Mainos

Konginkankaan bussiturma

  • 94 907
  • 579

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Viestin lähetti dana77
Suomessa on tälläinen _hieno_ asia kun markkinatalous, joka loppupelissä sanelee, että millä keinolla tavarat kuljetetaan. Iso kysymys onkin, että ovatko ihmiset valmiita maksamaan enemmän lähes kaikista hyödykkeistään _vain_ siksi että ne on kuljetettu kalliimmalla ja turvallisemmalla keinolla paikasta A paikkaan B?

Ilmeisesti tässä teollisuuden kuljetuksista puhuttaessa ei ole kysymys siitä mikä on halvin kuljetustapa, vaan se mikä on mahdollinen. Jonkin verran paperiteollisuutta opiskelleena kaivoin muistikuvista sellaisen lasketun tosiasian, että maantiekuljetus on noin 2 senttiä kalliimpaa per kilometri kuin rautatiekuljetus. Kynnyskysymykseksi nousee juurikin rautatieverkoston kapasiteetin riittämättömyys.

Valtaosalle paperi/sellutehtaita menee kiskot mutta ne ovat pääosin tukkien kuljetukseen tehtaan suuntaan. Vaatisi melkoisia muutostöitä saada rullavarasto/pakkaamo suoraan kiskojen yhteyteen. Ei toki missään nimessä mahdoton mutta erittäin kallis.

Tukkiautoja ja tavarankuljetusautoja on mahdoton vähentää tieliikenteestä jo pelkästään sen vuoksi että kiskoja ei kuitenkaan voi joka paikkaan rakentaa. Valitettava tosiasia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Takapassi
Ilmeisesti tässä teollisuuden kuljetuksista puhuttaessa ei ole kysymys siitä mikä on halvin kuljetustapa, vaan se mikä on mahdollinen. Jonkin verran paperiteollisuutta opiskelleena kaivoin muistikuvista sellaisen lasketun tosiasian, että maantiekuljetus on noin 2 senttiä kalliimpaa per kilometri kuin rautatiekuljetus. Kynnyskysymykseksi nousee juurikin rautatieverkoston kapasiteetin riittämättömyys.
Siis tietenkään kiskoja ei voi rakentaa jokaisen k-kaupan ja r-kioskin luokse, mutta jos rekka-juna-rekka yhdistelmä olisi kokonaiskustannukseltaan halvempi kuin pelkkä rekka, niin silloin firmat sitä käyttäisivät. Nykyään vain kustannukset on priorisoitu turvallisuuden edelle. Yhteiskunnan vaikuttamiskeino asiaan olisi joko rautatieliikenteen tukeminen tai tieliikennekuljetusten tiukempi verottaminen, mutta omalta kohdaltani olen valmis nykyisen riskin kanssa elämään.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Osanottoni ja voimia omaisille ja ystäville. Todella surullisia tämänkaltaiset harvinaiset tapaukset. Kaikennäköistä voi tapahtua myös täällä Suomessa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kohtalo osaa olla joskus käsittämättömän julma. Kuinka mitättömän pienen ohikiitävän hetken tuollainen tilanne olikaan edes mahdollinen. Liikennettä ei tuohon aikaan ole kovin paljoa, mutta tuon piti sattua juuri bussin kohdalla. Tai piti sattua ylipäänsä minkään kulkuneuvon kohdalla.

Väärin se on, niin väärin. Osanottoni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uutiskuvat olivat kyllä todella koskettavia. Ammattiautoilijoiden edustajien nieleskellä kyyneleitään oli meikäläisenkin pokeri koetuksella. Normaalisti olen tällaisissa asioissa melkoisen tyyni, vaikkakin surullinen. Nyt kuitenkin rehellisesti tunnustan pyyhkäisseeni silmiäni. SM-liigan hiljaisen hetken aikanakin kylmät väreet menivät selkäpiitä pitkin. Järkyttävä tapaus.

Myyrmannin tapaus oli tietyssä määrin erilainen. Puhun siis omista tuntemuksistani. Silloin miltei heti oli päällimmäisenä mielessä viha ja jännitys, jotka tietyssä määrin peittivät aidon surun ja myötätunnon alleen. Nyt tuossa onnettomuudessa ei ole juurikaan kyseltävää (no toki on, mutta verrattuna Myyrmanniin). Kaikki on jotenkin selkeämpää.

Päivällä koululla tuli puhuttua tapauksesta muutamaan otteeseen. Yhdentoista uutisten jälkeen minulla oli tapaaminen erään harjoitustyöryhmäni kanssa. Siinä odottelin erään 'ei niin kovin tutun' tytön kanssa muuta ryhmää ja keskustelimme tapauksesta. Kyllä sitä molemmat olimme jollain tapaa järkyttyneitä. Juuri tuo uhrien suuri määrä ja lasten ja nuorten iso osuus järkyttävät. Psykiatri MTV3:n uutisissa kommentoi asiaa hyvin: kun vanhempi ihminen kuolee onnettomuudessa, hänen elinkaarensa on muutenkin lähempänä loppuaan. Silloin hänen kuolemansa on helpompi hyväksyä, kuin elinkaarensa alussa olevan lapsen.

Kynttiläsivu oli hieno. Valitettavasti sairaat ihmiset eivät ole osanneet pysyä sieltä poissa. Älkäämme noteeratko heidän tuotoksiaan.
 
Suosikkijoukkue
KOOKOO, Buffalo Sabres, Juventus
Meikä kuuli tapahtumasta vasta iltapäivällä.

Aivan kamalaa. Ei tässä oikein muuta voi sanoa. Ei tuollaista saisi tapahtua.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Aamun avaus hotellihuoneessa klo 07 uutisilla ei ollut hääppönen. Kotiin illan suussa ajellessa uutiset toistivat tapahtunutta ja YLE-Tampereen uutisoitua, että sieltäkin oli matkalaisia laittoivat soimaan "Päivät kuin unta vaan". Tippaa pukkasi silmakulmaan...
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kosketti kovasti, varsinkin kun menehtyneet olivat nuoria..elämä vasta edessä ja nyt kävi näin..elämä osaa olla julma..osaanottoni.
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Osanottoni uhrien omaisille ja läheisille.
Voimia jaksamaan tästä eteenpäin, myös sen rekka-auton kuljettajalle.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kun kuulin tästä tapauksesta eilen aamulla radiosta, en ensin uskonut. Olin varma, että kuulin uhrien määrän väärin. Radio toiselle kanavalle, ja siellä sama asia toistettiin. Tieto tuli kuin lekalla päähän. Eihän tällaista satu koskaan Suomessa, vaan tuolla jossain muualla.

Otan osaa uhrien omaisten suruun ja toivotan voimia jaksaa.
 

Carlos

Jäsen
Syynä onnettomuuteen tuskin voi pitää mitään muuta kuin kahta asiaa:
1. Rouva Fortunan mega-pyllistys
2. Suomen tie- ja rautatieverkoston köyhyys

Jännää että esim. Saksassa ja Sveitsissä missä ajelen itse paljon, menee hillitön rekkaralli, yötäpäivää, katkeamattomana nauhana. Autojen kuntokin on välillä vähän mitä sattuu, lasteista nyt puhumattakaan, mutta yhtään vastaavaa onnettomuutta en tiedä. Eikö tämä ole jännää, periaatteessahan luulisi että täälläpäin noita jysähtelisi harva se päivä, mutta näin ei ole. Miksi?

Siksi että em. maiden valtaväylät ovat kaikki vähintään nelikaistaisia teitä, vastaantulevaa liikennettä ei ole. Rautatiekapasiteetti on häviävän pieni jokapuolella maailmaa, näin tullee olemaan jatkossakin, joten tiekuljetuksista ei ikinä tulla pääsemään eroon.

Jos Suomeen saataisiin rakennettua kunnon nelikaistainen moottoritieverkosto ainakin välille Tampere-Oulu, tämmöisiä fysiikanlakien mahdottomuuksia ei tarvitsisi edes miettiä. Suomen tieverkosto on auttamatta vanhentunut, alimitoitettu, ja huonokuntoinen. Voinen sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että Suomessa on ns. sivistyneen euroopan ylivoimaisesti huonoimmat tiet.

Josko vaikka niistäkin autoista nyittävistä veromiljardeista käytettäisiin jatkossa hiukan enemmän tieverkoston kehittämiseen, niin tutkijalautakuntaa ei tarvittaisi niin usein kuin nykyään tarvitaan.

Toki tässä on se ongelma, että uudet tiethän maksavat rahaa, ja liito-oravat (jotka eivät ole edes uhanalaisia) kuolevat. Muutenkin tämä on vihreän maailman vastaista touhua. Toivottavasti siis nekin viherpiiperöt jotka näitä moottoriteitä aina niin kovaan ääneen vastustavat miettivät tämän jälkeen jotain, jos järkeä on yhtään päässä.

Hyvänä esimerkkinä esim. vanha kolmostiehän oli aikoinaan suoranainen kuolemanloukku. Nykyään kun on olemassa ajanmukainen tie, eipä tule monen montaa kuolonuhria vuosikymmenessäkään.

Kannattaa miettiä asiaa.
 

khilou

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos
Jos Suomeen saataisiin rakennettua kunnon nelikaistainen moottoritieverkosto ainakin välille Tampere-Oulu, tämmöisiä fysiikanlakien mahdottomuuksia ei tarvitsisi edes miettiä.

Hyvä pointti.

Hyötyhän olisi vastaava kuin rautatieideassa eli ne lastit eivät olisi liukkailla teillä suhahtelemassa vastaantulijan ohi parin metrin pelivaralla.

Olisi kiva kuulla näppituntumaisia kustannusarvioita eri vaihtoehdoille.
 

JaniK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Carlos


Jos Suomeen saataisiin rakennettua kunnon nelikaistainen moottoritieverkosto ainakin välille Tampere-Oulu, tämmöisiä fysiikanlakien mahdottomuuksia ei tarvitsisi edes miettiä. Suomen tieverkosto on auttamatta vanhentunut, alimitoitettu, ja huonokuntoinen. Voinen sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että Suomessa on ns. sivistyneen euroopan ylivoimaisesti huonoimmat tiet.


Mun mielestä olis hyvä saada E75 koko matkaltaan nelikaistaiseksi. Se olisi hyvä alku. Sen jälkeen alettas rakentaan rekkojen valtaväylät myös nelikaistaisiksi. Näin näiltä ongelmilta vältytään. Liikenteen siirtäminen kiskoille vaihtaisi vaan ongelmakohdan tasoristeyksiin. Enemmän liikennettä rautateillä, enemmän tasoristeysonnettomuuksia. Kumpikohan tulee kalliimmaksi, uudistaa rautatiet vai valtatiet?
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos

Josko vaikka niistäkin autoista nyittävistä veromiljardeista käytettäisiin jatkossa hiukan enemmän tieverkoston kehittämiseen, niin tutkijalautakuntaa ei tarvittaisi niin usein kuin nykyään tarvitaan.

Poliittinen asia. Autoilusta tosiaan nyhdetään hemmetisti enemmän rahaa, kuin esim tieverkostoon satsataan. Päätökset investoinneista liikenneturvallisuuteen tehdään valitettavasti eduskunnassa. Aina kun asiat politisoituvat, ne mutkistuvat umpikieroiksi lehmänkaupoiksi. Meille maataloustukea ja teille viiskyt kilsaa moottoritietä.

Olisi mukava kaivella tilastoja Helsinki-Tampere -moottoritien valmistumista ennen ja jälkeen sattuineista kuolonkolareista. Siinä olisi arkielämän ''politiikkaa'' ihan lukujen muodossa. Arvaan, etteivät numerot jätä kylmäksi.
 

Jääkarhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Hellas Verona, AC Milan, Tottenham
Oli järkyttävä aloitus aamuun eilen. Kun teksti alkoi pyöriä ykkösen aamu-tv:ssä, niin ei sitä heti tajunnut. Pala nousi kurkkuun. Varsinkin kun menehtyneet ovat suunnilleen samanikäisiä kuin itse. Elämän lanka on käsittämättömän ohut. Sen katkeaminen ei aina ole itsestä kiinni.

Syyllisen etsiminen on toisarvoista, mutta pohdinta on sikäli tärkeää, että näiltä vältyttäisiin jatkossa, jos vain mahdollista. Rekkakuski oli ilmeisesti valoilla koettanut viestittää vastaantulijoille, ettei hallitse lastiaan. Se pistää ihmettelemään, miksei dösän kuski ole ehtinyt vetää dösäänsä pellolle. Voi olla että hän on ollut väsynyt. Kun menimme oman kouluni kanssa leville kaksi vuotta sitten, yön läpi kuskilla oli jatkuvasti juttuseuraa, jotta hänen vireytensä pysyisi korkeana. En tiedä, miten tässä tapauksessa on toimittu, mutta näin pitäisi aina tehdä.

Paras frendini soitti äsken että hänen isobroidinsa ex-muijan neljä parasta kaveria on kuollut. Myös yhden tamperelaisen kielikurssikaverini pikkuveljen kaksi luokkatoveria on kuollut ja yksi on sairaalassa. Eiväthän nämä ihmiset minulle ole mitenkään tuttuja, mutta pahalta tuntuu. Alkaa miettiä, onko jumalaa olemassa.

Voimia kaikille kenen läheisiä on ollut bussissa. Elämän on pakko jatkua, ja maailma jatkaa pyörimistään. Nyt on kuitenkin aika surra.
 

SnT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, Ilves, Pittsburgh, Venäjä.
Voih prkl. ii2 galleriasta löytyy yhden kuolleen tytön kuva, valitettavaa! Vielä se on tuttavan kaveri, pistää kyllä tälläset miettimään, ajatella jos olisi ollut joku läheisempi ihminen :/
Osaanottoni.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Järkytys seuraa toistaan. Olin nimittäin hyvin lähellä Madridia 11.3.2004. Avasin illalla hotellihuoneeni TV:n. Alkupään paikalliskanavat vaikuttivat näyttävän taas kerran jotain pommi-iskua tms ja niinpä vaihtelin kanavia ylöspäin, mutta aina vaan samaa. Sitten vihdoin CNN:n ja SkyNews:in kautta alkoi totuus valjeta. EuroSportia lukuunottamatta kaikki muut 18 kanavaa raportoivat koko ajan Madridista. Tunne eilen oli kotimaassa aika sama, järkyttävää kuvaa ja puhetta kaikilta kanavilta. Suru valtasi mielen ja tapahtumat yhdistyivät päässäni, suunnaton kanssaihmisen tuska alkaa tuntua omassa päässäkin.

Pe 12.3. kävelin rauhassa espanjalaiskaupungin keskustassa. Liikenteen, ravintoloiden, vastaantulevien ihmisten äänet sekoittuivat toisiinsa. Kunnes yhtäkkiä ja minulle arvaamatta. Kaikki äänet vaikenevat klo 12.00, liikenne pysähtyy, liikkeiden sermit sulkeutuvat, toimistojen ja liikkeiden henkilökunta tulee ulos kadulle ja kaikki täysin mustissa. On hiirenhiljaista kunnes kirkkojen kellot soivat 5 min ajan. Sen jälkeen 10 min täydellinen hiljaisuus. Tämä oli HYVIN vaikuttavaa. Ainoa, jota en oikein ymmärtänyt olivat raikuvat aplodit tämän jälkeen. Olen tottunut aplodien olevan ilon tai kiitoksen ilmaus ja nyt en siihen syytä löytänyt. Vaikka olen ollut Espanjassa usein en ole ennen tätä tuntenuit mitään yhteisöllisyyttä heidän kanssaan. Nyt kuivasin kyyneleitä yhdessä heidän kanssaan.

Nyt teen samaa suomalaisten kanssa. Toivottavasti kaksi on nyt ilman kolmatta.

Jos tämä viesti joskus tavoittaa, jonkun menehtyneen läheisen, toivotan täten jaksamista ja osanottoni suruun. Tiedän, että tässä tilanteessa sanat eivät ketään lohduta, mutta muutakaan me kanssaihmiset emme voi tehdä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Carlos
Jännää että esim. Saksassa ja Sveitsissä missä ajelen itse paljon, menee hillitön rekkaralli, yötäpäivää, katkeamattomana nauhana. Autojen kuntokin on välillä vähän mitä sattuu, lasteista nyt puhumattakaan, mutta yhtään vastaavaa onnettomuutta en tiedä. Eikö tämä ole jännää, periaatteessahan luulisi että täälläpäin noita jysähtelisi harva se päivä, mutta näin ei ole.
Niin ei näítä suomessakaan ihan päivittäin jysähtele, itseasiassa yhtä iso kolarihan suomessa tapahtui viimeksi ...ei koskaan. Ja periaatteessa luulisi, että suomessa olosuhteet ovat arktisemmat suuremman osan vuodesta.

