Kokoomus

  • 1 659 794
  • 13 324
Julkista sektroria ovat mm. keskussairaaloiden lääkärit ja hoitajat, terveyskeskusten ja päiväkotien henkilökunta, pelastushenkilökunta, poliisit, sotilaat ja opettajat.
Niin ovat ja monet muutkin.

Mielestäni julkiselta puolelta olisi leikattavissa kaikkien tai lähes kaikkien niiden palkkoja, joiden bruttopalkka on esim. yli 2500€/kk. Kyllä apulaiskaupunginjohtajan virkaankin löytyy tekijä, jos on tarpeen, tuollaisella 5000€/kk. Ritva Viljasella tai Pekka Saurilla ei ole mitään sellaista osaamista, josta veronmaksajien pitäisi maksaa nykyisenkaltaisia liksoja. Myöskään sosiaalivirastojen erilaisilla välitasojen johtajien tekemisellä ei ole sellaista arvoa, että siitä pitäisi maksaa yli 3000€/kk.

Esim. päiväkodeissa ja kouluissa voidaan ryhmä- ja luokkakokoja suurentaa.

Sotilashenkilöstön kohdalla varhaiseen eläköitymiseen pitäisi myös puuttua. Eläkeiän korottamisen pitää koskea ehdottomasti myös heitä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mielestäni "uhraukset" on aloitettava sieltä, missä on eniten tyhjäkäyntiä ja kovapalkkaisia työttömiä, eli julkiselta sektorilta.

Sairaanhoitajista, lääkäreistä, lastentarhanopettajista, palomiehistä, lähihoitajista, opettajista... Nämä ovat SE suomen julkinen sektori. Näiden ihmisten palkat.

Jos julkista hallintoa halutaan karsia, pitää karsia palveluja.
Ympäripyöreä höpötys "löysästä" on täyttyä tuubaa. Karsittavia palveluja riviin vaan.

Esimerkiksi lopetetaan kehitysapu, oikeuslaitos, poliisi, ympäristönsuojelu ja vaikka kulttuurin tuet kokonaan.. ja tämä siis ei edes riittäisi vajeen korjaamiseen.

Nostetaan tuloverot kaksinkertaisiksi? No hemmetti, se ei riittäs..


Lopetetaan sosiaaliset tulonsiirrot? Tai ainakin karsitaan.. vaan miten?
sosiaaliturva 44,9 miljardia euroa (vanhuspalvelut tästä 21,7 miljardia)
terveydenhuolto 14,8 miljardia euroa
koulutus 12,1 mrd. euroa

ala karsiin, äläkä heiluttele käsiä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mielestäni julkiselta puolelta olisi leikattavissa kaikkien tai lähes kaikkien niiden palkkoja, joiden bruttopalkka on esim. yli 2500€/kk.

Nyt kun BKT:stä 55% tulee yksityisestä kulutuksesta, niin mites luulisit tämän vaikuttavan tähän Suomea tällä hetekellä pinnalla pitävään asiaan, yksityiseen kulutukseen?

Persut ja pyhä yksinkertaisuus...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Esim. päiväkodeissa ja kouluissa voidaan ryhmä- ja luokkakokoja suurentaa...

Tutkimusten mukaan tämän tyyppisten ratkaisuiden aiheuttamat ongelmat maksaa yhteiskunnalle monikertaisesti säästöön verrattuna.

ToVe nyt taas provosoi saadakseen keskustelua aikaan.

Julkisen organisaation suurin ongelma on sen sisäinen vääristymä. Työntekijöitä pitää saada sinne missä niitä tulevaisuudessa eniten tarvitaan. Enemmän käsiä terveyden- ja vanhustenhuoltoon, vähemmän toisarvoisiin töihin.

Porissa on ollut kova kohu yhden kaupunginosa kadunhoidon kilpailuttamisesta. Kysymys on siis tarjouspyyntöjen pyytämisestä, ei yksityistämisestä. On ollut mielenosoitusta, lakkoa ja ammattiyhdistyksen kiukuttelua. Ja syynä se, että kysytään tarjouksia muualtakin.
 
