Tarkoitin lähinnä sitä,
Ok. Kantasi tähän on tullut jo selväksi. Kannattaa ehkä miettiä seuraavalla kerralla, kun kirjoittelet noin uskomattoman idiootteja lauseita kuin mitä kirjoitit, miltä niitä tuntuu lukea jos on vaikka sairastaa narkolepsiaa.
Tarkoitin lähinnä sitä,
No sinä teet niin kuin parhaaksesi näet. Enkö minä saa sairastaa kausiflunssat jos on tullakseen. Eipä minulla ole varmaan 15 vuoteen ollut minkäänlaista kausiflunssaa tai jos on ollut, niin en ole siitä kärsinyt. Pitäisikö minun siis alkaa yhtäkkiä alkaa rokottamaan itseäni, koska sinun tapasi on se oikea tapa toimia? Äitini kuuluu riskiryhmään, mutta hänkään ei kausirokotuksia ota. Pitäisikö hänen alkaa ottamaan rokotuksia yhtäkkiä, kun ei ole aikaisemmin pahasti sairastunut. Hän tuossa juuri parin viikon flunssassa, ei pahassa, kävi jopa korona testeissä, ei silti meinaa ottaa korona rokotusta, vaikka kuuluu riskiryhmään. Miten minun pitää sinun mielestäni toimia vai saanko toimia kuten parhaaksi näen? Äiti juuri laittoi viestiä, että tulee kohta käymään. Päästäänkö sisään?Itse otan kausi-influenssarokotteen kolmesta syystä. Se on turvallinen (ellei ole tiedossa allergiaa), se ehkäisee - vähän vuodesta riippuen - yleensä varsin tehokkaasti ikävältä ja potentiaalisesti vakavalta taudilta ja lisäksi pystyn tuolla tarjoamaan suojaa riskiryhmiin kuuluville vanhemmilleni, jotka toki ottavat rokotteen, mutta sen suojaustaso ei ole ikääntyneillä enää niin tehokas.
Tässä on aika iso ero koronaan siinä, että kausi-influenssaan on rokote. Koronan aikana en ole käynyt heillä kyläilemässä, vaan olen pitänyt yhteyttä puhelimitse.
Vanhempieni syy riskiryhmiin kuulumiseen on yli 70 vuoden ikä, molemmilla on ollut elämänsä aikana syöpä, ja toisella on myös tehty elinsiirto. Muuten elävät täyttä elämää. Syövät ja elinsiirto ovat olleet sellaisia, että ne eivät nykytiedon valossa ole johtuneet itse-aihdutetuista syistä, vaan ovat vain ns. paskaa säkää.
Mutta suurin syy influenssarokotteen ottamiselle minulla on ihan puhtaasti se, etten halua sairastua kyseiseen tautiin. Se on vittumainen ihan terveelle nuorellekin.
Mutta suurin syy influenssarokotteen ottamiselle minulla on ihan puhtaasti se, etten halua sairastua kyseiseen tautiin. Se on vittumainen ihan terveelle nuorellekin.
Joudutko maksamaan rokotteesta? Astmaatikkona saan nuo ilmaiseksi, mutta semmoinen hytinä on, että nuo kannattaisi antaa valtion pussista kaikille ilmaiseksi, sen verran miestyötunteja menee sairaslomina influenssan takia. Plus silloin ehkä se laumasuoja toteutuisi, jolloin tulisi vuosia kokonaan ilman influenssa-aaltoa. Toki se foliohattu-osasto tästä vasta pillastuisi kun taas yritetään tuputtaa rokotteita vaikka sitten ilmaiseksi.
No sinä teet niin kuin parhaaksesi näet. Enkö minä saa sairastaa kausiflunssat jos on tullakseen. Eipä minulla ole varmaan 15 vuoteen ollut minkäänlaista kausiflunssaa tai jos on ollut, niin en ole siitä kärsinyt. Pitäisikö minun siis alkaa yhtäkkiä alkaa rokottamaan itseäni, koska sinun tapasi on se oikea tapa toimia? Äitini kuuluu riskiryhmään, mutta hänkään ei kausirokotuksia ota. Pitäisikö hänen alkaa ottamaan rokotuksia yhtäkkiä, kun ei ole aikaisemmin pahasti sairastunut. Hän tuossa juuri parin viikon flunssassa, ei pahassa, kävi jopa korona testeissä, ei silti meinaa ottaa korona rokotusta, vaikka kuuluu riskiryhmään. Miten minun pitää sinun mielestäni toimia vai saanko toimia kuten parhaaksi näen? Äiti juuri laittoi viestiä, että tulee kohta käymään. Päästäänkö sisään?
Mutta kun terveydenhuollon ammattilaiset usein jättävät rokotteet ottamatta.Rauhoitutaan nyt siellä. Sinä saat toimia ihan miten haluat, ja saat myös kritisoida minun tapaani toimia, jos niin haluat. En kirjoita näitä vastauksiani pelkästään sinulle, vaan kaikille samalla tavalla ajatteleville. Jos pystyn valistuksella korjaamaan virheellisiä käsityksiä edes joiltain teistä, niin se on mielestäni jo ihan onnistunut teko. Toisaalta kunnioitan myös oikeuttanne olla eri mieltä ja perustella kantojanne. Teilläkin on oikeus yrittää korjata meidän rokote-uskovien käsityksiä. Toistaiseksi minä en ole argumenteistanne kovinkaan vakuuttunut.
Jos esittäisit samat kysymykset jollekin terveydenhuollon asiantuntijalle, niin uskoisin hänen suosittelevan rokotetta etenkin äidillesi. Ja sinullekin, jos haluat suojata äitiäsi. Riippuu toki osaltaan hänen iästään, että kuinka hyvin hän olisi suojassa pelkän rokotteen ansiosta.
Ja tuohon, että uskallatko päästää häntä nyt kylään, tiedät varmasti viranomaisten suosituksen. Minun mielipiteeni olisi, että noudata niitä.
No nyt meni kyllä niin överiksi, että oksat pois. Jollain tasolla vielä ymmärsin, kun kerroit, ettet haluaisi olla tulevaa koronarokotetta alkuvaiheessa ottamassa, mutta tämähän meni ihan rokotehörhöosastolle.Mutta kun terveydenhuollon ammattilaiset usein jättävät rokotteet ottamatta.
Minun perusteluna on, että meidän tulisi sairastaa virukset ja hommata laumaimmuniteetti, kun taas sinusta viruksen tulee antaa muuntutua vuodesta toiseen uusilla rokotteilla, jotka ovat yleensä jo vanhentuneita. Vaikka kausi-influenssa rokotteet otetaan niin silti moni sairastuu kausi-influenssaan. Onko tuossa mitään järkeä? Sinusta on, minusta ei. Tutkimuksia on puolesta ja vastaan. Itse en usko, että on järkevää ottaa rokotteita vuoden välein. Itse uskon laumaimmuniteettiin. Vaikka kaikki ihmiset rokotettaisiin joka vuosi, silti viruksen aiheuttamiin komplikaatioihin kuolee ihmisiä vuodesta toiseen. En tiedä miten tämä näkyisi pitkällä aikavälillä, jos kaikki kausi-influenssa rokotteet jätettäisiin antamatta.
Tieteellisesti kestäviä tutkimuksia siitä, että rokotteista ei olisi hyötyä tai niistä olisi enemmän haittaa kuin hyötyjä, ei varmasti löydy montaa. Jos yhtäkään.
Lääkärikunnassa on monenlaista sukankuluttajaa niin kuin on kaikissa ammattikunnissa. Ei se, että on lääkäri, valitettavasti poista mahdollisuutta siltä, että se toimintamalli olisi aina (varsinkaan tieteellisestä näkökulmasta) järkevä. Onhan meillä lääkäreitä, jotka uskovat homeapatiaan.Rokotteita välttelevistä lääkäreistä kuitenkin jokin osa perustanee valintansa nimenomaan tieteeseen ja tietoon.
Keskustelussa tulee erottaa yhteiskunnallinen taso ja yksilöille koituvat riskit. Vaikka joukossa olisi epäonnisia yksilöitä, yhteiskunta hyötyy silti. Kärsiville yksilöille tilanne on kuitenkin kurja.
Jos koronavirukseen tulee nopea rokote, varmaa on, ettei sitä ole testattu yhtä perusteellisesti kuin pitkään kehitettyjä rokotteita, jotka yleistyvät maailmassa vähitellen. Epäluulo on täysin tervettä, kun tavoitteena on yksilön etu. Jos kolmen vuoden päästä rokotteen ottamisesta huomataan, että se aiheuttaa mahdollisesti vakaviakin haittoja, niin harvempi siinä tilanteessa yhteiskunnan etua ajattelee. Silloin vain pännii.
Mutta kun terveydenhuollon ammattilaiset usein jättävät rokotteet ottamatta.
Minun perusteluna on, että meidän tulisi sairastaa virukset ja hommata laumaimmuniteetti, kun taas sinusta viruksen tulee antaa muuntutua vuodesta toiseen uusilla rokotteilla, jotka ovat yleensä jo vanhentuneita. Vaikka kausi-influenssa rokotteet otetaan niin silti moni sairastuu kausi-influenssaan. Onko tuossa mitään järkeä? Sinusta on, minusta ei. Tutkimuksia on puolesta ja vastaan. Itse en usko, että on järkevää ottaa rokotteita vuoden välein. Itse uskon laumaimmuniteettiin.
Vaikka kaikki ihmiset rokotettaisiin joka vuosi, silti viruksen aiheuttamiin komplikaatioihin kuolee ihmisiä vuodesta toiseen. En tiedä miten tämä näkyisi pitkällä aikavälillä, jos kaikki kausi-influenssa rokotteet jätettäisiin antamatta.
Siinä vaiheessa kun rokote on keksitty ja testattu on koronaan saatu ainakin jonkinlainen laumaimmuniteetti kehitettyä. Jännä myös nähdä, kuinka moni haluaa rokotuksen ottaa enää siinä vaiheessa. Edelleen ihmetyttää joidenkin epäilyt, että rokote tulisi jo jopa syksyllä tai viimeistään keväällä. Naurettavia ajatuksia.Nuo jäivät kovin suutareiksi viruksina. Ei rokotteita minään hyväntekeväisyyteenä tehdä, vaan niistä halutaan myös tuottoa eli kysyntä on oltava kunnossa.
Siinä vaiheessa kun rokote on keksitty ja testattu on koronaan saatu ainakin jonkinlainen laumaimmuniteetti kehitettyä. Jännä myös nähdä, kuinka moni haluaa rokotuksen ottaa enää siinä vaiheessa. Edelleen ihmetyttää joidenkin epäilyt, että rokote tulisi jo jopa syksyllä tai viimeistään keväällä. Naurettavia ajatuksia.
Ei. Toki tämä on keskustelupalsta ja toin vain ajatukseni esiin. Muutenhan olisin laittanut lähdettä faktalleni.Pitäisikö sun mennä kertomaan nämä faktat, vaikka jollekin lääkefirmalle? Luulisi irtoavan pari konsulttieuroa sieltä, kun voisivat lopettaa rokotteiden kehittämiset kannattamattomina.
Siinä vaiheessa kun rokote on keksitty ja testattu on koronaan saatu ainakin jonkinlainen laumaimmuniteetti kehitettyä. Jännä myös nähdä, kuinka moni haluaa rokotuksen ottaa enää siinä vaiheessa. Edelleen ihmetyttää joidenkin epäilyt, että rokote tulisi jo jopa syksyllä tai viimeistään keväällä. Naurettavia ajatuksia.
Rokkeen tuloon menee edelleen monen asiantuntijan mukaan pari vuotta. Siksi Suomessakin yhteiskuntaa aletaan avaamaan, jotta tauti lähtisi hieman nopeammin leviämään. Tuossa nyt pääpointti mistä olen kyllä jo aikaisemminkin kirjoittanut.Perustele nyt hieman tuota näkemystäsi, niin on helpompi tarvittaessa lähteä haastamaan. Muutoin joudun toteamaan: naurettava ajatus.
Et voi verrata esim tuhkarokko rokotusta ja uusia kehitteillä olevia rokotteita keskenään. Tuhkarokko rokotetta on kehitetty ja testattu vuosia. Nyt on tulossa täysin uusi rokote täysin uuteen tautiin.Tässä muuten varsin hyvä artikkeli THL:n sivuilta rokotusten tarpeellisuudesta. Tuolla käsitellään myös tätä äskettäin sivuttua aihetta siitä, että onko rokottamalla saatu immuniteetti jotenkin huonompi kuin sairastamalla. Vastaus: ei ole.
Suosittelen tätä mm. nimimerkille @Lätkä-Bongari Iso-E. Ei sillä, että sinun tarvitsisi tätäkään minään absoluuttisena totuutena ottaa, mutta jos haluat omia näkemyksiäsi haastaa...
Rokkeen tuloon menee edelleen monen asiantuntijan mukaan pari vuotta. Siksi Suomessakin yhteiskuntaa aletaan avaamaan, jotta tauti lähtisi hieman nopeammin leviämään. Tuossa nyt pääpointti mistä olen kyllä jo aikaisemminkin kirjoittanut.
Et voi verrata esim tuhkarokko rokotusta ja uusia kehitteillä olevia rokotteita keskenään. Tuhkarokko rokotetta on kehitetty ja testattu vuosia. Nyt on tulossa täysin uusi rokote täysin uuteen tautiin.