Jos oikeasti halutaan nostaa rokotekattavuutta, pitäisi tehdä toimenpiteitä, millä rokotuksia tähän asti lahjakkaasti vältelleet ihmiset saadaan piikeille. Suomeksi sanottuna, laittaa painetta ottaa molemmat rokotteet. Nythän tässä edelleen ollaan sillä tiellä, että muiden sairauksien hoidosta joudutaan supistamaan ja tilastollisestikin nämä odottamaan joutuvat henkilöt ovat valtaosin rokotettuja. Alla omat toimenpide-ehdotukseni:
1. Päätetään, että koronan hoitoon käytetään esim. vain 20% terveydenhuollon kapasiteetista ja muilta osin siirrymme normaaliin päiväjärjestykseen 1.1.2022 alkaen. Lukua voidaan tarkastaa ylös- tai alaspäin, mutta joku kylmä raja on vedettävä.
2. Tässä 20%:n koronapotilaiden joukossa hoidossa etusijalla ovat aina rokotetut potilaat
3. Rokottamattomien koronapotilaiden hoitoon perustetaan yksi sairaala/osasto/laitos ja kaikki hoidetaan siellä. Henkilökunta haalitaan ympäri Suomea ja heille maksetaan tuplapalkka. Yksi "työkomennus" kestää kaksi viikkoa, jonka jälkeen on kahden viikon palkallinen loma. Työnantaja huolehtii myös asumisesta, mutta asumisolot voivat olla "asuntolatyyppiset", sillä kysymys on lyhyestä työkomennuksesta.
4. Rokottamattomilta peritään todelliset hoitoon käytetyt kustannukset täysimääräisinä. Sossu ei lähtökohtaisesti myönnä yhtäkään maksusitoumusta koronakulujen maksamiseen.
Nämä kaikki sanotaan ääneen ja media saa kiljua asiaa etusivullaan huomisesta alkaen. Lisäksi aletaan julkaista lyhyitä infopätkiä teho-osastoilta. Shokkihoitoa. Sellaista kamaa, mikä pelottaa ja kevyempää kamaa herkimmille.
Ja rokottamattomilla tarkoitan nyt niitä, joilla ei ole lääketieteellistä estettä rokotukselle. Se on nimittäin sillä tavalla, että jos rokottamattomuudesta aiheutuu jotakin muutakin konkreettista kuin "sairastua pelkkään nuhakuumeeseen", laiskurit aktivoituvat ja hakevat rokotuksensa. Kun on olemassa mahdollisuus, että jää osittain tai jopa kokonaan ilman hoitoa, motivaatio kasvaa kummasti. Ehdottomallani aikataululla jokainen halukas ehtii kyllä hakea molemmat rokotteensa ja saada täyden kahden rokotteen antaman suojan ennen määräajan päättymistä.
Puhutaanpa asioista niiden oikeilla nimillä. Hoitovelka kasvaa koko ajan ja nyt olemme siinä tilanteessa, että tämä n. 20%:n rokottamaton joukko vaikeuttaa muiden elämiä ja heidän mahdolliset hoitonsa jäävät antamatta. Kyllä, nyt se on näin, koska muutenkin vähäisiä resursseja pitää ohjata niiden hoitoon, jotka ehdoin tahdoin haluavat sairastaa vakavan koronataudin. Niinpä ehdotan, että päivittäin julkaistaan sairaalassa olijoiden määrä ja ilmoitetaan, paljonko paikkoja on käytössä yhteensä ja kuinka monta näistä paikoista on rokottamattomien käytettävissä. Mustaa valkoisella, faktaa. Ei arvailuja, vaan kylmiä lukuja, medioiden etusivulle juokseva luku.
Myös ihmisten lompakkoon iskeminen on tehokas vaikuttamiskeino. Aivan turha itkeä, että "minäkin maksan veroja", kun kaikki täällä maksaa veroja. Myös leikkausjonoissa olevat ihmiset ovat maksaneet veroja ja moni heistä voisi elää hyvää ja tuottavaa elämää jatkossakin, kunhan vain saisivat odottamaansa hoitoa. Jos lasku koronan sairaalahoidosta olisikin esim. 20 000€ nykyiseen muutamaan sataseen verrattuna, fiksuimmat ymmärtävät kyllä seuraukset. Eli hakevat sen piikin. Valittavat ja heristävät nyrkkiä ja huutavat somessa, mutta hakevat sen piikin. Saattavat olla koko loppuelämänsä katkeria valtiovallalle, mutta todennäköisesti olisivat sitä jostain muusta syystäkin. Yhtä kaikki, säästyisivät mitä suurimmalla todennäköisyydellä vakavalta koronataudilta. Tavoite siis saavutettu.
Ehdotukseni on äärimmäinen, ymmärrän sen itsekin. Mutta jotain pitää ihan oikeasti tehdä tai korttitalo sortuu. Yksilönvapaus on hieno asia, mutta kun siitä seuraa muiden elämänlaadun heikkenemistä vain siksi, että osa yksilöistä ei luota viranomaisiin, menee sekaisin salaliittoteorioista, haluaa tuhlata yhteiskunnan resursseja auktoriteettiongelmiensa vuoksi ja vaarantaa muiden terveyden ja elinkeinon harjoittamisen, täytyy tehdä valintoja.
Kumman joukon mukaan tätä yhteiskuntaa halutaan pyörittää? Jokaisella ihmisellä pysyy edelleen vapaus valita, valinnoilla vain on seuraukset. Aivan kuten ihan oikeastikin elämässä, joka ikinen päivä. Se, joka väittää, että olen kylmä ja tunteeton ihminen, ei tunne minua yhtään. En ole kylmä saati tunteeton, mutta minä olen valmis tekemään selvän arvovalinnan, missä minä valitsen ne, jotka ovat halukkaita pelaamaan yhteisten pelisääntöjen mukaan tilanteessa, missä koko maailmalla on ollut paskat housussa. Haluan omalta osaltani myös suojella niitä kaikkein heikoimmassa asemassa olevia, jotka eivät voi valita. Mutta typeryksille minulla ei enää riitä sympatiaa. Tällä hetkellä täällä asetetaan nämä typerykset muiden yläpuolelle ja heitä paapotaan ja muut maksaa. Ja sen kanssa mulla ongelma.