Ympäripyöreä höpötys "löysästä" on täyttyä tuubaa.
Ei ole. Jos parinsadan neliön puistoa hoitaa samanaikaisesti neljä Staran työntekijää, niin tuota ei paljoa osuvammin kuvailla kuin sanalla "löysä."

Helsinkiläisen sosiaaliviranomaisen suusta kuultuna seuraavat esimehensä ohjeistukset:" Meille ei makseta työstä, vaan ajasta." "Et voi selviytyä tuollaisesta työmäärästä" "Työsi arvoa mitataan sillä ajalla, jonka vietät kahvihuonneessa." "Jos olet tuollainen maailmanluokan tähti, pitää hakeutua isoille stadioneille, meillä on tarjolla vain huoltoaseman kahvion keikkaa."

Julkisella puolella saman työmäärän tekemiseen käytetään moninkertainen määrä tunteja ja henkilöstöä kuin mitä yksityinen yritys kyseisen työn suorittamiseen käyttäisi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Julkisella puolella saman työmäärän tekemiseen käytetään moninkertainen määrä tunteja ja henkilöstöä kuin mitä yksityinen yritys kyseisen työn suorittamiseen käyttäisi.

Aika paljon julkisen sektorin hommia onkin siirretty yksityisille konsulttifirmoille, kuten olemme saaneet lukea.

En nyt ole tästä ihan varma, mutta minulla on sellainen mielikuva, että esim PS-leirissä tähänkään ei ole oltu täysin tyytyväisiä.
 
Tutkimusten mukaan tämän tyyppisten ratkaisuiden aiheuttamat ongelmat maksaa yhteiskunnalle monikertaisesti säästöön verrattuna.
Tutkimuksissa saadaan aika usein sellainen lopputulos kuin halutaankin saada. Ennakkoon on oletettavasti jo tilattu tutkimus siitä, millä halutaan perustella henkilöstömäärän kasvattamista.

Lähipiirissä on muutamia ihmisiä, jotka viettivät osan kansa -, oppi- tai peruskouluajastaan yli 40 oppilaan ryhmissä. Siitä huolimatta he eivät riehu pitkin kyliä, polta autoja tai ammuskele ihmisiä. Jos puhutaan syrjäytymisen ehkäisemisestä, niin eikö parempi ole poistaa työllistämisen esteitä, jotta näille koulusta pääseville olisi tarjolla työpaikkoja?

Porissa on ollut kova kohu yhden kaupunginosa kadunhoidon kilpailuttamisesta. Kysymys on siis tarjouspyyntöjen pyytämisestä, ei yksityistämisestä. On ollut mielenosoitusta, lakkoa ja ammattiyhdistyksen kiukuttelua. Ja syynä se, että kysytään tarjouksia muualtakin.
Niin on. Ei ole kovin pitkää aikaa tuosta. Ilmeisesti edullisemman vaihtoehdon hakeminen oli jotenkin väärin?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos Katainen olisi yksin vastuussa Suomen taloudesta, olisi tiettyihin tervehdyttäviin toimiin (eläkeiän nosto ja kuntaliitokset päällimmäisinä) ryhdytty aikoja sitten. Ongelman ydin piilee siinä, että SDP jarruttaa kaikkia talouden kannalta järkeviä toimia SAK:n taustatuella.

Olennaisin este kuntauudistuksen suhteen on kyllä ollut karun populistisen kampanjan sitä vastaan käynyt tuleva pääministeripuolue Keskusta. Se miten hallitus lipesi tästä uudistuksesta olisi kiinnostava tietää, mutta luulenpa kyllä, ettei Kokoomuskaan ole syytön tähän vauhkoon peruutukseen. Kiinnostavaa myös nähdä, miten tuon elämöinnin jälkeen Keskusta aikoo käydä suorittamaan tätä aivan pakollista uudistusta, jota ei vain voi tehdä niin etteivätkö siinä nimenomaan Keskustalle korvaleimatut "saavutetut edut" kärsisi...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tutkimuksissa saadaan aika usein sellainen lopputulos kuin halutaankin saada. Ennakkoon on oletettavasti jo tilattu tutkimus siitä, millä halutaan perustella henkilöstömäärän kasvattamista.

Lähipiirissä on muutamia ihmisiä, jotka viettivät osan kansa -, oppi- tai peruskouluajastaan yli 40 oppilaan ryhmissä. Siitä huolimatta he eivät riehu pitkin kyliä, polta autoja tai ammuskele ihmisiä. Jos puhutaan syrjäytymisen ehkäisemisestä, niin eikö parempi ole poistaa työllistämisen esteitä, jotta näille koulusta pääseville olisi tarjolla työpaikkoja?...

Eli palataan ajassa 50 - 60 -luvulle? Muuten hyvä, mutta työelämän rakenne on muuttunut aika voimakkaasti, enää ei ole tsupparin, lautapojan tai ahtaajan "halpatyövoima" töitä tarjolla.

Kannatta tutustua tuon ajan tilastoihin esim. rikollisuuden suhteen, niin nostalgia häviää. Tuolloin oli enemmän niitä riehujia ja ammuskelijoita, media oli vaan vähän hitaampi.
 
Eli palataan ajassa 50 - 60 -luvulle? Muuten hyvä, mutta työelämän rakenne on muuttunut aika voimakkaasti, enää ei ole tsupparin, lautapojan tai ahtaajan "halpatyövoima" töitä tarjolla.
Ei tarvitse mennä noin pitkälle ajassa taaksepäin. Riittää kun pakittaa tuohon 1970-80-lukujen taitteeseen.

Se on totta, että mainitsemiasi töitä ei tällä hetkellä juuri ole. Toisaalta, oletetaanko työpaikkoja syntyvän, jos työllistämisestä ei tehdä kannattavampaa?

harto kirjoitti:
Mikset sitten itse esitä sellaisia tutkimustuloksia jotka tukevat omaa näkemystäsi?
Kaksi syytä. A) En pidä sitä tarpeellisena. B) Vastaväittäjä ei myöskään tuonut tutkimusta esille. Ainoastaan mainitsi sellaisesta.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Radikaaleja toimenpiteitä, joilla valtion ylivelkaantuminen saataisiin käännettyä. ja Suomi nopeastikin nousuun.

1. Kehitysapu lopetettava, Suomi ei ole yhdellekään maalle Afrikkaan ns. siirtomaavelkaa.

2. Maahanmuutto lopetettava, kuten myös suurimmaksi osaksi pakolaiskeskusten ylläpito. Tälläisessä taloustilanteessa Suomella ei ole kerta kaikkiaan varaa olla puolen maailman sosiaalitoimisto.

3. Valtion avustukset eri järjestöille ja tuet yrityksille tarkkaan seulaan, mm. puoluetuet voitaisiin lopettaa.

4. Karsittava byrokratiaa ja turhia hallintovirkoja. Myös kansanedustajamme kuuluvat tähän joukkoon, heidän määränsä voisi puolittaa sataan edustajaan ja tehdä laki, että kahta kautta pidempää aikaa ei voi toimia edustajana. Näinollen ns. ammattipoliitikkojen ryhmää ei pääsisi syntymään. nykyiselläänhän tuolla istuvat samat naamat vuodesta toiseen.

5. Tarkasteltava, mihin ammatteihin ylipäätään kannattaa kouluttaa tulevaisuudessa nuoria ihmisiä ja tarjottava koulutusta näillä aloilla, eli turha koulutus suoraan työttömäksi pois. Myös vuokratyöyritysten toiminnan tarkoituksenmukaisuus tulee ottaa käsittelyyn. Tarvitsevatko yritykset perustellusti oikeasti välikäsiä työntekijöiden palkkaamisessa? Nykymallissa meillä on myös TE-keskus byrokratioineen ja virkamiehineen, joka välittää työntekijöitä.

6. Eläkkeiden leikkaus (myös jo maksettavien) yläpäästä ja niille enintään 3000 euron katto. (Kukaan ihminen ei tarvitse perustoimeentuloonsa jättieläkkeitä)

7. Valtion ja kuntien työntekijöiden palkkoja leikattava vähintään n. 5-10 prosenttia palkasta riippuen.

8. Kaikkien yli 5000 euroa kuussa tienaavien palkkoja leikattava ylimenevältä osalta tulojen mukaan 30-50%. Esim. pörssiyrityksen toimitusjohtajan peruspalkka ilman bonuksia oli viime vuonna keskimäärin 654 106 euroa. Kuukausipalkaksi muodostuu siis noin 54 500 euroa. Suomalaisen palkansaajan keskitulo vuodessa oli viime vuonna bonuksineen 38 000 euroa eli reilut 3 000 euroa kuukaudessa. Toimitusjohtaja ansaitsee siis lähes 20 kertaa enemmän kuin keskiverto työssäkävijä. Yhdenkään valtion palkka- tai eläkemalli ei kestä tämänkaltaisia tuloeroja.

9. Pääoma- ja varallisuusverotusta kiristettävä, palkkaveroa alennettava. Palkan sivukulut myös otettava tarkasteluun.

10. Työnteko olisi tehtävä joka suhteessa kannattavammaksi kuin sosiaalitukien varassa eläminen. Nykyisen mallin päällekkäinen sosiaaliavustusten haku olis keskitettävä yhteen paikkaan (KELA) ja malliksi voitaisiin ottaa työttömien, perustarpeisiin riittävä kansalaispalkka, joka kuitenkin kannustaisi työnhakuun ja tekemiseen.

Yllämainittujen lisäksi Suomen on tutkittava eri vaihtoehdot ja jätettävä erohakemus EU:n talous- ja rahaliitosta ainakin valuuttansa osalta ja siirryttävä omaan rahayksikköön. Ruokakartellit Kesko ja S-ketju pilkottava pienempiin osiin, kuten myös suurimmat energiayhtiöt. Tonttimaalla keinottelu lopetettava kasvukeskuksissa ja lisättävä kohtuuhintaisten vuokra- ja omistusasuntojenkin rakentamista. Mielenkiinnolla odotan, pystyykö yksikään johtavista poliitikoistamme tekemään tämänsuuntaisia päätöksiä tai esityksiä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...7. Valtion ja kuntien työntekijöiden palkkoja leikattava vähintään n. 5-10 prosenttia palkasta riippuen...

Eli kaikista pienipalkkaisimmiltakin valtion ja kunnan työntekijöiltä veisit siivun? Julkisella sektorilla sattuu työskentelemään monia työntekijöitä, joiden palkka on alle 2000€:a. Siellä se kutsumus vaan elättää, kun leikataan.

Ja miksi nimenomaan valtion ja kuntien työntekijöiltä? Miksi tätä ei uloteta koskemaan myös yksityissektoria?

Miksi SAK tee miinusmerkkistä palkkaratkaisua, jossa muutamalla prosentilla laskettaisiin työntekijöiden palkkaa sillä edellytyksellä, että säästyneellä rahalla yritykset palkkaavat lisää työvoimaa?
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Eli kaikista pienipalkkaisimmiltakin valtion ja kunnan työntekijöiltä veisit siivun? Julkisella sektorilla sattuu työskentelemään monia työntekijöitä, joiden palkka on alle 2000€:a. Siellä se kutsumus vaan elättää, kun leikataan.

Ja miksi nimenomaan valtion ja kuntien työntekijöiltä? Miksi tätä ei uloteta koskemaan myös yksityissektoria?

Miksi SAK tee miinusmerkkistä palkkaratkaisua, jossa muutamalla prosentilla laskettaisiin työntekijöiden palkkaa sillä edellytyksellä, että säästyneellä rahalla yritykset palkkaavat lisää työvoimaa?

Koska valtion ja kunnan leivissä palkat ovat nousseet viime vuosina enemmän, kuin yksityisellä sektorilla. Taloussanomat: +60 prosenttia – katso kenen tienestit nousivat eniten Toisekseen heidän joukkonsa on kasvanut, toisin kuin yksityisistä yrityksistä on irtisanottu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koska valtion ja kunnan leivissä palkat ovat nousseet viime vuosina enemmän, kuin yksityisellä sektorilla. Taloussanomat: +60 prosenttia – katso kenen tienestit nousivat eniten Toisekseen heidän joukkonsa on kasvanut, toisin kuin yksityisistä yrityksistä on irtisanottu.

Eli edelleen niiden siivoojien ja sairaala-apulaisten kuuluu antaa siitä ~1.600€:sta? Mielenkiintoista motivointia, nuoret suorastaan ryntäävät hoitamaan vanhuksiamme.

Julkistasektoria tulee karsia ja järkeistää, mutta ehdottamasi juustohöylä olisi hölmöä puuhaa.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Eli edelleen niiden siivoojien ja sairaala-apulaisten kuuluu antaa siitä ~1.600€:sta? Mielenkiintoista motivointia, nuoret suorastaan ryntäävät hoitamaan vanhuksiamme.

Julkistasektoria tulee karsia ja järkeistää, mutta ehdottamasi juustohöylä olisi hölmöä puuhaa.

Tulorajaksi voitaisiin vetää vaikka pienipalkkaisimpien kohdalla n. 2000 euron kuukausitulot. Ei kaikista pienipalkkaisimpien tulekaan kärsiä, vaan niiden joilla on mittavaa omaisuutta ja suuret tulot tai eläkkeet (tässä kohtaa omaisuudeksi ei pidä huomioda velkaista asuntoa) Tuloeroja on tasattava, muutoin millään muillakaan toimilla ei ole järkeä pitkässä juoksussa. Siitä olemme yhtämieltä, että valtio- ja kuntasektori on ylimitoitettu nykyiselle kansalaisten määrälle ja karsintaa täytyy tehdä turhista hallintovirkamiehistä. Roomalaisittain ns. "patriiseja" on liikaa "plebseihin" nähden.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tulorajaksi voitaisiin vetää vaikka pienipalkkaisimpien kohdalla n. 2000 euron kuukausitulot. Ei kaikista pienipalkkaisimpien tulekaan kärsiä, vaan niiden joilla on mittavaa omaisuutta ja suuret tulot tai eläkkeet (tässä kohtaa omaisuudeksi ei pidä huomioda velkaista omakotitaloa) Tuloeroja on tasattava, muutoin millään muillakaan toimilla ei ole järkeä pitkässä juoksussa. Siitä olemme yhtämieltä, että valtio- ja kuntasektori on ylimitoitettu nykyiselle kansalaisten määrälle ja karsintaa täytyy tehdä turhista hallintovirkamiehistä. Roomalaisittain ns. "patriiseja" on liikaa "plebseihin" nähden.

Todellisuudessa hallintoa karsimalla ei suuria säästöjä tehdä, pitää miettiä mitkä toiminnot kuuluvat tänä päivänä yhteiskunnalle ja mitkä eivät. Lisäksi pitää miettiä mitkä toiminnot olisi järkevintä ulkoistaa ja mitkä pitää itsellään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Anteeksi lyhyt kysymykseni, mutta mitä vitun Albaniaa sä oikein haaveilet? Tai itse asiassa muuta sinne. Nuo sun ehdotukset ajaa kaiken koulutetun työtä tekevän väestön Ja yritykset pois Suomesta.

Impivaara here we come.
 

msg

Jäsen
Tulorajaksi voitaisiin vetää vaikka pienipalkkaisimpien kohdalla n. 2000 euron kuukausitulot. Ei kaikista pienipalkkaisimpien tulekaan kärsiä, vaan niiden joilla on mittavaa omaisuutta ja suuret tulot tai eläkkeet (tässä kohtaa omaisuudeksi ei pidä huomioda velkaista asuntoa)

Ettei sinulla itselläsi vain olisi meidän muiden veronmaksajien tukema velkainen omakotitalo ja siihen nähden liian pienet tulot...? Kuinka isoksi olisit valmis nostamaan palkkatulosta perittävän veron? 50 %? 75 %? 100 %?
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Anteeksi lyhyt kysymykseni, mutta mitä vitun Albaniaa sä oikein haaveilet? Tai itse asiassa muuta sinne. Nuo sun ehdotukset ajaa kaiken koulutetun työtä tekevän väestön Ja yritykset pois Suomesta.

Impivaara here we come.

No, kirjoita itse tähän palstalle omat esityksesi toimista joita valtion mielestäsi tulisi tehdä jatkuvan lisävelan ottamisen sijasta ja lopeta turhanpäiväinen jargonisi Albanioista. Suomi on ennenpitkää Kreikka tai Albania jos järjestelmään ei saada tehtyä korjausliikeitä. Täältä lähtee se koulutettu väestö jokatapauksssa jos muutosta ei saada aikaan.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Ettei sinulla itselläsi vain olisi meidän muiden veronmaksajien tukema velkainen omakotitalo ja siihen nähden liian pienet tulot...? Kuinka isoksi olisit valmis nostamaan palkkatulosta perittävän veron? 50 %? 75 %? 100 %?

Eipä ole juurikaan velkaa. Kirjoitin, että omaisuus- ja varallisuusveroa tulisi nostaa ja palkkatuloista maksettavaa veroa laskea. Progressiivinen verotus, jossa veroprosentti nousisi verotettavan tulon kasvaessa. Nythän Suomeen on ajettu suhteellista tasaverotusta, jossa kaikkia palkka-, pääoma-, eläke-, etuus- yms. tuloja verotetaan saman periaatteen mukaisesti.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
1. Kehitysapu lopetettava, Suomi ei ole yhdellekään maalle Afrikkaan ns. siirtomaavelkaa.

Täysin samaa mieltä.

2. Maahanmuutto lopetettava, kuten myös suurimmaksi osaksi pakolaiskeskusten ylläpito. Tälläisessä taloustilanteessa Suomella ei ole kerta kaikkiaan varaa olla puolen maailman sosiaalitoimisto.

Samaa miltä tästäkn. Sitten kun taas saadaan oma talous nousuun, voidaan jälleen harkita avustuksia muualle maailmaan.

3. Valtion avustukset eri järjestöille ja tuet yrityksille tarkkaan seulaan, mm. puoluetuet voitaisiin lopettaa.

Jos puoluetuet lopettaisiin, niin millä keinoin puolueet sitten saisivat kerätä rahaa? Noista avustuksista ja tuista eri järjestöille, niin tarkkaan syyniin vaan, että rahat menevät oikeasti siihen tarkoitukseen, mihin kuuluukin.

4. Karsittava byrokratiaa ja turhia hallintovirkoja. Myös kansanedustajamme kuuluvat tähän joukkoon, heidän määränsä voisi puolittaa sataan edustajaan ja tehdä laki, että kahta kautta pidempää aikaa ei voi toimia edustajana. Näinollen ns. ammattipoliitikkojen ryhmää ei pääsisi syntymään. nykyiselläänhän tuolla istuvat samat naamat vuodesta toiseen.

Mun mielestä kaksi tai kolme kautta olisi kanssa maksimi, jonka jälkeen pitäisi olla yksi kausi pois, jonka jälkeen voisi taas hakea uudestaan. Ja sopeutumiseläkkeet pois kaikilta kansanedustajilta, eihän sellaisia makseta missään muussakaan ammatissa. Jos tiput eduskunnasta niin sitten muihin töihin mars, tai sitten työkkärin luukulle. Ja eläkettä saa sitten kun mittarissa on vuosia 60+, niin kuin muutkin.

Edustajien määä pitäisi myös ilman muuta puolittaa. Tämän jälkeen kansanedustajien palkka pitäisi nostaa n. 10 000 €/kk, jolloin kansanedustajiksi hakisi myös ihan oikeeasti fiksuja ja koulutettuja ihmisiä, eikä olisi pelkoa että entisit missit ja MTV:n juontajat päättäisivät tämän maan asioista. Ministerinpalkka kanssa jonnekin 15 000 €/kk.

5. Tarkasteltava, mihin ammatteihin ylipäätään kannattaa kouluttaa tulevaisuudessa nuoria ihmisiä ja tarjottava koulutusta näillä aloilla, eli turha koulutus suoraan työttömäksi pois. Myös vuokratyöyritysten toiminnan tarkoituksenmukaisuus tulee ottaa käsittelyyn. Tarvitsevatko yritykset perustellusti oikeasti välikäsiä työntekijöiden palkkaamisessa? Nykymallissa meillä on myös TE-keskus byrokratioineen ja virkamiehineen, joka välittää työntekijöitä.

Koulutusta tarkasteltava ehdottomasti. Mielestäni kärjistetysti hyödyllisiin ammatteihin, kuten nyt vaikka putkimiehet, opettajat ja lääkärit, saisi koulutuksen ilmaiseksi. Sitten taas kärjistetysti hyödyttömiin ammatteihin, kuten vaikkapa muinais-indokiinan kulttuurin tutkijaksi kouluttautuminen voisi hyvinkin olla maksullista. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa jonkun ihmisen koulutus, jos siitä koulutuksesta ei ole yhteiskunnalle mitään hyötyä?

Ja ei työpaikat käsittääkseni käytä vuokratyövoimafirmoja siksi, että työntekijöiden palkkaus olisi helpompaa. He käyttävät niitä siksi, että sen työntekijän erottaminen on helpompaa. Vuokratyöntekijän irtisanomisaika mistä tahansa työpaikasta on käytännössä 1 sekunti, kun sille ilmoitetaan että enää ei tartte tulla.

6. Eläkkeiden leikkaus (myös jo maksettavien) yläpäästä ja niille enintään 3000 euron katto. (Kukaan ihminen ei tarvitse perustoimeentuloonsa jättieläkkeitä)

Ehdottomasti kannatettavaa.

7. Valtion ja kuntien työntekijöiden palkkoja leikattava vähintään n. 5-10 prosenttia palkasta riippuen.

Valtion ja kuntein viroissa on paljon korjattavaa ja järkeistettävää. Mutta ei niiden kaikkien palkkoja todellakaan tarvitse laskea, osan kohdalla niitä pitäisi jopa nostaa.

10. Työnteko olisi tehtävä joka suhteessa kannattavammaksi kuin sosiaalitukien varassa eläminen. Nykyisen mallin päällekkäinen sosiaaliavustusten haku olis keskitettävä yhteen paikkaan (KELA) ja malliksi voitaisiin ottaa työttömien, perustarpeisiin riittävä kansalaispalkka, joka kuitenkin kannustaisi työnhakuun ja tekemiseen.

Juurikin näin! Olen monesti ihmetellyt, että miksi työttömän ihmisen pitää hakea ensin Kelan luukulta työkkärikorvausta ja asumistukea ja sitten vielä uudestaan sossun luukulta. Samasta kassasta ne rahat kuitenkin menevät eli valtion, joten tässä olisi iso säästön paikka kun pystyttäisi karsimaan "päällekkäisiä" virkoja ja sulkemaan turhia virastoja.

Mutta tuo kansalaispalkka on kyllä tässä vaiheessa utopistinen asia. Mistä ne rahat siihen otettaisiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös