Matkailu avartaa epäilemättä, mutta taitaahan tässä olla myös yksi syy miksi rahan lisäksi Pohjois-Korea näitä järjestää. Ainakin jonkinasteista puolesta puhujia ovat saaneet.
Esimerkiksi Saudi-Arabia ei myönnä turistiviisumeja, koska on öljyrahaa millä mällätä. Ja onhan niita muitakin minne ei turistia kaivata, mutta useimmat maailman maat tappelevat turistien rahoista ja haluavat kertoa maansa olevan hieno paikka eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jossain Suomessakin ollaan ihan paniikissa, kun venäläisten yöpymiset ovat vähentyneet ruplan romahduksen takia. Suomalaiset haluavat mainostaa kauniita järviään, kertovat saunakulttuurista ja sen sellaista. Suomi haluaa, että maan puolesta puhutaan
Sen verran olen Korean puolestapuhuja, että koitan kertoa maasta faktatietoa, vaikka julmaa diktatuuria en itsessään sen enempää hyväksykään. En vain voi asiaan vaikuttaa eikä pari sataatuhatta ihmistä vapaudu keskitysleireiltä, vaikka en enää koskaan maahan menisi. Ei pidä sekoittaa politiikaa turismiin. Olen esimerkiksi tietoinen monista onnistuneista kulttuuriprojekteista mitä maahan on tehty muunmuassa urheilun saralla. Maa ei olisi yhtään paremmassa jamassa, vaikka noita ei tehtäisi. Sen sijaan monet paikalliset ovat olleet kovin mielissään ulkomaalaisten käynnistä ja niitä vastaan pelaamisesta.
Olen myös innokas jalkapallon ystävä, mutta oikeasti FIFA on sellainen roistosekoilu, että eihän jalkapalloakaan pitäisi kenenkään seurata. Silti monet ihannoi jalkapalloa, vaikka diktaattorit käärii rahat taskuun ja kusettaa milloin minkäkin maan kansalaisia.