Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 252 804
  • 10 614

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Onko sulla jotain faktaa tuon ensimmäisen väitteen tueksi. Ettei sinulla ole vuosi sairastumisen jälkeen suojaa?

Ei aina tarvitse olla samaa mieltä. Keskustelu on ketjun sana. Itse olen ymmärtänyt, että suoja on vielä yli vuoden jälkeen niin hyvä, ettei vakavaa tautimuotoa pääse tulemaan. Toki lääkeyhtiöt varmasti lobbaavat rokotettaan niin paljon kuin mahdollista. Tähän on monta keinoa.
Onhan mulla siitä ihan labran tulokset. Niitä en tosin sulle aio näyttää. Kävin ekan kerran syksyllä (noin puoli vuotta sairastamisesta) ja toisen kerran maaliskuun loppupuolella. Olen ryhmässä, keneltä näitä tutkitaan.
Jonkunlainen nyrkkisääntö lienee, että puolen vuoden päästä tasot tulee niin alas että suojaa ei pahemmin ole. Poikkeuksia toki löytyy, syytä siihen ei vielä kait tunneta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Onhan mulla siitä ihan labran tulokset. Niitä en tosin sulle aio näyttää. Kävin ekan kerran syksyllä (noin puoli vuotta sairastamisesta) ja toisen kerran maaliskuun loppupuolella. Olen ryhmässä, keneltä näitä tutkitaan.
Jonkunlainen nyrkkisääntö lienee, että puolen vuoden päästä tasot tulee niin alas että suojaa ei pahemmin ole. Poikkeuksia toki löytyy, syytä siihen ei vielä kait tunneta.
Okei. Sanotaan että otan rokotteen. Voin silti kantaa virusta ja levittää sitä. Miten tämä siis suojelee riskiryhmäläistä joka ei ole ottanut rokotetta, joka on syytä tai toisesta samassa tilassa kuin minä?

Edit : typo
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Okei. Sanotaan että otan rokotteen. Voin silti kantaa rokotetta ja levittää sitä. Miten tämä siis suojelee riskiryhmäläistä joka ei ole ottanut rokotetta, joka on syytä tai toisesta samassa tilassa kuin minä?
Eiköhän riskiryhmäläiset ole rokotettu siinä vaiheessa kun sinä saat piikin. Ainakin sanoit olevasi sen verran nuori, etkä riskiryhmää.

Tietysti rokotettunakin voi sairastua. Riski siihen on kuitenkin huomattavasti pienempi, joten sillä tavalla suojaat myös muita.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mitähän sinä nyt selität? Olen ainakin itse lukenut, että vaikka otat rokotteen niin voit silti saada viruksen ja levittää sitä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Luehan oma viestisi tarkemmin. Lipsahdus varmasti, mutta siihen @Clubittaja pääsi väliin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Eiköhän riskiryhmäläiset ole rokotettu siinä vaiheessa kun sinä saat piikin. Ainakin sanoit olevasi sen verran nuori, etkä riskiryhmää.

Tietysti rokotettunakin voi sairastua. Riski siihen on kuitenkin huomattavasti pienempi, joten sillä tavalla suojaat myös muita.
Aivan. Ja eikö kaiken tämän sulkujen, rajoitusten ja rokotteiden tarkoitus ollut suojata riskiryhmät, jotta sairaaloiden kantokyky säilyy eikä hautausmaat täyty koronaan kuolleista?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Aivan. Ja eikö kaiken tämän sulkujen, rajoitusten ja rokotteiden tarkoitus ollut suojata riskiryhmät, jotta sairaaloiden kantokyky säilyy eikä hautausmaat täyty koronaan kuolleista?
Ensisijainen tavoite. Ja muutenkin nyt liioittelet.
Riskiryhmien jälkeen on muun väestön vuoro. Kyllä meillä muillakin on riski, myös sinulla. Ota vaan se piikki kun vuorosi joskus tulee. Tai sitten et. En mä sua sinne piikille voi kantaakaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Luehan oma viestisi tarkemmin. Lipsahdus varmasti, mutta siihen @Clubittaja pääsi väliin.
Joo anteeksi offtopic.
Joo aina välillä minun lukihäiriö nostaa päätään. Vaikka luen viestini lähes aina ainakin kaksi kertaa niin noita pääsee läpi. Harmi kun jengi ei osaa laittaa yv:tä vaan pitää täyttää hyvää ketjua kielipoliisi ketjun kamalla. Jengin kuitenkin ymmärtänee pointin, mutta hyökkää kimppuun eikä edes yritä auttaa. Ainiin mutta eihän mulle tarvitse olla mukava koska olen suurimman osan kanssa eri mieltä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo anteeksi offtopic.
Joo aina välillä minun lukihäiriö nostaa päätään. Vaikka luen viestini lähes aina ainakin kaksi kertaa niin noita pääsee läpi. Harmi kun jengi ei osaa laittaa yv:tä vaan pitää täyttää hyvää ketjua kielipoliisi ketjun kamalla. Jengin kuitenkin ymmärtänee pointin, mutta hyökkää kimppuun eikä edes yritä auttaa. Ainiin mutta eihän mulle tarvitse olla mukava koska olen suurimman osan kanssa eri mieltä.
No varmasti ymmärsit myös, että siihen tartuttiin jossain määrin kieli poskessa.

Saat toki olla eri mieltä, mutta sinun kanssa keskusteleminen on melko turhauttavaa. Täällä vaikka nimimerkki flonaldo kirjoitti sivutolkulla rokotteiden turvallisuudesta ja sinun argumenttisi ammutaan kerran päivässä alas, silti jatkat omaa jankkaamistasi. Tulet ketjuun, missä lähes kaikki hakee tietoa siitä miten tästä pandemiasta päästään ulos rokotteiden kautta.

Ja sitten mukavana keskustelijana saivartelet jostain riskiryhmien suojaamisesta.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Itse olen ymmärtänyt, että riskiryhmien jälkeen mennään ikäjörjestyksessä.
No sitähän tässä useampi on sulle yrittänyt sanoa. Riskiryhmien jälkeen tulee sinunkin vuorosi. Sitten sinne piikille.

Se että jossain Köyliössä (esimerkkinä, en tiedä) rokotetaan vielä riskiryhmiä, ei ole minulle perusterveenä vähän alle viisikymppisenä syy olla ottamatta rokotetta kun täällä meitäkin rokotetaan. Ei se, että minä en piikkiä nyt ota auta sitä Köyliön mummua yhtään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
No varmasti ymmärsit myös, että siihen tartuttiin jossain määrin kieli poskessa.

Saat toki olla eri mieltä, mutta sinun kanssa keskusteleminen on melko turhauttavaa. Täällä vaikka nimimerkki flonaldo kirjoitti sivutolkulla rokotteiden turvallisuudesta ja sinun argumenttisi ammutaan kerran päivässä alas, silti jatkat omaa jankkaamistasi. Tulet ketjuun, missä lähes kaikki hakee tietoa siitä miten tästä pandemiasta päästään ulos rokotteiden kautta.

Ja sitten mukavana keskustelijana saivartelet jostain riskiryhmien suojaamisesta.
Missä minulle on osoitettu tutkimus rokotteen vaaroista siinä vaiheessa, kun uusia rokotteita tungetaan kerta vuoteen? En minä sitä väitä, että kukaan saisi mitään vakavaa, mutta ei siitä edes voi olla tutkimusta. Rokotteita on nyt ollut about vuosi. Niitä on tutkittu lähinnä kertaalleen ja kahteen otettuja lyhyen aikavälin tiedoilla. Nyt on vasta jonkin aikaa sitten alettu antamaan ns yhdistelmä rokotteita. Mitä näistä vielä tiedetään? Nämä ovat kysymyksiä mitä moni kyselee saamatta vastausta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä minulle on osoitettu tutkimus rokotteen vaaroista siinä vaiheessa, kun uusia rokotteita tungetaan kerta vuoteen? En minä sitä väitä, että kukaan saisi mitään vakavaa, mutta ei siitä edes voi olla tutkimusta. Rokotteita on nyt ollut about vuosi. Niitä on tutkittu lähinnä kertaalleen ja kahteen otettuja lyhyen aikavälin tiedoilla. Nyt on vasta jonkin aikaa sitten alettu antamaan ns yhdistelmä rokotteita. Mitä näistä vielä tiedetään? Nämä ovat kysymyksiä mitä moni kyselee saamatta vastausta.
Ei kukaan tietenkään kiistä, että pitkän aikavälin tuloksia ei ole olemassa sattuneesta syystä.

Kyse on kuitenkin haitat vs. Hyödyt suhteesta ja siitä, mitkä on todennäköisyydet. Globaalilla tasolla väestön rokotussuojaaminen vs. Pandemia on päivänselvä asia. Yksilötasolla riskit on tietysti olemassa, että rokotteen haittavaikutus osuu omalle kohdalle, toisaalta on myös riski vakavasta sairastumisesta. Sitten kn riski siitä, että levittää virusta.

Kommentoisitko ystävällisesti myös niitä argumentteja mitä sinulle osoitetaan.
Tarkoitan tällä, että oliko todella niin, että sinulla on myös yleistä lääkevastaisuutta ja valikoivaa rokotevastaisuutta johtuen näistä omista kokemistasi ikävistä sivuvaikutuksista, joita et ollut ottanut huomioon kun sait lääkettä? Toinen sinulle osoittamani kysymys oli se, että aiotko siis sen sijaan että otat rokotteen jatkaa etäisyyksien ja maskien pitämistä?

Ensimmäinen kysymys siksi, että mielestäni sinä et ole koronarokotevastainen, vaan valikoivasti lääke- ja rokotevastainen. Toinen kysymys siksi, että perustelit ettet ole ”vapaamatkustaja” koska käytät maskeja ym. Mutta et aio osallistua laumasuojan hankkimiseen. Minulle jää sellainen käsitys, että odotat muiden hankkimaa laumasuojaa, koska itse et halua rokotevastaisuutesi vuoksi ottaa rokotetta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Täällähän näköjään näppäimistöt laulavat heti aamusta.

Itse sain Pfizerin eilen ja eipä tuo ole olotilaan vaikuttanut, ainoastaan pistoskohdan ympäristössä tuntuu vähän kipua kättä nostaessa. Järjestelyistä täytyy antaa täysi kymppi, kaikki sujui järjestelmällisesti sekä nopeasti, vaikka porukkaa tuli ja meni ihan kohtuulliseen tahtiin. Odotin edes jotain jälkioireita, mutta mitään ei ole ilmaantunut, eikä nyt varmaan enää ilmaannukaan.

Onpahan se nyt hoidettu ja voi taas katsella valoisammin mielin eteenpäin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ei kukaan tietenkään kiistä, että pitkän aikavälin tuloksia ei ole olemassa sattuneesta syystä.

Kyse on kuitenkin haitat vs. Hyödyt suhteesta ja siitä, mitkä on todennäköisyydet. Globaalilla tasolla väestön rokotussuojaaminen vs. Pandemia on päivänselvä asia. Yksilötasolla riskit on tietysti olemassa, että rokotteen haittavaikutus osuu omalle kohdalle, toisaalta on myös riski vakavasta sairastumisesta. Sitten kn riski siitä, että levittää virusta.

Kommentoisitko ystävällisesti myös niitä argumentteja mitä sinulle osoitetaan.
Tarkoitan tällä, että oliko todella niin, että sinulla on myös yleistä lääkevastaisuutta ja valikoivaa rokotevastaisuutta johtuen näistä omista kokemistasi ikävistä sivuvaikutuksista, joita et ollut ottanut huomioon kun sait lääkettä? Toinen sinulle osoittamani kysymys oli se, että aiotko siis sen sijaan että otat rokotteen jatkaa etäisyyksien ja maskien pitämistä?

Ensimmäinen kysymys siksi, että mielestäni sinä et ole koronarokotevastainen, vaan valikoivasti lääke- ja rokotevastainen. Toinen kysymys siksi, että perustelit ettet ole ”vapaamatkustaja” koska käytät maskeja ym. Mutta et aio osallistua laumasuojan hankkimiseen. Minulle jää sellainen käsitys, että odotat muiden hankkimaa laumasuojaa, koska itse et halua rokotevastaisuutesi vuoksi ottaa rokotetta.
No ei ole mitään yleistä lääkevastaisuutta, koska pelkäisin sivuvaikutuksia. Juuri vedin pitkin hampain panacodeja sekä antibiootteja lääkärin määräyksestä. Tosin molempia lääkkeitä käytin vähemmän, mitä lääkäri määräsi. Antibiootit lopetin, kun mahani kahden viikon kuurin jälkeen meni niin kuralle. Panacodeja vain iltaisin jos minulla oli kipuja, että sain nukuttua. Minulla on mm opiaatteista jonkinlainen käsitys enkä niitä oikein suostu syömään ihan helpolla.

Edelleen voisin kyllä rokotteen ottaa, jos minulla olisi yhtään mitään riskiä saada koronan vakava tautimuoto. Nyt se ei siltä näytä, että rokotteesta olisi minulle tai muillekaan mitään hyötyä. Se, että suojelen muita turvaväleillä sekä kasvomaskein on aivan riittävä. Enhän minä ota kausi-influenssaakaan vaikka isäni ja äitini on riskiryhmää. Tosin äitini nyt työnsä puolesta rokotteet ottavat. En myöskään paasaa äidilleni rokotteista ja olin tyytyväinen, että sai ja haki rokotteen. Myös isäni on rokotteen ottanut. Mielestäni tämä asia on vain aika henk koht ottaako rokotteen vai ei.

Niin tuo laumasuoja. Ymmärtääkseni tämä virus näyttää menevän kaiken kansan läpi joko rokotteella tai sairastamalla. Todenäköisesti myös tulee muuntautumaan jolloin riskiryhmäläisiä tullaan rokottamaan jatkossa joka vuosi. Niin pitääkö minunkin siis alkaa ottamaan korona rokote joka vuosi? Tätä minä hieman yritin hakea takaa. Ymmärsitkö?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Riskiryhmistä voivoteltu, miksei diagnoosi se ja se ja se kuulu noihin. En kyllä ihmettele, kun kesken ovat vieläkin. Tosin edelleen pohdin monellekin suunnalle, miten osaavat kartoittaa nuo riskiryhmät ja suhteuttaa siellä rokotetut. Odottavatko esim. allekirjoittanutta tuonne, vaikken tietääkseni noihin kuulu.

No, Turussa muuten 56v ylöspäin rokotetaan. Kaipa tämä tässä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei ole mitään yleistä lääkevastaisuutta, koska pelkäisin sivuvaikutuksia. Juuri vedin pitkin hampain panacodeja sekä antibiootteja lääkärin määräyksestä. Tosin molempia lääkkeitä käytin vähemmän, mitä lääkäri määräsi. Antibiootit lopetin, kun mahani kahden viikon kuurin jälkeen meni niin kuralle. Panacodeja vain iltaisin jos minulla oli kipuja, että sain nukuttua. Minulla on mm opiaatteista jonkinlainen käsitys enkä niitä oikein suostu syömään ihan helpolla.
....

Niin tuo laumasuoja. Ymmärtääkseni tämä virus näyttää menevän kaiken kansan läpi joko rokotteella tai sairastamalla. Todenäköisesti myös tulee muuntautumaan jolloin riskiryhmäläisiä tullaan rokottamaan jatkossa joka vuosi. Niin pitääkö minunkin siis alkaa ottamaan korona rokote joka vuosi? Tätä minä hieman yritin hakea takaa. Ymmärsitkö?
Menee offtopiciksi, mutta tuonlainen antibioottien väärinkäyttö on sellainen, joka vahingoittaa omaa kehoasi ja johtaa lääkeresistenttejen bakteereiden mutaatioihin.

Tähän laumasuojaan nyt sen verran, että tarvittaessa kyllä jokaisen tulee olla valmis ottamaan kausittain koronarokote, jos se on yhteisen edun mukaista. Tuohon kysymykseen, että ymmärsinkö, niin vastaus on että en, en todellakaan ymmärtänyt.
 
Suosikkijoukkue
KK
Menee offtopiciksi, mutta tuonlainen antibioottien väärinkäyttö on sellainen, joka vahingoittaa omaa kehoasi ja johtaa lääkeresistenttejen bakteereiden mutaatioihin.
Älä kommentoi asiaan josta et tiedä muuta, kuin tuon mitä kirjoitin. Enempää en ala sinulle tätä avaamaan.
Tähän laumasuojaan nyt sen verran, että tarvittaessa kyllä jokaisen tulee olla valmis ottamaan kausittain koronarokote, jos se on yhteisen edun mukaista. Tuohon kysymykseen, että ymmärsinkö, niin vastaus on että en, en todellakaan ymmärtänyt.
Tuo on sinun mielipiteesi.[/Quote][/QUOTE]
 
Suosikkijoukkue
KK
Joo, hyvä keskustelu. Sinä määrittelet mitä muut voi sanoa ja sitten loput onkin vain mielipiteitä.
No eikö tuo ollut offtopiccia. Sinä väitit, että väärin käytän antibiootteja. Pitääkö minun syödä kipulääkkeitä, jos mihinkään ei satu? Antibiootit oli lähinnä hätävarjelun liioittelua. Minulla ei missään vaiheessa ollut tulehdusta. Olen noita samoja antibiootteja syönyt ennenkin lyhyempiäkin kuureja, lääkärin määräyksestä. Se, että lääkäri varmuuden vuoksi, koska pelkäsi tulehdusta, jota ei koskaan ollut, joka testattiin, halusi, että olisin vielä jatkanut antibioottikuuria. Halusi, että olisin hakenut niitä lisää. En hakenut. Minulta oli otettu viljelyt jo kauan ennen tätä ja haavat olivat parantuneet erinomaisesti ja tikit poistettu pari päivää aikaisemmin. En nähnyt tarpeelliseksi enää syödä 2vko lisää antibiootteja. Jos käteni tämän takia tulehtuu ja se joudutaan leikkaamaan uudelleen olen valmis maksamaan käden operoinnin uudelleen, ei se niin kallis julkisella ollutkaan.

Edit: tämä lääkäri oli eri, kuin kirurgi. Oli muutenkin aivan outo eikä tuntunut tietävän tilanteestani mitään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No eikö tuo ollut offtopiccia. Sinä väitit, että väärin käytän antibiootteja. Pitääkö minun syödä kipulääkkeitä, jos mihinkään ei satu? Antibiootit oli lähinnä hätävarjelun liioittelua. Minulla ei missään vaiheessa ollut tulehdusta. Olen noita samoja antibiootteja syönyt ennenkin lyhyempiäkin kuureja, lääkärin määräyksestä. Se, että lääkäri varmuuden vuoksi, koska pelkäsi tulehdusta, jota ei koskaan ollut, joka testattiin, halusi, että olisin vielä jatkanut antibioottikuuria. Halusi, että olisin hakenut niitä lisää. En hakenut. Minulta oli otettu viljelyt jo kauan ennen tätä ja haavat olivat parantuneet erinomaisesti ja tikit poistettu pari päivää aikaisemmin. En nähnyt tarpeelliseksi enää syödä 2vko lisää antibiootteja. Jos käteni tämän takia tulehtuu ja se joudutaan leikkaamaan uudelleen olen valmis maksamaan käden operoinnin uudelleen, ei se niin kallis julkisella ollutkaan.

Edit: tämä lääkäri oli eri, kuin kirurgi. Oli muutenkin aivan outo eikä tuntunut tietävän tilanteestani mitään.
Juu, se oli offtopicia. Siksi niin sanoinkin. Itse sanoit ettet aio asiaa avata enempää, ei siihen mielestäni ole tarvetta.

Tsemppiä noihin terveyshuoliin, itse toimin lääkärin ohjeiden mukaisesti noin yleisellä tasolla, heillä kuitenkin on lääketieteen koulutus. Näin yleisellä tasolla kesken jätetty antibioottikuuri ei ole koskaan hyvä idea.

Tavallaan hienoa, että määrittelet myös lääkäreille ketkä saavat ottaa kantaa ja ketkä ei.

Tosin samoilla neuvoilla sinun ei pitäisi osallistua tähän rokotekeskusteluun, koska sinulla ei ole minkäänlaista kompetenssia ottaa tähän osaa. Paitsi ne sinun mielipiteesi.
 
Suosikkijoukkue
KK
Juu, se oli offtopicia. Siksi niin sanoinkin. Itse sanoit ettet aio asiaa avata enempää, ei siihen mielestäni ole tarvetta.

Tsemppiä noihin terveyshuoliin, itse toimin lääkärin ohjeiden mukaisesti noin yleisellä tasolla, heillä kuitenkin on lääketieteen koulutus. Näin yleisellä tasolla kesken jätetty antibioottikuuri ei ole koskaan hyvä idea.

Tavallaan hienoa, että määrittelet myös lääkäreille ketkä saavat ottaa kantaa ja ketkä ei.

Tosin samoilla neuvoilla sinun ei pitäisi osallistua tähän rokotekeskusteluun, koska sinulla ei ole minkäänlaista kompetenssia ottaa tähän osaa. Paitsi ne sinun mielipiteesi.
Näin yleisellä tasolla. Aivan. Minulla ei missään vaiheessa ole ollut tulehdusta. Tuliko selväksi. Mitä väärinkäyttöä nyt tuossa antibioottien käytössäni oli?

Se, että ensi käynnillä oli tehty virheellinen merkintä, jonka mukaan minulla on olisi muka ollut tulehdus. Yritin tätä koko hoitoajan korjata, mutta tuolla viimeisellä tatkastuskäynnillä, eri kunnassa, kuin missä operaatiot ja erikoissairaanhoito tapahtui puhuttiin aivan eri asioista. Sitten tämän viimeisen käynnin lääkäri olisi halunnut minun jatkavan varmuuden vuoksi antibioottikuuriani. Itse en enää nähnyt sitä tarpeelliseksi, koska ed vlj. tulos nega. Eli minulla ei missään vaiheessa ollut tulehdusta mihin tämä lääkäri viittasi. Tästä johtuen en pitänyt tämän tarkastuslääkärin lääkemääräystä välttämättömänä. Ymmärrän kyllä, että sinä varmaan olisit syönyt ne antibiootit ja kärsinyt mahavaivoista kaksi viikkoa lisää ja aiheuttanut suolistollesi lisää ongelmia. Itse halusin lähteä korjaamaan suolistoania heti, koska minulla ei ollut missään vaiheessa tulehdusta. Toisin kuin tämä lääkäri väitti. Pitöisikö minun siiss uskoa häntä, koska hän ei tiedä edes mitä minulle on käynyt tai miten minua on hoidettu?

Edit: ei mulla ole mitään terveyshuolia. Kiitti tsemeistä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Onko sulla jotain faktaa tuon ensimmäisen väitteen tueksi. Ettei sinulla ole vuosi sairastumisen jälkeen suojaa?

Sama tarve sulla on sitten sairastaa tuo joka vuosi jos meinaat sillä sairastamisen perusteella tuota immuteettia ylläpitää, ei sairastaminen tuo yhtään sen enempää tai vähempää immuteettia kuin toimiva rokote, rokotteella vain et sairastu itse tautiin mutta immujärjestelmäsi tuottaa immuunivasteen. On puhuttu että mahdollisesti iälkkäillä ja riskiryhmillä on rokotteiden kanssa edessä vuosittainen rokotteen uusiminen, sinullahan tuota ei edes tällä tietoa olisi edessä jos kerran et ole iäkäs etkä kuulu riskiryhmiin. Laumaimmuniteetti tarvitsee sen ~70% rokotekattavuuden (tai että ~70% väestöstä on sairastanut taudin).

Kyllä tuo venkoilusi rokotetta vastaan näyttää vahvasti pyrkimykseltä itsekkääseeen vapaamatkustamiseen. Ellei sinulla ole terveydellistä estettä ottaa rokotetta mutta eihän tuollaisella super-yksilöllä tietenkään sellaista ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös