Sain rokotuksen n. viikko sitten. Vielä ei ole ainakaan mitään sivuoireita tullut. Pistoskohta vähän kipeytyi ja muutaman kerran illan aikana päässä vähän "vippasi", mutta laitan sen piikkiin, että elimistössä oli sinne normaalisti kuulumatonta tavaraa. Työkaveri sanoi, että koko iltavuoro töissä meni kuin olisi laivalla ollut, siihen malliin välillä keinutti.
Itse rokotustapahtuma olikin sitten, noh, miten sen nätisti sanoisi, jäätävää urpoilua. Sinne piti siis varata aika etukäteen ja rokotettavia otettiin sisään viiden minuutin välein. Rokotuspaikka oli entuudestaan tuttu terveyskeskuksen kellarikerroksessa sijaitseva pieni luokkahuone, jossa olen aiemmin ollut koulutuksessa, joten no problem, ajattelin. Ukko sisään, piikki käteen ja ukko ulos, simple as that.
Mutta.
Ohjeena oli, että sisään tullaan ovesta, josta normaalisti kuljetaan ulos. Ei hätää, ajattelin taas. Olen siitä kulkenut ennen ulos, niin varmasti osaan siitä myös sisäänpäin mennä.
Koitti päivä kun astelin kohti rokotuspaikkaa. Tulen ovelle, josta kuuluisi netissä saamieni ohjeiden mukaan mennä sisään. Ovessa on lappu, jossa on nuoli vasemmalle ja teksti "koronarokotukset".
Selvä, vasemmalle siis. Kävelen vasemmalle ja tulen rakennuksen nurkalle.
Ei mitään mistä pääsisi sisään. Tai hetkinen, onhan tuossa tuommoinen lastauslaiturin ovi, josta mies kantaa juuri jotain laatikkoa sisälle. Menen siitä.
Kävelen ison varaston läpi. Ei mitään opastusta missään. Jos en olisi ollut ennen käynyt kyseisessä paikassa, en välttämättä olisi osannut katsoa oikealle pitkän käytävän päähän, jossa pienellä lapulla oli osoitettu samanlainen nuoli ja teksti, kuin äsken ulko-ovessa.
Sinne sitten.
Oikea paikka löytyi.
Menen sisään ja ilmoitan, "hei, minulla oli rokotusaika varattuna klo.9 ja tässä olen." Kello oli tasan 9. Kaksi huoneessa olevaa tätiä menee hirveään paniikkiin ja huutaa "ULOS ULOS ULOS, ei täällä saa olla muita, kutsumme sinut sisään sitten."
Selvä.
Menen käytävään odottamaan.
Hetken päästä toinen tädeistä tulee käytävään ja kysyy olenko nönnönnöö? En ole. Kuka sinä olet? Malkkinen. Selvä, tule sisään. Täti pyytää henkilöllisyystodistuksen ja alkaa näpytellä tietoja koneelle.
-Miksi sinulla on kaksi aikaa varattuna päällekäin?
-En tiedä, yhden ajan olen tietääkseni varannut.
-Ahaa, no ei kai sillä väliä. Asutko (kunnassa, joka sijaitsee 30km päässä asuinpaikastani)?
-En, olen paikallinen.
-Hmmmmm, missä olet töissä?
Kerron työpaikkani.
-Vai niin, no, selvitellään nämä myöhemmin, pistetään nyt se piikki.
Naps, pistetty. No niin, sitten henkilöllisyystodistus mukaan ja kotiin, ajattelin.
Ei.
Tarvitsen ajan tehosterokotukseen ja sen saan siltä toiselta tädiltä tuosta sermin takaa, jolle henkilöllisyystodistukseni on nyt siirtynyt.
Täti ojentaa minulle käsinkirjoitetun lapun, jossa lukee tehosterokotuksen ajankohta.
-Kiitos, saisinko nyt myös ajokorttini takaisin?
-Hetkinen, en löydä tietojasi koneelta. Asutko (kunnassa, joka sijaitsee 30km päässä asuinpaikastani)?
-En, olen paikallinen.
-Hmmmmm, missä olet töissä?
Kerron työpaikkani.
-Vai niin, nyt täytyy kyllä soittaa Pirjolle, odota hetki.
Nainen soittaa.
Arvaatteko jo?
Kyllä vaan.
Pirjo ei vastaa.
-No niin, päästäisiinkö tässä asiassa nyt eteenpäin? Vaimo ja lapsi odottaa autossa. Tämän piti kestää pari minuuttia.
-Pitää odottaa, että Pirjo soittaa takaisin. Hetki vain.
Pirjo soittaa.
Täti ja Pirjo juttelevat.
Hetken päästä Pirjo tulee.
-Mikäs täällä on ongelma?
-Tämän herran tietoja ei löydy mistään ja on kaksi aikaa varattuna päällekkäin ja sitä ja tätä ja tota.
-Paina hiirellä tuosta nappulasta.
-OHO! MItes se nyt noin. Kappas vaan. Ei ollut minun vika, ihan varmaan oli joku muu painanut väärin ei ollut minun vika minä en ole tehnyt mitään.
-No mutta nyt osaat.
-Kiitos Pirjo. Tuossa on Malkkinen ajokorttisi ja tämä lappu siihen tehosterokotukseen.
-Annoit jo sen lapun, mutta kiitos kumminkin.
Poistun rakennuksesta klo. 9.25. Tänä aikana ketään muuta ei rokotettu, vaikka viiden minuutin välein piti ottaa ihmisiä sisään.
Voi olla, että jonkin aikaa menee vielä, että koko kansa on rokotettu...