Kokoomus

  • 1 597 056
  • 13 080

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Stubb ei varmasti lähde mukaan mihinkään sisäiseen vääntöön ehdokkuudesta, ihan ymmärrettävästi. Sääli, mielestäni hänellä olisi ollut mahdollisuudet haastaa Haavisto, mitä Häkkäsellä ei ole. Liekö Häkkänen pelästynyt Valtosen saamaa palstatilaa ulkoministerinä ja todennut että presidenttiehdokkuus on paras tapa nostaa omia osakkeita kokoomuksen puheenjohtajapelissä. Koska siitähän tässä on kyse.

Jostain syystä liberaalit kuvittelevat, että heitä Suomessa riittää vaikka Liberaalipuolueen surkean tilanteen pitäisi kertoa faktat. Kuten senkin, että Kokoomus on aiempaa konservatiivisempi kuten koko oikeistokin. Oikeistoon luettavista ainakin osin konservatiiveja lienee itseni lailla luokkaa 75 prosenttia.

On mahdollista, että tilanne, jossa liberaalia Haavistoa kaadettaisiin liberaalilla Stubbilla johtaisi Haaviston ylivoimaiseen voittoon. Kokoomuskonservatiivit ja muut oikeistokonservatiivit jättäisivät äänestämättä ja vihervasemmisto juhlisi Haaviston ylivoimaista voittoa. Tämä toki sopii myös vasemmistoliberaaleille, jotka haikailevat Stubbin perään.

Häkkänen muodostaa aivan erilaisen uhan Haaviston valinnalle. Oltaisiin tilanteessa, jossa osin konservatiivinen oikeistoehdokas kohtaa liberaalin suosikin. Hieman samaa on Rehninkin kanssa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivon mukaan Kokoomuksessa ymmärretään kuitenkin vastaisuudessakin, että liberaalienkin äänet ovat arvokkaita, eivätkä vieraannuta heitä täysin tyhjän päälle tai Vihreisiin. Oma visioni Kokoomuksesta on Suomen CDU tai LDP, eli oikeistolainen "katto korkealla"-puolue.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toivon mukaan Kokoomuksessa ymmärretään kuitenkin vastaisuudessakin, että liberaalienkin äänet ovat arvokkaita, eivätkä vieraannuta heitä täysin tyhjän päälle tai Vihreisiin. Oma visioni Kokoomuksesta on Suomen CDU tai LDP, eli oikeistolainen "katto korkealla"-puolue.

Tämäkin on monta kertaa käyty läpi. Oikeistoliberaaleja on Suomessa Kokoomuksen ulkopuolella sen verran, että mahtuvat yhteen Teslaan. Kokoomuksen kannatuksen kannalta katseet on PS:n ja Kokoomuksen sekä Keskustan ja Kokoomuksen välimaastossa lisäkannatuksen osalta.

Muutos tehtiin muutama vuosi sitten ja kävin sitä silloin läpi. Yksi selvitys paljasti, että jos Kokoomus siirtyisi lähemmäksi vihreitä, juuri ketään ei todellisuudessa kiinnostaisi.

On kokonaan eri asia, tulisiko politiikkaa lähestyä arvojen, ei kannatuksen ja vaalivoiton sekä pääministeripuolueen kautta. Itse en lähtisi demokratian, oikeusvaltion tai mm. EU:n osalta arvojamme unohtamaan. Liberaalipuolue lähestyy arvojen kautta, samoin monessa suhteessa Keskusta. SDP loi Marinin aikana kuvaa, jossa puolueelle arvot olivat tärkeitä. Isoissa asioissa niistä joustettiin joka kerta. Kokoomus ei enää ole samanlainen kuin vaikkapa 2010 tai 2015. Orpon viimeiset vuodet puoluetta on viety konservatiiviseen suuntaan ja liberaalit arvot jääneet vähemmälle.

e: jos itse saisin päättää, Kokoomus olisi astetta liberaalimpi ja tiukempi. Pitäisin 100 % kiinni työperäisen maahanmuuton merkittävästä kasvusta konkreettisina tekoina ja Suomen toivottavan tulijan ihan oikeasti tervetulleiksi, miettisin muutamaa työvoimaan liittyvää asiaa uusiksi, ulostaisin ryysyläiset Maarianhaminasta, lisäisin Ukrainalle edelleen tukea, vaatisin NATO:ssa lentokieltoalueen luomista ja NATO:n merivalvontaa, jotta Ukrainan viljalaivat ja muu vienti voitaisiin turvata.

Kuten näkyy, konservatiivisten Puolan ja Baltian maiden suhtautuminen venäjään on arvoina itselläni lähempänä kuin vaikkapa vihervasemmistolaisen Saksan hallituksen suhtamainen venäjään. Samaa toivon Kokoomukselta yhä enemmän pm-puolueena. Painetta EU:ssa ja NATO:ssa sen puolesta, että venäjään vaikutetaan eri tavoin nykyistä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Stubb vai Häkkänen? Tää on helppo. Häkkänen.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

”Progressiivista sakkojärjestelmää Kuisla pitää epäoikeudenmukaisena.

– Suomessa rangaistaan menestyksestä ja tuloista. Suomi on tulorasistinen maa!”

Tollo. Sua rangaistiin kun ajoit 95 km/h 50 km/h alueella. Olisivat saaneet pitää kortin hyllyllä pidempäänkin.

Tyyppi tekee parhaansa tuhotessaan Kokoomuksen julkisuuskuvaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

”Progressiivista sakkojärjestelmää Kuisla pitää epäoikeudenmukaisena.

– Suomessa rangaistaan menestyksestä ja tuloista. Suomi on tulorasistinen maa!”

Tollo. Sua rangaistiin kun ajoit 95 km/h 50 km/h alueella. Olisivat saaneet pitää kortin hyllyllä pidempäänkin.

Tyyppi tekee parhaansa tuhotessaan Kokoomuksen julkisuuskuvaa.
Niin että toista kertaa tuli isot sakot ja sai ne alennettua noin kymmenesosaan alkuperäisestä. Samalla muistaa kertoa että tykkää ajella ja hoitaa asioita puhelimessa. Jos itselläni olisi tarvetta hoitaa asioita puhelimella en kyllä lähtisi autoilemaan samalla.

Sitten tietysti tulorasismi on taas totaalista idiotismia terminä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
"Kyllä ne minun mielestä minun rahoja ovat!"

Sipoon herttua ja Pentti Köyri ovat todellakin olemassa hahmona nimeltä Reima Kuisla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Katsoinpas tuota aiempaa tapausta vuodelta 2015 ja... noh luetaanpas yhdessä:

Seinäjokelaisen miljonääriliikemiehen Reima Kuislan alkujaan 54 000 euron ylinopeussakko viime helmikuusta tipahti käräjillä 4 165 euroon. Sakot tulivat 23 kilometrin ylinopeudesta kahdeksankympin alueella.

Sakko pieneni siis huomattavasti alkuperäisestä, mutta Kuisla ei ole täysin tyytyväinen vieläkään.

- Se on jollakin lailla kohtuullista. Käräjäoikeuden tulkinta on nyt oikeansuuntainen. Mutta kolmen kilometrin ylitys ei tee tekoa niin törkeäksi, että se olisi 4 000 euron sakko, Kuisla kommentoi Iltalehdelle heti Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeuden tuomion saamisen jälkeen keskiviikkona.
"kolmen kilometrin ylitys ei tee tekoa niin törkeäksi"

Ei se ollutkaan kolmen kilometrin ylitys vaan 23 kilometrin ylitys. Toki voi pohtia sitä kuinka rajoitukset tai sakkorajat ovat itsessään veteenpiirrettyjä viivoja eikä 83 kilometrin nopeus 80 rajoitusalueella johdakaan sakkoihin Suomessa. Mutta jos päättää huristella 80 kilometrin alueella satasta niin ei se ole mikään 3 kilometrin ylitys ole se josta päätettiin että penaltia tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland

”Progressiivista sakkojärjestelmää Kuisla pitää epäoikeudenmukaisena.

– Suomessa rangaistaan menestyksestä ja tuloista. Suomi on tulorasistinen maa!”

Tollo. Sua rangaistiin kun ajoit 95 km/h 50 km/h alueella. Olisivat saaneet pitää kortin hyllyllä pidempäänkin.

Tyyppi tekee parhaansa tuhotessaan Kokoomuksen julkisuuskuvaa.
Tuo jamppahan näyttää ihan Jelena Välbeltä, ja jututkin ovat jokseenkin yhtä järkeviä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Suosittelen Kuislalle ja muillekin kansalaisille liikennesääntöjen noudattamista, ihan riippumatta siitä, millaisia rangaistuksia eri teoista itse kullekin siunaantuu. Niin sanotut sakkoansat ja vahinkotapaukset ovat jossakin määrin asia erikseen, mutta eipä tuota Kuislan suoritusta voi vahinkonakaan kuitata.

