Konginkankaan bussiturma

  • 94 366
  • 579

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Viestin lähetti kapa76
En jaksanut koko ketjua lukea läpi (onko jo mainintaa), mutta eilisen Helsingin sanomien yleisönosastolla oli jonkun todellinen kuningasidea. Rekkojen perävaunujen lukitusjärjestelmä pitäisi uusia siten että: Tietyn nopeuden ylitettyään perävaunu ei enää kääntyisi perässä. Se lukittuisi.

Jeejee. Silloin rekka menisi aina suoraan eikä kyseisiä onnettomuuksia ei sattuisi. Voi voi.

Tai sitten tämän päivän Hesarissa että kielletään raskas liikenne yöaikaan. Voisi kyllä hesarikin miettiä mitä siellä oikein julkaisee.
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti mafioso
Tai sitten tämän päivän Hesarissa että kielletään raskas liikenne yöaikaan. Voisi kyllä hesarikin miettiä mitä siellä oikein julkaisee.

- Tämä oli kyllä aikalailla vuoden paras ehdotus, nimittäin vitsipalstalle. Eivätkö nuo tuonne kirjoittajat oikeasti yhtään tiedä miten täysperävaunut käyttäytyvät saati viitsi ajatella, että mitäs siitä sitten tulisi jos kaikki rekkakuljetukset ajettaisiin vielä vilkkaammin liikennöityinä aikoina.

Paras ehdotus mikä yleisönosastoilla on ollut, on ollut ammattiautoilijan ehdotus nopeudenrajoittimen hätäpoistosta. Eli rajoittimen saisi tarvittaessa pois vaikkapa puoleksi minuutiksi kerran parissa tunnissa.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti mafioso
Tai sitten tämän päivän Hesarissa että kielletään raskas liikenne yöaikaan. Voisi kyllä hesarikin miettiä mitä siellä oikein julkaisee.

Tekee pirun hyvää suomen kilpailukyvylle ja teollisuudesta työmarkkinajärjestöihin kaikki tykkää.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Aksu
Tekee pirun hyvää suomen kilpailukyvylle ja teollisuudesta työmarkkinajärjestöihin kaikki tykkää.

Joo, muutetaan kaikki pois Suomesta kun ulkomailla on niin hienoa yms. Eikä tarvitse välittää ay-liikkeestä eikä kolmikantayhteistyöstä kun menee vaikka Kiinaan tjsp. 8-)
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei hemmetti sentään näiden ehdotusten kanssa. Jos jokaisen yksittäisen onnettomuuden jälkeen kielletään jokin näennäinen asia (jonka joku näkee osalliseksi onnettomuutta), niin ei täällä enää voisi kohta tehdä mitään.

Kyllä, onnettomuus oli järkyttävä ja kosketti varmasti monia, mutta ei sen takia voida alkaa elää jossain tyhjiössä, jossa kaikki vähänkin teoriassa vaarallinen kielletään. Ja kuinkakohan monta ruumista siitä tulisi, jos kaikki rahtiliikenne keskitettäisiin päiväaikoihin, kun muutenkin on paljon jengiä liikenteessä.

Ja miksi rahti olisi siirrettävä raitelle? Miksei nämä samat ihmiset kysy sitä, että miksi lappiin mennään lomailemaan autolla/bussilla, kun junallakin pääsisi. MINÄ EN OLE SITÄ mieltä, että lappiin tulisi mennä vain junalla, jottei tulisi ruumiita, mutta minusta on typerää alkaa ajamaan rahtia raiteille sen vuoksi, että nyt tapahtui suuri onnettomuus.

Kyllä järkevimmältä ehdotukselta kuulostaa tosiaan se rajoittimen hätäkytkin.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Valitettavaa ja surullista

On täälläkin moni näemmä pohtinut asioita, mutta voisin sanoa, että miettikääs ensin vähän fysiikan kannalta näitä asioita, ennekuin innostutte ideoitanne esittelemään:)


Miten näitä paperirullia sitten liinataan kiinni? No uskoisin, ettei paljon muulla tavalla niitä kiinni saada... Tietysti yksi vaihtoehto voisi olla vaikkapa muotti pohja, jota sitten saisi vaihtaa joka ajoon, huooh... Ei niitä taida saada millään kiinni kunnolla...


Jos nyt jotakin voisi kuvitella, niin lähtö on ainakin ollut nopea, ei ole tarvinnut kärsiä...


Kyllä on taas helppoa näemmä osoittaa kuskia sormella, että minkäs teit, mutta mitäs teet silloin kun toinen vaan tulee kohti? Siis näitä itsemurhailijoita, ei siinä silloinkaan voi kuin torvea soittaa. Ts. Aina silloin tällöin kun kortit on jaettu, joku paikka jää vaille tuuria ja sitten joko kolisee tai ei...


Ei näitä nyt voi lynkkausmentaliteetillä lähteä käsittelemään... Näytetään nyt kerrankin ettei olla yhtä idiootteja kuin jenkit!
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Re: Valitettavaa ja surullista

Miten näitä paperirullia sitten liinataan kiinni? No uskoisin, ettei paljon muulla tavalla niitä kiinni saada... Tietysti yksi vaihtoehto voisi olla vaikkapa muotti pohja, jota sitten saisi vaihtaa joka ajoon, huooh... Ei niitä taida saada millään kiinni kunnolla...

Kyllähän ne paperirullat saa kiinnitettyä kuljetuksessa käytettävän auton / peräkärrin rungoon siten etteivät ne lähde irti vastaavan onnettomuuden seurauksena. Kiinnitysjärjestelmän tai muu turvallisuuden parantamiseen tähtäävä toimi kysyy tietysti huomattavasti aikaa ja vielä enemmän rahaa, näin ollen parannuksista lienee turha haaveilla.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Valitettavaa ja surullista

Viestin lähetti sannifan
Kyllähän ne paperirullat saa kiinnitettyä kuljetuksessa käytettävän auton / peräkärrin rungoon siten etteivät ne lähde irti vastaavan onnettomuuden seurauksena. Kiinnitysjärjestelmän tai muu turvallisuuden parantamiseen tähtäävä toimi kysyy tietysti huomattavasti aikaa ja vielä enemmän rahaa, näin ollen parannuksista lienee turha haaveilla.

"Etteivät ne lähde irti..."? Sanopa, millainen kiinnitys olisi pitänyt 750 kg painavat paperirullat tuossa tilanteessa paikallaan? Moni on tässä ketjussa jo todennut, että hyvin vaikea sellaista järjestelmää on löytää. Jos olisit hetken asiaa tuumannut, olisit tämän varmasti hiffannut itsekin. En ole itse yhdistelmää ajanut (kuorma-autoa kylläkin), mutta maalaisjärjelläkin pystyy mielestäni päättelemään, että rajussa törmäyksessä esineen/objektin massa moninkertaistuu törmäysnopeudesta riippuen. Ei, ei kuorman parempi sidonta olisi noita rullia paikoillaan pitänyt. Sidonnan tarkoitus on pitää lasti vakaana, jottei se pienissä liikkeissä lähde ajelehtimaan ja syöksemään ajoneuvoa tieltä.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Re: Re: Valitettavaa ja surullista

Viestin lähetti sannifan
Kyllähän ne paperirullat saa kiinnitettyä kuljetuksessa käytettävän auton / peräkärrin rungoon siten etteivät ne lähde irti vastaavan onnettomuuden seurauksena. Kiinnitysjärjestelmän tai muu turvallisuuden parantamiseen tähtäävä toimi kysyy tietysti huomattavasti aikaa ja vielä enemmän rahaa, näin ollen parannuksista lienee turha haaveilla.
Lauantain Satakunnan Kansassa oli juttua että mitä tuon yhden paperirullan massa on on ollut törmäyksessä. Se ei ollut enempää eikä vähempää kuin 60 000 kg, joka on kumminkin mielestäni aika kova. Tuota massaa ei pysäytä vaikka ne hitsaisi kiinni siihen perävaunuun.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllähän semmonen ratkaisu varmasti löytyy mikä pitää nuo rullat paikallaan tommoisessakin täydellisessä äkkipysähdyksessä. Toinen juttu onkin sitten se, että se on varmaankin kustannuksiltaan/työmäärältään täysin poissuljettu vaihtoehto. En kuitenkaan jaksa uskoa, etteikö maailmasta löytyisi ratkaisua jolla nuo rullat saadaan pysymään perävaunun sisäpuolella törmäyksessä kuin törmäyksessä.
 
Viimeksi muokattu:

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti Fläppis
Kyllähän semmonen ratkaisu varmasti löytyy mikä pitää nuo rullat paikallaan tommoisessakin täydellisessä äkkipysähdyksessä. Toinen juttu onkin sitten se, että se on varmaankin kustannuksiltaan/työmäärältään täysin poissuljettu vaihtoehto. En kuitenkaan jaksa uskoa, etteikö maailmasta löytyisi ratkaisua jolla nuo rullat saadaan pysymään perävaunun sisäpuolella törmäyksessä kuin törmäyksessä.

Tässäkään tapauksessa, kun ei ollut enää mitään sisäpuolta.
Umpikaappi autoissa on liinakiskot lattiassa ja seinissä, mutta onnettomuus rekasta oli törmäyksessä hävinnyt etu- ja vasen seinä liinakiskot mukanaan, samoin lattiassa olevat kiskot repeytyvät irti massan voimasta.
Koska suurin sallittu kokonaispaino ajoneuvo yhdistelmällä on 60 tonnia täytyy auton ja perävaunun olla mahdollisimman kevytrakenteisia, muuten se on kuorman painosta pois.
Kuten edellä on mainittu kiinnitykset suunnitellaan pitämään kuorma paikoillaan normaali ajossa, ei semmosta ketjua, liinaa tai vaijeria olekkaan mikä pitää paperirullat kiinni äkkipysäyksessä.
Sikstoiseks paperitehtaat ovat äärimmäisen tarkkoja, ettei rullia tumpuloida liian kireälle, koska jos pintaan tulee painauma on koko rulla hylkyä. Turvallisin tapa mielestäni olisi kuljettaa rullat merikontissa, ne jotka lukijoista tuntevat termin merikontti tietävät kyllä miksi.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Fläppis
Kyllähän semmonen ratkaisu varmasti löytyy mikä pitää nuo rullat paikallaan tommoisessakin täydellisessä äkkipysähdyksessä. Toinen juttu onkin sitten se, että se on varmaankin kustannuksiltaan/työmäärältään täysin poissuljettu vaihtoehto. En kuitenkaan jaksa uskoa, etteikö maailmasta löytyisi ratkaisua jolla nuo rullat saadaan pysymään perävaunun sisäpuolella törmäyksessä kuin törmäyksessä.

Minä tarkoitinkin nimenomaan sellaista ratkaisua, joka olisi jollain lailla järkevä. Varmasti niitä järeitä ratkaisuja olisi olemassa, mutta tällaisessa tapauksessa on mielestäni hieman absurdia puhua ratkaisusta, joka olisi nuo rullat pitänyt paikoillaan.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
foxsixteen&Sparrow: Kommenttini oli lähinnä vain vastakommenttina noihin kärkkäisiin kommentteihin edellä, joissa annettiin ymmärtää, että tämä on mahdotonta.

Olen luonnollisesti ihan samaa mieltä, että minkäänlaista järkevää ratkaisua ei löydy lastin pitämiseen paikallaan tuollaisessa törmäyksessä siitä saatavaan hyötyyn nähden (=muutama kuollut vuosittain).
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
No niin, nyt tutkintakomissio on saanut raporttinsa ulos ja syyllinen oli kaikkien yllätykseksi rekkakuski. Ylinopeus ja ajovirhe tappoivat 23 ihmistä.

Liikenneministeri Leena Luhtanen kertoi, että laillisella nopeudella yhdistelmä ei olisi karannut käsistä ja nuo ihmiset olisivat hengissä.

IL:ssa Konginkankaalla kuolleen 17-vuotiaan Emilian isä toivoo rekkakuskille rangaistusta:

Hän toivoo, että törmäysrekan kuljettaja saa syytteen kuolemantuottamuksista ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

- Näin tunteella ajatellen kyllä. Auto lähti hänen käsistään, joten tavallaan hän on syyllinen
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
SergeiK kirjoitti:
No niin, nyt tutkintakomissio on saanut raporttinsa ulos ja syyllinen oli kaikkien yllätykseksi rekkakuski. Ylinopeus ja ajovirhe tappoivat 23 ihmistä.

Liikenneministeri Leena Luhtanen kertoi, että laillisella nopeudella yhdistelmä ei olisi karannut käsistä ja nuo ihmiset olisivat hengissä.

IL:ssa Konginkankaalla kuolleen 17-vuotiaan Emilian isä toivoo rekkakuskille rangaistusta:

Justiinsa...

Luhtasellekin olisi saunan takana paikka...kasvattaa vaikka kukkia.

Seuraava ehdotus on varmaan lyödä vielä tiukemmat rajoittimet rekkoihin, jotta saadaan ne tulemaan vielä useimmin poikittain mäkiä alas.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
OneBigRed kirjoitti:
Justiinsa...

Luhtasellekin olisi saunan takana paikka...kasvattaa vaikka kukkia.

Seuraava ehdotus on varmaan lyödä vielä tiukemmat rajoittimet rekkoihin, jotta saadaan ne tulemaan vielä useimmin poikittain mäkiä alas.

Hyvin arvasit: "Konginkankaan onnettomuuden tutkintalautakunnan tärkein esitys koskee nopeudenrajoittimien säätämistä nykyisestä 90 kilometrin tuntinopeudesta 80:een." Noin lukee Turun Sanomien sivuilla.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kyllähän sen jotenkin arvasi että syyllinen on löydettävä vaikka väkisin. Kivat tunteet varmaan kuskilla kun tietää tehneensä kaiken estääkseen onnettomuuden, mutta silti uutisia myöten syytetään.

Ylinopeuttahan kuski ei ajanut piirturin mukaan ennenkuin koetti suoristaa peräkärryä.

Jos nopeuden nosto tuollaisessa tilanteessa on tulevaisuudessa mahdotonta ja jos tienpito jatkuu yhtä heikkona voidaan varautua että vastaavanlainen kolari on mahdollinen vielä uudestaankin, ja ketäs silloin syytetään. Nämä asiantuntemattomat kansanedustaja- ja ministeripellet kun pesevät kätensä välittömästi.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JimmyMac kirjoitti:
Hyvin arvasit: "Konginkankaan onnettomuuden tutkintalautakunnan tärkein esitys koskee nopeudenrajoittimien säätämistä nykyisestä 90 kilometrin tuntinopeudesta 80:een." Noin lukee Turun Sanomien sivuilla.

No niin, peli alkaa olemaan tällä selvä. Rekat ajelee talvella ylämäkiin sitten niin hiljaa, että saadaan vielä jännittävä ohittelurumba maanteille. Loistavaa.
 
SergeiK kirjoitti:
No niin, nyt tutkintakomissio on saanut raporttinsa ulos ja syyllinen oli kaikkien yllätykseksi rekkakuski. Ylinopeus ja ajovirhe tappoivat 23 ihmistä.

Huoh, Sergei se jaksaa...

Viime vuoden maaliskuussa sattuneen Konginkankaan bussionnettomuuden tutkinta on valmistunut. Tutkijoiden mukaan onnettomuuteen ei ollut yhtä syytä. Syitä löytyi yhteensä 32 kappaletta

Lähde: STT

Pidempää pätkää onnettomuuden syistä en viitsi lainata, jokainen kiinnostunut sen raportin pääpiirteissään varmasti on jo lukenut.

Sinulle vastattiin jo onnettomuuspäivänä (19.3.2004) tässä samassa ketjussa:
mafioso kirjoitti:
Mutta tämä sergein viesti että ensimmäiseksi ruvetaan etsimään syyllistä ja se pitäis jo hirttää tai ruoskia yms. ei vielä kuulu tähän tilanteeseen. Joskus onnetomuuksiin ei ole syynä laiminlyönti tai muu virhe vaan on monien yhteensattumien summa.

Tuo sisälsi jo silloin kaiken olennaisen mitä et ole vieläkään sisäistänyt.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sivuverkko kirjoitti:
Huoh, Sergei se jaksaa...
Ai anteeksi. Unohdin. Onnettomuuksia vain sattuu, emmekä voi niille yhtään mitään. Uhrataampa pari neitsyttä ja vasikka liikenteen jumalia lepyttääksemme. Ehkä tällaiset onnettomuudet eivät enää kohtaa meitä.

Sivuverkko löysi 32 syytä ja päätti sillä perusteella, että kohtalo oli päättänyt, että noiden 23 oli tarkoituskin kuolla tuona yönä. Ilmeisesti lukumäärä hämäsi Sivuverkkoa, sillä sen enempää hän ei jaksanut enää uutista lukea.

YLE kertoo:

..syitä löytyi yhteensä 32 kpl, joista osa oli välittömiä ja osa taustasyitä. Välittömäksi syyksi todettiin rekan kuljettajan osalta ajoneuvon hallinnan menetys ja merkittävimpinä taustatekijöinä epäedullisen ajolinjan valinta, ajoneuvon suuri tilannenopeus ja kuljettajan mahdollisesti alentunut vireystila."


ESS otsikoi, että "Liian kova vauhti ja oikaisuliike syinä Konginkankaan turmaan".

Itse jutussa kerrotaan:

"Rekan perävaunu alkoi heittelehtiä, koska sen kuljettaja valitsi epäedullisen ajolinjan ja ajoi liian kovaa liukkaalla kelillä."

Turun Sanomat:

"Kuljettajan syyksi epäillään myös alentunutta vireystilaa. Hänellä oli meneillään neljäs yövuoro peräkkäin, ja kolmen vartin lepotauko oli pitämättä, vaikka ajoaikaa oli kertynyt jo kuudetta tuntia. Väsymyksen vuoksi kuljettaja ei ehkä havainnut, että tie oli muuttunut yllättäen liukkaaksi."

Joskus onnettomuuksiin ei ole syynä laiminlyönti tai muu virhe vaan on monien yhteensattumien summa. Niin ja joskus onnettomuuksien syynä on monen laiminlyönnin yhteissumma.

Mitä tuskimpa minä voin mieltänne muuttaa. Teidän universumissanne onnettomuuksia vaan sattuu. Emme me niille mitään voi. Turha tästäkään mitään oppia. Sytytetään vaan niin vitusti kynttilöitä kuolleiden haudalle ja jatketaan niinkuin ennenkin.

Voitte tänä iltana sytyttää jälleen yhden kynttilän ja tunkea perseeseenne poikittain.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
SergeiK kirjoitti:
Mitä tuskimpa minä voin mieltänne muuttaa. Teidän universumissanne onnettomuuksia vaan sattuu. Emme me niille mitään voi. Turha tästäkään mitään oppia. Sytytetään vaan niin vitusti kynttilöitä kuolleiden haudalle ja jatketaan niinkuin ennenkin.

Voitte tänä iltana sytyttää jälleen yhden kynttilän ja tunkea perseeseenne poikittain.


Tällaisessa ketjussa ei varmaan saisi yleisten moraalikäsitysten mukaan nauraa, mutta...

Itse asiasta sen verran, että SergeiK on mielestäni oikealla tiellä hakiessaan parannusta raskaanliikeenteen turvallisuteen, mutta sitä minä en ymmärrä, miten esim. tämän laiminlyönteihin syyllistyneen rekkakuskin lahtaaminen auttaa liikenneturvallisuutta. Kai tästä on vain opittava, tehtävä uusia tiukempia säännöksiä ja ennen kaikkea valvottava niiden noudattamista.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Fiksuin ratkaisu nuo rekkojen nopeuden kanssa olisi laskea tuota rajoittimen sallimaa nopeutta, mutta samalla mahdollistaa rajoittiminen tilapäinen poiskytkeminen juuri perävaunun suoristamiseksi, jos se lähtee heittelehtimään. Absoluuttisella rajoittimella kuljettajat kuitenkin ajavat sen rajoittimen ylärajoilla, jolloin sen idea menee kokonaan.

Varmastikin jokainen joskus jonkinlaista yhdistelmää ajanut tietää, että ainoa nopea tapa oikaista liukkaalla heittelehtivä perävaunu on painaa kaasua. Jarrua painamalla mennään lujaa ja kovaa ihan eri suuntaan kuin tie vie, varsinkin noilla painoilla.

Tämä tapaus on taas yksi näistä if shit happens, sue someone -tyyppisistä tapauksista. Tiettyjä säädöksiä on ilmeisimmin rikottu, mutta niiden vaikutus lopulliseen onnettomuuteen jää aina mysteeriksi, koska esimerkiksi kuljettajan vireystilan arviointi on täysin mahdotonta jollekin virkamiesryppäälle.
 

Kaivanto

Jäsen
E kirjoitti:
Fiksuin ratkaisu nuo rekkojen nopeuden kanssa olisi laskea tuota rajoittimen sallimaa nopeutta, mutta samalla mahdollistaa rajoittiminen tilapäinen poiskytkeminen juuri perävaunun suoristamiseksi, jos se lähtee heittelehtimään.

Joo. Nykyiset luistonrajoittimet ovat aivan uskomattomia tietokoneita, arvioivat jatkuvasti sekunnin murto-osien murto-osissa auton luistoja niin, ettei takavetoista hoppaa tahdo saada peräsladiin jäällä. Varmasti raskaan kaluston nopeusrajoittimetkin olisi helppo säätää tätä kautta siten, että ne menevät vaaratilanteessa pois päältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös