Vakio kirjoitti:Mihin varomattomuuteen rekka-auton kuljettaja tarkasti ottaen syyllistyi?
Selvään ylinopeuteen ylikuormatulla rekalla. Ja tämä siis vaikeissa keliolosuhteissa.
Vakio kirjoitti:Mihin varomattomuuteen rekka-auton kuljettaja tarkasti ottaen syyllistyi?
cobol kirjoitti:Selvään ylinopeuteen ylikuormatulla rekalla. Ja tämä siis vaikeissa keliolosuhteissa.
Tuosta on luettavissa muutamia seikkoja: http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/sz08kg46qva.pdfVakio kirjoitti:Mihin varomattomuuteen rekka-auton kuljettaja tarkasti ottaen syyllistyi?
Välittömäksi syyksi todettiin ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan osalta ajoneuvon ajohallinnan menetys ja merkittävimpinä taustatekijöinä epäedullisen ajolinjan valinta, ajoneuvon suuri tilannenopeus ja kuljettajan mahdollisesti alentunut vireystila.
Vakio kirjoitti:Onko kuljettaja itse vastuussa ylikuormasta?
Koska hän rikkoi lakia ja sen takia 23 ihmistä kuoli plus pari neliraajahalvautui.Uleåborgir kirjoitti:Miksi pitää kiusata muutenkin pahasti kärsinyttä rekkakuskiparkaa!?
Minun mielestäni ei ole, koska tapahtumat vastaavat teonkuvausta. Tottakai oikeus aikanaan rangaistusta määrätessään ottaa muutkin asiat huomioon, 32 erillistä syytähän tapahtumalle kuitenkin oli.Vakio kirjoitti:En lukenut kuin vähän alkua tuosta raportista, mutta syyte 23:sta kuolemantuottamuksesta on täysin järjetön ja kohtuuton.
Uleåborgir kirjoitti:Tuo rekkakuskin rike on todella pieni, mutta se ikävä kyllä johti onnettomuuteen. Kuljettaja laski alamäkeen. Olisiko siinä syy lievään ylinopeuteen? Kuka kertoi kuskille että juuri siinä alamäessä on mustaa jäätä?
En tiedä osoititko kysymyksesi minulle, mutta vastaan silti: Olen, kaikkia. Mutta niistä ei ole aiheutunut 23 ihmisen kuolemaa. Yksi kysymys sinullekin: Oletko ajanut autoa kännissä?Uleåborgir kirjoitti:Oletko koskaan ajanut 100 km/h rajoituksella 108 km tunnissa? Oletko koskaan ajanut 40 rajoituksella viittäkymppiä? Oletko koskaan ylittänyt autollasi sulkuviivaa? Oletko koskaan pysäköinyt autoa viittä metriä lähemmäksi suojatietä? Oletko koskaan jättänyt käyttämättä vilkkua kun olet vaihtanut kaistaa tai lähtenyt tyhjästä tienvarresta?
Työnjohto-oikeutta kuljettajaan käyttävä osapuoli velvoitetaan kantamaan osaltaan vastuu
mahdollisesta rikkomuksesta tai seuraamuksesta.
Pikantti yksityiskohta. Muistatko, kun mediassa koetettiin syyllistää tielaitosta onnettomuuden jälkimainingeissa? Silloin tv-kameran eteen marssitettiin liuta rekkakuskeja, jotka vannoivat tuon Konginkankaan suoran olleen tunnetusti hengenvaarallinen.Uleåborgir kirjoitti:Kuka kertoi kuskille että juuri siinä alamäessä on mustaa jäätä?
Laiminlyömällä lakeja ja lepoaikoja?Vakio kirjoitti:Puhtaasti ikävien yhteensattumien summa ja on ihmisoikeuksien vastaista laittaa tuo kuljettaja vastuuseen. Hän teki vain työtään mahdollisimman hyvin.
Ylinopeuden syy oli yritys oikaista heittelehtimään päässyt perävaunu.Uleåborgir kirjoitti:Tuo rekkakuskin rike on todella pieni, mutta se ikävä kyllä johti onnettomuuteen. Kuljettaja laski alamäkeen. Olisiko siinä syy lievään ylinopeuteen? Kuka kertoi kuskille että juuri siinä alamäessä on mustaa jäätä?
SergeiK kirjoitti:Pikantti yksityiskohta. Muistatko, kun mediassa koetettiin syyllistää tielaitosta onnettomuuden jälkimainingeissa? Silloin tv-kameran eteen marssitettiin liuta rekkakuskeja, jotka vannoivat tuon Konginkankaan suoran olleen tunnetusti hengenvaarallinen.
Jos tuo oli sitten niin hengenvaarallinen tieosuus, niin miksei tämä Transpointin kaveri sitten ajanut hiljempaa?
Laiminlyömällä lakeja ja lepoaikoja?
Gags kirjoitti:En tiedä osoititko kysymyksesi minulle, mutta vastaan silti: Olen, kaikkia. Mutta niistä ei ole aiheutunut 23 ihmisen kuolemaa. Yksi kysymys sinullekin: Oletko ajanut autoa kännissä?
Kuka hurraa, oikeuttahan ei olla vielä edes käyty? Tuomiostakaan kukaan ei ole ainakaan tässä ihan edellisissä viesteissä kai puhunut? En minä usko, enkä välttämättä toivokaan, että kuski istuu tuosta päivääkään linnassa, mutta syyte 23 kuolemantuottamuksesta on mielestäni täysin perusteltu. Palataan asiaan kun käräjiä aikanaan istutaan.Morrow10 kirjoitti:Musta vaan tuntuu vähän jeesustelulta huudella täällä hurraata ja oikeuden voitaneen, kun rekkakuskille lätkäistään vankilatuomiota ajovirheestä ja huolimattomuudesta, joka johti moiseen hirveään onnettomuuteen.
Hyvä periaate. Aikaisemmasta kysymyksenasettelustasi voi vain saada sellaisen kuvan että tällaisten pienten liikennerikkomusten ei tulisi mielestäsi vaikuttaa syyteharkintaan 23 ihmisen kuolemaan johtaneen onnettomuuden yhteydessä.Uleåborgir kirjoitti:En ole ikinä ajanut autoa kännissä. Periaatteisiini kuuluu olla ajamatta päissäni.
Jani82 kirjoitti:Ylinopeuden syy oli yritys oikaista heittelehtimään päässyt perävaunu.
werther kirjoitti:Molempien onnettomuusautojen isäntäfirmat selviävät nähtävästi ilman syytettä, vaikka aikataulut olivat kummallakin kuljettajalla mahdottomat noudattaa ja edesauttoivat onnettomuuden syntymistä. Shakissakin on helpompi uhrata sotamies kuin upseeri.
Gags kirjoitti:Kuka hurraa, oikeuttahan ei olla vielä edes käyty? Tuomiostakaan kukaan ei ole ainakaan tässä ihan edellisissä viesteissä kai puhunut? En minä usko, enkä välttämättä toivokaan, että kuski istuu tuosta päivääkään linnassa, mutta syyte 23 kuolemantuottamuksesta on mielestäni täysin perusteltu. Palataan asiaan kun käräjiä aikanaan istutaan.
Väärin veikattu. Jommassakummassa Iltapaskassa oli juttua tutkimusraportin tultua ilmi missä Konginkankaan onnettomuudessa menehtyneen tytön isä purkaantui, että "Ei voi antaa anteeksi" ja juhli kun rekkamies kerrottiin olevan syyllinen turmaan. Voit mennä haukkumaan häntä jeesustelijaksi ihan vapaasti. Yhteystietoja voit kysellä iltapäivälehdiltä. Tietenkään se, että sinä toimit täällä kaikkien kuolleiden omaisten tunteiden tulkkina ei ole jeesustelua.Morrow10 kirjoitti:Veikkaisin ettei heistä monikaan ole vaatimassa rekkakuskin päätä vadille 23 kuoleman tuottamuksesta. Tai mistäs minä sen tiedän.
Musta vaan tuntuu vähän jeesustelulta huudella täällä hurraata ja oikeuden voitaneen, kun rekkakuskille lätkäistään vankilatuomiota ajovirheestä ja huolimattomuudesta, joka johti moiseen hirveään onnettomuuteen.
peruspata kirjoitti:Edelleen pidän tätä oikeusmurhana, mikäli vapauttavaa päätöstä ei tule.
Vakio kirjoitti:Se tienpätkä oli/on hengenvaarallinen liukkaalla. Kuski ei kuitenkaan tiennyt liukkaasta tuon taivaallista.
Vähän iltaluettavaa:Vakio kirjoitti:Nyt kun mitään varsinaista laiminlyöntiä tai rikettä ei kuljettajan taholta ole todettu tapahtuneen...
Gags kirjoitti:täällähän murhaajatkin kävelevät ulos oikeudesta suoraan käräjäoikeuden kansliaan jättämään 137.000 euron korvausvaatimuksen valtiolle.