Suomessa muuten kuolee liikenteessä n. 8 henkeä 100 000 asukasta kohden. Sveitsissä vastaava luku on n. 8,2 henkeä ja Saksassa n. 10.
Viestin lähetti Carlos
Jos Suomeen saataisiin rakennettua kunnon nelikaistainen moottoritieverkosto ainakin välille Tampere-Oulu, tämmöisiä fysiikanlakien mahdottomuuksia ei tarvitsisi edes miettiä
Jee, kivaa. Moottoritien rakentaminen on lähes ilmaista, sehän ei maksa kuin hieman reilut n. 20 miljoonaa markkaa kilometri *) ja kyseisten kaupunkien etäisyys on vain vajaat 500 kilometriä, joten kyseinen pätkä ei maksaisi kuin 10 miljardia markkaa **) eli 1,7 miljardia euroa eli eihän tuo maksaisi kuin n. 7% valtion budjetista. Minulle tien rakentaminen kuitenkin käy oikein hyvin kunhan se kustannetaan nostamalla polttoaine- ja autoveroa.

*) lähde:
"Kemin kaupungin halki kulkevassa osuudessa nykyistä moottoriliikennetietä laajennettaisiin nelikaistaiseksi moottoritieksi. Reilun kymmenen kilometrin tieosuuden kustannuksiksi Pöyry arvioi noin 210 miljoonaa markkaa"
http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/27.lokakuu/pera4300.htm

**) eli jos Suomessa kuolee vuodessa liikenteessä 400 henkeä, ja niistä pystyttäisiin tällä satsauksella pelastamaan optimistisen arvion mukaan 4 kappaletta vuosittain seuraavan kymmenen vuoden ajan, niin jokaisen pelastetun elämän hinnaksi tulisi 250 miljoonaa markkaa eli 40 miljoonaa euroa. Eihän ihmisen elämän hinnalle _saa_ laskea mitään hintaa, mutta kyseisellä rahalla voitaiin terveydenhuollon parissa pelastaan varmasti monikymmenkertainen määrä ihmisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Syvimmät osanottoni uhrien omaisille. Todella järkyttävää tälläinen turma, jossa oli roppakaupalla huonoa tuuria mukana.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten pieni ja alhainen mieli voi ihmisellä olla?

"Kuljetusyhtiö Transpointin kuljettajat saivat kokea lauantaina ahdistelua, kun useat autoilijat osoittivat raivoaan yhtiön kuljetuksia kohtaan Oulun ja Rovaniemen välillä nelostiellä.
"Keskisormi oli useasti pystyssä, kaulan katkaisumerkkejä näytettiin ja ohitustilanteissa oli kiilailtu", terminaalialueen johtaja Yrjö Marttila kertoo Transpointin Rovaniemen terminaalialueelta." http://www.kaleva.fi/html/JTpage391850.html


Syvä osanottoni uhrien omaisille.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tuttua kauraa

Viestin lähetti dohf
Miten pieni ja alhainen mieli voi ihmisellä olla?
Kuuluu samaan kategoriaan kuin arabeille "TERRORIIISSTIII"- huutaminen. Tosin rekan hyttiin on hankalampi sylkeä kuin arabin kasvoille.
 

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Läheltä turman uhreja tässä joutuu valitettavasti seuraamaan. Yksi vakavasti loukkaantuneista uhreista on serkkuni siskopuoli, 17- vuotias lukiolaistyttö. Tuossa kun kuunnellut hänen tilastaan tietoja miltein jopa toivoisi että kuolleita olisi 24. Mutta toivottavasti nykylääketiede pystyy jo lähes ihmeisiin.

Voin vaan kuvitella perheenjäsenensä menettäneiden surua ja tiedän loukkaantuneitten perheiden surun.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
On kamalia tämmöset.

Ei hyväksy mieli, ei ymmärrä järki.

Tuntee mitättömyytensä.

Muuttuu kollektiivisen lohdun antajaksi, toivoisi voivansa enemmän.

Rakastaa omaa perhettään niin, että kurkkua kuristaa.

Tämä elämä on niin lyhyt, mutta rakkaus jää.

Osanottoni
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähellä oli taas...

http://www.iltalehti.fi/sttpika/pika21256761.shtml

Itse pitäisi astua parin tunnin päästä linja-autoon. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Kohtalo on taas pyllistänyt niin urakalla kohti Suomea, että mistään ei enää voi olla varma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös