On erikoista spinnata SDP:n haluttomuudeksi lähteä hallitukseen se, että kokoomus itse halusi ennemmin yhteistyötä persujen kuin demareiden kanssa.
Hallitustyöskentely on kuitenkin aina eri osapuolien intressien yhteensovittamista ja yhdessä sopimista. Esimerkiksi SDP on hyökännyt Perussuomalaisten kimppuun sillä, että he ovat Kokoomuksen kanssa yhdessä sopineet asioista ja täten joutuneet joustamaan joistain omista argumenteistaan. Ei tämä anna SDP:stä sellaista kuvaa, että siellä olisi oikeasti ymmärretty yhteiset neuvottelut sellaisena jossa ajetaan yhteisiä tavoitteita.
Lisäksi vaalien jälkeen SDPn paletti oli aika auki. Jo ennen vaaleja arvuuteltiin meneekö puolueen johto uusiksi vaalien jälkeen. SDPn keskeinen vaalilupaus oli johdon pysyminen samana, joka sitten muuttui vaalien jälkeen. Jos tämän tason neuvotteluita lähdetään tekemään niin kyllä osapuolet pitäisi olla tiedossa ja vakaalla pohjalla. SDP valitsi uuden puheenjohtajan vasta syyskuussa, eli hallitusohjelma ja koko hallitus olisi jouduttu rakentamaan sellaiselle pohjalle jonka jo olisi tiedetty murenevan ja jonka johtohahmojen olisi jo valmiiksi tiedetty olemaan haluttomia sitoutumaan hallitustyöhön ja sen tavoitteisiin.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos isot linjat halutaan kuntoon niin isot puolueet pitää saada hallitukseen ajamaan yhteisiä isoja viivoja. Tämä tarkoittaisi koko kolmikkoa KOK, PS ja SDP. Valitettavasti viimevuodet ovat ennemmin vieneet tätä vaihtoehtoa etäämmälle kuin lähemmäksi. Pienillä puolueilla on pienten puolueiden murheet ja nyt tässä hetkessä Suomessa joku ruotsinkielen asema tai vaikkapa translaki ovat aika pieniä murheita, vaikka ymmärränkin näiden koskettavan vähemmistöissä yksilötasolla hyvinkin syvältä. Nyt pitäisi kuitenkin kyetä hahmottamaan se minä on iso ja mikä pieni asia. Ja tämä nimenomaisesti tasolla Suomi eikä tasolla yksilö. Jos Suomi saadaan voimaan hyvin, se koituu meidän kaikkien onneksi.
Isojen ongelmien edessä soisi Hallituksen resurssien kohdistuvan isoihin kysymyksiin. Voisihan näitä pienempiä modernin maailman muutoksia ajaa jollain tapaa eteenpäin sitten esimerkiksi opposition voimin.