Siinä mielessä Kuisla on tietenkin oikeassa, että hänen tapauksessaan suurin osa tuomituista sakoista johtuu hänen tulojensa määrästä, ei teosta. "Perushinta" yhdelle päiväsakolle on tällä hetkellä kuusi euroa, ja korjattunakin Kuislan alennetun päiväsakon suuruus näkyy olleen 171 euroa. Alun perinhän tuo oli peräti 1456 euroa. Näin ollen Kuislan rötöksen rangaistuksesta 3,5 % on seurausta teosta ja 96,5 % tuloista. Alkuperäisessä sakkolapussa rankomisen suhde oli vielä rajummin tuloihin kallellaan, eli noin 0,4 % vs 99,6 %.

Tässä kohdassa moni ulkkari ihmettelee, että mitäs helvettiä, ja vielä enemmän ihmettelee kuullessaan, että kyseessä eivät ole vielä edes ennätyssakot. Ei tällaisia systeemejä oikein muualta löydy.

Jos taas tulottomuuteen elämänmittaisella intensiteetillä paneutunut kansalainen törttöilee liikenteessä maha täynnä keskikaljaa, niin kuuden euron suuruisia päiväsakkoja kirjoitetaan rangaistusvaatimukseen muutamia kymmeniä. Fiskaalisessa mielessä on tietysti se ja sama, kirjoitetaanko päiväsakkoja 20, 60 vaiko pari peräkärryllistä, koska kyseinen haneli ei noita sakkoja kuitenkaan maksa, kuten ei maksa entisiä eikä tulevia sakkojaan. Jos rahaa sattuisi joskus ilmestymään tilille "liikaa", niin sitten tyypiltä voidaan jotain periäkin, mutta yleensä tällaista vahinkoa ei pääse tapahtumaan.
 

Virgil Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Suosittelen Kuislalle ja muillekin kansalaisille liikennesääntöjen noudattamista, ihan riippumatta siitä, millaisia rangaistuksia eri teoista itse kullekin siunaantuu. Niin sanotut sakkoansat ja vahinkotapaukset ovat jossakin määrin asia erikseen, mutta eipä tuota Kuislan suoritusta voi vahinkonakaan kuitata.

Siinä mielessä Kuisla on tietenkin oikeassa, että hänen tapauksessaan suurin osa tuomituista sakoista johtuu hänen tulojensa määrästä, ei teosta. "Perushinta" yhdelle päiväsakolle on tällä hetkellä kuusi euroa, ja korjattunakin Kuislan alennetun päiväsakon suuruus näkyy olleen 171 euroa. Alun perinhän tuo oli peräti 1456 euroa. Näin ollen Kuislan rötöksen rangaistuksesta 3,5 % on seurausta teosta ja 96,5 % tuloista. Alkuperäisessä sakkolapussa rankomisen suhde oli vielä rajummin tuloihin kallellaan, eli noin 0,4 % vs 99,6 %.

Tässä kohdassa moni ulkkari ihmettelee, että mitäs helvettiä, ja vielä enemmän ihmettelee kuullessaan, että kyseessä eivät ole vielä edes ennätyssakot. Ei tällaisia systeemejä oikein muualta löydy.

Jos taas tulottomuuteen elämänmittaisella intensiteetillä paneutunut kansalainen törttöilee liikenteessä maha täynnä keskikaljaa, niin kuuden euron suuruisia päiväsakkoja kirjoitetaan rangaistusvaatimukseen muutamia kymmeniä. Fiskaalisessa mielessä on tietysti se ja sama, kirjoitetaanko päiväsakkoja 20, 60 vaiko pari peräkärryllistä, koska kyseinen haneli ei noita sakkoja kuitenkaan maksa, kuten ei maksa entisiä eikä tulevia sakkojaan. Jos rahaa sattuisi joskus ilmestymään tilille "liikaa", niin sitten tyypiltä voidaan jotain periäkin, mutta yleensä tällaista vahinkoa ei pääse tapahtumaan.
Ei tuota oikein noinkaan voi ajatella, että 6 euron päiväsakko olisi joku "perustaso", sehän on sakon määrä niille henkilöille, joilla ei ole käytännössä ollenkaan tuloja.

En jaksa lähteä laskemaan, mikä olisi keski- tai mediaanituloisen suomalaisen päiväsakon rahamäärä, mutta se on joka tapauksessa huomattavasti enemmän kuin tuo 6 euroa.

Ideahan päiväsakkojärjestelmässä on se, että kyseinen sakkorangaistus tuntuisi yhtä paljon jokaisen henkilön kohdalla, ts. rangaistus olisi yhtä ankara (tai lievä) kunkin rangaistun kohdalla, kunhan teot ovat vastaavat.

Jos lähdettäisiin tekemään lakimuutosta, jossa määrättäisiin yksi päiväsakon määrä kaikille samaksi, esim. 20 euroa, niin sehän vasta epätasa-arvoista olisikin. Jollekin työttömälle ja miljonäärille sama rahamäärä kuin ei varmaankaan tunnu ihan yhtä paljon elämisen tasossa sakon saamisen jälkeen. Tämän jälkeen esim. nyt puheena oleva Kuisma voisi kärjistetysti kaahata ihan miten huvittaa, kun ei millään sakoilla olisi hänen tuloillaan mitään merkitystä. Toki törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voidaan tuomita myös vankeusrangaistus.

Ja jos vielä kärjistetään vähän lisää, niin pitäisikö sitten vankeusrangaistuksienkin olla lievempiä hyvätuloisille, jotta he pääsevät nopeammin takaisin tuottamaan verotuloja valtiolle?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kokoomuksen kannalta ei nyt näytä kovin hyvältä. Orpo sai Stubbin ehdokkaaksi, mutta Häkkänen kävi aika tehokkaasti horjuttamassa asetelmaa. Herää kysymys, mitkä ovat Orpon ja Häkkäsen välit ja mikä on ylipäänsä Orpon ote puolueeseen. Sanoisin, että lapanen vähän lipsuu. Kaikki tottakai sanovat, että vaaleihin mennään yhtenäisenä, mutta kyllä Häkkänen kävi aika selvästi tallomassa Orpon varpaille.

Ehkä tämä kannattikin, sillä vaalivoitosta huolimatta Orpoa kohtaan on käsittääkseni tyytymättömyyttä. Häkkänen on myös jo jonkin aikaa odottanut kiltisti johtovuoroaan puolueessa, mutta ihan odottamalla se ei taidakaan onnistua, kun myös Elina Valtonen kisaa todennäköisesti samasta paikasta. Eli tämä saattoi olla hyvinkin harkittu teko.

Seuraavassa puoluekokouksessa Orpo lähtee, enkä keksi, mikä voisi tuota muuttaa. Häkkänen haki selvästi asetelmia ja mittautti kannatustaan. Siitä tuli ihan lupaavia merkkejä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei tuota oikein noinkaan voi ajatella, että 6 euron päiväsakko olisi joku "perustaso", sehän on sakon määrä niille henkilöille, joilla ei ole käytännössä ollenkaan tuloja.
Älä nyt hassuja kirjoita. Vastahan minä ajattelin edellä noin, eli oikein hyvin voi ajatella tuolla tavoin.

Turha tuota on ratakiskosta vääntää. Tunnen hyvin lain ja olen kuullut Suomessa sovelletun päiväsakkomekanismin perustelut moneen kertaan. Suomalaisten enemmistö tuntuu sen myös hyväksyvän ainakin pääpiirteissään, joten en usko tähän olevan tulossa muutoksia. Ja miksi olisi tulossa, kun tietää suomalaisen kansanluonteen. Liikenteessä syystä mistä hyvänsä saatu vaikkapa 800 euron päiväsakkolappu vituttaa asiallisesti tienaavaa huolella, varsinkin kun tietää, että joku baarissa asuva selviää samasta teosta 72 eurolla. Tapauksen nostattama vitutus lientyy kummasti, kun sakotettu lukee IS:n lööpistä, että Wiklöf sai useamman kymppitonnin sakot, ja kun samalla mieleen hyökyy toivonkipinä siitä, että ehkäpä jonakin päivänä Porschella ajavalle sukulaismiehellekin sattuu vahinko. Se lämmittää kummasti sakotetun mieltä.

Tuon esille vain sen, että asiaa voi aivan perustellusti lähestyä myös toisesta näkökulmasta. Näin on itse asiassa käytännössä toimittu suurimmassa osassa maailman maista, eli rikosseuraamusjärjestelmässä sovelletaan jotakin aivan muuta kuin suomalaistyyppistä päiväsakkokäytäntöä.

Toki suomalaiset ovat eräänlainen Herran valittu kansa, johon eivät tepsi samanlaiset raipaniskut kuin muiden kansojen edustajiin. Mainitsen tästä kaksi esimerkkiä. Ensimmäinen on kieltoihin, sekaviin rajoituksiin ja ylettömään verotukseen nojaava epävakaa alkoholipolitiikkamme, joka raitistamisen tai alkoholin käytön kohtuullistamisen sijasta onnistui ylläpitämään Suomessa hämmästyttävän kauan humalahakuisen juomisen kulttuuria, ja tekee sitä osittain vieläkin. Toinen on kansainvälisesti harvinaislaatuinen päiväsakkokäytäntömme. Se on käytännössä veronomainen mekanismi, joka mahdollistaa esimerkiksi sen, että täsmälleen samasta rikoksesta joku maksaa sakkoa 120 euroa ja joku toinen 120 000 euroa. Ei tuolla ole oikeudenmukaisuuden kanssa mitään tekemistä. Tässä kohdassa joku saapuu aina selittämään, ettei 120 tai edes 1 200 euron sakko tunnu Nallella tai Wiklöfillä missään. Ja jos ei päiväsakotettaisi, niin isorikkaat ajaisivat kaikki kuoliaiksi ja sen kun rallattelisivat. En ole kuullut, että tuo olisi esimerkiksi eurooppalaisessa kontekstissa erityinen ongelma, mutta suomalaisillahan on se jokin geeni, joka vaatii Alkon ja päiväsakot.

Suomessa voitaisiin lanseerata esimerkiksi sellainen käytäntö, että esimerkiksi kahviloissa ja ravintoloissa laskun maksamisen yhteydessä seurueen on näytettävä henkilöllisyyspaperit. Kassapääte olisi integroitu verottajan tietojärjestelmiin, josta imaistaan laskutusjärjestelmän käyttöön ruokailijoiden viimeisimmät verotiedot henkilötunnuksen perusteella. Tuossa vaiheessa selviää, maksaako pöytäseurueen illallinen perushinnan verran, eli noin 220 euroa, vai tuleeko isotuloisempien ruokailijoiden takia loppusummaksi esimerkiksi 17 890 euroa. Erotus tietenkin tilitetään valtiolle, ja pöytäseurue voi sitten ihan keskenään sopia, kuinka lasku jaetaan. Niin, eihän ravintoloissa ja kahviloissa istuminen ole mitään tarpeellista puuhaa. Moinen turhailu johtaa kovin usein lihomiseen ja arvomaailman veltostumiseen. Ravitsemuslaitoksissa vietetty aika on joka tapauksessa pois mm. produktiivisesta työnteosta ja hartaudenharjoittamisesta. Kaikenlaista jengi kehtaakin tehdä, näinä alati kasvavan valtionvelan ja julkijumalattomuuksien aikoina. Tähän on aivan pakko puuttua jollakin tasapainottavalla mekanismilla, etteivät ökyrikkaat ole jatkuvasti laittamassa ravintoloissa ranttaliksi. Ja jos laittavat, niin maksavat oikeudenmukaisen lisäsiivun laskunsa päälle.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin että toista kertaa tuli isot sakot ja sai ne alennettua noin kymmenesosaan alkuperäisestä. Samalla muistaa kertoa että tykkää ajella ja hoitaa asioita puhelimessa. Jos itselläni olisi tarvetta hoitaa asioita puhelimella en kyllä lähtisi autoilemaan samalla.

Sitten tietysti tulorasismi on taas totaalista idiotismia terminä.
Kuisla on päivittänyt mielipiteitään. Yleensä kaikki asiat, jotka ovat hänen mielestään väärin tai epäkohtia, ovat kommunistien syytä. Kommunisteiksi hän luokittelee suunnilleen kaikki itsestään vasemmalle, mikä on merkittävästi laajempi joukko kuin Laura Huhtasaaren näkemys.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Kokoomuksen kannalta ei nyt näytä kovin hyvältä. Orpo sai Stubbin ehdokkaaksi, mutta Häkkänen kävi aika tehokkaasti horjuttamassa asetelmaa. Herää kysymys, mitkä ovat Orpon ja Häkkäsen välit ja mikä on ylipäänsä Orpon ote puolueeseen. Sanoisin, että lapanen vähän lipsuu. Kaikki tottakai sanovat, että vaaleihin mennään yhtenäisenä, mutta kyllä Häkkänen kävi aika selvästi tallomassa Orpon varpaille.

Näinköhän tää koko show oli vain puhdasta mediapeliä kokoomukselta? Persut ovat saaneet paistatella otsikoissa koko kesän, joten luotiinkohan kokoomuksessa ihan tarkoituksella tällainen "kriisi", että saadaan toimittajien huomio vähän kokoomuksenkin suuntaan? Meinaa yllättävän hampaattomasti se Häkkänen sitten kuitenkin luovutti. Ei ainakaan omaan silmään näytä yhtään siltä, että olisi ollut ihan 100% aidosti mukana. Ja tuolla "kriisillä", jonka nyt sitten "väistivät" voidaan vielä mehustella otsikoita viikkojen ajan, ellei persut keksi taas jotain, joka suuntaa katseet takaisin heidän suuntaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tässä kohdassa joku saapuu aina selittämään, ettei 120 tai edes 1 200 euron sakko tunnu Nallella tai Wiklöfillä missään.
Nallen ratkaisu ongelmaan:

"Suomessahan mä en voi ajaa autoa tällä sakotushommalla, että täällä jotkut muut ajaa mua. Sakot ovat aivan absurdeja, eikö totta? Wahlroos kysyi Hjallis-ohjelmassa."
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näinköhän tää koko show oli vain puhdasta mediapeliä kokoomukselta? Persut ovat saaneet paistatella otsikoissa koko kesän, joten luotiinkohan kokoomuksessa ihan tarkoituksella tällainen "kriisi", että saadaan toimittajien huomio vähän kokoomuksenkin suuntaan? Meinaa yllättävän hampaattomasti se Häkkänen sitten kuitenkin luovutti. Ei ainakaan omaan silmään näytä yhtään siltä, että olisi ollut ihan 100% aidosti mukana. Ja tuolla "kriisillä", jonka nyt sitten "väistivät" voidaan vielä mehustella otsikoita viikkojen ajan, ellei persut keksi taas jotain, joka suuntaa katseet takaisin heidän suuntaan.
Kaikkeahan voi epäillä, mutta en usko, että kokoomus olisi tällaisella kriisillä mitään saavuttanut. Ihan tarpeeksi jo muutenkin epäillään sitä, ettei puolue ole Orpolla hanskassa. Ja hallitus ei ainakaan ole. Se on aika hämmentävä ja paha tilanne sellaiselta puolueelta, joka voitti vaalit muutama kuukausi sitten. Ja sellaiselta puolueelta, joka on vuosikaudet pystynyt hallitsemaan julkisuuskuvaansa aika rautaisesti ja myös menestynyt.

Persuillehan se tietysti sopisi, jos kriisipesäke siirtyisi kokoomukseen. Mutta en usko, että kokoomuksessa on pienimmässäkään määrin haluttu tätä. Tällaista huomiota ei halua kukaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinänsähän Kokoomus tällä Häkkäs-kortilla erottui Vihreistä, Keskustasta ja Perussuomalaisista, joiden ehdokas on ollut tiedossa jo pitkään (valitsijayhdistykset tai ei), enkä jaksa uskoa kenenkään nousevan Lin ja Jutan haastajiksi myöskään.

Odottaa sopii, mikä on Elina Valtosen vastaus. Valtonen ja Stubb eivät ainakaan aiemmin ole olleet bestiksiä, mutta Stubbin voisi olettaa ottavan ulkoministerin hyvinkin mielellään leiriinsä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sinänsähän Kokoomus tällä Häkkäs-kortilla erottui Vihreistä, Keskustasta ja Perussuomalaisista, joiden ehdokas on ollut tiedossa jo pitkään (valitsijayhdistykset tai ei), enkä jaksa uskoa kenenkään nousevan Lin ja Jutan haastajiksi myöskään.

Odottaa sopii, mikä on Elina Valtosen vastaus. Valtonen ja Stubb eivät ainakaan aiemmin ole olleet bestiksiä, mutta Stubbin voisi olettaa ottavan ulkoministerin hyvinkin mielellään leiriinsä.
Kokoomus ei varmaan todellakaan halunnut erottua tällä sekoilulla kenestäkään. Se vain tapahtui, koska puolueella on tällä hetkellä aika heikko puheenjohtaja. Julkisuus kokoomuksessa on hallittu todella hyvin pitkään, mutta nyt sekin petti.

Tottakai kokoomus lähtee vaaleihin "yhtenäisenä" ja sitä jaksetaan korostaa loputtomiin. Oikeasti siellä on kuitenkin käynnissä valtataistelu. Häkkänen kävi peliliikkeenä kampittamassa heikkoa puheenjohtajaa sopivalla hetkellä, Valtonen ei ole vielä tehnyt sitä. Mutta nämä kaksi ovat ne, joista Orpon seuraaja valitaan. Orpohan lähtee vaihtoon seuraavassa puoluekokouksessa, jatkoaika ei kestä loputtomiin.

Häkkänen ja Valtonen antavat tietenkin ainakin muodollisesti tukensa Stubbille. Tämähän on ihan selvä. Mutta jos Stubbista ei tule presidenttiä tai kampanja muuten floppaa, alkaa kokoomuksessa raju taistelu. Vaihtoon menee suunnilleen kaikki.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nallen ratkaisu ongelmaan:

"Suomessahan mä en voi ajaa autoa tällä sakotushommalla, että täällä jotkut muut ajaa mua. Sakot ovat aivan absurdeja, eikö totta? Wahlroos kysyi Hjallis-ohjelmassa."
Joskus aikakaudella ennen kuljettajiin siirtymistä Nallelta kysyttiin jonkin saamansa ylinopeussakon jälkeen, mitä ajatuksia tällainen sakko miehessä herätti. Vastaus kuului tyyliin ”nämä nyt ovat eräänlaisia tienkäyttömaksuja”.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Joskus aikakaudella ennen kuljettajiin siirtymistä Nallelta kysyttiin jonkin saamansa ylinopeussakon jälkeen, mitä ajatuksia tällainen sakko miehessä herätti. Vastaus kuului tyyliin ”nämä nyt ovat eräänlaisia tienkäyttömaksuja”.
Jotenkin näistä aina paistaa ihan saatanallinen ylimielisyys ja jonkinlainen "oikeus" ajaa ylinopeutta. Nallesta tämä omahyväisyys nyt paistaa toki kovin usein muutenkin. Kuisla on sitten ihan oma tapaus ja pohjalaisena hävettää aina kun se suunsa julkisesti avaa. Jos et osaa ajaa rajoitusten mukaisesti niin älä aja tai ainakaan tule vinkumaan sakoista mitään. Ja tämä vuodatus autoilijalta joka on saanut sakkoja joskus eikä niistä voi syyttää kun itseään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jotenkin näistä aina paistaa ihan saatanallinen ylimielisyys ja jonkinlainen "oikeus" ajaa ylinopeutta. Nallesta tämä omahyväisyys nyt paistaa toki kovin usein muutenkin. Kuisla on sitten ihan oma tapaus ja pohjalaisena hävettää aina kun se suunsa julkisesti avaa. Jos et osaa ajaa rajoitusten mukaisesti niin älä aja tai ainakaan tule vinkumaan sakoista mitään. Ja tämä vuodatus autoilijalta joka on saanut sakkoja joskus eikä niistä voi syyttää kun itseään.

Joillakin rikkailla Kokoomuksen kannattajilla on kieltämättä ärsyttävä tapa pitää omaa kohteluaan aina vääränä. Toki siihen on myös osasyytä isojen ylinopeussakkojen osalta kun verrokkina on monet muut maat. Toisessa laidassa tilanne on sama. Joillakin vasemmiston kannattajille on kieltämättä ärsyttävä tapa pitää omaa kohteluaan aina vääränä. Valtio ei järjestä työpaikkaa ja tukia maksetaan aina liian vähän.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Sosiaaliturvan ja työttömyysturvan leikkaukset eivät ole pitkällä tähtäimellä kannattavia toimenpiteitä. Lyhyellä aikavälillä saadaan ehkä jotain positiivista aikaiseksi, mutta näillä toimenpiteillä työllisyysaste ei nouse oleellisesti.

Osaajia tarvitaan runsaasti lisää Suomeen. Koulutukseen tulee panostaa todella paljon. Osaamistasoa tulee saada nopeasti nostettua Suomessa.

Työttömiä on Suomessa vaikka kuinka paljon, mutta useilla heistä on puutteita osaamistasossa. Osalla heistä on ongelmia terveystilateessa.

Kohtaanto-ongelma on vaikea saada hoidetuksi kuntoon nopeasti Suomessa.

Yksi ongelma on ikärasismi työmarkkinoilla. Yli 55 vuotiaille ei tahdo löytyä töitä Suomessa. Tähän ongelmaan pitäisi reagoida nopeasti jotta pitkäaikaistyöttömiä ei tule yhä lisää Suomessa. Täällä puhutaan paljon osaajapulasta, mutta samanaikaisesti iäkkäämpi henkilö ei saa töitä Suomessa.

Suomessa tarvitaan runsaasti osa-aikaisia työntekijöitä työmarkkinoilla. Ongelma on se, että palkalla ei tule toimeen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jotenkin näistä aina paistaa ihan saatanallinen ylimielisyys ja jonkinlainen "oikeus" ajaa ylinopeutta. Nallesta tämä omahyväisyys nyt paistaa toki kovin usein muutenkin. Kuisla on sitten ihan oma tapaus ja pohjalaisena hävettää aina kun se suunsa julkisesti avaa. Jos et osaa ajaa rajoitusten mukaisesti niin älä aja tai ainakaan tule vinkumaan sakoista mitään. Ja tämä vuodatus autoilijalta joka on saanut sakkoja joskus eikä niistä voi syyttää kun itseään.
Jaan saman mitä @Cobol jo kirjoitti edellä. Täydennän vielä, että jotkut lähimmäisistämme ovat erityisen kykenemättömiä löytämään virheitä omasta toiminnastaan (tai ylimielisiä, öykkäröintiin taipuvaisia, hankalia mulkkuja, jne.), eikä tällä luonteenpiirteellä taida olla kummoistakaan syy-yhteyttä poliittisiin näkemyksiin, taustaan ja asuinpaikkaan tai lompakon paksuuteen. Varakkaammilla on tietysti varaa toteuttaa mulkkuuttaan myös sellaisilla tavoilla, joihin tarvitaan reilusti pinkkaa, mutta arvelen vahvasti, että mulkkuuden tapaiset ominaisuudet lähtevät pohjimmiltaan ihmisestä itsestään.

Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni Björn Wahlroos ei ole syyttänyt saamistaan liikennesakoista muita muin itseään. Sakkojen suuruusluokkaa hän on kyllä ihmetellyt julkisesti, ja mielestäni hänellä on tähän täysi oikeus. No, Nalle on ratkaissut asian siten, että Suomen keikoilla Bentleyn ratissa on kuljettaja, joten asia kunnossa. Siinä saa käyttää autonkuljettajaa aika pitkään, ennen kuin maksetut palkat sivukuluineen yltävät summaan, jonka Nalle joutuisi maksamaan hiuksenhienosti päiväsakkopuolelle menevästä ylinopeudesta. Maksettu rahakin kohdentuu yhteiskunnallisesti järkevällä tavalla suoraan työllistävään toimintaan.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Jotenkin näistä aina paistaa ihan saatanallinen ylimielisyys ja jonkinlainen "oikeus" ajaa ylinopeutta. Nallesta tämä omahyväisyys nyt paistaa toki kovin usein muutenkin. Kuisla on sitten ihan oma tapaus ja pohjalaisena hävettää aina kun se suunsa julkisesti avaa. Jos et osaa ajaa rajoitusten mukaisesti niin älä aja tai ainakaan tule vinkumaan sakoista mitään. Ja tämä vuodatus autoilijalta joka on saanut sakkoja joskus eikä niistä voi syyttää kun itseään.
Itse arvostan kumpaakin herraa, mutta onhan tuo heidän asenteensa aika käsittämätön. Jos Kuislalle ei tulisi muuta kuin se 6€:n päiväsakko, niin Reimahan ajelisi aivan miten vain haluaisi välittämättä yhtään muusta liikenteestä. Nytkin tuo 6€/ pv on naurettava ja sen vuoksi osa ihmisistä ei välitä mitään säännöistä tai ainakin osin se selittyy naurettavalla rangaistuksella. Ylimielisyys on hyvä sana sinällään näitä kahta törttöilijaa arvioidessa. Aika iso osa suomlaisista ansaitsee kohtuullisesti, mutta raha kuluu normaalin arjen pyörittämiseen, heille taas se esim. 20 päiväsakkoa on erittäin iso asia ja siksi pyrkivät ajamaan fiksusti sääntöjen mukaan. Nyt nämä kaksi ääripäätä vastaavasti toimivat juuri kuten haluavat, ei Kuislallekaan kymppitonnien sakot juuri mitään merkitse, Nallesta puhumattakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös