Kateus, tuo loputon luonnonvara täällä Suomessa! Lainatakseni nimimerkkiä Kisapuisto, "Ei helvetti millaisia ihmisiä tässäkin maassa asustaa". Kunnon vassarimentaliteetti - oman elämän epäonnistumiset pitää saattaa kaikkien kärsimykseksi, jos ei muuten niin viimeistään verotuksella!
Just. Millehän mä olen tässä kateellinen? Saati mitenkä olen epäonnistunut elämässäni? Sulla ilmeisesti on tietoa, niin kerro pois. Ja miten verotushöpinäsi nyt tähän liittyy?
Jos joku sillä aikaa, kun ei ole tuen piirissä tienaa rahaa, miksi hänen pitää kärsiä onnistumisestaan? Aika heikko kannustin.
Jos on neljä kuukautta vuodessa töissä ja samaan aikaan opintotuen piirissä vähintään 9 kuukautta ilman että yksikään työ- ja opintotukikuukausista osuu päällekkäin, niin silloin vuodessa taitaa olla 13 kuukautta. Viimeksi kun tarkistin kalenterista, niin vuodessa oli 12 kuukautta, joten olettamuksesi on virheellinen.
Nimittäin nykyisellä systeemillä normaali täysiaikainen opiskelija, joka nostaa opintotukea 9 kuukautta vuodessa, voi tienata keskimäärin n. 1 000 € kuukaudessa eli n. 12 000 € vuodessa. Ja saa siis vielä nostaa täydet opintotuet 9 kuukaudelta siihen päälle. Jotenka tuo aiemmin ollut esimerkki on vuosien takaa tai sitten tämä tyttöystävä yritti nostaa opintotukia vähintään kymmeneltä kuulta, jolloin opintotuki- ja kesätyökuukausia menisi päällekkäin kaksi kappaletta.
Ja minkälaisen opetuksen tuokin antaa loppuelämää varten...
Sellaisen, että kannattaa opetella lukemaan. Kenellekään ei nimittäin voi tulla yllätyksenä opintotukea saadessaan, että kuinka paljon sitä vuoden aikana saa tienata. Se lukee hyvin selkeästi siinä paperissa, jossa ilmoitetaan päätös opintotuen saamisesta. Jos tästä huolimatta tienaa yli rajojen, niin ei se nyt valtion vika ole.