Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 265 478
  • 10 614

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tässä viestissä on edelliseltä sivulta alustavaa tutkimusdataa Israelista, minkä mukaan täysi suojavaikutus saavutetaan jo kolmen viikon kohdalla 1. annoksesta, eikä se siitä enää juuri toisella nouse.

Kiitokset hyvästä vastauksesta. Ehkä tässä eniten ihmetyttää se, että yleensä varsin kankea ja faktoihin tukeutuva Suomi yhtäkkiä lähtee ilman vielä vahvistamatonta tietoa asian suhteen sooloilemaan. Kuten totesit, niin päätöksen taustalla on ainakin osittain varmastikin tukeutuminen aikaisempaan tietotaitoon sairauksista ja rokotuksista ja niiden käyttäytymisestä.

Omalta osaltani en ole millään tavalla asiasta huolissani (itse tulen _todennäköisesti_ sitäpaitsi saamaan AstraZenecalin rokotteen) mutta kokonaisuuden kannalta kun asiaa miettii, niin silti tämä päätös tuntuu hieman oudolta :) Todennäköisesti kaikki menee kuitenkin hyvin ja mitään sen kummempaa katastrofia tästä ei aikaiseksi saada.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen aiemminkin kertonut, mutta minä sain Twinrixin toisen tehosteen pari vuotten sitten. Eka rokotus ja eka tehoste olivat vuodelta 2001.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Omalta osaltani en ole millään tavalla asiasta huolissani (itse tulen _todennäköisesti_ sitäpaitsi saamaan AstraZenecalin rokotteen) mutta kokonaisuuden kannalta kun asiaa miettii, niin silti tämä päätös tuntuu hieman oudolta :)
Tässä ei ole mitään outoa vaan tuo on pelkästään järkevää, että rokotteita ei hätäilemällä tuhlata tehosteisiin vaan niitä jaetaan mahdollisimman monille mahdollisimman ajoissa. Tehosteet sitten paremmalla ajalla kun ehditään.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Latest monitoring data confirms safety of COVID-19 vaccines

The UK's medicine regulator says the "vast majority" of reported side effects from the COVID-19 vaccines are mild and all are in line with most types of vaccine including the seasonal flu vaccine .
  • Data published from UK’s independent medicines regulator confirms approved vaccines meet strict regulatory standards for safety
  • Vast majority of reported side effects are mild and short lasting, reflecting a normal immune response to vaccines – including a sore arm and fatigue
  • The benefits of the COVID-19 vaccines outweigh the risks
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen saanut joka kerta flunssarokotteesta aika pahankin, tosin nopean kuumeen. Olisi hienoa jos koronarokotteen voisi ajoittaa itselle vaikka myöhempään illalla, niin alkaisi oireet mahdollisesti vasta hyvin nukutun yön yli. Yön kärvistely rokotteen jälkimainingeissa on aivan perseestä, varsinkin kun en muuten oikein koskaan sairasta.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Itse olen nyt niin monelta kuullut että tehosterokotteen jälkeen nousee korkea kuume että uskaltaa jo sanoa että taitaa olla ihan rokotteen ominaisuus että nostaa kovemman kuumeen kuin esim influenssa piikki.

Voin sanoa että sen verran luotettava tämä lähde että en epäile sekuntiakaan ettei tämä pitäisi paikkansa.

Selvyyden vuoksi, en millään tavalla kritisoi Pfizerin rokotetta. Taitaa toimia aivan helvetin hyvin kun saa tuollaista aikaan. :)
 

Oadie

Jäsen
Toimittajalla ei ainakaan ole faktat kunnossa, kuten nyt kiekkokierroksen otteluraporttien keräämiseen keskimäärin keskittyneeltä voi ehkä odottaakaan. Tuntuu olevan keskitytty pirujen maalaamiseen: "hurjan pitkä", "kansallinen katastrofi", "täysin tutkimattomille vesille".

Tässä viestissä on edelliseltä sivulta alustavaa tutkimusdataa Israelista, minkä mukaan täysi suojavaikutus saavutetaan jo kolmen viikon kohdalla 1. annoksesta, eikä se siitä enää juuri toisella nouse.

Ainoa kolumnissa lähteenä lainattu tieteellinen tutkimus siinä itse kanadalaismedian jutussa lytätään aika suoraan: “Their underlying assumptions look to be incorrect,”. On otettu alkuun oletus, että yksi annos Pfizeria tuo 52 % suojan - ja sen jälkeen mallinnettu tältä pohjalta. Tuohon 52 % vaan on laskettu mukaan ne 1. annoksen jälkeiset alkupäivät, jolloin ei ole vielä mitään suojaa.

Yleisesti ottaen:
- immuunisuoja ei yhtäkkiä romahda mihinkään kahden kuukauden aikana. Tämä on todettu verikokeilla niin muissa rokotteissa kuin itse taudin sairastaneilla. Tämä onkin ihan oletettavaa, koska niin ei tapahdu minkään muunkaan taudin kohdalla.
- rokotteissa normaalisti tehosteannos annetaan pidemmän aikavälin päästä, jopa 3 kk on aika lyhyt yleisesti
- Pfizerin kolme viikkoa ei ole mikään tie ja totuus. Pääasialliset syyt siihen ovat, että a) maksimoidaan lyhyen aikavälin suoja ja b) rokotekokeet saadaan nopeasti läpi.
- kun nyt helmi-maaliskuussa rokotetaan jengiä, ei ole kovin merkityksellistä onko heidän suojansa oireelliselta taudilta touko-kesäkuussa 85, 90 vai 95 %. Sen sijaan tärkeämpää olisi, että se suoja olisi mahdollisimman suuri myös loka-marraskuussa ja ensi talven yli.

Eli kyllä, dataa ei ole vielä kovin paljon päätöksen tueksi. Mutta "dataa" on yhtä lailla se, mitä tiedetään vuosisatojen ajalta rokotteiden toiminnasta, immuunijärjestelmästä jne. jne.

Erittäin hyvä ja asiantunteva analyysi. Harmi vaan, että täysin faktaton kyseisen rokotteen osalta kuten itsekin toteat.

Yleisesti ottaen tuo pitkittäminen kuulostaa kyllä fiksulta jos kerran rokotteita on saatavilla vähän. Ja Suomi saa Britanniasta vielä tutkimustietoa rokotteen tehosta liittyen tähän pitkittämiseen. Joten tuokin on mahdollisuus perua vielä on jos sikseen tulee..
 
4

444

Halleluja. Tässähän saattaa astmaatikkona ja 1-tyypin diabeetikkona päästä jopa järkevällä aikataululla piikille.

Miten tuo muuten tulee menemään: pitääkö itse vain jotenkin tietää, milloin on väylä vapaa vai soitellaanko tuolta jostain, että nyt olis hyvä hetki varata aika? Ei se ajanvaraus itsessään mikään ongelma olisi, mutta enhän mä nyt tiedä, milloin tuo on mahdollisesti edes alkamassa minun osaltani.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Halleluja. Tässähän saattaa astmaatikkona ja 1-tyypin diabeetikkona päästä jopa järkevällä aikataululla piikille.

Miten tuo muuten tulee menemään: pitääkö itse vain jotenkin tietää, milloin on väylä vapaa vai soitellaanko tuolta jostain, että nyt olis hyvä hetki varata aika? Ei se ajanvaraus itsessään mikään ongelma olisi, mutta enhän mä nyt tiedä, milloin tuo on mahdollisesti edes alkamassa minun osaltani.
Kerrankin taitaa astmasta olla hyötyä, vaikka aikaisemmin astman takia ei mihinkään riskiryhmään pitänyt kuulua. Toki teen sotealan töitä ja vastaanotolla käy riskiryhmäläisiä mutta eipä sen suhteen ole rokotuksesta mitään kuulunut. Ois kyllä kiva kohta tietää milloin väylä on tosiaan vapaa. Mutta eiköhän siitäkin sitten jotain kautta saa tietoa kunhan pitää silmät auki.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Miten tuo muuten tulee menemään: pitääkö itse vain jotenkin tietää, milloin on väylä vapaa vai soitellaanko tuolta jostain, että nyt olis hyvä hetki varata aika? Ei se ajanvaraus itsessään mikään ongelma olisi, mutta enhän mä nyt tiedä, milloin tuo on mahdollisesti edes alkamassa minun osaltani.
En tiedä miten teilläpäin, mutta käsitin niin että meillä tulee lukemaan soten nettisivuilla kun voin aikaa varata, siis soittaa ennaltä määritettyyn numeroon.
Näin oli ainakin maanantaina kun asiaa selvittelin 88v mummoa varten.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Eiköhän tuohon tule jossain vaiheessa kentät, joissa valitaan mahdollinen perussairaus ja sen mukaan sitten tarjotaan rokoteaikaa. Tuossa siis tunnistaudutaan ja ajan voi varata ilman mitään soittoja. Ainakin astmadiagnoosi näyttäisi olevan Kannassa, niin jotenkin sitä kautta varmistettaneen, ettei kukaan ohittele jonossa. Vaatii toki, että piikkejä saadaan maahan.

e. Tägätään vielä @Kaspar11 ja @Ishmael
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor

Päivän paras uutinen henkilökohtaisesti. Tuossa kun 1. ryhmään kuuluu, niin tässähän voi jo salaa toivoa piikkien olevan lihassa lähikuukausina. Tulis jo!

Toivottavasti vain saisi ajanvarauksen kondikseen mahdollisimman nopeasti. Helpottaisi kummasti elämistä, jos tietäisi päivämäärän jo hyvissä ajoin, olkoon miten kaukana tahansa. Jo pelkästään mahdollisen lyhyen kuumeen takia tuon mielellään ajoittaisi perjantaille tai pitäisi seuraavan arkipäivän työkalenterin osalta rauhallisena.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Meikäläisellä myös norjalaisten hiihtäjien kansallistauti. Astmaatikkona tässä voisi päästä piikille kohtuu pian. Hyvä hyvä.


Edit. En mää kyllä kannasta sitä diagnoosia löydä.
 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Olen saanut joka kerta flunssarokotteesta aika pahankin, tosin nopean kuumeen. Olisi hienoa jos koronarokotteen voisi ajoittaa itselle vaikka myöhempään illalla, niin alkaisi oireet mahdollisesti vasta hyvin nukutun yön yli. Yön kärvistely rokotteen jälkimainingeissa on aivan perseestä, varsinkin kun en muuten oikein koskaan sairasta.
Vähän sama. Tai sitten aikaiseen aamuun, niin kuumeen huippu olisi ehkä yöllä jo kääntymässä parasetamolilla alaspäin niin saisi kunnon yöunet. Vaikka kuume olisi jo menossa pois aamupäivällä, niin jos alla on huonosti / ei ollenkaan nukuttu yö, menee se seuraava päivä aika lailla hävikkiin.

Itse olen nyt niin monelta kuullut että tehosterokotteen jälkeen nousee korkea kuume että uskaltaa jo sanoa että taitaa olla ihan rokotteen ominaisuus että nostaa kovemman kuumeen kuin esim influenssa piikki.
On tässä kuitenkin jo piikitetty miljoonia ihmisiä, jotta voidaan tietää ettei se ole ominaisuus = korkea kuume nousisi kaikille. Harvinaista se ei toki ole, ja siinäkin on sitten eronsa onko se kuume (38,5) vai korkea kuume (39,5). Suuri osa ei saa kovin kummoisia oireita, mutta he ovat keskimäärin siitä hiljaa - jolloin taas esille nousevat ne, jotka oireita saavat, koska he asian esille tuovat.

Tietysti vaikuttaa myös se millaisesta ihmisryhmästä puhutaan. Vähän vanhemmilla ihmisillä immuunijärjestelmä vetelee pitkällä liu'ulla kuin veteraanikiekkoilija viikkohöntsyissä. Sitten taas parikymppisillä ihmisillä se voi pelata monella kuin nuoruusvuosien anttipihlström ja painaa täydellä vauhdilla kaikkia päihin.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
On tässä kuitenkin jo piikitetty miljoonia ihmisiä, jotta voidaan tietää ettei se ole ominaisuus = korkea kuume nousisi kaikille. Harvinaista se ei toki ole, ja siinäkin on sitten eronsa onko se kuume (38,5) vai korkea kuume (39,5). Suuri osa ei saa kovin kummoisia oireita, mutta he ovat keskimäärin siitä hiljaa - jolloin taas esille nousevat ne, jotka oireita saavat, koska he asian esille tuovat
Tämä sinun teksti pitää paikkansa. Siskoni tuosta tiesi kertoa kun on sairaalassa töissä, hänen työkaveripiirissä 100% on saanut +38 asteen kuume. Mutta ei kuitenkaan mitään vakavaa, se on pakko todeta ettei tule sellaista käsitystä että olisi sillä tavalla vaarallinen. Nopeasti mennyt oireet ohi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tämä sinun teksti pitää paikkansa. Siskoni tuosta tiesi kertoa kun on sairaalassa töissä, hänen työkaveripiirissä 100% on saanut +38 asteen kuume. Mutta ei kuitenkaan mitään vakavaa, se on pakko todeta ettei tule sellaista käsitystä että olisi sillä tavalla vaarallinen. Nopeasti mennyt oireet ohi.

Joo ja ymmärtääkseni tuo maltillinen kuume on ihan hyvä asia tossa. Kroppa käsittelee tämänkin uuden tulokkaan omalla tavallaan.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itse saan toisen piikin keskiviikkona, joten jännä näjdä miten erilllainen reaktio siitä Voi tulla. Ensimmäistä ei varsinaisesti huomannut kuin pienestä särystä.
Joko sait viestin, että siirtyy kahdella kuukaudella? Minulla piti olla tehoste tulevana tiistaina, mutta tänään sain viestin, että tulehan vasta huhtikuussa.

Hyvähän se on, että mahdollisimman moni saa sen ensimmäisen rokotteen, jos kerran tehostettua ei niin pikaisesti tarvitsekaan ottaa
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
THL:llä on tietoa 684 koronavirukseen liittyvän kuolleen ikäryhmästä:

0-19-vuotiaat: 0 kappaletta
20-29-vuotiaat: 1 kappale
30-39-vuotiaat: 5 kappaletta
40-49-vuotiaat: 6 kappaletta
50-59-vuotiaat: 22 kappaletta
60-69-vuotiaat: 44 kappaletta
70-79-vuotiaat: 149 kappaletta
80-vuotiaat ja sitä vanhemmat: 457 kappaletta

Lähde: Experience
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kerrankin tästä astmasta on oikeasti hyötyä. Oli wörttiä kärsiä 27 vuotta!
Ryhmä 1

Ryhmään kuuluvat muun muassa pitkäaikainen keuhkoahtaumatauti, keuhkolaajentuma, keuhkoputkien laajentuma, pitkäaikainen keuhkoputkitulehdus ja kystinen fibroosi.
Nämä vaikeahoitoista astmaa sairastavat rokotetaan ryhmässä 1 (vaikealle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus tai tila) ja muut astmaatikot ryhmässä 2 (vaikealle koronavirustaudille altistava sairaus tai tila)

Ryhmä 2
Jatkuvaa lääkitystä vaativa astma
Ryhmään kuuluvat astmaatikot, jotka käyttävät astmaansa jatkuvaa lääkitystä ja eivät ole vielä tulleet rokotetuiksi vaikeaa kroonista keuhkosairautta sairastavien ryhmässä.

Ylellä sanotaan näin:

Listasta puuttuvat esimerkiksi verenpainetautia ja hyvin kontrollissa olevaa astmaa sairastavat sekä raskaana olevat. Ylilääkäri Tuija Leino sanoo, että verenpainetautiin ei liity suurentunutta riskiä sairastua koronataudin vakavampaan muotoon. Myös hyvin kontrollissa oleva astma ei juuri lisää riskiä joutua sairaalahoitoon, Leino sanoo.

Omalta osaltani astma on hyvässä tasapainossa, kiitos jatkuvan lääkityksen. Mitenhän lie? Oli miten oli, piikille mennään kun sen aika on.
 
Viimeksi muokattu:

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Terveet työikäiset tutut Briteissä saivat jo ensimmäiset piikkinsä, hieman kieltämättä harmitti kuulla kun oma piikki on ilmeisesti tulossa ehkä juhannuksena? Toisaalta kun katsoo tautitilastoja, niin Suomi näyttää kummasti paremmalta paikalta olla juuri nyt. Britit toki saaneet viime aikoina käyränsä kääntymään aika hienosti alaspäin, mutta vielä on matkaa Suomen numeroihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös