Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 527
  • 10 614

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Omassa viestissäni toin esiin rokotettujen hoitajien mahdollisuuden tartuttaa ainoastaan siksi, että siihen voidaan vedota ja se on mahdollista. Tarkoitus oli tietenkin peilata siihen, että rokotteen ottamatta jättämisellä ei halua edes tehdä sitä, mitä mahdollisuuden minimoimiseksi voi, eli ottaa ne rokotteet. Toistan mielipiteeni, niiden pitäisi olla meille hoitajille pakollisia.
 

Redimor

Jäsen
Jos rokotettu ”tappaa” jonkun koronalla, se on paskaa tuuria.

Kyllä se on välinpitämättömyyttä sitä toista kohtaan, koska MINÄ olen istunut 10 minuuttia kahdesti piikin jälkeen ja MINÄ olen silloin oikeutettu toimimaan miten MINÄ haluan.

Tässä on yksi hyvä syy miksi väkeä kuolee niin sakeasti influenssa-aaltoihin, koska MINÄ haluaa tehdä asiat omalla tavallaan eikä välittää siittä kuinka levittää tautia eteenpäin.

Itsekkyys on ihmisen suurin turhamaisuus, mutta onnea sinne syvään päätyyn. Toivottavasti joku toinen ei tartuta juuri sinuun sitä tautia ja paskalla tuurilla sitten vielä kuolet siihen.

(MINÄ = itsekäs ihminen)
 
Viimeksi muokattu:

Redimor

Jäsen
Asiasta kukkapurkkiin. Onko täällä viisaampaa joka osaa sanoa, mikä on lopullinen syy Sputnikin hyväksymättömyyteen? WHO huutaa seurantatuloksia vaikka maailmalla on miljoonia piikkejä jo pistetty ja haittavaikutuslistat huutaa paljon pienempiä numeroita kuin pfizerit & kumppanit. Mikä mättää? Se yleinen venäjän sulkeminen pois kaikilta alustoilta?

Jos rokote on noinkin hyvä niin eikö siinä kannattaisi oikeasti nyt nöyrtyä auttamaan maapalloa?




JK.

Ennen kuin joku huutaa venäjä trolliksi, niin kyseenalaistan vain tässä nyt tätä toimintamallia, missä tutkimustulostenkin jälkeen vielä jätetään myöntämättä lupaa mikä muille myönnettiin huomattavasti pienemmillä otospinnoilla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Vähän niinku rattijuoppo ajaisi lapsen päältä, mutta tämä on ok, koska joku muukin olisi voinut ajaa lapsen päältä.

Juridiikka ja etiikka ovat eri asioita, mutta jos asiaa katsoo vain etiikan näkökulmasta, on rokotteen väliinjättävä yhtä itsekäs kuin rattijuoppo. Hyvä vertaus sinulta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asiasta kukkapurkkiin. Onko täällä viisaampaa joka osaa sanoa, mikä on lopullinen syy Sputnikin hyväksymättömyyteen? WHO huutaa seurantatuloksia vaikka maailmalla on miljoonia piikkejä jo pistetty ja haittavaikutuslistat huutaa paljon pienempiä numeroita kuin pfizerit & kumppanit. Mikä mättää? Se yleinen venäjän sulkeminen pois kaikilta alustoilta?

Jos rokote on noinkin hyvä niin eikö siinä kannattaisi oikeasti nyt nöyrtyä auttamaan maapalloa?




JK.

Ennen kuin joku huutaa venäjä trolliksi, niin kyseenalaistan vain tässä nyt tätä toimintamallia, missä tutkimustulostenkin jälkeen vielä jätetään myöntämättä lupaa mikä muille myönnettiin huomattavasti pienemmillä otospinnoilla.

Oma veikkaukseni on, että Venäjä ei ole kyennyt toimittamaan riittävän luotettavia tutkimustuloksia aiheesta. Sputnik osoittautui kyllä yhden länsimaisen tutkimuksen mukaan alkujaan hyvinkin tehokkaaksi, mutta sen jälkeen on sitten tullut vähän toisenlaista tietoa.

Esimerkiksi Slovakia sai tämän artikkelin mukaan täysin erilaista Sputnikia, kuin millä nuo aiemmat tutkimukset oli tehty. Tämä jo viittaa siihen, että Sputnikin valmistus- ja laatuprosessit eivät ole riittävällä tasolla hyväksyntää varten. Ja ilmeisesti myöskään tutkimustulokset rokotteen tehosta eivät ole osoittautuneet riittäviksi.


Edit: Verkkouutiset on lähde, johon kannattaa suhtautua melkoisella varovaisuudella (sanon näin, vaikka kokoomusta äänestänkin). Tässä suhteellisen tuoreessa uutisessa kerrotaan hieman tuosta prosessista:

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä se on välinpitämättömyyttä sitä toista kohtaan, koska MINÄ olen istunut 10 minuuttia kahdesti piikin jälkeen ja MINÄ olen silloin oikeutettu toimimaan miten MINÄ haluan.

Tässä on yksi hyvä syy miksi väkeä kuolee niin sakeasti influenssa-aaltoihin, koska MINÄ haluaa tehdä asiat omalla tavallaan eikä välittää siittä kuinka levittää tautia eteenpäin.

Itsekkyys on ihmisen suurin turhamaisuus, mutta onnea sinne syvään päätyyn. Toivottavasti joku toinen ei tartuta juuri sinuun sitä tautia ja paskalla tuurilla sitten vielä kuolet siihen.

(MINÄ = itsekäs ihminen)
Viestisi on ihan puhdas olkiukko, jolla puolustelet rokottamattomia, ja kutsut rokotettuja itsekkäiksi.. Etkös sä jo saanut kerran kenkää palstalta? Eiköhän se toinenkin kerta ole pian edessä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Näiden lukuisten ad hominemien ja olkiukkoilujen sijaan voit esittää jokaiselle ketjun lukijalle ne pitkäaikaishaittavaikutuksia mittaavat tutkimukset, jotka rokotteille on teetetty ennen niiden jakelua. Vinkki: niitä ei ole teetetty. Kokeellisesta ja pitkän aikavälin haittavaikutuksiensa osalta tutkimattomasta rokotteesta kieltäytyminen ei ole "kulkutautimyönteisyyttä". Epätietoisuus pitkän aikavälin vaikutuksista on suurin syy sille, miksi tuhannet terveydenhoitoalan ammattilaiset ympäri maailman kieltäytyvät kyseisestä piikistä.

Pitkäaikaisvaikutuksista jauhaminen sellaisenaan kertoo, ettei ymmärrä rokotteiden toimintaperiaatetta.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Oma veikkaukseni on, että Venäjä ei ole kyennyt toimittamaan riittävän luotettavia tutkimustuloksia aiheesta. Sputnik osoittautui kyllä yhden länsimaisen tutkimuksen mukaan alkujaan hyvinkin tehokkaaksi, mutta sen jälkeen on sitten tullut vähän toisenlaista tietoa.

Esimerkiksi Slovakia sai tämän artikkelin mukaan täysin erilaista Sputnikia, kuin millä nuo aiemmat tutkimukset oli tehty. Tämä jo viittaa siihen, että Sputnikin valmistus- ja laatuprosessit eivät ole riittävällä tasolla hyväksyntää varten. Ja ilmeisesti myöskään tutkimustulokset rokotteen tehosta eivät ole osoittautuneet riittäviksi.

Sehän se olennainen, venäläisillä ei ole mikään kovin kova saldo rehellisyydessä, laadunvalvonnassa eikä tietojen läpinäkyvyydessä.

Ja kyseessä on adenoviruspohjainen rokote, jolla on mitä ilmeisimmin AstraZenecan kanssa samankaltaisia haittavaikutuksia, jotka, vaikka vähäisiä, ovat siirtäneet AZ:n hyllylle.

Eli miksi ottaa markkinalle rokotteita, joita kukaan ei todennäköisesti länsimaissa kuitenkaan ota, kun parempiakin on tarjolla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mistä tämä tieto on peräisin? THL näyttää tilastoivan kuolemat ikäryhmittäin niin, että 20-49 ikäryhmässä on 8 kuolemaa. Onko jossain tarkemmin?

Ja siitäkin määrästä sitten myös varmaan lähes kaikki ovat tätä tyyppiä kuin tässä artikkelissa syöpää sairastanut insinööri. Totta kai traagisia, mutta "perusterveitä" alle viisikymppisiä ei ole mahtanut juuri menehtyä meillä. Parhaita timanttijuttuja | ”Anna anteeksi kaikki ja huolehdi kaikista lapsista”: HS kertoo seitsemän koronaan kuolleen suomalaisen elämäntarinan
 
F

Flonaldo

Miten tuon "raukeamisen" nyt sit ajattelee? 6kk jälkeen toisesta rokotteesta tarvitsee näillä näkymin kolmannen.
Ei tarvitse. Tänään viimeksi THL:n ja STM:n asiantuntijat kertoivat, että ei ole mitään suunnitelmaa ei-riskiryhmäläisten kolmansista rokotuksista.

Immuunivajeiset ja kaikkein korkeimman riskin ihmiset olisivat voineet "tarvita" kolmannen rokotuksen jo aiemmin kuin 6 kk jälkeen - jos siis tarvitseminen on jokin "siitä on merkittävää hyötyä". Kasikymppisille samoin kolmas rokotus on varmasti hyväksi. Nyt Suomi on vetämässä rajan 60 ikävuoteen, mutta ero noiden kahden ikäryhmän osalta on joka kantilta massiivinen.

Mutta siis alle eläkeikäiset tai erityiseen riskiryhmään kuulumattomat eivät tarvitse kolmatta rokotuskertaa.

Olisi aika ihme jos Suomessa asia menisi jotenkin eri tavalla.
Suomi on tähänkin asti vedellyt rohkeasti omia polkujaan esim. rokotusvälin suhteen. Ja kuten yllä todettua, juuri tänään koko väestön kolmas rokotekierros yksiselitteisesti todettiin tarpeettomaksi tällä hetkellä.

Joka rokotuskertahan sitä altistuu niillä mahdollisille haittavaikutuksille.
Tämäkään ei ihan pidä paikkaansa. Esimerkiksi adenovirusvektori-rokotteiden kohdalla VITT joko tuli ensimmäisestä rokotteesta tai sitten ei. Siis toisen rokotekerran jälkeen AZ ei aiheuttanut näitä veritulppatapauksia käytännössä yhtään enempää kuin olisi odotettavaa ilman rokotuksiakin.

Monet mahdolliset haitat ovat sellaisia, että yksilöt ovat niille alttiita (tai eivät ole), ja se alttius tulee sitten ilmi jo ensimmäisestä rokotteesta.

Lisäksi suuntaus on sellainen, että jatkokerroilla annetaan kevyempia annoksia. Esimerkiksi Modernan rokotteen kolmas annoskerta on ihan virallisesti ja maailmanlaajuisesti vain puolikas annos. Mikä tietysti vähentää haittavaikutusten riskiä merkittävästi.

Osaatko muuten siihen vastata että miksi arvio on että käytännössä jokainen tulisi sairastamaan koronan joko rokottamattomana tai rokotettuna? Onko toiveet laumaimmuniteetista siis täysin epärealistisia vaikka rokotekattavuus+rokottamattomien sairastamalla saatu immuniteetti olisi yhteensä 100%?
Ovat. Käyty näissäkin ketjuissa useampaan kertaan läpi.

Ja nyt kun diagnosoituja tartuntoja on tähän mennessä ollut muutamalla prosentilla väestöstä niin miten se pelkästään rajoitusten poistolla sadaksi prosentiksi muuttuu?
Ai miten lähikontaktissa leviävän hengitystieviruksen esiintyvyys väestössä muuttuu, jos ihmisten lähikontaktien määrä ajan mittaan palautuu 2-3-kertaiseksi edeltävään 18 kk verrattuna?

Suomessa koronaviruksen esiintyvyys on ollut mitättömän pieni koko ajan tähän asti. Jos olet liikkunut omalla asuinseudullasi ja siellä ehkä on ollut liikkeellä 1/5000 asukkaista aktiivinen tarttuva koronainfektio päällä. Jos se taas onkin 1/100 ja omien kontaktien määräsi on tuplaantunut (etätyöt päättyvät, lätkämatsiin pääsee taas, samoin pubiin kavereiden kanssa), niin joka päivä koronan kohtaamisen riski on 100-kertainen edeltävään aikaan verrattuna.

Kuiitenkin maailmassa on monia kehitysmaita missä on surkea rokotekattavuus, olemattomat rajoitukset ja asutaan tiiviisti ja sielläkään koronaa tuskin on ollut suurimmalla osalla ihmisistä saati sitten kaikilla...
Kenelläkään ei ole oikein mitään aavistustakaan kuinka monella kehitysmaissa on koronatartunta ollut. Sen sijaan ne tutkimukset, mitä eri maiden välillä on tehty, ovat kertoneet että vakavan koronataudin ja kuoleman riskien ero voi olla jopa nelin-viisinkertainen.

Tämä ihan puhtaasti sen takia, koska kehitysmaissa ei ole vanhuksia ja meillä niitä taas on erittäin runsaasti. Otetaan vaikka Afrikasta kuitenkin yksi parhaiten kehittyneistä maista, Nigeria: keski-ikä 18 vuotta ja yli 70-vuotiaita väestöstä selvästi alle 1 %. Suomessa keski-ikä 43 vuotta ja yli 70-vuotiaita 16 %.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Asiasta kukkapurkkiin. Onko täällä viisaampaa joka osaa sanoa, mikä on lopullinen syy Sputnikin hyväksymättömyyteen? WHO huutaa seurantatuloksia vaikka maailmalla on miljoonia piikkejä jo pistetty ja haittavaikutuslistat huutaa paljon pienempiä numeroita kuin pfizerit & kumppanit. Mikä mättää? Se yleinen venäjän sulkeminen pois kaikilta alustoilta?

Venäjän toimet ovat syynä. Tässä tarkemmin Lancetin artikkelissa.

Tiivistäen, Venäjä sai siis luokkaa 98 prosentin suojan. Lancet kertoo, että vaiheen kolme tutkimustuloksissa tietoa on pimitetty, ja esitetyissä tilastoissa ja tuloksissa on todennäköisiä virheitä ja numeerisia epäjohdonmukaisuuksia. Tutkittavia on joko poistettu kesken tutkimuksen tai lisätty. Tietopyyntöihin datasta ei ole vastattu.

Vaikuttaa taas kerran siltä, että Venäjä teki propagandaa nopeudellaan, mutta ei kehittänyt (huhujen mukaan varastamaansa) tuotetta loppuun. Niinpä WHO teki sen, mitä tehdä piti. Tuollaiselle tekeleelle ei voi antaa lupia. Samaan on päädytty EU:ssa. Tosin yksittäiset valtiot, kuten Unkari, Sputnikia käyttävät. Osa on kertonut saaneensa EU:ssa muun tuotteen kuin Sputnik V, vaikka sellaisen tilasivat.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sehän se olennainen, venäläisillä ei ole mikään kovin kova saldo rehellisyydessä, laadunvalvonnassa eikä tietojen läpinäkyvyydessä.

Ja kyseessä on adenoviruspohjainen rokote, jolla on mitä ilmeisimmin AstraZenecan kanssa samankaltaisia haittavaikutuksia, jotka, vaikka vähäisiä, ovat siirtäneet AZ:n hyllylle.

Eli miksi ottaa markkinalle rokotteita, joita kukaan ei todennäköisesti länsimaissa kuitenkaan ota?

Tässähän on paradoksi siinä, että jopa minä tiedän porukkaa, jotka pelkäävät nimenomaan näitä mRNA-rokotteita, koska "ne ovat jotain uutta tekniikkaa, jonka vaikutuksia geeneille ei tunneta", mutta jotka olisivat valmiita ottamaan vaikka Sputnikin, koska "se on huomattavasti turvallisempi ja perinteisempi rokote".

... Ja hauskaa tässä on juurikin se, että eivät nuo virusvektorirokotteetkaan mitään erityisen perinteistä teknologiaa ole...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten tuon "raukeamisen" nyt sit ajattelee? 6kk jälkeen toisesta rokotteesta tarvitsee näillä näkymin kolmannen.

Mistä tämä sitkeä harhakäsitys on oikein peräisin? Tätä kuulee jatkuvasti toistettavan keskusteluissa. Tästä pitää varmaan syyttää suomalaisia toimittajia, jotka joskus otsikoivat isosti: "Koronavirusrokote tarjoaa suojaa kuusi kuukautta"?

Kun artikkelin luki - tai siis, jos artikkelin luki (mikä ei ole nykyaikana pätkääkään selvää) - sai selville, että tutkimus tarkasteli vasta kuuden kuukauden jaksoa. Se ei todennut, että kuuden kuukauden jälkeen vasta-aineet yhtäkkiä häviävät, vaan sen, että nyt tarkastellun kuuden kuukauden ajan vastustuskyky säilyy - ja kun tutkimus jatkuu, saadaan uutta tietoa sen säilymisestä.

Oikea otsikko olisi ollut "vähintään kuusi kuukautta", mutta valitettavasti tämä jätettiin pois. Ja valitettavasti monet ihmiset ovat tänä päivänä joko niin laiskoja, etteivät viitsi lukea artikkelia kokonaan, tai sitten heidän lukutaitonsa on niin heikko, etteivät he enää ymmärrä lukemaansa.
 

Redimor

Jäsen
Viestisi on ihan puhdas olkiukko, jolla puolustelet rokottamattomia, ja kutsut rokotettuja itsekkäiksi.. Etkös sä jo saanut kerran kenkää palstalta? Eiköhän se toinenkin kerta ole pian edessä.

Sinähän se trolli olet kun näet väitteitä siellä missä niitä ei ole. Kirjoitinko rokottamattomista mitään? Otin kopin omasta tekstistäsi missä viitataan kahteen rokotettuun.

Ja turha omia kokemuksiasi on peilata minuun. En minä täältä ole kenkää saanut koska en ala haukkujille antamaan henkilökohtaisuuksia takaisin.

On oikeasti järkyttävää lukea tuollaista "paskaa tuuria" kommentteja kun ihmisten terveydestä keskustellaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinähän se trolli olet kun näet väitteitä siellä missä niitä ei ole. Kirjoitinko rokottamattomista mitään? Otin kopin omasta tekstistäsi missä viitataan kahteen rokotettuun.

Ja turha omia kokemuksiasi on peilata minuun. En minä täältä ole kenkää saanut koska en ala haukkujille antamaan henkilökohtaisuuksia takaisin.

On oikeasti järkyttävää lukea tuollaista "paskaa tuuria" kommentteja kun ihmisten terveydestä keskustellaan.
Juu aivan. Minä olen trolli kun mielestäni rokottamaton tartuttaa todennäköisemmin koronaa eteenpäin kuin rokottamaton. Ikävää, että järkytyit. Suosittelen välttämään sosiaalista mediaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja siitäkin määrästä sitten myös varmaan lähes kaikki ovat tätä tyyppiä kuin tässä artikkelissa syöpää sairastanut insinööri. Totta kai traagisia, mutta "perusterveitä" alle viisikymppisiä ei ole mahtanut juuri menehtyä meillä. Parhaita timanttijuttuja | ”Anna anteeksi kaikki ja huolehdi kaikista lapsista”: HS kertoo seitsemän koronaan kuolleen suomalaisen elämäntarinan

Itse asiassa tuttavani kertoi hiljattain, että hänen hieman alle 45-vuotias perusterve kaverinsa oli menehtynyt koronaan. Oli rokottamaton.

En tiedä, että oliko taustalla esimerkiksi ylipainoa tai sittenkin jotain sairautta, joka olisi voinut altistaa kuolemalle. Mitenkään erityisen paha tauti ei kuulemma ollut ollut, eli esimerkiksi sairaalahoitoa hän ei ollut saanut. Kuolema oli tullut nukkuessa.

Oma veikkaukseni on, että tuossa kuolinsyy olisi ollut veritulppa, ja korona olisi johtanut tähän. Mutta korostan, etten tiedä enempää yksityiskohtia. Harvinainen ja ikävä tapaus joka tapauksessa.

Tuttavani sanoi myös, että hän tuntee tasan yhden koronaan sairastuneen. Ja tasan yhden koronaan kuolleen. Sekin on aika yllättävä tilasto.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Sinähän se trolli olet kun näet väitteitä siellä missä niitä ei ole. Kirjoitinko rokottamattomista mitään? Otin kopin omasta tekstistäsi missä viitataan kahteen rokotettuun.

Ja turha omia kokemuksiasi on peilata minuun. En minä täältä ole kenkää saanut koska en ala haukkujille antamaan henkilökohtaisuuksia takaisin.

On oikeasti järkyttävää lukea tuollaista "paskaa tuuria" kommentteja kun ihmisten terveydestä keskustellaan.
Miksi vääntää trollin kanssa? Se pääsi tavoitteeseensa. Eiköhän todeta, että tämä on nähty? Yksi rokotusvastainen lisää. Näitä riittää kuin juolavehnää.
 

Redimor

Jäsen
Juu aivan. Minä olen trolli kun mielestäni rokottamaton tartuttaa todennäköisemmin koronaa eteenpäin kuin rokottamaton. Ikävää, että järkytyit. Suosittelen välttämään sosiaalista mediaa.
Ei vaan mielestäsi on paskaa tuuria että rokotettu välittää rokotetulle taudin ja toinen kuolee siihen.
Sinä siellä vääntelet totuutta koko ajan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei vaan mielestäsi on paskaa tuuria että rokotettu välittää rokotetulle taudin ja toinen kuolee siihen.
Sinä siellä vääntelet totuutta koko ajan.
Niinhän se on. Se on taas välinpitämättömyyttä jos rokottamaton tartuttaa saman taudin. Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä se on välinpitämättömyyttä sitä toista kohtaan, koska MINÄ olen istunut 10 minuuttia kahdesti piikin jälkeen ja MINÄ olen silloin oikeutettu toimimaan miten MINÄ haluan.

Tässä on yksi hyvä syy miksi väkeä kuolee niin sakeasti influenssa-aaltoihin, koska MINÄ haluaa tehdä asiat omalla tavallaan eikä välittää siittä kuinka levittää tautia eteenpäin.

Itsekkyys on ihmisen suurin turhamaisuus, mutta onnea sinne syvään päätyyn. Toivottavasti joku toinen ei tartuta juuri sinuun sitä tautia ja paskalla tuurilla sitten vielä kuolet siihen.

(MINÄ = itsekäs ihminen)

Tämä viesti on muuten ihan järkeenkäypä, mutta ensimmäinen kappale hämmentää. Tarkoitus oli varmaankin kirjoittaa rokotevastaisista hörhöistä eikä kortensa kekoon kantaneista toinen toistaan hienommista ihmisistä.
 

Redimor

Jäsen
Niinhän se on. Se on taas välinpitämättömyyttä jos rokottamaton tartuttaa saman taudin. Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää?

Samaa välinpitämättömyyttä aivan.

Ihan samaa välinpitämättömyyttä se on rokotettuna tartuttaa toisia rokotettuja. Eikö rokotetun pitäisi olla se vastuuntuntoinen? Tällaisella toiminnallahan vain ulkoistetaan oma vastuu joka on välinpitämättömyyttä ihan samalla tavalla.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihan samaa välinpitämättömyyttä se on rokotettuna tartuttaa toisia rokotettuja. Eikö rokotetun pitäisi olla se vastuuntuntoinen? Tällaisella toiminnallahan vain ulkoistetaan oma vastuu joka on välinpitämättömyyttä ihan samalla tavalla.

Kerrotko minulle prosentit seuraaviin skenaarioihin:

- 2 rokotettua 57-vuotiasta ihmistä viettävät 2h kolmen neliön kopissa. Toisella on koronatartunta. Millä todennäköisyydellä toinenkin saa tartunnan? Entä millä todennäköisyydellä hän sairastuu vakavaan, sairaalahoitoa vaativaan tautiin?

- 2 rokottamatonta 57-vuotiasta ihmistä viettävät 2h kolmen neliön kopissa. Toisella on koronatartunta. Millä todennäköisyydellä toinenkin saa tartunnan? Entä millä todennäköisyydellä hän sairastuu vakavaan, sairaalahoitoa vaativaan tautiin?

Näitä nyt voisi kirjoittaa vaikka 60 erilaista skenaariota ja jokaisen lopputulos on täysin ilmeinen. Ymmärrätkö mikä se on?
 

Redimor

Jäsen
Tämä viesti on muuten ihan järkeenkäypä, mutta ensimmäinen kappale hämmentää. Tarkoitus oli varmaankin kirjoittaa rokotevastaisista hörhöistä eikä kortensa kekoon kantaneista toinen toistaan hienommista ihmisistä.

Nähnyt entisessä ammatissa niin paljon ihmisiä, jotka omalla välinpitämättömyydellään ovat aiheuttaneet toisille ongelmia. Siksi tämä itsekkyys sieppaa rivien välistäkin ihan liikaa.

Minä en kiellä, etteikö rokottamattomien pitäisi olla sivussa ihmisjoukoista, ei se heille kuulu niin kauan kun tauti jyllää. Kauppa, terveydenhuolto ja mahdollinen työ ovat ne asiat mitä rokottamaton voi tehdä, tietenkin ulkoliikunnan ja omatoimi harrastamisen lisäksi. Rokottamaton valitsee omaehtoisesti suljetumman ympäristön omalla toiminnallaan, mutta se täytyy silloin hyväksyä eikä lähteä kuppilan eteen räkyttämään. Yritys saa valita asiakkaansa edelleenkin lain puitteissa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä en kiellä, etteikö rokottamattomien pitäisi olla sivussa ihmisjoukoista, ei se heille kuulu niin kauan kun tauti jyllää.

Miksi sitten kirjoitat, että "Ihan samaa välinpitämättömyyttä se on rokotettuna tartuttaa toisia rokotettuja. Eikö rokotetun pitäisi olla se vastuuntuntoinen?"

Mitä muuta rokotettu voi tehdä kuin ottaa rokotteet ja luottaa lääketieteeseen? Koska rokotetut voivat alkaa elää normaalia elämää ja tavata toisiaan ellei nyt? Miten rokotettuna tartuttaminen on samaa välinpitämättömyyttä kuin tartuttaa rokottamattomana?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös