Vlado tai Mansikka ovat ne vaihtoehdot, joista tuleva valmentaja mun mielestä kuuluisi valita, kuitenkin.. P. Sihvonen on arvostamani kiekkoanalyytikko ja saa työstään palkkaa, muita "harrastaja-analyytikko-katsomovalmentajia" en voi arvostaa yhtä paljon.
Vlado on mielestäni edelleen yksi vaihtoehto ensi kauden valmentajaksi, mutta mielestäni Mansikka on jo nähty kortti. Kokenut kehäkettu, jonka osaaminen pitää kiinnittää juniorityöhön PoKLin valmennuspäälliköksi sekä A-junnujen koutsiksi. Toinen vaihtoehto olisi tietysti kakkosvalmentajan pesti KooKoossa, mutta se tuskin Mansikkaa kiinnostaa.
Mitä taas tulee P.Sihvoseen niin on aivan eri asia analysoida jääkiekkoa kun valmentaa joukkuetta. Eräs kaverini sanoi asiasta hyvin, että hänkin voisi olla ihan hyvä arvostelemaan elokuvia, mutta ei todellakaan osaisi ohjata niitä. Sihvonenkin voisi mennä kakkoskoutsina, mutta ei ykkösenä.
Lopuksi pieni off-topic: Mielestäni kookoo pelasi syksyllä rohkeampaa peliä, haastettiin koko ajan 1-1 tilanteissa, taklattiin enemmän. Koko joukkue vaikutti nopeammalta.. Esim. Flinck rynni siniviivan yli kiekon kanssa vaikka pakin yli hyppäämällä, nyt luistelu näyttää ihan "poutaselta".. Peli on monella pelaajalla vähän väsynyttä.. Vai onko tämä vain mun oma havainto?? Toivotaan että kuntohuippua on haettu vasta keväälle..
Mielestäni tämä ei ole mitenkään OT vaan nyt ollaan juuri asiassa ja tätä olen itsekin koittanut toitottaa. En näe Kolekin pelitavassa suuria ongelmia ja en niistä juuri mitään ymmärräkkään. Sen sijaan näen sen asennemuutoksen ja pelaamisen intensiteetin lopahtamisen, joka KooKoon joukkueessa on tapahtunut sitten syksyn. Hyvä esimerkki tästä on juuri Flinck. Alkukaudesta mies painoi pää kolmantena jalkana tilanteisiin, pelasi agressiivisesti, aiheutti vastustajalle jäähyjä ja sai aikaan tilanteita juuri tällä hyvin liikkuvalla agressiivisella pelitavalla.
Syksyn jälkeen meno on hiipunut sekä Flinckillä että koko joukkueella. Aina kun KooKoo pelaa omalla aktiivisella, agressiivisella ja hyvin liikkuvalla pelityylillä, jossa uskalletaan pelata, haastaa vastustajaa, taklata ja karvata ylhäältä, on vastustaja kuin vastustaja tässä sarjassa hädässä. Sen sijaan jos lähdetään peruuttamaan, ei karvata ylhäältä, annetaan vastustajan viedä peliä, me olemme puolestaan kusessa. Ei KooKoon pakka vaan pysy kasassa eikä KooKoo ole mikään vastaiskujoukkue, joka jaksaisi puolustaa tunnollisesti 60 minsaa. KooKoolla on tarpeeksi taitoa ja fyysisyyttäkin jos vain asennetta siihen löytyy ja valmentaja uskaltaa peluuttaa aktiivista pelitapaa. Tästä hyvä esimerkki on Kivioja. Tappi koko jätkä, mutta taklaa joukkueesta eniten eikä anna tuumaakaan periksi.
Eli mihin tällä kaikella pyrin? Siihen, että itse en lähde arvostelemaan Kolekia minkään pelitavan takia suoranaisesti, koska siinä en näe ongelmaa. Taitokiekkoa sopii kyllä hyvin nykyiselle joukkueelle. Sen sijaan jos hän ei uskalla peluuttaa joukkuetta aktiivisemmalla pelitavalla, on hän väärä mies KooKoon ruoriin. Kolek on myös väärä mies KooKoon ruoriin, jos hän ei saa ladattua joukkueeseen sitä asennetta, jolla se taisteli alkukaudesta. Silloin laitettiin kroppaa likoon, pelattiin joukkueelle eikä selkäranka katkennut helpolla.
Mitä taas tulee muihin valmentajiin niin en ole täällä kuullut kovin montaa realistista ja KooKoolle sopivaa valmentajaa. Mestiksestä voisi löytyä jotain nimiä, liigasta ehkä muutama kakkosvalmentaja (esim. Räsänen Pelsuista) ja A-junnuista taas Karri Kivi Ässistä, mutta eipä näilläkään ole mitään hulppeita näyttöjä. Ulkomaalaista valmentajaa taas en halua KooKooseen, koska vahvan tiedon suomalaisesta kiekosta omaavaa Kolekia ei voida sellaiseksi laskea. Joka tapauksessa aika vähissä tuntuu olevan vaihtoehdot ja ehkä tuo Räsänen on tällä hetkellä mun "papereissa" paras vaihtoehto. Räsänen-Mansikka duo kävis mulle.