SergeiK kirjoitti:
Ilmeisesti Konginkankaalla kolaroinut rekkamies oli ollut aina kusella kun rahtarit keskenään ovat valittaneet tuon tienpätkän vaarallisuudesta. Eli kumpi nyt rahtarin puolustus nyt oikein olikaan:
a) "en voinut tietää että tuo tieosuus oli vaarallinen ja siksi ajoin siinä niin lujaa kuin ajoin."
b) "Tielaitos kämmäsi. Kaikki tietävät miten vaarallinen tuo pätkä on. Mikä vitun tilannenopeus?"
Vaiko c) "Ajoin siinä niin lujaa kuin ajoin, koska ajamatta olisin kussut muutenkin epärealistisen aikatauluni ja menettänyt työni".
Muutaman kerran ko. kohdan ohi tänä vuonna rekan kyydissä matkanneena on tullut asiaa kuskin kanssa analysoitua. Aika subjektiivinen totuushan tuossa on muodostunut, mutta silti onnettomuuden syyt johtuvat mielestäni monista eri tahoista. Tieosuuden vaarallisuuden tiedossa olemisesta voi syyllistää myös tiepiiriä tms tahoa. "Jos kerran tiedettiin, että se on vaarallinen ja sää on paska, miksi ei hiekoiteta tms?" Tänä syksynä kuulemma ensimmäisten yöpakkasten aikaan syyskuussa ajelivat hiekoitusautot nelostiellä tyhjän panttina, mutta paluu (onnettomuuden aikaiseen) normaalirytmiin tapahtuu parissa vuodessa, kun tapaus unohtuu.
Kuormasta ja sidonnasta. Kuorman painavuudessa pätee myös se, että kuljetusala on tässä maassa siinä tilassa, että ylikuormilla ajaminen 16h putkeen on arkipäivää. Aika hurjiakin juttuja olen kuullut ja itsekin nähnyt kuskien valvomisista. Eli jos haluat töitä tehdä, niin rytmi on epäinhimillinen. Tauolle ei useinkaan mennä ilman poliisin käskyä. Tuollaisen kuorman sidonnasta on sanottava se, että oikeastaan aivan sama. Jos liinat kestäisivätkin rullien painon, repeäisivät rullat liinoineen päivineen auton rungosta irti. Hidasteena ne lähinnä siellä on.
SergeiK kirjoitti:
Onko se niin vaikea tajuta, että kuolemantuottamussyytteet tulevat aina liikennerikkomuksista joissa joku kuolee jonkun ajovirheen takia? Miksei siis tästä Konginkankaan onnettomuudesta? En yhtään epäile, etteikö syyllisyyden tunne rekkakuskilla olisi suurempi kuin mahdolliset sakot, mutta minusta rekkakuskin pään sisällä (mahdollisesti) vellova syyllisyys ei voi vaikuttaa niihin seuraamuksiin jota hänelle kuuluu. Jos syyttäjän syytteet eivät mene läpi, niin Sergeillä ei ole mitään nokankoputtamista. Vaadin vaan, että prosessi viedään läpi ihan normaalireittiä.
Aika hyvin sanottu, löytyihän se jyvä sieltä provojen keskeltä, heh. Ajovirheestä en tiedä, koska en ole raportteja tutkinut, mutta jos siihen tulokseen on tultu, niin so be it. Syytteet napsahti, vaikka mies takuulla on kärsinyt. Nyt katsotaan, mitä sieltä lopulta sitten tulee. Ikävä tapaus kaikinpuolin, mutta niin se vaan menee.
Se on kuitenkin sanottava, että yksin kuskin syyllistäminen ei ole oikein. Tässä voisi olla mahdollisuus kaikki osapuolet huomioimalla mahdollista osaltaan parantaa rekkaliikenteen vaaralliseksi päässyttä tilaa. Wertherin shakkivertaus sotilaan uhraamisesta oli hyvä. Ja kyllä, huomasin, että myös kuskin esimiestaho oli raportissa huomioitu, mutta entäs syytteet?
edit: lainaus kuntoon