Kun 90-luvun lopulla ajoin tukkiautoa, niin isäntä oli ns. vanhan koulukunnan miehiä ja autossa oli etuakselilla nastarenkaat. Ne oli nastoitettu paikallisessa rengasfirmassa jälkikäteen ja niitä nastoja sitten oli varmaankin tuplamäärä "normaaliin" nastarenkaaseen nähden. Tosiasia kuitenkin silloinkin oli se, että metsäteillä oli pakko laittaa kettinki etupyörään, jos meinasi selvitä helpommalla takaisin asfaltille. Ja tehtaan klanssaantuneet purkupaikat olivat niin liukkaita, että väkisinkin puski. Omasta mielestä nastoista oli apua eniten reilulla pakkasella, kun tien pinta oli muutenkin tahmea ja taas hetkeä aikaisemmin suolatulla tiellä, jolloin nastat rikkoivat sen "sulavan" jään hieman paremmin ja aikaisemmin.
Tuo peräkärryn nastoitus voisi olla eräs vaihtoehto ajon rauhoittamiseen, mutta kyllähän erilaiset akseliratkaisutkin vaikuttavat ajovakauteen. Jos neliakselisessa kärryssä on yksi akseli edessä ja kolme takana, niin se on aikamoinen pulkka vetää perässä. Ainoastaan ylämäessä voi olla varma, että se seuraa suorana perässä. Jos akselit ovat jaettu kaksi eteen ja kaksi taakse, niin silloin kärry on huomattavasti rauhallisempi vetää perässä, mutta alkuviikon yöliukkaat kokeneena voin sanoa, että heittelee se kärry kuitenkin. Tässä kaksi/kaksi akselimallissa oman kokemukseni mukaan vielä rauhallisempi on paripyörillä varustettu kärry, kuin yksikköpyörillä, ja normaalikokoiset renkaat ovat paremmat kuin pikkupyöräiset. Lisäksi telivälit vaikuttavat todella paljon, 10 cm:n ero tuntuu jo ratin takana yllättävästi. Nykyinen yhdistelmä on varustettu yksikköpyörillä ja se tuntuu näin alkuunsa hieman lipokkaalta ajella, kun osuu se oikein liukas kohta. Kuorma itsessäänkin vaikuttaa, ainakin omassa ajokissa. Säilökuorma kun tuppaa elämään kokoajan ja mitä raskaampaa ominaispainoltaan aine on, sitä enemmän pytyssä on tilaa velloa. Risteykset ja tiukemmat mutkat otettava vieläkin tarkemmin huomioon.
Näitä vaihtoehtoja kun rupea etsimään, niin tie on loputon ja jokaisella löytyy se "oikea" mielipide asiaan. Jos itse pääsisin valitsemaan, niin ajaisin yhdistelmää jonka vetoauto olisi neliakselinen ja kärry kolmiakselinen. Tällöin painojakauma olisi 50/50. Tällaisia yhdistelmiä ei vain juuri ole muussakuin sora-ajossa, koska suomen ihana verotus rokottaa neliakselisia autoja reippaasti enemmän kuin kolmiakselisia dieselveron muodossa. Viisiakselisiin kärryihin tai "vasikka"yhdistelmiin en ota kantaa, koska niitä en ole päässyt ajamaan talvisissa olosuhteissa, mutta niiden käyttäytymisestä olisi mukava kuulla, jos jollain on omakohtaista kokemusta.
Eipä mulla muuta,
pysytään tiellä,
Joukka