SergeiK kirjoitti:
Yllättävän liukasta?
Kukaan ei osannut odottaa sille alueelle tyypillisiä tihkusateita? Ei edes rekan kuljettaja, joka oli ollut viimeisimmät seitsemän vuotta saman kuljetusliikkeen palveluksessa?
Helsingin Sanomat 26.4.2006:
"Hän (rekan kuljettaja) kertoi lähteneensä Viitasaarelta kohti etelää hyvin tuntemallaan tiellä. Konginkankaalla vastaan tuli iso mäki, joka oli niin kuiva, ettei luistonestojärjestelmä reagoinut"
---
"Kuljettajalta kysyttiin, mistä onnettomuus johtui. 'Minusta se johtui siitä, että aivan yllättäen tie muuttui todella liukkaaksi.'"
---
"Kuljettajan mukaan tekniikka toimi eikä laiminlyöntejä ollut sattunut, aikaakin oli paperilastin viemiseksi Helsingin Sompasaareen. Vain liukkaus yllätti."
---
"Tapahtumapaikalle tultaessa ja jarruttaessa automme kulki jarrutuksesta huolimatta eteenpäin, vaikka meillä oli hyvät nastarenkaat alla." (Ambulanssikuski)
---
"Turmakuorma-auton perässä tuli seurue uudella Mersulla, jossa oli uudet nastarenkaat ja ABS-jarrut. -- Mersu-kuskilla oli täysi työ saada oma autonsa pysähtymään, ettei olisi törmännyt heittelevän yhdistelmän perään"
---
"Lähtiessäni paikalta löi dieselkäyttöinen autoni vielä nelosellakin tyhjää" (Lähistöllä asuva mies)
---
"Sinne (auttajien autolle) jäänyt kaveri kertoi, että auto oli lähtenyt liukumaan paikaltaan loivassa alamäessä."
---
Eli käsittääkseni keli ei ollut mikään "liukas talviajokeli", vaan todellinen pääkallosellainen ja nimenomaan yllättävä. No, vaikka kuski olisi huomioinut, ja varmasti huomioikin, seudulla tyypilliset tihkusateet, ei siltikään olisi ollut paljoa tehtävissä:
"Tutkijalautakunnan raportin mukaan kuljettajan olisi pitänyt ajaa hitaammin alamäessä. Jos painavan kuorma-auton olisi pitänyt pysyä 80 km/h nopeudessa jyrkässä laskussa, sen nopeuden olisi pitänyt olla korkeintaan 39 km/h mäen päälle tultaessa. Niin pieni nopeus taas olisi mahdollisesti hyydyttänyt auton jo ylämäkeen."