Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 253 059
  • 10 614

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Tarkoitan siis sanoa, että asiantuntijoilla voi ihan oikeasti olla paremmat perustelut kuin täällä palstalla on ymmärretty ja vaikka onkin niin houkuttelevaa tehdä hauskoja meemejä, joissa kaikki laitetaan seis kun buranastakin tulee haittoja, se ei ole ihan sama asia.

Osaatko yhtään avata, että millaisia nuo meiltä piilossa pidetyt perustelut voisivat olla? Entä miksi sellaisia ei kerrottaisi, jos sellaisia on? Tuntuu aivan järjettömältä sellainen ajatus, että hyvät perusteet hyllyttämiselle on, mutta eipä vaan kerrota julkisesti, vaan annetaan vaan ihmisten ihmetellä ja tehdä niitä meemejä.

Burana oli muuten tosi huono esimerkki. Olisit valinnut jonkun muun, vaikkapa nyt esimerkiksi Seroquelin. Sielläpä sitä on pakkausselosteessa vakavaa sitä sun tätä. Kas tässä:

 

Philly22

Jäsen
Joopa joo...olen yksi näistä ”alaikäisistä” riskiryhmäläisistä AZ:n saaneista, ja tarkoitus olisi napata tehoste parin viikon päästä. Ja tilannehan on sikäli mielenkiintoinen, että kun on linjattu ettei minun ikäisille enää kyseistä rokotetta anneta, niin tehosteena tulisi joku mRNA-rokote.

No olen seurannut asiaa kotimaan medioista ja yrittänyt kaivella tietoa tutkimuksista koskien kahden rokotteen yhdistämisestä. Varmaa, tutkittua tietoa ei asiasta ole, ja ainakin itse olen meidän medioista saanut sen käsityksen, että kaltaisilleni oltaisiin tuikkaamassa Pfizer ja joku muu mRNA-valmiste.

Nyt kuitenkin kun otin yhteyttä THL:aan, niin sieltä sanottiin, että tarkoitus olisi antaa kaikille AZ:n saaneille samanlainen myös tehosteena. Perkele, oonko tosiaan missanut tuon tiedon? Olenko ainoa joka on ollut siinä käsityksessä, että meille alle 65-vuotiaille AZ:n saaneille olisi tulossa mRNA tehosteena? Kyllä vain kun esimerkiksi eilistä Nohynekin haastattelua jostain iltapulusta luin, niin sen käsityksen sai.

Et ole ainut. Minä olin samassa käsityksessä, kauhistutti koko homma ristiinpistämisestä.
Soitin itsekin THL:lle tänään ja sanoivat, että saan tehosteena Astra Zenecaa, hyvä näin. En menisi toiselle piikille, jos sieltä tulisi mRNA rokote tehosteena.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Et ole ainut. Minä olin samassa käsityksessä, kauhistutti koko homma ristiinpistämisestä.
Soitin itsekin THL:lle tänään ja sanoivat, että saan tehosteena Astra Zenecaa, hyvä näin. En menisi toiselle piikille, jos sieltä tulisi mRNA rokote tehosteena.

Ihan mielenkiinnosta, miksi?
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Itse olin siinä käsityksessä, että ristipiikit tarjoaisivat käytännössä kaikkein kattavimman suojan. Tai ainakin joissakin alustavissa tutkimuksissa olisi saatu tämänkaltaista dataa. En nyt valitettavasti löydä linkkiä / viestiä tähän hätään, joten suhtautukaa varauksella.
 
Itse olin siinä käsityksessä, että ristipiikit tarjoaisivat käytännössä kaikkein kattavimman suojan. Tai ainakin joissakin alustavissa tutkimuksissa olisi saatu tämänkaltaista dataa. En nyt valitettavasti löydä linkkiä / viestiä tähän hätään, joten suhtautukaa varauksella.
Esim. Sputnik-rokotteessa ensimmäisessä ja toisessa annoksessa käytetään eri tyyppistä adenovirusta, adenovirus 26:tta sekä adenovirus 5:ttä. Sillä pyritään välttämään mahdolliset immuniteetit adenovirukselle.

Varmaan sama idea olisi, myös siinä jos piikitetään ristiin? En ole asiantuntija...
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Työkaverini ihmetteli itsekin tämän viikon tiimissä, että sai ajan. Hän sanoi, ettei kuulu millään tavalla riskiryhmään ja että hänen äitinsä sai juuri ajan. Äitini asuu Lautiosaaressa Keminmaassa eikä ole saanut aikaa.
Tämä asia selvisi. Oulussa kun varaa ajan rokotukseen netistä, niin järjestelmä tarkistaa vain, että on oikean ikäinen (riskiryhmästatusta on mahdotonta automaagisesti tarkistaa). Itse rokotukset on hyvin lyhyillä ajoilla ja siellä ei ehditä mitään tarkistamaan. Käytännössä siis kuka vaan täysi-ikäinen voi nyt Oulussa hankkia rokotuksen, kun riskiryhmien osalta kaikkia täysi-ikäisiä rokotetaan. Kuopiossa kai vastaava järjestelmä piti sulkea väärinkäytöksien vuoksi.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaatko yhtään avata, että millaisia nuo meiltä piilossa pidetyt perustelut voisivat olla? Entä miksi sellaisia ei kerrottaisi, jos sellaisia on? Tuntuu aivan järjettömältä sellainen ajatus, että hyvät perusteet hyllyttämiselle on, mutta eipä vaan kerrota julkisesti, vaan annetaan vaan ihmisten ihmetellä ja tehdä niitä meemejä.

Burana oli muuten tosi huono esimerkki. Olisit valinnut jonkun muun, vaikkapa nyt esimerkiksi Seroquelin. Sielläpä sitä on pakkausselosteessa vakavaa sitä sun tätä. Kas tässä:


Lue ajatuksella se viestini jossa ihan selkeästi perustelen miksi yksilölliseen käyttöön tuleva lääke ei ole sama asia kuin rokote, jolle on tarkoitus altistaa kerralla mielellään lähes sata prosenttia väestöstä. Kyllä minäkin olen käyttänyt lääkkeitä joissa potentiaaliset haitat ovat melko kovaa tasoa, mutta se oli silloin yksilöllisen hyöty-haitta-punninnan jälkeen järkevää, eikä asialla ole niin mitään tekemistä pointin kanssa. Vai meinaatko että koska on hyväksytty lääke jossa on kovat sivuvaikutukset niin olisi hyvä idea alkaa syöttää sitä kaikille? Tai että riittää kun rokotteet eivät aiheuta enempää haittoja kuin psykoosilääkkeet? Vai mitä yrität viestissäsi sanoa? Buranan otin esimerkiksi yleisestä keskustelusta ja meemeistä.

Ei kai AZ:aa ole Suomessakaan hyllytetty vaan sitä edelleen käytetään.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Itse olin siinä käsityksessä, että ristipiikit tarjoaisivat käytännössä kaikkein kattavimman suojan. Tai ainakin joissakin alustavissa tutkimuksissa olisi saatu tämänkaltaista dataa. En nyt valitettavasti löydä linkkiä / viestiä tähän hätään, joten suhtautukaa varauksella.

Alustavia tutkimuksia tosiaan on, tai oikeastaan vain alustavia arvioita. Ei muuta.

En millään usko että ristiin rokottaminen kahdella eri rokotteella mitenkään vaarallista olisi, mutta kaikki on mahdollista. Kun kerran ei tutkittua dataa ole, niin sitä ei sitten ole. Eli kyllä haitat mahdollisia on, vaikka mahdollisuus häviävän pieni onkin.

Mutta se mikä on vielä enemmän Herran hallussa, on vasteen kehittyminen. Se sitten kehittyisi kahden eri rokotteen yhdistelmällä, tai sitten ei. Joko tai. Hyvin kuvaava on Nohynekin lausunto eiliseltä, jossa tämä totesi, että ”ei ole mitään syytä olettaa, etteikö vaste kehittyisi myös kahdella eri rokotteella”. Niinpä, ei syytä
olettaa. Aika hurjaa jos tässä asiassa mentäisiin nyt oletuksilla, kun tähän asti on sekoiltu perusteena varovaisuusperiaate.

Mutta, kun kerran nyt tosiaan näyttää siltä, että me kaikki AZ:n saaneet saadaan kuin saadaankin AZ myös tehosteena, niin hommahan on kuten sen pitääkin olla.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
No niin, komento takaisin. Eipä se sitten taida noin ollakaan mitä minulle ja muillekin on THL:lta vastattu. Ja miksi olisikaan kyseiseen tahoon luottamista, sieltähän on tullut tässä korona-aikana yhtä sun toista käsittämättömyyttä.

Eli, sain äsken vastauksen Nohynekilta. Tässä suora lainaus:

”Alle 65-vuotiaalle aloitetaan uusia rokotussarjoja vain mRNA-rokotteilla. Alle 65-vuotiaalle, joka on ehtinyt saada ensimmäisen rokoteannoksen AstraZenecan rokotteella, annetaan toinen rokoteannos mRNA-rokotteella. Alle 65-vuotias ei voi halutessaan valita AstraZenecan rokotetta.”

En kyllä enää tiedä mitä sanoa. Miten sekaisin tuo THL nykyään oikein on? Ollaan heittämässä hyviä rokotteita roskiin, annetaan julkisuuteen katastrofaalisia lukuja sisältäviä laskuharjoituksia, vastaillaan kansalaisille ihan mitä sattuu jne. Voihan vittu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä kumpi ihmetyttää enemmän, se että jengi soittelee THL:ään kysyäkseen mitä rokotetta annatte vai se että sieltä olisi vastattu että samaa kuin ensimmäinen piikki.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En kyllä edelleenkään ymmärrä, miksi näille vanhuksille täytyi antaa valinnanvapaus. Käsittämätön päätös joka aiheuttaa juuri tuota ylimääräistä sähläystä ja kaikkien rokotukset hidastuvat tämän takia. Omat vanhempani saavat tänää rokotteet, luultavasti AZ:taa ja hyvä niin, ei kummallakaan mitään ongelmaa sitä ottaa.

 
Viimeksi muokattu:

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
En tiedä kumpi ihmetyttää enemmän, se että jengi soittelee THL:ään kysyäkseen mitä rokotetta annatte vai se että sieltä olisi vastattu että samaa kuin ensimmäinen piikki.

Jaa ihmettelet miksi ihmisiä kiinnostaa, että saako yhdistelmän mistä on tutkittua tietoa, vai sellaisen josta ei ole minkäänlaista? No, saahan sitä ihmetellä, eipä sillä.

Minähän olen niin rokotemyönteinen, että olisin ottanut ilomielin rokotteena ihan minkä tahansa piikin. Vaikka Sputnikin, jos sitä tarjottu olisi. Kaiken lähtökohtahan on aina ollut se, että mitään ei tarjota mitä ei tutkittu ole. Mutta nyt näin ollaan tekemässä. Ensimmäistä kertaa ikinä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
En kyllä edelleenkään ymmärrä, miksi näille vanhuksille täytyi antaa valinnanvapaus. Käsittämätön päätös joka aiheuttaa juuri tuota ylimääräistä sähläystä ja kaikkien rokotukset hidastuvat tämän takia. Omat vanhempani saavat tänää rokotteet, luultavasti AZ:taa ja hyvä niin, ei kummallakaan mitään ongelmaa sitä ottaa.

Hulluinta tässä, että harvaa lääkettä kyseenalaistetaan. Alkaako omaiset tästä eteenpäin myös hoivakodeissa olevien vanhusten lääkityksiä syynäämään? Vai siirtyvätkö huuhaa-osastolle, ettei tarvitsisi lääkettä syödä mihinkään?

Itse tosiaan sairastan epilepsiaa, jonka lääkitys aina täynnä haittavaikutuksia. Viime vuosina on uutisoitu yhdestä epilepsialääkkeestä aika isosti, kuinka tuo voi aiheuttaa sikiölle vauriota, eli ei suositella nuorille naisille. No, lääke on todella vanha ja tuostakin on jotain tietoa ollut jo aiemmin, mutta tarkentunut viime vuosina. Eli joo, lääkkeitä tutkitaan pitkään sen mukaan, mitä popsijat ilmoittavat haitoiksi. Tuo varoitus lukee isolla nyt pakkausselosteessakin, ja määräävä taho totta kai on perillä tuosta.

edit: Monella palstalla seuraan keskustelua näistä lääkkeistä, eikä tuostakaan ole syntynyt hysteriaa, vaan fiksusti osaa sairastajat kysellä toisiltaan ja omilta neurologeiltaan. Tällaista ei muuten terveet korona-säikyt oikein ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Hulluinta tässä, että harvaa lääkettä kyseenalaistetaan.

Niinpä. Tarkalleen ottaen hulluinta tässä on se, että nyt on myös päättävät tahot aloittaneet tämän kyseenalaistamisen. Meitä alle 65-vuotiaita olisi vaikka pilvin pimein valmiina ottamaan AstraZenecaa, mutta ei käy. Luulisi riittävän, että epäileviä olisi ihan riittämiin kansalaisten joukossa, mutta ei.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hulluinta tässä, että harvaa lääkettä kyseenalaistetaan. Alkaako omaiset tästä eteenpäin myös hoivakodeissa olevien vanhusten lääkityksiä syynäämään? Vai siirtyvätkö huuhaa-osastolle, ettei tarvitsisi lääkettä syödä mihinkään?

Tuo on muuten aika hulluakin välillä kun vanhainkodissa jakeli lääkkeitä niin jollain voi olla kymmeniä lääkkeitä, useat sivuoireiden sivuoireisiin. Myös monella nuorella nykyään alkaa dosetit olemaan täynnä erilaisia rauhoittavia, opiatteja ja ties mitä. Sitten kun meillä on maailmanlaajuinen pandemia johon rokote niin sitä ei voi sitten todella harvinaisen oireen takia. Tuo kuitenkin kokoajan nopeuttaisi rajoituksista pääsemistä ja vähentää kokoajan riskiä uusille aaloille jos isketään kaikki tavara jota maahan mahdollista saada AZ:ta ja J&J, edes lieventävänä asiana pitäisi sitä että tautitilanne on hyvä kun jokainen rokotettava kuitenkin sitten vähentää riskiä uusille aaloille ja nopeuttaa tehosteen saamisessa myös.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hulluinta tässä, että harvaa lääkettä kyseenalaistetaan. Alkaako omaiset tästä eteenpäin myös hoivakodeissa olevien vanhusten lääkityksiä syynäämään? Vai siirtyvätkö huuhaa-osastolle, ettei tarvitsisi lääkettä syödä mihinkään?

Itse tosiaan sairastan epilepsiaa, jonka lääkitys aina täynnä haittavaikutuksia. Viime vuosina on uutisoitu yhdestä epilepsialääkkeestä aika isosti, kuinka tuo voi aiheuttaa sikiölle vauriota, eli ei suositella nuorille naisille. No, lääke on todella vanha ja tuostakin on jotain tietoa ollut jo aiemmin, mutta tarkentunut viime vuosina. Eli joo, lääkkeitä tutkitaan pitkään sen mukaan, mitä popsijat ilmoittavat haitoiksi. Tuo varoitus lukee isolla nyt pakkausselosteessakin, ja määräävä taho totta kai on perillä tuosta.

edit: Monella palstalla seuraan keskustelua näistä lääkkeistä, eikä tuostakaan ole syntynyt hysteriaa, vaan fiksusti osaa sairastajat kysellä toisiltaan ja omilta neurologeiltaan. Tällaista ei muuten terveet korona-säikyt oikein ymmärrä.

Aloitetaan sanomalla, että tietenkin se on hassua että esimerkiksi vanhempi väki, joille AZ:n harvinaisten haittavaikutusten riski ei vaikuta olevan erityinen, samalla kun koronan riski on huomattava, panikoivat rokotteen ottamista. Päätöntä. Samoin olen jo aiemmin sanonut, että itse olisin AZ:n ottanut enempiä ihmettelemättä. Ja edelleen perstuntumani on, että ollaan sen suhteen ylireagoitu. Mutta tuosta kuvasta puuttuu monta palaa.

Mielestäni tässä viestissäsi vähän katoaa se olennainen ero, josta olen parissa viestissä maininnut. Lääkkeissä on haitat, mutta niillä on myös hyvin voimakkaasti vaihtelevat hyödyt. Mitä suuremmat hyödyt lääkkeen ottamisesta/haitat ottamatta jättämisestä, sitä suurempia sivuvaikutuksia joudutaan hyväksymään. Mutta yleensä tämä johtuu myös siitä ettei parempaa ole saatavilla. Jos sinulla olisi saatavilla yhtä tehokas lääke epilepsiaan mutta siinä ei olisi samanlaisia sivuvaikutuksia, muuttuisi ääni aivan aiheellisesti kellossa ja nyt hyväksyttävät sivuvaikutukset johtaisivat vanhan lääkkeen käytön lopettamiseen. Tuossa skenaariossa sinäkään et varmasti mukisematta popsisi vanhaa lääkettä haitoista viis. Ei ainakaan kannattaisi. Lisäksi, kuten monesti todettu, lääkkeet määrää lääkäri potilaskohtaisen harkinnan perusteella.

Ei nämä ihan sellaisia itsestäänselviä läpihuutojuttuja ole kuin jotkut esittävät, ja siinä missä jonkun 65-vuotiaan ukkelin kapinointi AZ:n ottamista vastaan on älytöntä, ei ole ollenkaan niin älytöntä jos joku 25v-vuotias nuori nainen miettii samaa. Ja sille ukkelillekaan ei riitä perustella että miksi hänen kannattaa ottaa AZ vs ei mitään, vaan AZ vs Pfizer tai Moderna. Monelta tämä unohtuu. Suomessa epidemiatilanne on muutenkin menossa niin hyvään suuntaan ja AZ:n merkitys pienentynyt alkukaavailuista huomattavasti, että ei ole ison kuvan kannalta suurta väliä rokotetaanko vanhempia sillä vai ei. Minä kannatan jonkun "turvaiän" ylittävillä (esim. 30v) valinnanvapautta AZ:n ottamiseen mikäli tuollainen systeemi olisi kustannustehokas. Mutta tietoni ovat vajavaiset. Jos rokotteita ei meillä käytetä, pitäisi ne kuitenkin vapauttaa mahdollisuuksien mukaan käyttöön kehittyvissä maissa jossa se oikea hätä tällä hetkellä on.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tuo on muuten aika hulluakin välillä kun vanhainkodissa jakeli lääkkeitä niin jollain voi olla kymmeniä lääkkeitä, useat sivuoireiden sivuoireisiin. Myös monella nuorella nykyään alkaa dosetit olemaan täynnä erilaisia rauhoittavia, opiatteja ja ties mitä. Sitten kun meillä on maailmanlaajuinen pandemia johon rokote niin sitä ei voi sitten todella harvinaisen oireen takia.

Joo samaa olen seurannut yhden isovanhempani kohdalla. Hänen lapsensa silti alkoi hysterisoitua AZ:n kohdalla, olisi kieltäytynyt itse tuosta. Itse kun olen nuorena oppinut lääkkeiden syönnin, osaan rohkeasti kyseenalaistaakin, jos tunnistan haitan selkeästi selosteesta. Ei pääse syntymään tilannetta, että menisi aivan överiä määriä lääkettä. Toisaalta näin säilyy myös se järkevä kriittisyys ja keskustelutaito.

Ja tosiaan, jokaisessa lääkkeessä on myös ne harvinaisemmat haitat, eikä niistä vauhkota.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mielestäni tässä viestissäsi vähän katoaa se olennainen ero, josta olen parissa viestissä maininnut. Lääkkeissä on haitat, mutta niillä on myös hyvin voimakkaasti vaihtelevat hyödyt. Mitä suuremmat hyödyt lääkkeen ottamisesta/haitat ottamatta jättämisestä, sitä suurempia sivuvaikutuksia joudutaan hyväksymään. Mutta yleensä tämä johtuu myös siitä ettei parempaa ole saatavilla. Jos sinulla olisi saatavilla yhtä tehokas lääke epilepsiaan mutta siinä ei olisi samanlaisia sivuvaikutuksia, muuttuisi ääni aivan aiheellisesti kellossa ja nyt hyväksyttävät sivuvaikutukset johtaisivat vanhan lääkkeen käytön lopettamiseen. Tuossa skenaariossa sinäkään et varmasti mukisematta popsisi vanhaa lääkettä haitoista viis. Ei ainakaan kannattaisi. Lisäksi, kuten monesti todettu, lääkkeet määrää lääkäri potilaskohtaisen harkinnan perusteella.

Tämä itse asiassa hyvä täydennys tuohon viestiini. Olen kahlannut läpi melkein koko tarjolla olevan lääkearsenaalin. Olen kohdannut hyödyt ja haitat milloin missäkin suhteessa. Kiitos :)

Ero tosiaan siinä, ettei tällaista sairautta tartuteta, vaikka olisi ilman lääkkeitä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä itse asiassa hyvä täydennys tuohon viestiini. Olen kahlannut läpi melkein koko tarjolla olevan lääkearsenaalin. Olen kohdannut hyödyt ja haitat milloin missäkin suhteessa. Kiitos :)

Ero tosiaan siinä, ettei tällaista sairautta tartuteta, vaikka olisi ilman lääkkeitä.

Ja tämä viimeinen lauseesi on myös erittäin tärkeä pointti. Koska kaikki osallistuvat laumasuojan rakentamiseen, rokotteen osalta sen ottamisesta pitää tehdä erittäin houkuttelevaa niillekin, joiden riski suhteessa itse tautiin, erityisesti hyvässä ja toivon mukaan pian tukahtuvassa epidemiatilanteessa on erittäin pieni. Lääkkeiden suhteen ei ole tällaista ongelmaa.

On myös hyvä muistaa, että siinä missä koronan vaarallisuus vaihtelee rajusti eri ikäluokkien välillä, voi haittavaikutuksissa ihan yhtälailla olla vaihtelua. Jos haittamahdollisuus on suurempi erityisesti sellaisissa ryhmissä, joissa korona on vähemmän vaarallinen, saavutetaan hyödyn ja haitan leikkaus yllättävän pian rauhallisen epidemiatilanteen maassa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylen uutiset näyttivät kun The Mika Salminen kävi hakemassa rokotteen omalla vuorollaan Espossa. Toivottavasti tällainen esimerkki lisää rokotemyönteisyyttä ja saataisiin maahan sellainen 90% kattavuus ainakin yhdelle piikille.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
On myös hyvä muistaa, että siinä missä koronan vaarallisuus vaihtelee rajusti eri ikäluokkien välillä, voi haittavaikutuksissa ihan yhtälailla olla vaihtelua. Jos haittamahdollisuus on suurempi erityisesti sellaisissa ryhmissä, joissa korona on vähemmän vaarallinen, saavutetaan hyödyn ja haitan leikkaus yllättävän pian rauhallisen epidemiatilanteen maassa.

Tämäkin itselle niitä itsestäänselvyyksiä, mitä sairastaminen on opettanut. Siksi sitä ei osaa esiinkään nostaa. Ja siksi toisaalta arvostaa esiintuloja, joissa sairastajat kertovat siitä laajasta kirjosta. Lääkärit tarvitsisivat tällaiseen todella pitkiä puheenvuoroja, joita jotkut sitten dissaa parin lauseen jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös