SergeiK kirjoitti:
Itse käyttäisin sinuna ennemmin verbiä "en pysty". Kuvaisi tätä tasoeroa pikkuisen paremmin.
:)
Vähintään tuon nyt luulisi sergeillekin olevan selvää provosointikynnyksen ylittämistä vai onko tuo mukavaa pikkujutustelua? Tämä liittyen siihen, että kerroit aiemmin ettet välttämättä provosoi, kun joku provosoituu. Se oli toki ennen tätä viestiä, joten voi olla, että tämä oli jo sitten tarkoituksellista provosointia.
Huolimatta yliargressiivisesta karvauksesta ja siihen liittyvästä tiki talkista Sergeillä on hyvä pointti. Jos lakia on rikottu, niin siitä pitää seurata rangaistus. Ei yhtään typerämpi vaade vaan varsin perusteltua. Olen Sergein kanssa siinä varsin samoilla linjoilla. Eduskunnan tehtävä on taas pitää lait ajantasalla.
Mutta teoriassa voisin liittyä jossain tapauksissa tähän Sergein kastamaan "kynttilä- ja kukkahattutätilahkoon". Tarkoittaen, että huolimatta lain rikkomisesta voidaan rangaistus jättää toteuttamatta. Esimerkiksi tuomio itsepuolustuksen liioittelu, kun sivullisen ohikulkijan kimppuun hyökätään ja hänen työntäessään itsensä irti hyökkääjästä tämä kaatuu ja murtaa jalkansa, on oikeustajulleni erittäin vaikea hyväksyä. Mutta koska olet esittänyt asian varsin mustavalkoisena, niin eikö Sergei näe mitään poikkeusta rangaistuksiin vai aina vaan kirjoitetun lain mukaan?
Paras tilannehan olisi, että lait vastaavat mahdollisimman tarkasti yleistä oikeustajua ja jos näin ei ole, niin niitä muutetaan. Ongelmana on vain yleisen oikeustajun erittäin abstrakti muoto, kun rangaistukset taas ovat varsin käsinkosketeltavia ja aina henkilöityvät oikeaan ihmiseen.
Tässä tapauksessa onnettomuus olisi voitu myös välttää oikealla tilannenopeudella.Ajamalla kyllin hiljaa onnettomuutta ei olisi syntynyt. Se on fakta. Itsekin rekkaa ajaneena ei sitä menetä käsistä, jos tilannenopeus ei ole liian kova. Onko tilannenopeus esimerkiksi 40km/h sitten kohtuullinen vaatimus työaikoihin ja ammattiliikenteen tavoitteisiin nähden on toinen asia. Sitähän oikeus mm. joutuu punnitsemaan. Ei ole helppo kysymys.
Ehdotonta vankeusrangaistusta tästä ei 99% todennäköisyydellä tuomita, joten siitä ei kannata olla huolissaan. Vähän lapsellista sellainen huolikin.
Vankeusrangaistus on aina rangaistuskeinonakin äärimmäinen, jos oletetaan, että rangaistuksen kohteen pitäisi palata yhteiskuntaan. Tietysti on rikoksia, joista se pitää tuomita. Mutta ei palvele ketään kasvattaa huoltosuhdetta tekemällä rangaistuksista sellaisia ettei sieltä pysty käytännössä normaali halukas ihminen palaamaan kaidalle polulle. Vaikea nähdä mitä yhteiskunta voittaisi esimerkiksi tuomitsemalla tämän kuljettajan vankilaan. Jos nyt jotain miettii, niin ehkä muutosta ammattiliikenteen käsitteisiin ja itseluotuihin aikataulupaineisiin. Se olisi kyllä varma ja niin kova singaali, että muutos oletettavasti tapahtuisi. Jos rangaistus on mitätön, niin tapahtuuko mitään muutosta?
Ongelmana tuomioistuimella on yleensäkin arvioida, kuka uusii ja kuka ei. Kenelle antaa mahdollisuus ja kenelle ei. Aina kun joku jolle on annettu mahdollisuus uusii rikoksensa, niin mm. Jatkoaika täytyy lynkkausviesteistä ja oikeuslaitoksen kiristämisviesteistä. Besserwisseröinti on niiiin kivaa :)