Ensi viikolla tulee täyteen tasan vuosi siitä, kun viimeksi toimistolla tuli vietettyä aikaa. Kerran kävin jokusen sadan metrin päässä, mutta se oli muita asioita hoitaessa vapaa-ajalla. Joskus tammikuussa 2020 ajatus etätöistä oli aika etäinen. Jotenkin ei löytynyt luottoa siihen, että pää kestäisi tai tulosta tulisi. Maaliskuun alussa tuli henkisesti valmistauduttua kuitenkin erittäin pitkään jatkuviin etätöihin. Puolivakavissani heitinkin viimeisenä toimistopäivänä, että nähdään syyskuussa. Vielä voi mennä oikein, mutta heittää vuodella. Mä nimittäin todella olen oppinut rakastamaan etätöitä ja mulla ei ole yhtään mitään fiilistä lähteä takaisin toimistolle. Ei, vaikka tartunnat painettaisiin nolliin. Mun näkökulmasta kotona työskentelyn edut voittavat toimiston edut selkeästi ja tuloksellisesti ajateltuna kulunut vuosi on ollut suorastaan loistava kun häiriötekijät puuttuvat ympäriltä ja fokus pysyy jatkuvasti töissä.
Kavereita on tullut nähtyä oikeasti helvetin vähän ja harvoin. Ei noi nyt täysin nollissa ole, mutta hyvin voi mennä ettei kuukauteen näe kuin tyyliin kaupan kassaa, ohikulkijoita ja porukoita kasvotusten. Ton kanssa mä olen ihan ok, ei mun tarvitse olla kasvotusten kuulumisia kuulemassa joka viikko. Sen sijaan somessa on tullut oltua vähän aktiivisempi. Aiemmin mulla oli esimerkiksi Whatsappin ryhmiin tapana heittää jotain kerran viikossa ellei noissa tullut jotain suoraan mulle tarkoitettua vastaan, nykyisin toi on päivittäistä ja mä voin itse jopa aloittaa jotain pelkän reagoimisen sijasta. Samoin olen huomannut, että en ole ainoa samalla tavalla aktivoitunut.
Maskin vedin ekan kerran naamalle tuossa syksyn lopussa. Eka kerta ei ollut hirveän mieltä nostattava, mutta sen jälkeen aina lähtiessä ulos se maski on naamalla tai menee naamalle viimeistään kaupan aulassa tai pysäkillä ollessa. Ja kyllähän se jo toisella kerralla tuntui varsin luontevalta. Ei me maskien kanssa ystäviä olla vieläkään, välit ovat vähän samat kuin siihen "normaaliin työkaveriin".
Yksi mikä on selkeästi mulla muuttunut, niin asenne kipeänä työskentelyyn. 2019 loka-marraskuussa meillä kiersi flunssa työpaikalla ja suunnilleen 3/4 samassa pöytävälikössä istunutta sai sen. Osa jäi kotiin, osa sinnitteli töissä ja esimerkiksi mä olin varmaan kolmen eri lääkkeen voimalla töissä. Multa nousi virtuaalinen hattu niille, jotka sinnittelivät kipeänäkin. Enää en kyllä varmasti toimisi sanoin tai ajattele noin. Jos joskus palaan toimistolle, aamulla on flunssaa ja etätyömahdollisuutta ei ole koneen ollessa toimistolla, jatkossa aivan sillä sekuntilla nousee luuri, että en muutes tule, alkuillasta haen läppärin jos huomenna olisi etätyökykyinen. Ja jos vieruskaveri tulee kipeänä, niin jatkossa hatun nostamisen sijasta käsken painua esimerkiksi helvettiin tai kotiin.