Koronavilkku – apua koronajäljitykseen vai turhaa hypeä?

  • 41 827
  • 368

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Toisaalta olen tavannut henkilön, joka kertoi olevansa bluetoothille allerginen.
Loogisesti ajateltuna bluetooth- ja sähköallergisilla ei pitäisi olla älypuhelimia, joten annettakoon heille vapautus tästä sovelluksesta suosiolla. Toisaalta, eihän näitä aina logiikan mukaisesti vihelletä.
 

hege

Jäsen
Olisi kiva kuulla milloin joku täällä saa ensimmäisen hälytyksen appin-kautta. Itsellä käytössä ja kaverin kanssa onkin jo veto vetämässä, että tuleeko ensimmäinen hälytys sen kuuluisan kahden viikon kuluessa vai ei (itse olin epäilevä, kaveri oli sitä mieltä hälytys tulee jo viikossa).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarviiko toi sovellus oikeasti sijaintitiedon päälläolon, muuten kuin tuon mainitun Googlen politiikan takia ja käyttääkö se sitä?

En tiedä, että johtuuko minun puhelimen ominaisuuksista, mutta jos otan sijaintitiedot pois, tuo sovellus ilmoittaa, että "Altistusilmoitukset ovat pois päältä. Aktivoi ne kytkemällä sijaintitiedot päälle".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Loogisesti ajateltuna bluetooth- ja sähköallergisilla ei pitäisi olla älypuhelimia, joten annettakoon heille vapautus tästä sovelluksesta suosiolla. Toisaalta, eihän näitä aina logiikan mukaisesti vihelletä.

Heillähän on muutenkin altistuminen epätodennäköistä. He tuskin asuvat lähellä 5G-tukiasemia, jotka ovat se koronan ensisijainen lähde.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
En tiedä, että johtuuko minun puhelimen ominaisuuksista, mutta jos otan sijaintitiedot pois, tuo sovellus ilmoittaa, että "Altistusilmoitukset ovat pois päältä. Aktivoi ne kytkemällä sijaintitiedot päälle".

Sama juttu mulla. Puhelin Samsung Galaxy S10.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sama täällä, GPS pitää olla päällä jotta Koronavilkku toimisi. EDIT! Nähtävästi androidin paikannuspalvelu ei ole sama asia kuin mitä GPS. Tuli taas uutta tietoa ainakin minulle.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koronavilkku ei suojaa ketään yksilöä tartunnalta, mutta se auttaa selvittämään tartuntaketjuja.
Entä jos omistaa 5G liittymän ja sitä käyttävän puhelimen? Pystyykö sovellus suojaamaan käyttäjän 5G lähettimen levittämällä virukselta?
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Offtopic, mutta eikös noitten iLuurien tyyliin ainut hyvä puoli oo se, että Apple pitää noita luureja päivitettynä.
Pitää päivitettynä, eikä se ole todellakaan ainut hyvä puoli. Kyseinen iPhone 6 vaan on jo 6 vuotta vanha malli, joten ihan luonnollista ettei siinä kaikki toimi enää. iPhone 6S:ssä sovellus pitäisi kai jo toimia ja sekin on siis 5 vuotta vanha.

Ja asiaan. Eilen latasin itsekin sovelluksen, eikä kysellyt mitään lupia. Täytyy kyllä ihmetellä miten vaikeaa ja vastenmielistä joillekin tuon lataaminen ja "käyttö" voi olla. Kun ei se edes tarvitse mitään käyttöä. Ja ruikutukset jostain BT:n akun käytöstä... Itsellä on se aina päällä, ei sitä jaksaisi edes jatkuvasti sörkkiä päälle ja pois, eikä siitä akku kulu mihinkään jos ei puhelinta käytä.

Jotenkin luulisi, kuten jotkut ovat jo kirjoittaneetkin, että on itsestäänselvää osallistua näihin talkoisiin, olettaen että on laite jossa sovellus toimii. Mutta näköjään ei.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Sovellus ei käytä perinteistä bluetoothia vaan sen kevyempää, vähävirtaisempaa ominaisuutta. Eilisen perusteella akun kulutus tuolla sovelluksella aivan minimaalista.
 
K

kiwipilot

Ladattu on ja eipä juuri virtaa kuluta. Itsellä eniten mietitytti kuinka ennestään aivan onneton seiskan akku kestää apin. No, hyvinhän se kestää. Vaikuttaa muutenkin asialliselta sovellukselta. Itse näen, että tämmöisellä itselle mitättömällä teolla pystyy vaikuttamaan siihen, ettei valtiovallan tai viranomaisten taholta tule enää suurempia ylilyöntejä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Entä jos omistaa 5G liittymän ja sitä käyttävän puhelimen? Pystyykö sovellus suojaamaan käyttäjän 5G lähettimen levittämällä virukselta?

Uskallan luvata, että sovelluksen asentamisen jälkeen käyttäjällä on sataprosenttisen varma suoja 5G-lähettimestä säteilyn avulla leviävän koronan varalle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sama tuossa omassa iänkaiken vanhassa Nokia 3:ssa ettei BT:n kuvake näy ylälaidassa tämän sovelluksen ollessa päällä, vaikka jos sen aktivoi erikseen niin näkyy. Eikä tosiaan kauheasti akkua syö. Oma luurini semmoisessa kuosissa että purkaa akun jos tekee jotain niinkin radikaalia kuin vaikka yrittää käynnistää kameran kun ulkona on alle 10 astetta lämmintä ja akun lataus alle 80%, vilkku ei sitä kuitenkaan tunnu rasittavan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Vilpitöntä repeilyähän tämän arvostelut aiheutti jo eilen. Yhtä tähteä annetaan, kun ei osaakaan ennakoida. Ei voikaan katsoa, onko lähikaupassa koronahenkilöitä liikkeellä. Lähtökohtana itsekin pidin sitä maalaisjärkeä, ettei edes oireilevat kauppaan lähtisi. Mutta nääh, ei kai sitä ole.

Itsekään en bluetoothin kestävyyttä epäröi. Olen musiikkia kuunnellut paljon kännykän kautta lähiviikkoina ja enemmän kuluttaa se, kun painan nextiä soittolistallani tai etsin seuraavaa podcastia.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskallan luvata, että sovelluksen asentamisen jälkeen käyttäjällä on sataprosenttisen varma suoja 5G-lähettimestä säteilyn avulla leviävän koronan varalle.
Huh helvetti. Lähdekin heti hankkimaan uuden 5G-puhelimen+liittymän.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bluetooth kuluttaa aivan minimaalisia määriä virtaa jos ei ole kytkettynä mihinkään laitteeseen. Ja ainakin omassa luurissani BT-kuvake näkyy vain silloin kun puhelin on liitettynä johonkin laitteeseen BT:n kautta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ajattelin tänään tuon sovelluksen ladata vaikkakin liikumiseni on todella nuivaa. Pari kertaa kuukaudessa TYKSiin ja kerran apteekkiin. Puoliso käy töissä hoivakodissa, jossa tarkat turvatoimet koronan osalta, sekä pari kertaa viikossa lähimarketissa. Yleensä aamulla seitsämän aikoihin, kun kaupassa ei ole juuri ketään. Näin on mennyt jo koko koronan ajan. Mutta otamme tuon vilkun kuitenkin kumpikin käyttöön.

Sitten vielä pientä huumoria meemin muodossa, jos tämä on sallittu.
 

Liitteet

  • 20200901_085309.jpg
    20200901_085309.jpg
    532,2 KB · kertaa luettu: 210

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ilmeisesti bluetooth oli päällä (en tiedä miksi mutta uusi puhelin ja akku kestää) mutta en varmaan ole ottanut pois päältä ikinä.
Joku toinenkin tätä ihmetteli, mutta vastaus on se, että sovellus laittoi itse tuon bluetoothin päälle. Se toinen minkä hyväksyit antoi mielestäni sovellukselle luvan käyttää tuota bluetoothia tai jotain vastaavaa. Mutta ainakin itsellä tuo sovellus laittoi sen bluetoothin omatoimisesti päälle hyväksyttyäni kaikki kohdat asennuksen jälkeen.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
880k latausta jo tässä vaiheessa, ollaan kuulemma matkalla kohti maailmanennätystä.

Tuli itsekin ladattua, totta kai sitä tässä haluaa mukaan ilmiöön *sarkastinen hymiö*

Ei vaan, sovellus on siitä hyvä, että sen voi ottaa ja saman tien unohtaa että se onkaan puhelimessa. Normaaliarjessa on varsin hyvässä turvassa altistumisilta enkä siis käytä sovellusta, mutta tuumin että laitan bluetoothin sitten erikseen päälle kun menen johonkin tilanteeseen jossa vaara on isompi (appi tosiaan laittoi itse automaattisesti bluetoothin päälle, mutta ainakin näin töissä ollessa sammutin sen)
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Bluetooth kuluttaa aivan minimaalisia määriä virtaa jos ei ole kytkettynä mihinkään laitteeseen. Ja ainakin omassa luurissani BT-kuvake näkyy vain silloin kun puhelin on liitettynä johonkin laitteeseen BT:n kautta.

No perkeli, näinhän se taitaa tosiaan mennä. Eipä se omassakaan luurissa tule ylälaitaan näkyviin, ellei sitä kautta puhelin ole yhteydessä johonkin laitteeseen.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin alustavasti positiivinen yllätys. En olisi uskonut, että tälläistä lataustahtia saavutetaan. Nyt voi ainakin sanoa, että sukupolvemme on käynyt oman Raatteen tiensä läpi.

Tärkeintä tietysti, eli sivistyksen kehdossa Helsingissä jengillä on käytössä. Muualla kai turvavälit pysyy ihan luonnostaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös