopulta (muistaakseni) joskus tammikuun lopulla. Välissä ehdittiin käydä lekurilla useamman kerran ja astmaakin jo tutkittiin, mutta lopulta kyse oli vaan siitä, että edellinen flunssa ei ehtinyt kunnolla parantua, kun jo imuroi päiväkodista uuden pöpön kehoon jylläämään.