Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 257 317
  • 10 614

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vaikea tässä on välttyä siltä käsitykseltä, että EU on taas onnistunut sössimään - ja tällä kertaa todella elintärkeässä asiassa. Onko epäkiitollisempaa organisaatiota puolustaa populistisilta kansankiihottajilta?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Sairauteni palstalle esitettiin kysymys, ketkä aikoo ottaa rokotuksen. Ei stn.

Jos perustelee tuolla, ettei ole tutkittu tarpeeksi, mitenköhän tuon tutkimisen mahdollisuuden näkee. Jos laskettaisiin maailman jokaisen diagnoosin ja lääkkeen yhteensopivuus millintarkkaan, kauankohan tuossa menisi? Yhtenä lukuna kerron, että epilepsiaa sairastaa n. 1% maailman väestöstä.

Itselle lääkärini juuri sanoi, ettei pitäisi haittoja olla. Ja jos nyt on vakavampia haittoja ilmennyt vajaa 40, voisi jokainen suhteuttaa tuota siihen, mitä lääkepakkauksissa yleensä kerrotaan.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysymys rokottamiseen liittyen niiltä, jotka ovat saaneet jo rokotuksen.

Kun teidät on rokotettu onko teidät saman tien lähetetty pois?

Näin minulle tehtiin monta vuotta saadessani kausi-influenssarokotuksen työterveydessä, mutta kahdella viimeisellä kerralla hoitaja on käskenyt istumaan käytävällä ja tullut jonkin ajan päästä sanomaan, että nyt voit lähteä. Ilmeisesti haluttu varmistua, ettei tule mitään allergista tai muuta yllättävää reaktiota.
Siellä missä itse kävin rokotuksen ottamassa oli SPR:n porukkaa "ohjaamassa" rokotetut erilliseen tilaan ja katsomassa, että 15min tulee täyteen. Toki ei siellä ketään estetty lähtemästä jo aiemminkin jos halusi.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Päivärinnan ohjelmassa tuo ylilääkäri kyllä toivottavasti valoitti rokotteen hyvän puolen varsin mallikkaasti. Siis rokote ei estä tartuntaa, mutta estää kuoleman. Jotenkin ehkä hieman yliampuva ensikuulemalla, mutta kun sitä yrittää mallintaa niin käy toivottavasti paremmin järkeen.

1000 ihmistä laitetaan saliin ja Koronan kuolleisuus siis yksi promille. Seisot salissa ja sit satunnaisstobovalo ottaa yhden ja snaipperi tappaa henkilön. Olis sangen vittumaista olla salissa vaikka todennäköisyys valon ja snaipperin osumisessa kohdalle on sangen pieni, mutta takuulla siellä olisi kylmää hikeä ja hengityksen pidätystä paikalla olijoissa.

laitetaan 10000 ihmistä vaikka Turku halliin ja sama saatanan valo alkaa satunnaisesti pyörimään pysähtyen yhden kohdalle ja hän saa vaikka kasvohalvauksen kuudeksi kuukaudeksi. Tämä kasvohalvaus on siis yksi vakava oire jonka voi saada koronarokotteesta yksi kymmenestätuhannesta. Todennäköisesti tuo suhdeluku on paljon edullisempi 1/20000

Kummassa tapahtumassa itse olisit jos pitäisi valita?
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Aamu-uutisista kuultua: EU ja Azra Zeneca eivät päässeet eilen illalla käydyissä neuvotteluissa sopuun ja asiassa eteenpäin. Huomenna tullee myyntilupa EMA.lta rokotteelle ja asiasta tiedotettanee lisää.
Ha! Ei päästy sopuun? Mikähän helvetin sopu sieltä oli aamu-uutisten odotus? AZ taikoo jostain rokotteita? EU myöntää perseilleensä homman?

Ei olla kovin vahvoilla kriititilanteessa. Ehkäpä se NATO olisi sittenkin...
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Nyt kun voidaan todeta että EU epäonnistui rokote hankinnoissa voisi olla ihan hyvä täällä miettiä muita vaihtoehtoja. Voisiko Suomi nyt pyytää naapurilta apua ja hankkia Sputnik rokotetta? Sitä on ilmeisesti tarjolla ihan kohtuullisia määriä, ja hyväksi todettu?

Menee kyllä täysin oman ymmärrykseni yli miksi Suomi ei voisi edes yrittää hankkia muualta rokotetta. Tai vaihtoehtoisesti yrittäisi itse valmistaa tuota Astran rokotetta? Jotenkin tuntuu hassulta ettei Astra tässä huonossa "PR tilanteessa" suostuisi tähän. Rahasta tässä lopulta on kyse.

Suomi voisi pyrkiä olemaan suunnannäyttäjä tässä tilanteessa. En hetkeäkään usko ettei tietyt maat voisi pienissä määrissä tuottaa tuota rokotetta.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun voidaan todeta että EU epäonnistui rokote hankinnoissa voisi olla ihan hyvä täällä miettiä muita vaihtoehtoja. Voisiko Suomi nyt pyytää naapurilta apua ja hankkia Sputnik rokotetta? Sitä on ilmeisesti tarjolla ihan kohtuullisia määriä, ja hyväksi todettu?

Menee kyllä täysin oman ymmärrykseni yli miksi Suomi ei voisi edes yrittää hankkia muualta rokotetta. Tai vaihtoehtoisesti yrittäisi itse valmistaa tuota Astran rokotetta? Jotenkin tuntuu hassulta ettei Astra tässä huonossa "PR tilanteessa" suostuisi tähän. Rahasta tässä lopulta on kyse.

Suomi voisi pyrkiä olemaan suunnannäyttäjä tässä tilanteessa. En hetkeäkään usko ettei tietyt maat voisi pienissä määrissä tuottaa tuota rokotetta.

Niin onhan meillä lääkeyhtiöitä täällä Suomessa, eli varsin mahdollista tuo olisi. Mites se suomalaisten nenäsumute etenee? Tähänhän pitäisi laittaa valtion rahat kiinni. Vankiloissa on testipopulaa ihan riittämiin, eli sieltä kaniinit käyttöön.
 
Suosikkijoukkue
KK
Niin onhan meillä lääkeyhtiöitä täällä Suomessa, eli varsin mahdollista tuo olisi. Mites se suomalaisten nenäsumute etenee? Tähänhän pitäisi laittaa valtion rahat kiinni. Vankiloissa on testipopulaa ihan riittämiin, eli sieltä kaniinit käyttöön.
Aluksi ihan fiksua testiä, mutta boldaamaani hassuttelu pilasi koko viestin.

Eläinkokeilla tuo suomalainen rokote jo toimii. Resurssipulan takia mennee syksyyn ennen kuin tuotanto käynnissä.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Niin onhan meillä lääkeyhtiöitä täällä Suomessa, eli varsin mahdollista tuo olisi. Mites se suomalaisten nenäsumute etenee? Tähänhän pitäisi laittaa valtion rahat kiinni. Vankiloissa on testipopulaa ihan riittämiin, eli sieltä kaniinit käyttöön.
Tämä nenäsumute ei ole vielä edennyt ihmiskokeisiin, rahoituksen puutetta. Mutta tämä kyseinen yritys saattaisi pystyä valmistamaan esimerkiksi AstraZenecan rokotetta.

Suomessa on ennen tehty rokotteita, nyt voisi olla aika kaivaa vehkeet esille ja ite tuottaa tätä. Ymmärrän ettei tuota Pfhiserin litkua osata tehdä, mutta jos kerran tuo Astran on "helppo" valmistaa, luulisi että täällä saisi valmistettua edes sen verran tuota että se auttaisi tässä tilanteessa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun voidaan todeta että EU epäonnistui rokote hankinnoissa voisi olla ihan hyvä täällä miettiä muita vaihtoehtoja. Voisiko Suomi nyt pyytää naapurilta apua ja hankkia Sputnik rokotetta? Sitä on ilmeisesti tarjolla ihan kohtuullisia määriä, ja hyväksi todettu?

Jotenkin veikkaisin, että Sputnik-rokotteen ottaminen mukaan suomalaiseen rokotusohjelmaan lisää rokotekriittisyyttä ja vähentää voimakkaasti halukkuutta ottaa rokote, etenkin kun rokotettava ei saa itse päättää, mikä piikki häneen laitetaan. Nopeuttaisi ehkä jonkin verran projektia, mutta muut vaikutukset ovat sitten negatiivisia.

Tuo on sellainen rokote, että jopa minä suhtaudun siihen jokseenkin epäillen.

Todennäköisesti kansa myös muistaa venäläisten suositukset olla juopottelematta piikin jälkeiset pari kuukautta.... Ja se ei tässä maassa myöskään nostaisi halukkuutta ottaa tuota piikkiä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Nyt kun voidaan todeta että EU epäonnistui rokote hankinnoissa voisi olla ihan hyvä täällä miettiä muita vaihtoehtoja. Voisiko Suomi nyt pyytää naapurilta apua ja hankkia Sputnik rokotetta? Sitä on ilmeisesti tarjolla ihan kohtuullisia määriä, ja hyväksi todettu?

Länsimaissa uuden lääkkeen hyväksyntäprosessi perustuu avoimeen tietoon, jonka pohjalta tuotteen turvallisuus arvioidaan. Avoimuus ja Venäjä eivät mahdu edes samaan lauseeseen. Olen äärimmäisen rokotemyönteinen ihminen, mutta venäläisen propagandakoneiston tuotoksia en käsivarteeni anna piikittää missään tilanteessa. Mielummin sairastan vaikka koronan.
 
Viimeksi muokattu:

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Jotenkin veikkaisin, että Sputnik-rokotteen ottaminen mukaan suomalaiseen rokotusohjelmaan lisää rokotekriittisyyttä ja vähentää voimakkaasti halukkuutta ottaa rokote, etenkin kun rokotettava ei saa itse päättää, mikä piikki häneen laitetaan. Nopeuttaisi ehkä jonkin verran projektia, mutta muut vaikutukset ovat sitten negatiivisia
Toki näin. Mutta jos tänne tuotaisiin vaikka miljoona piikkiä tuota, kyllä sille löytyisi ottajia.

Itse ajattelen nyt näillä mun jutuilla sitä että itse haluaisin nähdä että oikeasti yritetään saada tätä kriisiä haltuun. Yksittäistä temppua saada tätä päätökseen ei ole, joten nyt tarvittaisiin vähän luovuutta tähän.

- Sputnik rokotetta
- pieni oma tuotanto

Näillä toimenpiteillä uskon jo että tilanne näyttäisi vähän paremmalta. Pitää kuitenkin muistaa että myös muualta tulee rokotetta joten nämä toimenpiteet vahvistaisi vain voimassa olevaa huoltovarmuutta.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Olen äärimmäisen rokotemyönteinen ihminen, mutta venäläisen propagandakoneiston tuotoksia en käsivarteeni anna piikittää missään tilanteessa. Mielummin sairastan vaikka koronan
Minusta tuntuu että tämä Sputnikin kanssa länsimainen propaganda on sumentanut arvostelukykyn ihmisiltä. Venäjä oli ensimmäinen joka ilmoitti että nyt on toimiva hyvä ja turvallinen rokote. Eli täyttä propagandaa. Mutta siitä on kohta puolivuotta aikaa, eikä Venäjä lähtenyt missään vaiheessa rokottamaan suuria määriä tällä, koska eihän ne itse tiennyt onko se hyvä vai ei. Nyt kuitenkin tuota piikkiä on saanut yhtä paljon ihmisiä kuin Astran. Onko taivas tippunut niskaan? Ei ole. Kuitenkin tämä kuinka nopeasti tuo on tullut elää vahvana. En oikein ymmärrä tätä.

Itse pyrin ajattelemaan täysin loogisesti tämän kanssa. Se tiedetään jo, että kyllä ne osaa Venäjällä myös. Ei Sputnikkia ole kehitetty missään huoltoasemalla vaan resursseja löytyy hyvin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki näin. Mutta jos tänne tuotaisiin vaikka miljoona piikkiä tuota, kyllä sille löytyisi ottajia.

Itse ajattelen nyt näillä mun jutuilla sitä että itse haluaisin nähdä että oikeasti yritetään saada tätä kriisiä haltuun. Yksittäistä temppua saada tätä päätökseen ei ole, joten nyt tarvittaisiin vähän luovuutta tähän.

- Sputnik rokotetta
- pieni oma tuotanto

Näillä toimenpiteillä uskon jo että tilanne näyttäisi vähän paremmalta. Pitää kuitenkin muistaa että myös muualta tulee rokotetta joten nämä toimenpiteet vahvistaisi vain voimassa olevaa huoltovarmuutta.

Tuota Sputnikia tuskin tulee, kun EMA:lla ei ole muutenkaan oikeastaan mitään tietoa sen valmistusprosesseista tai laadunvalvonnasta. Enkä usko sen vuoksi suomalaisten viranomaistenkaan alkavan sitä hankkia. Ei onnistuisi nopeasti edes teoriassakaan.

Sama omassa rokotetuotannossa. Ei sitä hetkessä polkaista käyntiin. Huoltovarmuuden kannalta se olisi toki pidemmän päälle ihan fiksua.
 
F

Flonaldo

Voisiko Suomi nyt pyytää naapurilta apua ja hankkia Sputnik rokotetta? Sitä on ilmeisesti tarjolla ihan kohtuullisia määriä, ja hyväksi todettu?
Sputnikista ei ole julkaistu tuloksia sen tehosta tai turvallisuudesta lehdistötiedotteita enempää. Ne lehdistötiedotteetkin julkaistiin vaiheessa, kun turvallisuusdataa ei ollut voinut vielä edes kertyä ja tehodata oli vajavaista. Kun se perustuu samaan teknologiaan kuin AZ/Oxford, sen voisi hyvin kyllä olettaa toimivan ja olevan turvallinen - mutta nyt siitä ei ole kuin Sergein lupaus "da, da, very safe".

***


Valnevan rokotteen massatuotanto on aloitettu. Tämän phase II kokeet alkoivat vasta joulukuussa, joten hetkeen ei valmista ole tulossa. Klassisena, kokonaiseen inaktivoituun virukseen perustuvana rokotteena tälle kuitenkin voi hyvin olla käyttöä tulevaisuudessa, jos/kun virus muuntautuu siten, että se voi kiertää noita hyvin kohdennettuja, piikkiproteiiniin keskittyviä rokotteita.

EU on käynyt alustavia neuvotteluita ja ilmeisesti sopimus on tarkoitus tehdä. Tosin ostettu summa on mitätön (30 + 30 miljoonaa). Britit ovat ostaneet 60 + 130 miljoonaa ja maksaneet Skotlannin tehtaan tuotantokapasiteetin kasvattamisen.
 
F

Flonaldo

Nyt kuitenkin tuota piikkiä on saanut yhtä paljon ihmisiä kuin Astran. Onko taivas tippunut niskaan? Ei ole. Kuitenkin tämä kuinka nopeasti tuo on tullut elää vahvana. En oikein ymmärrä tätä.
Ylikuolleisuus Venäjällä vuonna 2020 oli liki 300 000 henkeä. Koronaan on tilastoitu kuolleeksi n. 70 000 ihmistä. Kun Venäjällä voidaan unohtaa tilastoista 230 000 kuollutta ihmistä, ei kenelläkään ole todellista tietoa (paitsi Putella) siitä onko se taivas tippunut niskaan eli ei.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ylikuolleisuus Venäjällä vuonna 2020 oli liki 300 000 henkeä. Koronaan on tilastoitu kuolleeksi n. 70 000 ihmistä. Kun Venäjällä voidaan unohtaa tilastoista 230 000 kuollutta ihmistä, ei kenelläkään ole todellista tietoa (paitsi Putella) siitä onko se taivas tippunut niskaan eli ei.

Juuri näin. Tällaisten tietojen valossa on suorastaan absurdia puhua länsimaisesta propagandasta.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Ylikuolleisuus Venäjällä vuonna 2020 oli liki 300 000 henkeä. Koronaan on tilastoitu kuolleeksi n. 70 000 ihmistä. Kun Venäjällä voidaan unohtaa tilastoista 230 000 kuollutta ihmistä, ei kenelläkään ole todellista tietoa (paitsi Putella) siitä onko se taivas tippunut niskaan eli ei.
Kuoliko nämä rokotteeseen vai mitä tarkoitat? Itse puhun kokoajan rokotteen vaikutuksesta terveyteen.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Juuri näin. Tällaisten tietojen valossa on suorastaan absurdia puhua länsimaisesta propagandasta.
No eikä ole. En kyllä mitenkään puolustele venäjää, mutta se ei automaattisesti tarkoita sitä että hyväksyn nielemättä kaikkea mitä täällä (länsimaissa) kirjoitetaan.

Sinulta taisi kyllä mennä koko pointti ohi. Menee ketjun aiheesta ohi mikäli jatketaan siitä puhumisen.
 
F

Flonaldo

Kuoliko nämä rokotteeseen vai mitä tarkoitat? Itse puhun kokoajan rokotteen vaikutuksesta terveyteen.
Oletettavasti hyvin suuri osa heistä kuoli koronaan. Useampi kymmen ei-täysin-vapaaehtoisesti putosi ikkunasta. Pointti oli varmaan se, että jos venäläiset kertovat (esittämättä mitään oikeaa dataa) ettei yksikään rokotteen saanut ole kokenut haittavaikutuksia, se saattaa olla totta tai sitten tuhat ihmistä on kuopassa - ja kukaan Putinin sisäpiirin ulkopuolella ei tiedä totuutta.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Oletettavasti hyvin suuri osa heistä kuoli koronaan. Useampi kymmen ei-täysin-vapaaehtoisesti putosi ikkunasta. Pointti oli varmaan se, että jos venäläiset kertovat (esittämättä mitään oikeaa dataa) ettei yksikään rokotteen saanut ole kokenut haittavaikutuksia, se saattaa olla totta tai sitten tuhat ihmistä on kuopassa - ja kukaan Putinin sisäpiirin ulkopuolella ei tiedä totuutta.
Ihan asiallinen pointti kyllä. Mutta toisaalta ilman kunnollista dataa on myös väärin vihjailla/olettaa että tuo Sputnik on vaarallinen. Siitä tulee tämä minun "länsimaalainen propaganda" heitto.

Luulisi että näinä aikoina olisi hyvä verrata dataa ja tehdä yhteistyötä. Se olisi ainakin venäjän intressi, mutta niin kauan kuin länsimaissa on tärkeämpää suojella tiettyjen yrityksien etu muun edelle en oikein sulata tätä touhua.
 
F

Flonaldo

Ihan asiallinen pointti kyllä. Mutta toisaalta ilman kunnollista dataa on myös väärin vihjailla/olettaa että tuo Sputnik on vaarallinen. Siitä tulee tämä minun "länsimaalainen propaganda" heitto.

Luulisi että näinä aikoina olisi hyvä verrata dataa ja tehdä yhteistyötä. Se olisi ainakin venäjän intressi, mutta niin kauan kuin länsimaissa on tärkeämpää suojella tiettyjen yrityksien etu muun edelle en oikein sulata tätä touhua.
Ilman dataa on väärin sanoa Sputnikin olevan tehokas ja/tai turvallinen. Datan vertailu ja yhteistyön tekeminen olisi luonnollisesti paras vaihtoehto. Sen pitää tietysti lähteä Venäjästä, koska he ovat valinneet olla julkistamatta sitä dataa.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Ilman dataa on väärin sanoa Sputnikin olevan tehokas ja/tai turvallinen. Datan vertailu ja yhteistyön tekeminen olisi luonnollisesti paras vaihtoehto. Sen pitää tietysti lähteä Venäjästä, koska he ovat valinneet olla julkistamatta sitä dataa.
Onko näin tehty milloin? Taitaa olla elokuulta tuo tieto? Nyt vasta on rokotettu suuria massoja, joten voisi kuvitella että tuota dataa olisi saatavissa?
 

444

Jäsen
Ihan asiallinen pointti kyllä. Mutta toisaalta ilman kunnollista dataa on myös väärin vihjailla/olettaa että tuo Sputnik on vaarallinen. Siitä tulee tämä minun "länsimaalainen propaganda" heitto.

Luulisi että näinä aikoina olisi hyvä verrata dataa ja tehdä yhteistyötä. Se olisi ainakin venäjän intressi, mutta niin kauan kuin länsimaissa on tärkeämpää suojella tiettyjen yrityksien etu muun edelle en oikein sulata tätä touhua.
Ilman kunnollista dataa sen toimivuudesta ja turvallisuudesta on väärin vihjailla / olettaa, että rokote olisi turvallinen ja toimiva. Jos sinulla olisi jokin vaiva ja minä ilmoittaisin, että kehitin siihen juuri toimivan lääkkeen, niin ostaisitko? En tietenkään esittäisi mitään testituloksia tai vertaisarviointeja, vaan ainoastaan itse Exceliin piirtämiäni käppyröitä.

Kun tiedetään Venäjän toimet koronapandemiaan liittyen, niin ainakaan minä en luota hetkeäkään siihen, että rokotteen osalta mentäisiin kovin suurella osaamisella. Minä jättäisin mieluummin piikin ottamatta, jos tietäisin sen olevan Sputnik, kuin että antaisin survoa hanuriini jotain potentiaalista ydinjätettä. Noin vain hivenen liioiteltuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös