PeteX kirjoitti:
Jos oma tyttäreni olisi kuollut kyseisessä onnettomuudessa, niin haluaisin ehdottomasti, että asia tutkitaan ja käsitellään oikeudessa pohjamutia myöten. Mitään turhaa siis ei ole rekan kuljettajan syyttämisessä, vaikka häneltä yöunet nyt sattusivatkin menemään. Varmaan on mennyt monelta muultakin ja on vain oikeus ja kohtuus, että myös kuljettajan syyllisyys tai syyttömys todetaan perusteellisen oikeuskäsittelyn jälkeen.
Ei muuten, mutta vituttaa tämä terminologia "turhaan syyttäminen", jossa mm. uhrien omaiset jätetään sivurooliin. Tiedän kyllä, että suurin osa omaisista ei syytä kuljettajaa, mutta jos yksikin haluaa hänen syyllisyytensä/syyttömyytensä todettavan oikeudessa, niin se riittää. Siinä ei ole mitään turhaa.
Ihailen empaattisuuttasi. Tuskinpa siltä rekkakuskilta yöunet tämän oikeudenkäynnin vuoksi menee. Luulen, että hänelle on tapahtunut elämänsä aikana jotain traagisempaakin, kuin yksi oikeudenkäynti.
"Turhaan syyttäminen" on oikeusvaltion helmi. Esimerkkinä, iltapäivälehdet tekemällä tekivät eräästä Nilsistä syyllistä, mutta turhaan syyttämällä (henk.koht. mielipide) saatiin oikeuden lopullinen päätös syyttömyydestä.
Tässä rekkaturmatapauksessa on kuitenkin asioita, jotka tekevät oikeudenkäynnistä todellakin turhan ja kyseenalaisen. Ensinnä, asianomistajat vaativat korvauksia, jotka eivät tuo yhtäkään menehtynyttä takaisin. Olisi väärin, että onnettoman sattumuksen vuoksi syytetty saisi maksettavakseen miljoonan(?) korvaukset. Toiseksi, onnettomuustutkimus oli susi. (HS 26.4.2006) Raportti keskittyi kuljettajan tekemisiin ja tekemättä jättämisiin, vaikka syyt onnettomuuteen löytyvät tien kunnosta ja keliolosuhteista. Vaikka raportin tekijät ovat kirjoittaneet
"Tutkintaselostuksen käyttämistä muuhun tarkoitukseen kuin turvallisuuden parantamiseen on vältettävä.", käsitellään raporttia kuin todistusaineistoa. Mikäli päätöksenä on langettava tuomio, tullee tämä raportti olemaan ratkaiseva. Kolmanneksi,
Grainger kirjoitti:
Yhtä lailla voitaisiin syyttää linja-autonkuljettajaa, kun ei väistänyt ojaan tai kuolleiden omaisia, kun päästivät rakkaansa matkaan. Aivan turhaa, näitä sattuu paljon ja yleensä, kun rekka on toinen osapuoli, niin ruumiita tulee.
Tämä oikeudenkäynti järjestetään siksi, että jonkun pää pitää saada vadille. Otetaan sitten se pienin pää.
Luin joitain vuosia sitten Seurasta tms. rekkakuskin vaimon haastattelun. Ko. kuljettaja oli joutunut osalliseksi sellaiseen onnettomuuteen, joita aika ajoin saa lehdistä lukea. "Henkilöauton kuljettaja kuoli nokkakolarissa rekan kanssa. Henkilöauto ajautui suoralla tieosuudella toistaiseksi tuntemattomasta syystä vastaantulevien kaistalle. Tie oli tapahtumahetkellä kuiva." Niin, kuljettaja oli sairaslomalla vuoden verran. Vaimo sanoi, että joka yö mies näki tapahtumasta painajaisia ja heräili. Mies yritti sairasloman jälkeen palata töihin ja ajoi yhden keikan. Sen jälkeen ei enää ajanut. Muutama vuosi tapauksen jälkeen vaimo löysi miehensä hirttäytyneenä.
Tuon kirjoitin siksi, että jos vaikkapa myös PeteX hoksaisi, että rangaistuksia on tässä maailmassa muitakin kuin tuomioistuimen langettamia. Jopa aika hemmetisti pahempia. Jos Suomessa olisi käytössä kuolemanrangaistus, niin enpä ihmettelisi, vaikka Konginkankaan rekkakuski pitäisi tuota tuomiota helpotuksena.