Nimimerkki Niilo tuo kirjoituksessaan monia (henkilö)autoilijan kannalta osuvia asioita esille:
Rajoittimien säätö 80 km/h, ei tarkoita ainoastaan sitä, että niitä rukataan alaspäin, vaan samalla kuorma-autojen suurin sallittu nopeus lasketaan 70 km/h. Nykyäänhän rajoitin on 88 ja maksiminopeus 80. Jos joku miettii miksi siinä on tuollainen vara, niin se on eräänlainen turvalaite; jos perävaunu lähtee Konginkankaan kaltaiseen luistoon, on vara "nypätä" kärry suoraksi.
Tästä johtuen on mielestäni hulluutta jättää se vara pois, koska kaikki ajavat varmasti sen 80 km/h. Nykyään tilanne ei etenkään talvella ole sellainen, vaan nopeus on 80-85 km/h, jolloin siinä on jonkinlainen vara.
Jälkisakotus myöskin on mahdollista, kun se vaan sallitaan. Nykyisen lainsäädännön mukaan autossa on oltava kuljettajan kaikki kiekot viimeisimmän viikon ajalta, jotta työaikoja voidaan seurata. En varmaksi sano, mutta käsitykseni mukaan jo vuonna 2006 rekisteröitävässä autossa tulee olla digitaalinen piirturi, jota ei ole niin helppo manipuloida.
Ennakoivan ajon kurssia pidän ehdottomasti kannattavana. Niilo ei välttämättä ymmärrä minkälaista on kun 30 kertaa henkilöautoa painavampi putki lähtee hanskasta. Tähän se koulutus vaikuttaa. Tosin esim. Transpointilla koulututetaan ennakoivaa ajoa likipitäen kerran vuodessa.
Itse kannatan myös työnjohdon vastuuta. Se tarkoittaa ajosta vastaavan henkilön vastuuta siinä, että kuljetus on turvallinen. Ts. kuljettajalla ei ole tunnit täynnä ja että kuorma on kunnolla sidottu. Tässä sitomisasiassa päävastuu kuitenkin säilyy mielestäni kuljettajalla, mutta esim. aikatauluissa ajojärjestelijän vastuu kasvaa. Se on aika hurjannäköistä, jos noin 35 tonnia painava paperikuorma on yhdellä liinalla kiinni. Olen nähnyt.
Lainsäädäntöä tulisi todellakin kiristää ajoaikojen tms. valvonnassa, sillä etenkin yhden auton yrityksissä sekä idänliikenteessä toimivilla yrityksillä on välillä aika villiä menoa.
pXi kirjoitti:
"Kuolemaan johtaneiden ja vakavien vammojen syntymiseen vaikuttivat ajoneuvoyhdistelmän osalta perävaunun kuormakorin heikko rakenne, puutteellinen kuorman sidonta sekä ajoneuvon suuri tilannenopeus. Linja-auton osalta vammauttaviksi tekijöiksi todettiin linja-auton etupään heikko törmäyskestävyys, turvavöiden käyttämättömyys, auton suuri tilannenopeus ja ajoneuvojen massojen suuri ero."
Mitä on ammattimaisuus?
Haluan mainita tuosta sidonnasta, sillä mielestäni on erikoista moittia normaalisti ja oikein sidottua kuormaa. Totuudessa menetykset olisivat olleet pienemmät jos kuorma olisi ollut väärin sidottu, koska rullat olisivat tällöin lentäneet myös sivuille, eikä vain eteenpäin.
Ammattimaisuudesta en halua lähteä tässä kinaamaan, sillä mielestäni tässä tehtiin helpoimmasta asiasta eli kuljettajasta syyllinen. Todelliset syyt jäivät taustalle.