Poliittisia virkanimityksiä tapahtuu tämän tästä, mutta on niissä kuitenkin aste-eroja. Nyt tämä keissi näyttäytyy melko härskisti siltä, että Arto Satonen palkitaan kokoomusvoimin uurastuksista suomalaisten duunareiden kyykyttämiseksi korkea-arvoisella viralla, johon hän ei näin ulkopuolisen silmin vaikuta kovin pätevältä.
Tuo on oma subjektiivinen mielipiteesi. Joku toinen voi arvioida päinvastaisesti, että Satonen on rohkeasti edistänyt luutuneiden työmarkkinarakenteiden uudelleenarviointia ja muutosten aikaansaamista tilanteessa, jossa työmarkkinajärjestöt ja etenkin SAK estävät taloutta ja työmarkkinoita tervehdyttävien muutosten tekemistä. Asia ei tosielämässä ole aivan näin yksioikoinen, mutta ei se ole sitä sinunkaan esittämälläsi tavalla.
Halosen kohdalla kai eniten kohua herättäneitä nimityksiä oli Suomen pankin johtokunnan jäsenten nimitykset sekä sisäministeriön kansliapäällikön valinta. Suomen pankin kohdalla taisi mennä niin, että johtokuntaan esitettiin Mauri Pekkarisen, Esko Ahon ja Ike Kanervan kaltaisia politrukkeja ja Halonen nimitti heidän sijasta johtokuntaan Pentti Hakkaraisen ja Sinikka Salon kaltaisia meritoituneita ammattiosaajia. Sisäministeriön kansliapäällikön valinnassa kokkariministeri Holmlund esitti puoluetoveriaan Ilkka Laitista virkaan, mutta Halonen päätyi nimittämään virkaa jo yhden kauden ansiokkaasti hoitaneen Ritva Viljasen jatkokaudelle.
Jos nämä saa väännettyä niin, että Halonen olisi jotenkin epäsopivasti harjoittanut poliittisia virkanimityksiä, niin aika mielenkiintoisesti asiaa pitää tarkastella. Minusta ennemminkin Halonen painotti näissä nimityksissä meritokraattisia kriteerejä ja esityksiä tehneet tahot ennemmin politisoivat valintoja.
Halonen ajoi Ritva Viljasta merkittäviin pesteihin useammankin kuin kerran. Olennaista on kuitenkin se, että Halonen sivuutti useita kertoja nimitystä valmistelleiden ryhmien esitykset, ja nimitti esityksen sijaan tehtäviin muiden muassa demarinaisia. Yhtä lailla Halonen veti tuossa kotiinpäin omien värilasiensa läpi, samalla tavalla kuten muutamissa valtiollisissa organisaatioissa tapahtuu. Ja joiltakin osin tuo on jopa täysin hyväksyttävää, varsinkin jos virkanimitysten taustalla on poliittisten voimasuhteiden kunnioittaminen. Silloin on mielestäni eri asia, jos henkilöitä nimitetään tehtäviin, joissa ammatillinen substanssi, kuten liikkeenjohdollinen tai tieteellinen osaaminen, ovat tehtävän hoidon kannalta aivan keskiössä.
Suomen pankin johtokunta, varsinkaan Suomen euroalueeseen liittymisen jälkeen, ei ole paikka, jonka jäsenistön pitäisi koostua kansantaloustieteen proffatason ihmisistä, vaikka tälläkin osaamisella on perusteltua olla siellä edustuksensa. Yhteiskuntasuhteet ja kansainvälisen tason suhteet ovat sitä vastoin erittäin tärkeitä. Siitä voi olla sitten montaa mieltä, olisiko esimerkiksi Esko Aho ollut henkilönä hyvä tai jopa paras valinta aikoinaan Suomen pankin johtokuntaan. Ja siitä vasta voikin olla eri mieltä, miksi tasavallan presidentillä pitäisi olla oikeus nimetä tuohonkin pestiin mieleisensä hahmot, vaikka esitys olisi laadittu millä ammattitaidolla ja kriteeristöllä hyvänsä. Ei voi olla kategorisesti niin, että kaiken ylivertaisen vastuullisuuden ja viisauden voisi kuvitella pesivän kulloisenkin tasavallan presidentin päässä, kun hän tekee omaan lukuunsa esityksistä poikkeavia nimityksiä. Oletan, että muutamakin Jatkoajan nimimerkki tulisi kitkeränä avautumaan vaikkapa juuri tähän ketjuun, jos esimerkiksi Stubbilla olisi vastaavanlainen mandaatti nimityksiin kuin mitä Halosella oli, ja virkoihin päätyisi sattumalta kokoomustaustaisia Eurooppa-osaajia.