Mainos

Konginkankaan bussiturma

  • 94 934
  • 579

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti Senior
Olisi mukava kaivella tilastoja Helsinki-Tampere -moottoritien valmistumista ennen ja jälkeen sattuineista kuolonkolareista. Siinä olisi arkielämän ''politiikkaa'' ihan lukujen muodossa. Arvaan, etteivät numerot jätä kylmäksi.
En löytänyt noita tilastoja mistään, mutta näppituntumalla sanottuna onnettomuudet ovat vähentyneet paljon. Ennen moottoritien valmistumista vuonna 1992 täällä Turengissa harva se päivä lähti ambulanssi tahi paloauto kolmostielle setvimään onnettomuuksia. Kolmostieltä nouseva savu ei ollut mikään harvinainen näky. Varmasti palolaitoksen hälytykset ovat vähentyneet puoleen tuon vuoden jälkeen.

Mutta ei niitä moottoriteitä siltikään voi joka puolelle rakentaa. Se raha on kuitenkin aina pois jostain.

P.S. Ja Sistikselle sanon sen verran, että vaikka tämä onnettomuus oli kuinka karmea tahansa, ei se millään tavalla lisää onnettomuusriskiä tieliikenteessä. Tämänhän toki tieteellisesti orientoituneena ihmisenä tiesitkin. Eli voit lähteä tien päälle yhtä turvallisin mielin kuin aina ennenkin, tai sitten saat jäädä kotiisi loppuelämäksesi. Ja kotiin on moni kuollut. Samalla voit kysyä itseltäsi, olisiko IL uutisoinut linkkaamaasi tapahtumaa, jos Konginkankaalla ei olisi rytissyt.
 
Viimeksi muokattu:

Aksu

Jäsen
Minua ärsyttää politikoissa moni asia ja perjantaina tuli nähtyä yksi varjopuolista. Jo heti aamupäivällä oli yksi kepun kansanedustaja huutamassa tienhoidon määrärahojen perään ja vkoloppuna vastaavia vaatimuksia on esitetty siellä sun täällä.

Okei, määrärahat voivat olla tarpeen ja ainakin osittain ovat omienkin kokemuksieni kautta. Riivaavaa on tämä alhainen populistinen paska. Ennen kuin onnettomuuden syistä tai mistään päätelmästä on tietoakaan aletaan vetämään syyllisiä esiin ja esittämään poliittisia päätelmiä. Nämä asiat, kuten tienrakentaminen tai kunnossapito, ovat pitkän pohdinnan jälkeen tehtäviä päätöksiä eikä minkään yksittäisen onnettomuuden ohjaamia vaikka tässä tapauksessa tietysti inhimillinen kärsimys oli oloissamme poikkeuksellista.

Annetaan kaikkien tehdä työnsä rauhassa ja tehdään päätelmät myöhemmin.

Sananen vielä transpointin kuskeille. Yrittäkää jaksaa vaikka kusipäitä tuntuu taas piisaavan. Mistä syystä onnettomuusrekkaa ajanut henkilö on yksittäisten kansalaisten tuomion saanut?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Master God
Ja Sistikselle sanon sen verran, että vaikka tämä onnettomuus oli kuinka karmea tahansa, ei se millään tavalla lisää onnettomuusriskiä tieliikenteessä. Tämänhän toki tieteellisesti orientoituneena ihmisenä tiesitkin.

Toki tiesin, kuten tiesit minun tietäneen.

Viestissäni oli pohjalla mustaa huumoria, mikä ei ehkä ole kovin viisasta tällaisissa tapauksissa.

Pitääkin tutustua tuohon kuolleiden listaan. Veikkaanpa, että se ei jätä ketään kylmäksi. R.I.P.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti Sistis
Pitääkin tutustua tuohon kuolleiden listaan. Veikkaanpa, että se ei jätä ketään kylmäksi. R.I.P.
Jep jep. Tietääkö muuten joku, onko tämä Jarmo Sohlman se Jarmo Sohlman? Kuolleen henkilön kotipaikka oli MTV3:n tietojen mukaan Järvenpää, mikä ei tukisi sitä, että kyseessä oli se Jarmo Sohlman, jota tarkoitan. Tosin enpä minä Senkään viime aikojen liikkeistä paljon tiedä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Grome
Bussi lähellä suuronnettomuutta ja 62 nuorta oli tällä kertaa bussissa. Jossain pellolla ajettu 300 metriä..
Huh huh. Kiitos korkeampien voimien, tai mitkä lie asioita säätelevätkään, ettei mitään tapahtunut. Kammottavaa ajatellakin...

...nimittäin jos uusi onnettomuus olisi käynyt nyt tähän heti perään, niin joltain kohtalon pahanilkiseltä ivalta se olisi tuntunut. Jokseenkin pelottavaa aina tälläinen, miten asiat tahtovat toistua sykleissä. Viimeaikoina on ollut kaikenlaisia onnettomuuksia ympäri maailman ja jos olisin hivenenkin enemmän taikauskoinen niin näkisin siinä jonkun enteen.

Onneksi saatiin tässä tapauksessa huokaista helpotuksesta.
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Todella ikävä homma koko episodi. Ei voi vieläkään oikein käsittää että tälläistä todellakin voi tapahtua ja tapahtui. Monen ihmisen elämä pysähtyi tämän takia.

Osanottoni kaikille jota tämä tapahtuma kosketti. Voimia...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Grome
Bussi lähellä suuronnettomuutta ja 62 nuorta oli tällä kertaa bussissa. Jossain pellolla ajettu 300 metriä..

Juu, tuosta pistinkin jo aiemmankin linkin. Mutta tosiaan... kohtalo pyllisti taas kohti Suomea mutta antoi tällä kertaa armon käydä oikeudesta. Ei siinä, että uskoisin kohtaloon, mutta pitää nyt leikitellä suomen kielellä.

15-vuotiaalta mahtavaa toimintaa. Sankariteko. Tietysti voidaan jossitella, että "jos ei hän olisi tehnyt sitä, niin joku muu olisi tehnyt sen", mutta ei silti viedä häneltä kunniaa. Mahtavasti toimittu. Ilman häntä tämän viikon uutiset olisivat varmaan koko sodanjälkeisen ajan masentavimmat. Nytkin ollaan todellakin lähellä, vaikka mitäpä sitä suotta vertaamaan.

Vanha sanonta: Ei kahta ilman kolmatta... *koputtaa puuta*
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
kun nyyhkytykset ovat takana on aika keskustelun.
Ted Raikas:

"nimittäin jos uusi onnettomuus olisi käynyt nyt tähän heti perään, niin joltain kohtalon pahanilkiseltä ivalta se olisi tuntunut. Jokseenkin pelottavaa aina tälläinen, miten asiat tahtovat toistua sykleissä. Viimeaikoina on ollut kaikenlaisia onnettomuuksia ympäri maailman ja jos olisin hivenenkin enemmän taikauskoinen niin näkisin siinä jonkun enteen."

Se, että kaksi bussionnettomuutta tapahtuu lähekkäin on sattumaa. Täytyy muistaa, että vuosittain tapahtuu tuollaisia onnettomuuksia, joissa bussi ajaa ojaan tms.
Sitten kun samaan ajanhetkeen osuu rekka niin syntyy enemmän kuolleita. Maailmanlaajuisesti mitään piikkiä tuskin on tapahtunut, vaikka nyt Suomessa pari bussia vähän kolaroikin.

Sama oli lentoliikenteen kohdalla pari vuotta sitten kun jokaisesta pikkutapahtumasta uutisoitiin voimakkaasti niin ihmisille tuli tunne, että lentoliikenne on erityisen vaarallista...vaikka tilastot eivät osoittaneet mitään erityistä. Näissä asioissa pitää aina ajatella laajemmassa mittakaavassa, eikä tuijottaa yksittäisiin tapahtumiin.

Uutisointi ja ihmisen rajaton tyhmyys ovat tässäkin taas kerran astumassa esiin, kun reaktiot ovat mitä ovat. Lisäksi tällaisena "herkkänä hetkenä" uutiset juuri bussionnettomuuksista tuntuvat vieläkin hätkähdyttävimmiltä. Etenkin kun tuo toinen "onnettomuus" nyt oli mitä oli, uutisoinnilla on tällä hetkellä selkeä tarkoitus myydä ja rahastaa, joten lievää liioitteluakin saatetaan harrastaa.

Onnettomuudet eivät maailmanlaajuisesti tapahdu juurikaan sykleissä, korkeintaan se fakta, että ihminen asuttaa talvisia alueita vain Pohjoisella pallonpuoliskolla painottaa liikenneonnettomuuksia jossain määrin talvelle. Toisaalta kehitysmaat kyllä kurovat tuon eron kiinni muuten vain heikommalla liikenneturvallisuudella.

Oikeastaan on typerää keskustella rekkaliikenteen lakkauttamisesta, kuolleet ihmisethän olivat bussissa ts. joukkoliikenne pois, niin kuolinuhritkin vähenevät siihen max. viiteen mitä henkilöautoon mahtuu....samantien voisi julistaa yleisen liikkumiskiellon, ei takuulla tulisi liikenneonnettomuuksia.
Eli on naurettavaa miten ihmiset taas kerran sulkevat järjen pois ja rupeavat miettimään epäolennaisuuksia.

Koko jutussahan kyse on lähinnä siitä miten ihmiset kanavoivat oman kuolemanpelkonsa suruksi ja vihaksi (tunnetransitio tjsp.).
Miten onkaan niin vaikea ihmisten ymmärtää, että kaikki kuolevat kuitenkin joskus ja tilastollisesti iso osa ihmisistä kuolee "ennenaikaisesti" liikenteessä.
Oman kuolevaisuutensa myöntäminen voisi olla ihan hyvä juttu monelle, vielä kun sen tekisi Ennen onnettomuuksia, jolloin reaktiotkin olisivat mahdollisesti lievempiä.

Ikävä juttu omaisille, mutta tällaista tapahtuu.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jarmo Sohlman

Viestin lähetti Master God
Jep jep. Tietääkö muuten joku, onko tämä Jarmo Sohlman se Jarmo Sohlman?

Riippuen tarkoitatko sitä voimanostajaa. Tuskin...

MTV3 - uutiset
Järvenpää: Sohlman, Jarmo s. 1974
Uhrit
Voimanostaja Jarmo Sohlman - haastattelu vuonna 2002
Ikää 33vuotta, pituus 171cm ja paino n.100kg
Haastattelu
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka on ehkä turhaa jossitella, niin epäilen silti, että tuosta Laihian tapauksesta ei olisi välttämättä pahimmassakaan tapauksessa tullut Konginkankaan turman veroista. Epäilenpä, että jos bussi on kulkenut 300 metriä pellolla, sen vauhti on melkoisen hiljainen siinä vaiheessa. Jos jokeen olisi menty, en usko että oltaisiin kovinkaan syvälle päästy. Myöskään rivitalon seinään törmääminen ei olisi välttämättä mitään aivan järjetöntä tuhoa aiheuttanut - vauhti kun on tuossa vaiheessa tosiaan mitä ilmeisimmin ollut melko hiljainen.

Ehkä oli turhaa tekstiä, mutta joka tapauksessa tällaista tuli mieleen.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Kuten moneen kertaan on todettu, niin tuossa turmassa pahinta jälkeä teki juuri nämä paperirullien lentäminen bussiin sisälle. Laihialla tuskin mitään olisi sissän tullut, ellei sitten jokeen hukkumalla olisi tullut uhreja.

Paperirullien koolla oli merkittävä asema tässä tapauksessa. Rullathan oli papareirulliksi pieniä ja juuri siksi ne menivät niinkin syvälle bussiinn. Jotkut 4 tonnin rullat tuskin olisivat menneet ohjaamoa pitemmälle.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti varjo

Se, että kaksi bussionnettomuutta tapahtuu lähekkäin on sattumaa. Täytyy muistaa, että vuosittain tapahtuu tuollaisia onnettomuuksia, joissa bussi ajaa ojaan tms.
Sitten kun samaan ajanhetkeen osuu rekka niin syntyy enemmän kuolleita. Maailmanlaajuisesti mitään piikkiä tuskin on tapahtunut, vaikka nyt Suomessa pari bussia vähän kolaroikin.
No totta. Kuten sanoin, niin jos olisin hivenenkin enemmän kohtalonuskoinen ja sitä rataa. Sattumasta toki on kysymys ja ihmisten hermot ja reaktiot on nyttemmin pinnalla ja kärpäsestä tehdään härkänen monessakin kohtaa.

Sitä on vaikea tietää että miten paha onnettomuus olisi tapahtunut, jos asiat tässä toisessa tapauksessa olisivat menneet pidemmälle.

No oli miten oli, tässä tapauksessa uhreilta vältyttiin. Mikä on tärkeintä tässä vaiheessa.

Sen verran pitää sanoa että nousi vähän pala kurkkuun kun luki niitä uhrien nimiä. Pieni ajatus aina tietysti käy jos sieltä joku tuttu nimikin putkahtaisi esiin. Ei ollut tässä tapauksessa. Silti sitä oitis miettii kuolleiden nimen nähdessä että keitä nämä olivat ja millaisia ihmisiä he mahtoivat olla. Myös sitä miten nuoria monet heistä olivat ja tietysti sitä mikä kaipuu heidän läheisillään on... Täytyy toivoa että siellä tuonpuoleisessa avautuu kokonainen uusi maailma.

Tälläistä se on tämä ihmisen elo...
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eipä ollut kyseisellä 15-vuotiaalla juuri muistikuvia tapahtumasta, kun nuorukaista Maikkarilla haastateltiin. "Jotenkin sain sen pysähtyyn, emmä tiiä mitä siinä tapahtu...".

Bussi kuljetti nuoria tansseihin, joten voidaan olettaa että parit bussikaljat on reissulla tullut otettua. Jos oltaisiin jenkeissä, ja jos tämä 15-vuotias olisi maistellut alkoholia ennen kuin kuski sai sairaskohtauksen, saisi hän todennäköisesti tapauksesta syytteet mm. humalassa ajamisesta, liikenteenvaarantamisesta ja kaikesta mahdollisesta muusta. Pistettäisiin vielä varmuuden vuoksi linnaan - rattijuoppo.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Ei ollut tässä tapauksessa. Silti sitä oitis miettii kuolleiden nimen nähdessä että keitä nämä olivat ja millaisia ihmisiä he mahtoivat olla"

Maassa missä niin moni on yksin ja kuolee yksin on varsin näppärää, että vasta kuolemalla saa jonkun tuntemattoman kohdistamaan edes pienen ajatuksen henkilöä kohtaan.
(virtuaalinen uhri...), siinä missä monelle vastaavanlainen teko henkilön eläessään olisi tarpeen.

Kun tällä palstalle eräs nimimerkki otti masennuksensa esille häntä oltiin haukkumassa huomionkipeäksi yms. Pitäneekin katsoa ovatko samat nimimerkit tässä ketjussa _suremassa_ uhrien puolesta.

Kuvitteellinen mainospuhe:

Jos olet yksin ja harkitse itsemurhaa, niin tapa itsesi nopeasti ja mieluiten traagisesti (lavasta onnettomuus, heittäydy auton alle jne.), näin takaat sen että ihmiset saattavat uhrata ajatuksiaan sinua kohtaan. Vaikka epäonnistuisit kuolemisessa olisit silti sankari, pahasta onnettomuudesta pelastunut uhri ja sympatian määrä olisi rajaton.
Kaiken lisäksi omaistesikin kärsimykset lievittyvät, kun tuntemattomat osallistuvat surutyöhön.
Tämä ainutlaatuinen kaksi yhden hinnalla tarjous on voimassa vain elämäsi ajan, joten tartu tilaisuuteen heti.


"Sitä on vaikea tietää että miten paha onnettomuus olisi tapahtunut, jos asiat tässä toisessa tapauksessa olisivat menneet pidemmälle."

Eikä edes loppujen lopuksi ole, jos vain tapahtumasta saisi objektiivista ja väritettyä informaatiota. Nyt kun suurin osa tiedoista on joko "15v poika pelasti päivän" tai "suuronnettomuus lähellä".
Jos tietäisi vähän tarkemmin tapahtumapaikasta ja bussin nopeuden muutoksista (mukaanlukien kiinteiden objektien sijainnit ja joen syvyys) sitä voisi alkaa laskeskelemaan erinäisiä törmäysmahdollisuuksia jne.
Se jokeen ajaminen ei kuitenkaan ole 4 metriä korkealla bussilla hirveän paha asia, ainakaan Suomen jokien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Aksu
Minua ärsyttää politikoissa moni asia ja perjantaina tuli nähtyä yksi varjopuolista. Jo heti aamupäivällä oli yksi kepun kansanedustaja huutamassa tienhoidon määrärahojen perään ja vkoloppuna vastaavia vaatimuksia on esitetty siellä sun täällä.

Kyseinen "kepulainen" oli Olavi Ala-Nissilä, jonka poika kuoli pari-kolme vuotta sitten kun rekan perävaunu tuli linkussa vastaan.
 

Morning star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Cosmo
Kyseinen "kepulainen" oli Olavi Ala-Nissilä, jonka poika kuoli pari-kolme vuotta sitten kun rekan perävaunu tuli linkussa vastaan.

Tätä onnettomuutta kun on puitu julkisuudessa on mieleen herännyt sellainen ajatus,että kun liikenne tuottaa verotuloja valtiolle n. 6 miljardia euroa ja tästä palautuu tieliikenteen käyttöön vain n.13 prosenttia,niin olisivatko jo poliitikotkin heräämässä siihen,että siitä voisi hiukan isomman siivun lohkaista esim. tielaitokselle?

Ja älkää edes ruvetko kysymään minulta esim. sellaisesta karusta faktasta,että turvallisuusvarusteita kuten abs,airbag jne. rokotetaan todella ankarasti jos tuot auton Suomeen.

Kaiken kaikkiaan todella valitettava onnettomuus,joka olisi melko todennäköisesti ollut vältettävissä,mikäli tieosuus olisi hoidettu asiallisesti. Kaikkein eniten tapauksessa taisi olla kuitenkin huonoa tuuria.

Osanottoni omaisille ja läheisille.
 

hokkineito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki ja jossain määrin Oulun Kärpät
Toi oli yks kauheimmista asioista, mitä on tapahtunu! Siis vaikkei itte ollukaan kokemassa, nii silti pistää miettimään...
Ja on harmi, että tällanen tragedia saa meidät kaikki samalle puolelle... ...meinaan kun aina tapellaan siitä, mikä on paras joukkue missäkin sarjassa...

Syvimmät osanottoni kaikille omaisille, ystäville ja läheisille.
*sulkee silmänsä ja tirauttaa kyyneleen menehtyneiden muistolle*
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Cosmo
Kyseinen "kepulainen" oli Olavi Ala-Nissilä, jonka poika kuoli pari-kolme vuotta sitten kun rekan perävaunu tuli linkussa vastaan.

Jaahas, tekee asiasta huomattavasti inhimillisemmän. Se ei kuitenkaan perussanomaani muuta kuin Ala-Nissilän kohdalla. Populisteja ilmestyi perjantain jälkeen kuin sieniä sateella.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti Aksu
Jaahas, tekee asiasta huomattavasti inhimillisemmän. Se ei kuitenkaan perussanomaani muuta kuin Ala-Nissilän kohdalla. Populisteja ilmestyi perjantain jälkeen kuin sieniä sateella.
Muistan tuon Ala-Nissilän tapauksen. Se oli eräs pirun myrskyinen perjantai, jolloin lunta tuli vaakasuoraan.

Aksu, uskoisin että Ala-Nissilällä on jäänyt kenties jotain hampaankoloon poikansa kuolemasta. Kenties hän kaipaa kuollutta poikaansa ja näkee, että nyt olisi sopiva mielipideilmasto ajaa asioita joita hän näkee tärkeäksi. Kenties sinä pidät häntä sen takia poliittisten irtopisteiden kerääjänä.

En itse tunne Ala-Nissilän poliittista agendaa ja sen historiaa. En tiedä kuinka monta lakiesitystä hän on tehnyt parantaakseen liikenneturvallisuutta. Täytyypä itseasiassa tarkastaa.

Toisinkin voisi menetellä. Sauli Niinistön vaimo kuoli matkalla miehensä vaalitilaisuuteen. Autossa ei ollut mm. turvatyynyä. Siitä huolimatta Niinistö teki valtiovarainministerinä kaikkensa, etteivät suomalaiset saa turvallisempia autoja alleen. Vaikka jälkikäteen havaittiin, että autoveron alennus lisäsikin valtion verotuloja. Tuon viivyttelytaistelun aikana tuhannet suomalaiset kuolivat 80-luvun japanilaisissa ruostepurkeissaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tänä aamuna tuli tippa linssiin, kun kuulin suru-uutisen. Työtoverini tytär oli menehtyneiden joukossa. Aika hiljaiseksi vetää tällä hetkellä.

Syvimmät osanottoni kaikkien uhrien omaisille ja läheisille.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov

Aksu, uskoisin että Ala-Nissilällä on jäänyt kenties jotain hampaankoloon poikansa kuolemasta. Kenties hän kaipaa kuollutta poikaansa ja näkee, että nyt olisi sopiva mielipideilmasto ajaa asioita joita hän näkee tärkeäksi. Kenties sinä pidät häntä sen takia poliittisten irtopisteiden kerääjänä.

En pidä. Sitähän juuri yritin sanoa. Hän luonnollisesti reagoi vahvasti eikä siinä ole mitään ihmeellistä tai tuomittavaa. Alkuperäinen kysymykseni, ennen tätä Ala-Nissilän sivujuonta, oli mistä näitä poliitikkoja taas tippuu kun tapahtuu. Okei, mielipideilmasto on nyt suotuisa kaikille tien ylläpitoa parantaville kommenteille, mutta harkintaa tässäkin pitää käyttää. Tutkitaan ensin, hutkitaan sitten ja lopuksi mietitään kuinka paljon rahalla pystytään huonoa onnea ohjaamaan. Sitä tulee kuitenkin aina olemaan riippumatta siitä miten me tiemme hoidamme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös