Koronavilkku – apua koronajäljitykseen vai turhaa hypeä?

  • 41 883
  • 368

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Latasin sovelluksen, pidän sitä sen verran tärkeänä, vaikka en esimerkiksi sijaintitietoja ym. oikeuksia jakele millekään sovellukselle vapaaehtoisesti. Mutta minä olenkin sitä ikäpolvea, jonka mielestä puhelut ovat tärkein toiminto kännykässä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ensimmäisen päivän aikana neljään mennessä jo neljä prosenttia suomalaisista oli äpin ladannut.

Sinänsä tämä ei yllätä tippaakaan ketkä täällä ilmoittavat, etteivät sovellusta missään nimessä käytä.
En puhunut latauksista vaan käyttämisestä. Juuri tuolla eräs nimimerkki kertoi, että latasi, mutta ei käytä. Latausmäärät eivät ole samat, kuin käyttäjämäärät. Itsellänikään ei puhelinta aina ole mukana, kun ulos lähden.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis eiks toi vaiva ole sellainen että harva kärsii siitä ja niistäkin harva varmaan lääkäriin menee ja niistäkin harva varmaan mitään koodeja jaksaa minnekään ihmepaikkoihin näpytellä. En oikein ymmärrä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
THL:n Salminen kertoi uutisissa että viimeisin lataustieto on puoli miljoonaa. Vaikka osa lataajista ei tuota käyttäisikään, niin kyllä tuo aika hyvin on mennyt jakeluun (hehee) jo ensimmäisen vuorokauden puolikkaan aikana. Oletettavasti mitä nuoremmista ihmisistä kyse, sitä isommalla osalla tuo on ja sama demografia on myös sitä mikä oletettavammin esim. siellä kapakassa heiluu, niin kyllä näkisin että tästä melko kattava systeemi saadaan Suomessa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Haluanko antaa mahdollisesti vuosien ajan valtiolle tietoa liikkeistäni? Ei kiitos, jätän tämän väliin.
Olisi kiva tietää kuka tämän sovelluksen on tehnyt ja mitä se on maksanut? En lataa mitään sovelluksia, jonka alkuperästä ei ole tietoa. Valtion IT-hankkeiden tietäen, joku on tehnyt tässä isosti tiliä ja koodi on tehty Intiassa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Olisi kiva tietää kuka tämän sovelluksen on tehnyt ja mitä se on maksanut? En lataa mitään sovelluksia, jonka alkuperästä ei ole tietoa. Valtion IT-hankkeiden tietäen, joku on tehnyt tässä isosti tiliä ja koodi on tehty Intiassa.

Solita on sovelluksen tehnyt, ainakin paperilla. Hinnasta tuskin kellään ulkopuolisella tietoa.

Edit: tuolla lisäinfoa ja sieltä vaan lähdekoodia tutkimaan

Linkki solita.fi
 

A Siente

Jäsen
Latasin, mutta en aio käyttää jatkuvasti. Tuntuu vieraalta pitää jatkuvasti bluetoothia ja sijaintia päällä. Akkua siinä menee väkisin aika paljon, kun on hieman vanhempi puhelin. Voisihan tuon mielenkiinnosta laittaa päälle, kun käy kaupungilla yms. Toisaalta turhaan tuota kotioloissa on päällä pitää. Täytyneet joku päivä testata miten paljon sitä akkua lopulta kuluu. Voisi samalla yrittää "bongata" tartunnan saanneita.
 

Alejandro

Jäsen
En puhunut latauksista vaan käyttämisestä. Juuri tuolla eräs nimimerkki kertoi, että latasi, mutta ei käytä. Latausmäärät eivät ole samat, kuin käyttäjämäärät. Itsellänikään ei puhelinta aina ole mukana, kun ulos lähden.
Eipä tuota tarvitse erikseen käyttääkään. Kunhan puhelin kulkee mukana ja valtaosalla suomalaisilla se onkin jatkuvasti taskussa tai siis suorastaan nenän edessä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Latasin Koronavilkun ja hämmästyin että minulla oli bluetooth puhelimessa päällä. Taisi jäädä juhannuksena kun soitin musiikkia kannettavan kaiuttimen kautta. En ole huomannut kyllä virrankulutuksessa erityistä muutosta näinä viikkoina, ja ei ainakaan vielä ole lähtenyt akku vilkun takia tyhjenemään.
 

Tuamas

Jäsen
Latasin Koronavilkun ja hämmästyin että minulla oli bluetooth puhelimessa päällä. Taisi jäädä juhannuksena kun soitin musiikkia kannettavan kaiuttimen kautta. En ole huomannut kyllä virrankulutuksessa erityistä muutosta näinä viikkoina, ja ei ainakaan vielä ole lähtenyt akku vilkun takia tyhjenemään.

Ei tuo käytä bluetoothia aktiivisesti.

Itse latailin kahden maissa tänään iPhoneen ja sovelluksen akunkäyttö tähän asti on ollut alle 1%.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarviiko toi sovellus oikeasti sijaintitiedon päälläolon, muuten kuin tuon mainitun Googlen politiikan takia ja käyttääkö se sitä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarviiko toi sovellus oikeasti sijaintitiedon päälläolon, muuten kuin tuon mainitun Googlen politiikan takia ja käyttääkö se sitä?
Minun puhelimessa ei edes ole tarvetta antaa sijaintitiedon permissionia tai mitään muutakaan oikeutta.
 
F

Flonaldo

[MEDIA=twitter]1300511168344272896[/MEDIA]

Solita julkaissut nyt tuon logiikan altistumisarvion takana. Vaikuttaa järkevältä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Eihän tuo kysellyt edes mitään lupia erikseen kun hyväksyin käyttöehdot ja jonkun toisen. Ilmeisesti bluetooth oli päällä (en tiedä miksi mutta uusi puhelin ja akku kestää) mutta en varmaan ole ottanut pois päältä ikinä. No se 30 sekuntia tuohon meni (ja hetki imettelyyn ettei puhelin kysynyt mitään lupia).
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Haluanko antaa mahdollisesti vuosien ajan valtiolle tietoa liikkeistäni? Ei kiitos, jätän tämän väliin.

Etköhän nyt vähän liioittele valtionhallinnon tehokkuutta? Siellä on vasta 90-luvun NMT-puhelimien seurantatietojen digitointi menossa. Koronavilkun datasta tuskin ehtivät vielä vuosikymmeniin saamaan mitään järkevää tietoa irti.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Mä kannatan tässä koronakriisissä noin yleisellä tasolla sellaista toimintatapaa kuin terve järjenkäyttö ja lakisäädösten noudattaminen.
Kyllä mä ehdottomasti alkaisin esim. maskia käyttämään siinä vaiheessa jos tartuntatilanne muuttuisi erittäin kriittiseksi täällä meillä Suomessa.
Mutta että tällainen appi, tekeekö sillä jotain jos ei sitä itse aio aktiivisesti käyttää? Ja tämä oli täysin rehellinen kysymys.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Kun on köyhän miehen iPhone 6 niin siinähän ei koronavilkku toimi. Liian vanha ios. Vilkutellaan sitten muuten.

Offtopic, mutta eikös noitten iLuurien tyyliin ainut hyvä puoli oo se, että Apple pitää noita luureja päivitettynä.

Latasin illalla tän sovelluksen.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kyllä mä ehdottomasti alkaisin esim. maskia käyttämään siinä vaiheessa jos tartuntatilanne muuttuisi erittäin kriittiseksi täällä meillä Suomessa.
Joo ja vakuutus kannattaa ottaa heti jos sattuu joku tapaturma.

Sen maskin tarkoitus on (omalta pieneltä osaltaan) estää tartuntatilanteen muuttumista kriittiseksi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Koronavilkku ei suojaa ketään yksilöä tartunnalta, mutta se auttaa selvittämään tartuntaketjuja. Sen avulla voi saada myös tiedon, jos on ollut jonkun koronaan sairastuneen lähellä eli tiedon altistumisesta ja sitä kautta selville riskiä omaan tartuntaan. Enempi hyötyä yhteiskunnalle kuin yksilölle ja joskus kannattaa kantaa oma kortensa kekoon myös yhteiskunnan puolesta.

Rokotteiden vastustajillekin turvallinen väline auttaa ympärillä olevia kanssaihmisiä, ei ole sitä minimaalistakaan riskiä niin kuin joissain rokotteissa on.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rokotteiden vastustajillekin turvallinen väline auttaa ympärillä olevia kanssaihmisiä, ei ole sitä minimaalistakaan riskiä niin kuin joissain rokotteissa on.
Toisaalta olen tavannut henkilön, joka kertoi olevansa bluetoothille allerginen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös